Jos ei siellä radalla nyt aikoja ajele niin ei se nyt sen kummempaa taidetta ole?!?! Jotenkin tuntuu, että ihmisillä on ihan yliluonnollisia oletuksia ratapäivistä. Siellä voi ihan vaan kruisaillatai mennä hiljaksiin tai painaa peräsuoli pitkänä
Ja kyllä siinä radalla pysyy ihan samalla tavalla "tiellä" kuin muuallakin liikenteessä. Ei siellä ole jotain erikoista "voimaa" joka vain paiskaa sut ulos radalta
Kaikki vaan mukaan ihmettelemään rata-ajon ihanuuksia![]()
Beta 350 RR -11 enskahärveli
R1 -08 ratahärveli *B1000 #78 (myyty 12.2.2012)
GSXR 1000 K7 Black #162 (myyty 19.8.2009)
R1 -06 + Akra Full + K&N + PCIII (R.I.P. 21.5.2007)
K1200R -05 (myyty -06)
CBR600F -90 (myyty -04)
Kävinhän minäkin vuosi sitten Kemoralla, mutta sellainen maku jäi, että hitaaseen ryhmään oli tullut "liian nopeita" mukaan vakuutusturvan takia. Mielestäni hitaassa ryhmässä pitää ajaa ryhmän mukaan eli "riittävän hitaasti". Mitäs mieltä ollaan? Voin jäädä pois koko hommasta, jos olen "liian hidas" tai asennevammainen hitaan ryhmän rata-ajelua kohtaan.(AnDy @ Helmi. 27 2008,23:01) kirjoitti
![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Ei siellä hitaassa ryhmässä anneta montaa settiä sellaisen ajaa joka on selvästi muita nopeampi turvallisuuden takia.(ttuttu @ Helmi. 28 2008,09:30) kirjoitti
Mukaan vaan.
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
Hitaassa tulee aina olemaan nopeuseroja, koska siellä on niin erityyppisiä pyöriä ja kuskeja liikenteessä. Osa on ekaa kertaa ja ajaa viittäkymppiä suoratkin. Joku taas on vanha konkari, muttei uskalla/halua mennä keskinopeiden ryhmään.
Ahvenistolla on kuitenkin muutamia etuja hitaille kuskeille:
-Rata on niin mutkainen, ettei lyhyillä suorilla kyllästy vaikka ajaisi kuinka hiljaa.
-Koska ohituspaikkoja on vain yhdellä osuudella, voi muun osan rataa ajella omaan tahtiin eikä tarvitse edes pohtia muiden ohi päästämistä. Nopeammat voi mennä varikolle minuutiksi pariksi saadakseen etäisyyttä possujunaan. (saa paljon enemmän tyhjää baanaa kuin, että yrittää päästä kaikista ohi, koska pääsuoralla ei montaa pyörää ehdi ohittaa vaikka kepittäisi täysillä)
-Jarruitta ajo luonnistuu tuolla radalla helposti, koska nopeudet eivät pääse kovin suuriksi lyhyiden suorien takia.
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
No joo... kai mää sitten uskallan tulla?![]()
V.Vesterinen
Mitenhän kauan sitä pitää odotella jotta näkee onko ilmottautuminen tullut perille?
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Kun olet ilmoittautunut onnistuneesti, tulee tiedoissasi ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen vahvistusviesti. Lisäksi nimesi näkyy ilmoittautuneiden listalla. Tämä pitäisi tapahtua aika lailla heti.(rammus @ Helmi. 28 2008,11:32) kirjoitti
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
Itse olen käynyt vasta kahdesti radalla ja hauskaa puuhaahan se on. Mielestäni tuosta jarruitta ajamisesta voisi vinkata vielä selkeämmin heti alusta pitäen hitaan ryhmän koulutuksissa, koska ainakin omasta mielestäni se toden totta on aloittelijalle paras tekniikka. Napakasti jarruttamalla saa kuitenkin pyörän helposti pois balanssista ja sitten sen mutkan läpi tulee huojuttua miten sattuu, eikä puhtaan ajolinjan etsimisestä ole tietoakaan.
Olen vieläpä antanut itseni ymmärtää, että ilman jarruja ajamalla voi itse asiassa vetää ihan todella koviakin kierrosaikoja... Oma lukunsa on vielä integraalijarrut sun muut himmelit joilla voi saada vaikka takarenkaan lukkoon helpohkosti.
Minulla on alla VFR 750 ja olen noilla kahdella keikalla tehnyt seuraavia havaintoja hitaan ryhmän vauhdeista. Hyvinkin uusilla ja urheilullisilla pyörillä ajavien kuskien perässä on tuntunut joskus köröttelyltä mutkaosuuksilla. Tämä on totaalisen fine, tuntumaahan siellä kaikki hitaan tyypit ottaa omiin rakkineisiinsa, joissakin seteissä joku voi keskittyä vain esim. katseen suuntaamiseen ja ajaa siksi rauhallisemmin tms. Lisäksi molemmilla kerroilla on hitaasta ryhmästä löytynyt varmaan ainakin puolet myös itseä nopeampia kuskeja.
Koittelee vaan ohimoa, että molemmilla kerroilla hitaassa on ollut sankareita, joiden tyyli on, että vaikka mutkissa mennään rauhallisesti, niin kun sitten se suora aukeaa, kierretään vehkeestä lutku auki niin täysillä kun uskalletaan ja tosiaan kokeillaan niitä huippuja. VFRllä ei pärjää oikeille sporteille suorilla eikä mutkista avauksissa mitenkään, joten sitten suoralla seurataan katseella kun se gikseri painuu keula kevyenä horizonttiin, ja tokassa mutkassa olenkin jo taas kontissa.
Itse olen yrittänyt ainakin päivän viimeisiin setteihin asti ajaa suorilla "maltillista" vauhtia, jotta oikeasti nopeammat pääsee reippaasti ohi. Näistä nopeuseroista mainitaan kyllä hitaan ryhmän koulutuksissa, mutta pitäs ehkä vielä enemmän kehottaa semmoseen itsekriittiseen havainnointiin, että jos joka kierroksella ohitussuoran alussa porukkaa tulee/pyrkii ohi (esim. käy rinnalla muttei pääse ohi!), ÄLÄ aja sitten itse niitä suoria hampaat irvessä, "täysillä"! Yksi ongelma on toki se, että kaikki hitaan ryhmän tyypithän eivät käy kuuntelemassa koulutusryhmän tarinoita, joten ainoa yhteinen briiffinki on kuljettajakokous. Siellä taas keskiryhmän ja nopean tyyppejä ei välttämättä kiinnosta kuunnella hirvittävän pitkällistä hitaan ryhmän osallistujille kohdistettua epistolaa.
Kuten aiemmin mainittua, omilla ratakäynneilläni on ainakin ollut helposti mahdollista etsiä hitaastakin ryhmästä sopiva tyhjä rakonen esim. ajamalla kerran varikon läpi. Lisäksi porukka yleensä harvenee päivän viimeisien settien lähestyessä. Nopeuserojen hallinta lienee vähän 2-piippuinen kysymys, rata-ajonhan pitäisi nimen omaan olla sitä varten että oman pyörän suorituskyvyn rajoja saa testata turvallisessa ympäristössä. Vaikka se sitten tarkoittaisikin sitä, että mutkissa ajetaan körötellen ja suorilla urut auki.
Noh, malttia vaan omaan sipuliin jos joiltakin muilta sitä puuttuisikin...![]()
No siinä tapauksessa jokin tökkii ilmoittautumisessa. Kokeilempa uudestaan. Onko tuo rekisteri numero kohta jotenkin pakollinen?(Sumppa @ Helmi. 28 2008,11:45) kirjoitti
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Itse itselleen vastaten kyllä onhomma hanskassa ja hanskat hukassa.
m 72 projekti
Juu, eipä sitä kannata ihan ympäriämpäri päätä käännellä, mutta kyllä sitä senverran pystyy ympäristöä seuraamaan, että tavalla tai toisella tietää mikä meininki siellä takana on... Joka tapauksessa viimekesänä jokunen kerta tuli jopa minulle eteen, etten päässyt ohitussuoralla ohi kun edellämenijä avas täysillä kaasun ja heti ekan mutkan jälkeen roikuin taas perässä...(Ärrätär @ Helmi. 27 2008,17:50) kirjoitti
Jos taakse vilkuilua ei sovi suositella, olisko mahdollista ottaa sitten lipuilla huomioon tuo seikka? Vai meneekö jo liian hienoksi? Ja osaako siinä sitten se liputettava ajaa sillä mallilla, ettei tule sitä kautta aiheutettua vaaratilanteita
Toisaalta, voipi olla, ettei noita tilanteita sitten niin usein olekaan, ettei ehkä tarvetta... No tulipa pohdittua "ääneen"
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
19.5 lähtee poikuus rata-ajoon. On vaan työvuoro samalla päivällä, mutta koitan saada vapaaksi![]()
Ja paras kierros(aika?) tulee kun ei sitä yritä.
Iku
Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
"Ainoa oikea tapa" on edelleen itse mennä varikon kautta, ja kattoo uus rako mihin menee ajamaan.(TeeVee @ Helmi. 28 2008,12:28) kirjoitti
Ja aina kun ajovuoro alkaa, niin lähtee viimeisenä radalle, mielummin vielä minuutin viiveellä. Silloin on edessä tyhjää riittävästi. Ja jos taas joutuu mutkakonttaajan taakse, niin varikon kautta, niin takuulla on tyhjää edessä, koska se mutkakonttaaja kerää monta yli-innokasta peräänsä, ts muu osa radasta on sit tyhjää.
Jos on niin intopiukassa ettei kykene ajamaan varikon kautta, tai lähtemään viimeisenä radalle, niin sit voi vaan syyttää itseään.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tuota varikkoakin mietin issessein, mutta mutta...(scuuba @ Helmi. 28 2008,16:42) kirjoitti
Joo, voi olla näillä ohjeilla tuosta selviää... Tietty jos niitä perävaloja alkaa tuleen liikaa vastaan, niin onhan sitten tietty mahdollisuus vaihtaa nopeampaan ryhmäänkin viimeistään seuraavassa ajotapahtumassa. Mulla nyt ei sitä tarvetta varmasti tule vielä tällä kaudella, mutta ehkä joskus...
Tempore Nihil Sanat
Kyllä siellä järjestäjänkin toimesta tullaan sanoon jos meno näyttää riittävän jo seuraavaan ryhmään.(TeeVee @ Helmi. 28 2008,17:02) kirjoitti
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
Dodii.. Vika ratapäivä viime vuonna ei oikein toiminu, ni kokeillaans josko tuo vuoden eka rata-ajo onnistuis paremmin...
Mitenkäs monta siihen koulutusryhmään mahtuneekaan![]()
KTM 640 SM
Joka toiselle kuoppaa kaivaa.... joka toiselle ei...
25 kuskia/ryhmä(Minttu @ Helmi. 28 2008,19:32) kirjoitti
ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Mää pidän jöötä(mazak @ Helmi. 27 2008,19:16) kirjoitti
![]()
Tai siis EAK:t tarkkailevat tilannetta koko ajan ja kyllä järjestellään sit tilannetta ja lippumiehet ja ratavastaavat ja ja ja...
Siis pointti on että kyllä hitaassa ryhmässä on ihan kiva ajella. Mennään sen jonon mukana ja silleen.
Että kyllä ttuttukin uskaltaa mukaan... ajellaan ihan nätisti, jookosta kookosta![]()
Rapa-akka
BMW S1000RR -19
CFMoto 450MT -24
BMW S1000R -17
Gas Gas 300 EC -22
Stark Varg
Ducati 748s -95
#AdvAuntie
Uskaltaakohan tonne enään edes mukaan..(heippa @ Helmi. 28 2008,20:43) kirjoitti
![]()
KÄRPÄT KIITTÄÄ....
No NYT mä uskallan tulla kun on The Auktoriteetti paikalla!(heippa @ Helmi. 28 2008,20:43) kirjoitti
Vielä piti kysymäni, että kun haluaisin tulla siihen koulutusryhmään, niin vieläkö mahtuu? Hannula sanoi, että siihen ei tarvitse erikseen ilmoittautua mutta tuolla on niille oma lista. Mää en ilmoittautuessani huomannut Oikeaa Tapaa ilmoittautua siihen. Pääsisinx mä siihen jengiin? Ois kiva jos pääsis.....
Joo pääsin mä! Kiits Jens!
V.Vesterinen
Turhaa tuut, jos mie oon lipulla niin mustaa sulle heiluttelen(mazak @ Helmi. 28 2008,20:46) kirjoitti
![]()
Fun is not a straight line
Ahvenistolla koulutukselle on siis oma ryhmä hitaan ja keskinopean lisäksi, ja siihen ilmoittaudutaan kuten ratapäivien ryhmiin yleensäkin. Muilla radoilla koulutusryhmän osallistujat valitaan hitaan ryhmän osallistujista paikan päällä ja näin saatu koulutusryhmä ajaa siis hitaan ryhmän ajovuorolla.(ttuttu @ Helmi. 28 2008,20:57) kirjoitti
1000
ku sä uskalsit ni kyll sit määki...(ttuttu @ Helmi. 28 2008,10:57) kirjoitti
![]()
Siel on kato Barbarakin pörräämässä, mukaan vaan.(piipu @ Helmi. 29 2008,15:57) kirjoitti
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Tuo maanantai sopii hyvin, kun olen muutenkin siellä päin töissä.(svahnm @ Helmi. 29 2008,17:32) kirjoitti
![]()
V.Vesterinen
Ilmoittauduin 19.5.2008 Affenistolle ..
hitaaseen ryhmään ..
totuus on, että olisin tulossa LIPPUMIEHEKSI,
kun kerran koulutuksenkin olen saanut ..
Kokonaan toinen juttu on siten, että ajanko vaiko enkö ...
PS.
Tuohon ilmoittautumissoftaan pitää tehdä
sellainen muutos, että voi ilmoittautua
myös lippuhenkilöksi .. jooko? Ei tarvitse
sitten arvailla, että onko väkeä tarpeeksi,
liikaa vai ei ollenkaan .. siis erilaisiin
administratiivisiin puuhiin ..
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Jos tätä kautta otetaan ilmot vastaan lippumiehiksi... Niin myös minut voi kirjata kaikkiin niihin ratakeikkoihin lipulle, joihin olen ilmoittautunut ja tokkiinsa, niihin joihin tulen ilmottautumaan. Koulutuksen olen saanut myös minä![]()
Tempore Nihil Sanat
Lippumieheksi ilmoittautumiset (privalla), niiden kirjaaminen ja liputusvuorojen jakaminen on ajankohtaista vasta hiukan lähempänä (n. 1kk ennen ko. tapahtumaa kun olemme avanneet oman topicin ratapäivälle). Tilanteet ehtivät elää ja muuttua vielä moneen kertaan jos kesän liputusvuoroja aletaan jakamaan lähes puolta vuotta aikaisemmin(TeeVee @ Maalis. 01 2008,09:30) kirjoitti
Jos tiedät jo nyt varmasti tulevasi liputtamaan/ajamaan ilmoittaudu valmiiksi ko. ratapäivään ja haluaamaasi ryhmään.
ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
Jees tämä tyttö ilmoittautuu myös mukaan opettelemaan rata-ajoa ja koulutusryhmissä nähdään. Uutena motoristina saa varmaan hyviä oppeja ajoon muutenkin ja ties vaikka hurahtaa rata-ajoon kokonaan.