Kohtuu harva niitä lisätehojen tarpeeseen laittaa. Ne näyttää paremmilta ja mikä tärkeintä ne kuulostaa paremmilta
Suurimmalla osalla on pelkkä slipari ja ei edes säädetty. Kyllä ne tehon nousut on tolleen korvien välissä.![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Näin minäkin luulen. Jos mopossa on vakiona jo 150-200hv, niin todellinen tehon lisätarve on olematon.(rammus @ Maalis. 07 2008,11:26) kirjoitti
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Ja vaikka tarviisikin, niin ei sitä todellisuudessa pelkällä sliparilla saa.
Viime kesänä biken testissä osa slipareista jopa tiputti tehoja![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Minä tuskin koskaan käytän moponi tehoja edes 70% saatikka siitä yli?Touring-hommissa on tietty hyvä, että pääsee täydelläkin lastilla autoista ohi, kun tehoa on tarpeeksi. Mutta back to topic; tavataan H-linnassa 19.5.
![]()
V.Vesterinen
Enää vaivaset 73pv tai jotain...(ttuttu @ Maalis. 08 2008,09:47) kirjoitti
![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Juu ja joka päivä vähenee
Uusi seiskapätkä giksutin hommattu rata touhuihin. Arvatkaa vaan poltteleeko.
m 72 projekti
Mulla on myös uusi lelu, mutta sillä pitää ottaa jutut V A R O V A S T I !(rammus @ Maalis. 08 2008,16:37) kirjoitti
![]()
V.Vesterinen
Tuohon mennessä on heitetty paritkin kimppakiva-ajelut?(svahnm @ Maalis. 08 2008,15:00) kirjoitti
Eiköhän sitä huhtikuussa pääse ihan kunnolla ajelemaan? Täällä etelä-savossa työntää just nyt lunta ja itseasiassa - voisihan sitä murtsikkalenkin heittääkin - näin mopoilukelejä odotellessa.
V.Vesterinen
Sil sun uudella L E L U L L A voi ajaa ihan vauhdikkaasti radalllakin ttuttuAbout 1000km viimekesänä samanlaisella matkamopolla radalla
![]()
Mutku mä en OSAA!(puujahke @ Maalis. 08 2008,21:29) kirjoitti
Mää vasta opettelen. Ehkä mä joskus opin jotain?
![]()
![]()
V.Vesterinen
Mulla ei oo koskaan tullut sähköpostiin mitään vahvistusta vaikka nimi lukeekin tuolla ilmoittautuneissa...(Sumppa @ Helmi. 28 2008,11:45) kirjoitti
![]()
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
Hannulan koulutussession ensimmäisiä kommentteja muistaakseni oli, että täällä ei harjoitella rata-ajoa, vaan ylipäätään ajamista ja pyörän hallintaa.(hra1150 @ Helmi. 27 2008,22:06) kirjoitti
Eiks jarruttaminen ole yks tärkeimpiä juttuja mopoilussa... Mun mielestä parempaa paikkaa jarrutusten harjoitteluun ei olekaan kun radalla.
PV50, KMX125, CB350, 2xGPZ500R, ZR1100 Zephyr, FZR1000, FZS1000, ZX-10R, 2x ZXR750, R1100S -> Fz1
ajatus onkin kait ollut et opitaaan ajaan ne kaarteet suunnilleen sillä nopeudella millä suoratkin, kuten liikenteessäkin.(Jalase @ Maalis. 09 2008,09:13) kirjoitti
ihan turha vetää radallakin rulla kireellä ja jarruttaa mutkaan rystyset valkeena ja madella mutka läpitte.
ei tuolle liikenteessäkään ajeta siihen tyyliin, toivottavasti.
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
Ite ainakin aika pitkälle olen ajanut radalla ilman jarruja. Jaa yksi ohjelmanumero pois ajamisesta ja muutenkin se tekee ajosta rennompaa, kun voi keskittyä kaarrenopeuksiin.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Miten mahdollisten peruutuspaikkojen jako tapahtuu? Pystyykö jossakin vaiheessa ilmottautumaan jonoon, vai täytyykö vain kyttäillä ilmottautuneiden listaa? Itse oisin kiinnostunut ainakin alkuun tuosta Ahveniston koulutusryhmästä.
FZ6-S vm. 2005 -> BMW K 1600 GT vm. 2017
Tänä kesänä jää sitten putki ostamatta ja mennään vakiolla jotta pääsee koeponnistamaan MotoparkinIlmot ja maksettu jee.
m 72 projekti
Tuo saattaa riippua myös moposta? Noilla räärää pyörillä, jotka on tarkoitettu enempi radalle, on helpompi mennä mutkat jarruttamatta. Minun tarkoitus on vain oppia ajamaan liikenteen seassa sillee, että todennäköisyys hengissä pysymiseen olisi mahdollisimman korkea. Tykkään enempi maantiellä ajamisesta ja aivan erityisesti touringista eli moponi soveltuu huonosti pelkkään radalla ajamiseen.(Jalase @ Maalis. 09 2008,09:13) kirjoitti
V.Vesterinen
Pyh... Siellä mennään vaikka minkälaisilla matkasohvilla, ja niimmaan perkuleesti... hyvin se sunkin puimuris sinne sopii(ttuttu @ Maalis. 09 2008,12:38) kirjoitti
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Maksettu on virtasalmen sessioon....
Ensimmäistä kertaa radalle menossa joten pikkasen jännittää....
TOMTOM
Suottaapa ollakkii tai suottaapa olla olemattakii...
Honda cbr XX 1100 Blackbird -97
Suzuki gsx750 f -03
[url="http://www.bikepics.com/members/tjaaskelainen/96cbr1100/"]http://www.bikepics.com/members/tjaaskelainen/96cbr1100/[/url]
Onkohan sulla oikea s-posti osoite määriteltynä .Org:in asetuksissa?(Jalase @ Maalis. 09 2008,09:04) kirjoitti
Tässä aiheesta, jos pitää vaihtaa s-posti.
LINKKI
xxx
Noilla ratapäivillä taitaa olla tarkoitus oppia enimmäkseen kaarreajoa. Sitten on erikseen EAK-kursseja yms. joissa opetellaan oikea jarruttaminen.(Jalase @ Maalis. 09 2008,09:13) kirjoitti
Itsekin viime vuonna yritin Ahvenistolla ajaa paljolti ilman jarrua ja vaihteiden vaihtamista ja mitä enemmän niitä pystyi välttämään sitä paremmin kaarreajo sujui.
Eihän liikentessäkään ole tarkoitus ajaa lujaa kaarteeseen ja sitten ottaa vauhti pois jarrulla ennen kaarretta vaan ajaa kaarteeseen oikealla nopeudella ja siten ajaa kaarre mahdollisimman sulavasti läpi.
xxx
Onkos täällä ketään matkalehmän omistajaa joka olisi kurvaillut radalla? Kovasti mietin että pääseekö tuommoisella XX:llä radan ympäri ollenkaan![]()
98% of all statistics are made up
Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
XX:llä mennään rataa lujaa. Oli siellä mukana viimeksi joku BMW:n Goldwingin kokoinen matkalehmä kurvailemassa ja kyllä silläkin rataa näytti kiertävän. Eli XX:llä menee varmasti oikeen hyvin radalla.(FixxaH @ Maalis. 09 2008,14:17) kirjoitti
Ja eikä XX ole matkalehmä vaan matkasportti![]()
xxx
Olikohan se toissakesänä, en muista nimeä mutta semmonen alta 160cm naishenkilö ohjasteli vanhaa 1300 fjr:ää ahvenistolla. No ei kenties ollut päivän nopein, mutta hauskaa näkyi olevan =) Että kyllä sillä äksäksällä varmasti kerkiää ihan ratapäivän tarpeiksi.
Moro
Matkalehmä (supersport-touring) tms. kyhäelmäthän ovat ratkiriemukkaita ratapyöriä. Itse vanha ja ylipainoinen kuskasin muutaman kerran FJR:ää radalla, eikä ollut mitään kummoista tunkua ohitse keskiryhmässä. Kemoralla alitettiin 1:23 ja Motoparkissa 1:43, siis keskiryhmän kelpo tasoa.
XX tai Busa tai 1400 Zetka vielä FJR:ää notkeampia(kallistuvampia) ja kenties sekunnin pari nopeempiakin.
Siis ehdottomasti mukaan, myös kardaanivetoiset, vaikka itse myinkin pois ja nykyään huristelen kilvettömällä. Iso pyörä haasteellinen jarrutella kaarteeseen tulossa, tuppaa jarrupalat kulumaan ja nesteet kiehumaan, muution ok vermeitä, kunnes jalkatapit ja saappaiden kärkien kuluminen saavat ajatukset muuttumaan
ratakuumeterkuin Hanski
possujono pilaa elämän
Kyllä se on ihan ok tuolla ohjauspaneelissa.(Streethawk @ Maalis. 09 2008,12:59) kirjoitti
![]()
Jarruttaminen on todellakin oleellinen taito, mutta sillä on vähäinen painotus hitaan ryhmän ajotekniikkakoulutuksessa, koska
a) koulutuksessa painotetaan kaarreajoa, koska kaarreajon taitamattomuus (suistumiset) tappaa ja vammauttaa tilastojen mukaan motoristeja enemmän kuin muut onnettomuustyypit (tai on vähintäänkin kivi monien motoristien saappaassa), mutta silti ongelmaa korjaava systemaattinen koulutustarjonta on melko vähäistä,
b) jarrutusta harjoitellaan lähes kaikilla muilla ajotekniikkakursseilla mitä on olemassa, ja Motorg ry onkin järjestänyt jarrutusharjoittelun erikseen muilla tavoin,
c) jarrutusta on ratapäivien formaatissa hankala opettaa, palaute tulee liian pitkällä viiveellä itse suorituksesta eikä kaikkia virheitä ole helppo nähdä takaa seuratessa,
d) asioita on paras harjoitella alkuun toisistaan erillään ja yhdistellä opittuja asioita vasta myöhemmin kun hommat sujuu. Kaarreajo on vaikeaa ja tehokas hallittu jarruttaminen on vaikeaa. Näiden yhdistäminen heti alussa tekisi hommasta erittäin vaikeaa. Asioiden opiskelua ei yleensä kannata aloittaa vaikeimmasta päästä. Samalla opetellaan ajamaan kaarteet ilman turhaa jarruilla tökkimistä, joka lähinnä häiritsee mopon kulkua ja keskittymistä kuin auttaa itse asiaa.
Se on sitten eri juttu, kun osataan ajaa oikein kunnolla ja haetaan lisää haastetta tulemalla kaarteeseen agressiivisesti. Homma sopii niille joilla on rutiinia ja jotka osaa. Muille homma on lähinnä turha riski ilman vastaavaa hyötyä. Näitä valmiiksi osaavia haasteiden hakijoita (hitaassa tai koulutusryhmässä) oli viime kaudella jonkin verran, eikä kaikkia valitettavasti saatu korjattua riittävän ajoissa pois pienimuotoiseen tukiopetukseen, mutta onneksi aika moni saatiin.
1000
Kiitoksia rohkaisuista, eiköhän sitä sitten tämänkin "matkalehmän" kanssa uskalla alastarolle kesällä kurvaamaan. Täytyy mennä vaan couchauksen kautta kun ennen ei ole tullut käytyä tukkimassa baanaa![]()
98% of all statistics are made up
Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
juuh, vaan tässähän oli kyse ensikertalaisesta radalla, tuommoset ajat ei siihen asiaan oikein liity ,)(-Hanski- @ Maalis. 09 2008,17:33) kirjoitti
itsekin kurvailen reilusti yli 200 kg mopolla jossa ei edes ole em. isojen matkamopojen tehoja, ja kyllä vaan on naama virneessä kun rataa ajaa vaikka köykäsemmällä olisikin helpompi työntää menemään.
Voiko siellä edes ajaa muuten kuin naama virneessä(kurja @ Maalis. 10 2008,07:02) kirjoitti
Kohta pääsee taas radalle... KOMEETA!![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat