Varsinkin näin kevväillä tulee käytyä eri merkkien ja mallien koeajopäivillä ja eräs asia joka väliinsä ihmetyttää on tuo koeajo lupalappuun laitettu omavastuu osuus ?
Yleensä se on ollut se "tasaraha" 1000 €, mutta kun tuossa pari viikkoa sitten poikkesin ajopäivillä eräässä toisessa JKL:n mp liikkeessä se olikin 2000 €. No eihän siinä sitten mitään, mutta kun seuraavana päivänä tulin samaan liikkeeseen uudelleen se olikin jo 3000 € he hee.....
Meneeköhän se niin kuin "pärstäkertoimien" mukaan tuo summa vai miten on ?
Mukava olisi kuulla kommenttia joltain alan myyjältä myös
ps. sitten jos ajatellaan esim vuokrapärrien omavastuita ulkomailla, jossa on myös uuden veroisia tai todella vähän ajettuja pärriä annettu alle niin niiden omavastuut onkin luokkaa 300 - 600 € ja kelaat niillä serpoja vaikkapa viikon![]()
no jonkinlainen selitys vois olla että liikkeetkin on vakuutusmaksuja maksavia asiakkaita ja mitä suuremman omavastuun laittavat ja koeajajat eivät asiasta mitään kommenttia anna vaan ovat tyytyväisiä siihen niin eiköhän se vaikuta yrittäjän vakuutusmaksun suuruuteen tuokin.jos laittaisivat samantien omavastuuksi pyörän koko hinnan niin se vasta ideaali tilanne olisikin *
taitaa tuolla serpojen alueella olla kans vähän eri hintapolitiikka vakuutus yhtiöillä kun täällä lintukodossa.
Jokunen vuosi sitten kävin Hailacilla Ducateja koeajamassa. Päivä alkoi olla pulkassa ja kauppias siinä totesi, että onpa ihme päivä kerrankin - ei pienintäkään vahinkoa.
Siinä joku sana vaihdettiin aiheesta ja kuulemma tosiaan aina sattuu.. Ja niin sattui silloinkin, eli se viimeinen koeajaja pisti pyörän päreiksi. En muista enää omavastuun suuruutta, mutta melkoinen se oli jo silloin.
Kannattaa tosiaan katsoa mitä siinä koeajo-lupalapussa sanotaan. Itse jättäisin koeajot väliin yli 1000 € omavastuulla - ei ole sen arvoista.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kävitkö Kuvalla koeajamassa S1000RR:n, vai oliko ihan normipyörä?(mchuurre @ Touko. 23 2011,12:49) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
jämsässä huoltokaksikolla koejoin superteneren (1200) omavastuun osuus tonni.
kawasaki ZZR1100 -93D, motti päivitetty -95 D2
edelleen voimaa tarvittaessa.
Jaa että oransseja pyöriä. Ne ovatkin vaarallisia. Kiinnostaa siksi, että jossain S1000RR pyörässä omavastuun ymmärtää paremmin kuin hinnaltaan kolmasosan erkissä.(mchuurre @ Touko. 23 2011,15:08) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Multa loppui Duksujen koettaminen kun lappuun rupesi ilmestymään 3K:n omavastuita. Hyytävää, jollei ihan huurretta...(J@ck @ Touko. 23 2011,14:12) kirjoitti
<br />
3000 oli tänä(kin?) vuonna Hailacin päivillä. Viime vuonna joku kippasi 1198:n (?) ihan siinä pihassa. Itse oon tähän asti ajellut koeajot siihen malliin, että pysyn pystyssä.(J@ck @ Touko. 23 2011,14:12) kirjoitti
Tuossa vaiheessa on hyvä todeta kauppiaalle, että en aio ostaa sikaa säkissä ja menenkin sitten muualle kaupoille...........(peppoone @ Touko. 23 2011,15:25) kirjoitti
R.I.P Jaska - Motoristi
Asiantuntijalausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
Eiks tuo 3000e/kolhu saata olla ihan hyvää bisnestä? Ainakin jos tulee pikku kolhuja, joista selviää oikeasti muutaman satasen pikafixillä.
Keräilee muutamalta tunarilta 3000e pois, niin ei sehän vastaa taloudellisesti muutaman uuden fillarin myyntiä.
//CBF600SA -11
Mikkelissä suzukin koeajopäivillä rantakoneella oli omavastuu 650e
rakentaja Rane
Siinä paperissa taitaa lukea jotain sellaista että korvausvelvollisuus maksimissaan x euroa, eli tämä hyvä bisnesidea meni nyt puihin(SPL @ Touko. 23 2011,16:27) kirjoitti
. Pikkukolhuista pikkumaksu, isoista kolhuista max x euron maksu.
Pusa + KTM GS 250 + Yamaha TZR 125
Alkaisi vaikuttamaan jo bisnekseltä tollaset 1500-3000€omavastuut.. oisko myyjäliikkeet huomanneet tuossa hyvän bisnes raon koska tuntuisi omavastuut olevan kohoamaan päin? mistä me kuluttajat voidaan tietää mikä se oikea omavastuu mikä sopimuksessa lukee on ja kysymällä sitä tuskin sanotaan.
kuten aikaisemmn tuossa tulikin ilmi että vahinkoja sattuu hyvinkin usein ja jos yhdestä vahingosta nettoaa sen 1000-2000€ niin hyvää bisnestä se on
olisiko kenelläkään vahingon aiheuttaneella henkilöllä kertoa omakohtaisia kokemuksia miten vahingon sattuessa toimittiin? lähinnä noissa selkeästi pienemmissä vahingoissa jossa omavastuun määrä ylittää vahingon määrän, joutuiko kylmästi maksamaan sopimuksessa määritellyn omavastuun vai oliko neuvoteltavissa oleva asia?
asiaa hieman sivuten niin olen sillointällöin vuokraillut paku-ovelle autoja ja niissä on 1000€ omavastuu ja lisämaksusta se pudotetaan muistaakseni 250€. mutta kuitenkin viimeksi vuokratessani käytiin läpi edellisiä vahinkoja joita ei oltu korjattu, muistaakseeni ainakin 5 vahinkoa joista satavarmasti oli veloitettu tuo 250-1000 omavastuu
itsellä on leasing auto jossa sellainen sopimus että sopimuksen päätyttyä katsotaan kaikki vahingot/kolhut ja ne korjataan tarvittaessa yhdellä 500€ omavastuu osuudella.
^Ei se nyt ihan noin mene.. Samanmoinen vakuutusyhtiön tarkastajan arvio siinä pitää tehdä kuin muissakin vahinkotapauksissa. Jos teet vaikkapa 500 € vahingon, niin maksat 500 € - et enempää.
Mutta jos teet 3000 €, tai sitä suuremman vahingon, niin maksat sen 3000 € omavastuun. Kaikki alle 3000 € vahingot maksaa siis koeajaja kokonaisuudessaan.
Tuskinpa mistään rahastuksesta on kyse. Enemmänkin ajattelisin, että kauppias saattaa selvitä pienemmillä vakuutusmaksuilla, kun omavastuu on suuri. Vai onko jollain parempaa ja oikeampaa tietoa..?
Noiden pakujen suhteen arvelisin, etteivät millään voi viedä autoja korjaamolle joka ainoan pikku kolhun jälkeen. Merkkiliikkeiden peltikorjaamoille on yleensä viikkojen, jos ei kuukausien jono..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Eipäs enää ihmetytä noi omavastuuden suuruudet (=kauppiaalle pienemmät vakuutusmaksut) mikäli oikeasti on noin että melkein joka koeajopäivänä sattuu ja tapahtuu. Enemmänkin ihmettelisin että minkälaisia ihmisiä sitä käy koeajoja tekemässä...
Tarkoitus olisi kai pitää ne kumiosat alaspäin noin muutenkin ajellessa.
~SV1000N~
mitäs jos kuolee? saa sakot? onko se sen arvoista?kirjoitti
eihän tota 1000euroa joudu maksamaan kuin silloin jos sen kippaa. eli ajelee nätisti, niin onhan se nyt tosi pieni mahku, että joutus maksaan.
onhan se hyvä olla vähän omavastuuta, niin vähän rauhoittaa kuskeja.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Aika helposti se on omalla pyörälläkin se 1000€ omavastuu oli kaskoa tai ei. Ilman kaskoa tietenkin ihan helposti ja kaskollakin äkkiä kun oma vastuu, boonus menetykset ja jos menee suht vanhoja ajokamoja kaatuessa niin ei niistäkään saa mitään vaikka uudet maksaa ihan helvetisti oli ne vanhat minkä ikäiset vaan.
^^^Ai millaisiako? Olipa kerran samainen Hailacin koeajotilaisuus..
Tyttöihmien hyppäsi kuskin paikalle ja poika kyytiin. Vähän siinä ihmeteltiin mikä on homman nimi. Ihmeteltiin siksi, ettei tämä naisihminen meinannut saada pyörää liikkeelle ja kun viimein sai, niin ei vaihteita ei tuntunut löytyvän millään.
Kohta selvisi.. Kuskia oli vaihdettu heti mutkan takana. Näin siksi että tällä mieshenkilöllä oli kortti kuivumassa ja ajolupaa ei tietenkään olisi hellinnyt.
Ikävämpää jutussa on se, että poliisit tutkineen olivat saapuneet siitä Hailacilta lähtevän Metsäkyläntien varteen. Seurauksena tästä kundi sai sakot ylinopeudesta, kortitta ajosta sekä ajamisesta vakuutuksettomalla pyörällä (koeajovakuutus on henkilökohtainen) Ja eiköhän kaiken päälle vielä kortin takaisin saantikin lykkääntynyt, arvelisin. *En ole viisas itsekään, mutta mielestäni tässä oli typeryys huipussaan *
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Kannattanee kuitenkin muistaa, että kaikki me vakuutusmaksuissamme maksamme nuo koeajopäivillä tuhotut vermeet. Minulle sopii mainiosti, että omavastuu on vaikka 3k€. Enpähän ajele turhaan, ja ajelen ajatuksen kanssa.
Mulla ei ainakaan ole mitään halua maksella "Teini-Teron Rykkös-kokeiluja"...
<p>2002-2014</p>
Näin olen minäkin todennut, joten ei ole tarvinnut Duksuja koeajella.(J@ck @ Touko. 23 2011,14:12) kirjoitti
FXDF -08
Oman Ducatin koeajolapussa luki 1500€. Eipä tullut kaaduttua, mulla aika törkeän kallis koeajo siitä silti tuli![]()
Ducati 848 '10
Sulla ei sitten varmaan ole omassa pyörässäkään kaskoa, kun ajatus päässä ajelet ja siten estät vahingot??(C-A-D @ Touko. 23 2011,21:12) kirjoitti
Aiheeseen: 3K omavastuuta on kaadossa bisnestä omistajalle, varsinkin jos se itse hinnoittelee varaosat ja työn. Näin niinkuin maalaisjärjellä. Tästä on tainnut ollakin jo toinen ketju.
<br />
Ammatin valinta kysymys.
Köyhille kallista jos kaatuu muille sama hinta.
P.S En käy koeajoilla ja kaadan vain omaa pyörääni.![]()
Siis omavastuun korotus selvästi toiminut. Karsinut ne "en ole ostamassakaan, kunhan käyn räppäämässä" kuskit pois. Eihän sillä ole normi koeajon yhteydessä mitään merkitystä sillä hinnalla. En anna kyl itsekkään tyyppejä kavereille, jotka haluavat vaan ajaa tohon ja takas. Se tehdään kuitenkin oudolla pyörällä urkuauki, kun on vähän aikaa ja matkaa...
KTM Duke 790 -19 ex:Suzuki GSX1300R -08,Suzuki GSX-R 750 K9 ,Triumph 675 Daytona -07,BMW G 650 Xmoto -07,Yamaha FZ1-N -06,Yamaha FZR 1000 -96(piikkinä 70-luvun 125cc Harley-Davidson)
Jyväs-Marinessa...ei ole oransseja...(vetomies @ Touko. 23 2011,15:25) kirjoitti
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Taisi Bike-Forum mainostaa jotain koeajopäiviä ja Pirelli-tyttöjä, joten ajattelin, että sinne ovat kieli pitkällä kaikki menneet.(jyke @ Touko. 24 2011,09:42) kirjoitti
Ducatien koeajovakuudet taitavat olla ihan maanlaajuinen ongelma, eikä pelkästään tuota veneliikettä koskeva (mitään ongelmaahan ei tietysti ole, jos ei lippaa).
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Hmm, itse voisin melkein maksaa vaikka 50€ koeajosta jos omavastuuta sais sillä laskettua inhimilliseksi. Tuskin koeajan jossen ole ostamassa.
Isojen ja pienten poikien ero on lelujen hinnassa.
Koeajolla osa pyöristä herättää/vahvistaa ostamisen halua, usein koeajo saa hylkäämään ostoaikeet, kun ei vastaakaan ennakko-odotuksia tms. Mutta sitäkin voi esim. suositella jollekin muulle, jolle ko. pyörän voisi kuvitella sopivan. Joten en osta kokeilematta. Välillä taas järjetön omavastuu sammuttaa osto- ja kokeiluhalut jo ennen koeajoa.
Mielelläni kyllä kokeilen jotta saa omaan kokemukseen perustuvan yleiskäsityksen markkinoilla olevista pyöristä, on sitten pohjaa vaihtospekuloinnille. Neljä Ducatia koeajanut (joista kaksi 3000e omavastuulla ja yhden ostanut), mutta useimmiten jättänyt väliin sillä omavastuulla. Olisi myös kätevä ottaa pyörä koeajoon siksi aikaa kun oman vie huoltoon, mutta 3000e omavastuulla ei tee mieli jättää mihinkään parkkiin. peppoosella hyvä pointti.