Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 35:sta
  1. #1
    Huhheijaa ja niinpä niin. Minulla on tuommoinen R 1100 RT vuosimallia 97. ajettu sillä on vasta 96 tkm, siis Bemariksi juuri sisäänajettu. Kävin sen itse Saksasta hakemassa kaksi kevättä sitten. Kyllähän se yhden kesän pelitti ihan hienosti, mutta toissa kesänä sitten kesken lomamatkan Latviassa hajosi perän laakeri.

    No lähellä Riikaa oltiin. Oli lauantain iltapäivä. Mitäpä siinä muuta kuin emännän kanssa rohisevalla perällä varovaisesti ykkösellä ajaen lähimpään motelliin, jonne onneksi oli matkaa vain n. kilometri, ja onneksi vielä oltiin lähellä Riikaa. Maanantaina sitten vain mopotin kuorma-auton lavalle, ja merkkihuoltoon.

    Riikassa onkin hieno Bemari-liike, ja asialliset huoltotilatkin näytti olevan. Siinä sitten vain odottelemaan torstaihin saakka osia Saksasta. Palvelu sitten pelasikin kuten oli luvattu, mutta lomamatka kyllä oli auttamatta pilalla. Vaikka tulihan tuota Latviaan tutustuttua enempi kuin alun alkaen oli aikomus. Kokemus sekin sinänsä.

    Viime kesänä Myllymaan Repa Hämeenlinnassa huolsi ja kävi pyörän läpi. Silloin hän totesi, että onkohan perän laakeri menossa, koska öljyn mukana tulee metallitöhkää. Totesi kuitenkin, että väljää ei ole, mutta tilannetta täytyy seurata. Epäili myös, että lienevätköhän Latvian miehet vetäneet laakerin liian kireälle.

    Niinpä sitten päästiin tähän kevääseen ja 15 tkm Latvian reissusta... Viitisen sataa ehdin nyt keväällä ajella, kun hillitön rohina perästä alkoi taas. Onneksi en tällä kerralla tielle jäänyt. Nyt olen yrittänyt kysellä, miten saisin homman taas hoidettua, että mopoilu tänä kesänäkin voisi jatkua? Olisin kyllä valmis viemään perän kauaskin, kunhan homma hoituisi kuntoon ja kunnolla. Asustelen täällä hieman pohjoisempana, ja Oulu olisi lähin kaupunki, mutta täällä on vain tuo EMC, Bemarin merkkiliike, jossa en oikein ole juuri saanut asiallista palvelua. Katselevat vähän nokkavartta pitkin kun pihaan kaartaa yli kymmenvuotiaalla pyörällä. Huollossakaan ei tunnu olevan sellaista henkilöä, johon palvelun luotettavuus henkilöityisi, joten epäilen korjauksen lopputuloksen siellä olevan samanlaisen kuin Latviassa (tosin Latviassa kyllä olivat asiallisen ystävällisiä).

    Voi hyvät etelän miehet! Auttakaa nyt pohjoisen miestä! Kuka tuon perän nyt korjaisi, että pääsisi taas baanalle? Myllymaalta olen jo tarkistanut, ja hänellä menisi yli juhannuksen, ja sehän tarkoittaisi, että ajokausi olisi jo turhan pitkällä, ennen kuin homma olisi kunnossa.

    Nyt ei veljet auta kommentit, että mitä menit ostamaan Bemarin ja osta Honda, tai jotain vastaavaa yhtä älytöntä. Tuon vehkeen kanssa nyt on vain pärjättävä, ja ajo-ominaisuuksiltaanhan se on varmasti parhaasta päästä.
    PenaR
  2. #2
    Ne voehan rähmä, nyt näitä taas tippuu...

    Tuo perälaakerin vaihto ei ole mikään "ameriikan juttu" sinällään, mutta vaatii tietty hieman teknistä ymmärrystä ja jonkin työkalun. Tuossa "mchuurteen" samanlaisessa tapauksessa (ks. aiempi viestiketju) jo asiaa kuvailin, eli siellä vähän linkkejä ja lisätietoja, en niitä nyt tässä käy toistelemaan.

    Jenkkien LT-foorumilla on kaveri nimeltä "CharileVT", joka on siellä päin tehnyt paljonkin peräremontteja ja samalla selvitellyt syitä noihin ennenaikojaan poikineisiin. Jollei laakerin vaihdon yhteydessä samalla tarkisteta laakerille tulevaa akselin suuntaista kuormitusta (se syntyy perämurikan kannen oikealla esijännityksellä laakeriin tulevien shimmilevyjen avulla) ei uusikaan laakeri välttämättä kauhen pitkkän pyöri. Tuossa "CharlieVT":n (oikealta etunimeltään Curtis) videossa on kädestä pitäen kuvattu tuo shimmauksen tarkistus.

    No, se tuosta syiden selvitteystä, joka ei kauheasti auta sun akuuttia ongelmaa.

    Ehdottaisin seuraavaa: Jos sen verran työkalut pysyvät käsissäsi, että saat perämurikan irti pyörästäsi, niin soita Kymäläisen Harrille (MP-Kymäläinen, Tampere) ja kysy olisiko hänellä aikaa vaihtaa perälaakeri. Se ei ammattimieheltä vie tuntiakaan, jos murikka on pöydällä.
    Jos aika löytyy, niin pistät murikan vaikka Matkahuollossa Tampereelle. Tässä operaatiossa voi aikaa vievin osa olla uuden laakerin ja stefan ja kannen o-renkaan saaminen mikäli niitä ei ole suoraan Harrilla hyllyssä.

    t. pozo


    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  3. #3
    http://www.rajamotor.fi/
    Voin suositella, Vaaraniemen Kyösti osaa laittaa sen kuntoon, niin että kestää.
  4. #4
    Se ei välttämättä korjaamalla kestä kauaa kuten itse sain todeta pari vuotta sitten kun lomareissuni meni TODELLA pieleen itävallassa.R1100S:n perä alkoi oireilla rutisemalla ja öljyä valuttamalla km-lukemalla 112tkm ja pääsin ontumaan paikalliseen BMW-huoltoon.Diagnoosi oli että laakeri oli silppua(vaihdettu km-lukemalla 72tkm Hml:ssä) ja ettei sitä heillä korjata vaan vaihdetaan uusi perä hintaan 1300€! Eipä siinä muutakan voinut kuin pulittaa ja uskoa kaikkivoipaan merkkihuoltoon joka viiden päivän odottelun(viikonloppu välissä tietenkin) sai pyörän kuntoon ja sanoi että mein herr on hyvä ja jatkaa matkaa, gute reise vaan!
    Huojentuneena lähdin matkaan koska oli vielä mahdollista tavoittaa matkaseurue Lybeck:n lautalla mutta noin kaksisataa kilometriä myöhemmin alkoi peli hyytyä moottoritiellä Myncheniin mennessä ja meno lopahti tyystin hetken kuluttua keskelle kaistaa.Totesin että perän maalit olivat kuplineet kuumuudestä ja että täyttöaukosta nousi savua ,olivat siis unohtaneet öljyn!! Monien vaiheiden ja usean päivän odottelun jälkeen (olihan edessä jälleen viikonloppu)selvisi ettei saksalainenen merkkikorjaamo,johon pyörä oli hinattu,voinut asialle mitään koska tyrineellä korjaamolla oli oikeus hyvittää tekonsa ja niin pyörä haettiin takaisin itävaltaan.Tässä vaiheessa suostui nihkeä vakuutusyhtiöni päästämään minut lentäen kotimatkalle,pyörä sensijaan tuli rahtina n. puolitoista kuukautta myöhemmin kotiin.

    Kari
  5. #5
    Lainaa (Garba @ Kesä. 06 2010,19:24) kirjoitti
    ...Totesin että perän maalit olivat kuplineet kuumuudestä ja että täyttöaukosta nousi savua ,olivat siis unohtaneet öljyn!! ...
    Ei helkkari, olipahan moka!

    Samantyyppinen juttu sattui muutama vuosi jenkkien LT-foorumilla:
    Kaverilla uusi LT ja oli matkalla kotiin 600 mailin / 1000 km ensihuollosta. Matkalla ihmettelee kun matka hyytyy ja pyörä rupeaa ravistamaan. Huomaa, että perä on aivan öljyn peitossa, samoin koko takavanne jne. Hän ottaa fiksuna miehenä valokuvia tapauksesta ja lähettää foorumille. Joku vielä fiksumpi katsoo kuvia ja ymmärtää kysyä, että olikos perässä öljyn täyttöreiän proppua korjaamolta lähtiessä?
    Kävi ilmi, ettei ollut, se löytyi myöhemmin huoltomiehen työpöydältä...oli kuulemma tullut puhelu juuri kriittisellä hetkellä, öljyt ehti mennä paikalleen, mutta proppu ei.

    Näköjään näitä sattuu.

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  6. #6
    Lainaa (Garba @ Kesä. 06 2010,19:24) kirjoitti
    Totesin että perän maalit olivat kuplineet kuumuudestä ja että täyttöaukosta nousi savua ,olivat siis unohtaneet öljyn!!
    Donnerwetter!!!! Vetää likipitäen mykäksi. Siis ihmisethän näitä huoltohommia tekee ja ihmiselle voi erehdyksiä sattua, mutta kumminkin tällaista ei pitäis sattua edes pahimmissa painajaisunissa.
  7. #7
    Luulisi että jonkinlainen checklist auttaisi työn valmistuttua tarkistamaan että kaikki vaiheet on suoritettu. Laskeehan ne leikkaussalissakin työkalut ja rätit kun potilas on suljettu, ettei mitään jää sisään... No ihmiset on ihmisiä.

    Tuo ei auta munkaan vainoharhaisuutta hipovaan Gessun perän kunteluun yhtään... No se ei vielä rutise.. ajettu 74 tkm... vai rutiseeko sittenkin..? Yksi stonga- ja runkovärinän lähde jo löytyi, etupyörän laakerit vaihdettiin männä viikolla. Se on onneksi aika yksinkertainen ja halpa operaatio.

    Toivottavasti osaava korjaamo löytyy kohtuulliselta etäisyydeltä.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  8. #8
    Mikä tuosta perästä muuta tekniikkaa kummemman tekee? Kaikki ihmisen tekemä hajoaa aikanaan. Sitten se korjataan ja matka jatkuu. Olisihan se tietty hauskaa osata ennustaa tuo hajoaminen ja tarvittava ennakoiva laakerointi.

    70tkm:ssä vaihtaisin laakerin jo ihan oman mielenrauhan ylläpitämiseksi
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    R1100RT:ssä 70.000km kohdalla isomman laakerin kuulien jakorengas jauhautui rikki. *http://www.mp-mesta.com/ Joensuusta korjasi perän. Ajeltu sen jälkeen toinen mokoma ja pelittää moittettomasti toistaiseksi.
  10. #10
    Joissain aparaateissa seurataan laakerien elinikää värähtelyjen avulla.
    Oiskohan tuollaisesta saatavilla "karvalakkimallia", joka liimattaisiin perämurikkaan, ja jonkilainen näyttö iskettäisiin mittariston kylkeen, josta voisi "värinäarvoja" seurata.
  11. #11
    Lainaa (C-A-D @ Kesä. 07 2010,13:52) kirjoitti
    Mikä tuosta perästä muuta tekniikkaa kummemman tekee? Kaikki ihmisen tekemä hajoaa aikanaan. Sitten se korjataan ja matka jatkuu. Olisihan se tietty hauskaa osata ennustaa tuo hajoaminen ja tarvittava ennakoiva laakerointi.

    70tkm:ssä vaihtaisin laakerin jo ihan oman mielenrauhan ylläpitämiseksi *
    Niin just, eli voisihan sen vaihtaa varmuuden vuoksi. Toisaalta "miksi korjata sitä jos se ei ole rikki?" on sekin yksi teesi.

    Asiaa ei tosiaan kannata murehtia tämän enempää. Joskus se hajoaa. Joskus sitten taas ei.
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  12. #12
    Tällä hetkellä useampi pyörä on matkala Mongoliaan ja ties sun minne. Voi pikkasen siepata, jos perä laukeaa suht vähillä kilometreillä tuolla reissulla. Sivistyksen parissa pärjää parilla puhelinsoitolla.
  13. #13
    Lainaa (Nomad @ Kesä. 07 2010,14:47) kirjoitti
    Joissain aparaateissa seurataan laakerien elinikää värähtelyjen avulla.
    Oiskohan tuollaisesta saatavilla "karvalakkimallia", joka liimattaisiin perämurikkaan, ja jonkilainen näyttö iskettäisiin mittariston kylkeen, josta voisi "värinäarvoja" seurata. *
    Tuossa on nyt yksi karvalakkimalli. Siinä tosin kyttään peräöljyn lämpötilaa ja niitä värinöitä sitten vaan semmoisella Bilteman mekaanikon stetoskoopilla (puikkomalli).
    En tiedä juoruaisiko peräöljyn lämmön nousu alkavaa häikkää. Jotenkin maalaisjärjellä voisin kuvitella, että jos siellä jokin rupeaa antamaan periksi, niin siellä jonkin sortin kitka kasvaisi ja öljyn lämpö sen mukana nousisi.
    Toisaalta sen brakaamisen olisi syytä tapahtua kuivalla kelillä, sillä sadesäällä roiskevesi jäähdyttää perää niin kylmäksi, että lämpömittarin viisari hädin tuskin nousee yli 20 asteen...

    Mitä taas tuohon ennakoivaan laakerinvaihtoon tulee, niin en oikein ymmärrä tapjarin fatalismia. Kaikilla laakereilla(kin) on elinikänsä eli ei mikään kestä maailman tappiin asti. Mitäköhän varten ketjumiehet vaihtaa ketjuja ja rattaita? No siksi kun ne kuluu ja ne näkee jo silmälläkin kuluneiksi (ja ehkä tuntee ajossakin). Se, että perälaakeri pyörii öljykylvyssä silmiltä piilossa ei tee siitäkään ikuista. Hyvällä tuurilla sillä pääsee aika pitkällekin. Huonolla se jättää tielle kuten vaikka toveri mchuurteelle kävi. Tai voisi kai sanoa, että valtaosassa tapauksista laakeri hajoaa ajossa, oikein hyvällä tuurilla joku voi äkätä hajoamisen omassa tallissaan tai korjaamolla...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  14. #14
    Mikähän vielä on vialla K1200GT:ssä (valm. 2003) kun rungossa tuntuu tärinää/värinää vaikka on juuri rempattu perä Kymäläisellä.

    Tärinä on hieman kuin ajaisi karkealla tiellä tai soratiellä mutta värinää on sileällä tielläkin. Rengas on puolikuntoinen Z6 versio C.

    Tänään otin takapyörä irti ja "ajoin" 0-100km/h nopeuksilla ja kuuntelin stetoskoopilla perää ja swingiä. Kuuluu jonkunlaista kolkotusta ym. minusta ylimääräisiä ääniä mutta jarrua painettaessa ääni lähes häviää. Eli vedon pitäessä välykset kireenä ei juurikaan ääntä kuulu.

    Pitää kait purkaa swingi pois ja tarkastaa vielä se kardaanin etummainen ristikko jota ei tarkastettu perärempassa. Perästä oli muuten ne tuloakselin laakerit loppu ja mittarissa on 72000km. Öljyssä ei ikinä ole näkynyt mitään ylimääräistä.

    PS onko kellään ollut vastaavanlaisia värinä/tärinä ongelmia Roadtec Z6:n kanssa?
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  15. #15
    Lainaa (pozo izquierdo @ Kesä. 07 2010,21:19) kirjoitti
    Mitä taas tuohon ennakoivaan laakerinvaihtoon tulee, niin en oikein ymmärrä tapjarin fatalismia. Kaikilla laakereilla(kin) on elinikänsä eli ei mikään kestä maailman tappiin asti.
    Kyllä tuo C-A-D:n näkemys edustaa vankempaa fatalismia... mä nyt olen tällainen tuuliviiri. Kun sille päälle satun niin saatan sen laakerin vaihdattaakin ennen kuin hajoaa. Eihän se ole toivottavaa että se poksahtaa siellä Inarissa kuten Mr.Huurteella...
    "Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
  16. #16
    Lainaa (tapjar @ Kesä. 08 2010,08:33) kirjoitti
    . Eihän se ole toivottavaa että se poksahtaa siellä Inarissa kuten Mr.Huurteella...
    Jovaainei..



    No ei niin----se kun tosiaan tuli aivan kuin "hirvi eteen", yhtäkkiä ja täysin varoittamatta !

    No, täyskasko eli myös autopalveluvakuutus (POHJOLA) on mutta kas-kas, sehän kattaa vain: "pohjoismaissa" sekä- yllätys yllätys, vain 200 €:oon asti tuon matkakulut eli kuskin kotiin kuljetuksen, että jos se olis siellä Gamvikin majakalla poksahtanut niin - niin *





  17. #17
    Onko tuossa R1100:ssa eri perä kun k1200rs:ssä. Sellainen olisi joutavana tarjolla, 45tkm ajettu.
  18. #18
    Lainaa (mchuurre @ Kesä. 08 2010,17:58) kirjoitti
    No ei niin----se kun tosiaan tuli aivan kuin "hirvi eteen", yhtäkkiä ja täysin varoittamatta !
    Ei se mitään varoittamatta olis tullu, jos olisit ees joskus sinne pyörän alle kattonu. Siks ne perät hajoo mukamas yllättäen bemareist kun niiden ajajat on vanhoja jäykkäselkäisiä ukkoja, jotka ei taivu koskaan kattomaa sinne pyörän alle.
  19. #19
    Lainaa (Kunkku @ Kesä. 08 2010,19:52) kirjoitti
    Lainaa (mchuurre @ Kesä. 08 2010,17:58) kirjoitti
    No ei niin----se kun tosiaan tuli aivan kuin "hirvi eteen", yhtäkkiä ja täysin varoittamatta !
    Ei se mitään varoittamatta olis tullu, jos olisit ees joskus sinne pyörän alle kattonu. Siks ne perät hajoo mukamas yllättäen bemareist kun niiden ajajat on vanhoja jäykkäselkäisiä ukkoja, jotka ei taivu koskaan kattomaa sinne pyörän alle. *
    Kyllä se vaan joskus näköjään voi siltikin hajota yllättäen ja sillä tuo IHK. sivun 9 huoltopöytä (pappatunturi Mannekiinina)onkin huuruksen tallissa, ettei tarviis aina kumarrella sille pyörälle.



    http://www.ikh.fi/~ikh....009.pdf
  20. #20
    Lainaa (mchuurre @ Kesä. 08 2010,17:58) kirjoitti
    No, täyskasko eli myös autopalveluvakuutus (POHJOLA) on mutta kas-kas, sehän kattaa vain: "pohjoismaissa" sekä- yllätys yllätys, vain 200 €:oon asti tuon lähimmälle verstaalle kuljetuksen, että jos se olis siellä Gemvikin majakalla poksahtanut niin - niin *
    Oho! Enpäs ollut minäkään noita pienellä painettuja lukenut...
    <p>2002-2014</p>
  21. #21
    Lainaa (Kunkku @ Kesä. 08 2010,19:52) kirjoitti
    perät hajoo mukamas yllättäen bemareist kun niiden ajajat on vanhoja jäykkäselkäisiä ukkoja, jotka ei taivu koskaan kattomaa sinne pyörän alle. *
    Osui ja uppos *
    R1100S & Gospel Rider


    Määränpäätä kohti

    -Get away-
  22. #22
    BMW 1150RT -04 tai sitten 1200RT -05 tai -06 olis kiikarissa.

    Muutama kysymys olisi näin hankintaa suunnitellessa:

    1) Onko jollakin molemmat mallit kokeneella herralla käsitys siitä, että onko noin käytännön ajofiiliksissa suurestakin harppauksesta kyse noissa malleissa? Vähemmän boxerivapinoita? Speksit tietysti löytyy kuukkelilla: keveyttä, tehoa ja vimpaimia on tullut enemmän. Vanhempi muotokieli ja satula puhuttelee enemmän allekirjoittanutta.

    Nyt hieman arvelluttaa tilanne, jos noissa bmw paralever malleissa on oletusarvoisesti vaihdettava takalaakeri 20-50tmk välein. Jaa-onko näin järkevä, jos varman päälle pelaa. Ja silti laakeri saattaa jättää tielle pidemmällä reissulla - ei hyvä. Jollain siis ok kestää 120tmk, sitten leviää.

    Ja että rautaperseajoissa olisi useampi bemu tippunut takalaakerin levahtamiseen, uskomatonta!!

    Ja BMW:llä asialleko ei todella tehdä mitään vuosien saatossa. Uskomatonta. Oman pennosen heittaisin sen asian puolesta, että pitäisi tuohon maineeseen ja hintaan kyllä rakentaa tuo perävärkki jo siten, että se kestää eukon ja 24 päckin hiekkatiellä vielä 300tmk jälkeen. Sentään niinkin fundamentaali pyörän osa kuin takapyörä kyseessä. Vähän niinkuin aeroflotilla siivet tipahtelis koneista 50 tuhannen lentomailin jälkeen.

    Wikistä löytyi tietoa, että "In 2005, along with the introduction of the "hexhead", BMW inverted the Paralever and moved the torque arm from the bottom to the top of the drive shaft housing (photo right). This reduces underhang of components and tends to increase ground clearance in right lean."

    http://en.wikipedia.org/wiki/History...cles#Paralever

    Paralever ei tietysti ole varsinaisesti se perälaakeri.

    2a) Mutta peräpään laakeroinnissako ei ole tapahtunut mitään oleellista uutta v.2010 mennessä tuossa konstuktiossa?

    Tällä jo on puhuttukin, ettö LT raskaana ajoneuvona kärsisi peräongelmasta eniten, mutta ilmeisesti RT on samassa sopassa.

    2b) Onko jostain RT vuosimallista lähtien noita perälaakerin ongelmia ollut vähemmässä määrin, kunpa joku huollossa töissä oleva kaveri vastaisi tähän edes niminerkillä.
    Siellähän on varmasti sitä ammattilaisen näkemystä ™, että millä prossalla ja about millä kilsoilla yleensä nuo perät prakaavat.
  23. #23
    On siinä sen verran oleellista ainakin tapahtunut, että öljyt vaihdetaan ekassa huollossa. Aika pechasta tuo näytti olevan, joten lienee syytäkin vaihtaa. Epäilemättä moinen sisäänajotörky ei voi olla hyvää laakereille. Uudemmissa (ainakin sportissa) on öljynvaihtoproppu, mikä helpottaa hommaa oleellisesti ja on yksinkertainen homma itsekin vaihtaa ilman mitään nostureita.

    Ennemminkin tuo reikäperä kestää oletusarvoisesti sen 300tkm ja eukon sekä 24päkin, kuin hajoaa 20tkm:ssa. LT:ssä on vanhemman mallinen perä, jossa esijännityksiä kikkaillaan shimmilevyillä oikein tai väärin. Uudemmassa on uutenakin aavistus klappia.
    Dixi et animam levavi
  24. #24
    Lainaa (ek@ @ Kesä. 17 2010,21:54) kirjoitti
    On siinä sen verran oleellista ainakin tapahtunut, että öljyt vaihdetaan ekassa huollossa. Aika pechasta tuo näytti olevan, joten lienee syytäkin vaihtaa. Epäilemättä moinen sisäänajotörky ei voi olla hyvää laakereille. Uudemmissa (ainakin sportissa) on öljynvaihtoproppu, mikä helpottaa hommaa oleellisesti ja on yksinkertainen homma itsekin vaihtaa ilman mitään nostureita.

    Ennemminkin tuo reikäperä kestää oletusarvoisesti sen 300tkm ja eukon sekä 24päkin, kuin hajoaa 20tkm:ssa. LT:ssä on vanhemman mallinen perä, jossa esijännityksiä kikkaillaan shimmilevyillä oikein tai väärin. Uudemmassa on uutenakin aavistus klappia.
    Mitään en väitä uudesta peräreiästä tietäväni, mutta sen verran haluan iloa pilata, että on kait noitakin kajahdellut.
    <p>2002-2014</p>
  25. #25
    Varmaan kajahteleekin ja olen yhden reikäperän nähnyt avattuna bamarihuollossa. Aikaisempaan viestiin viitaten ei voi kuitenkaa mistään oletusarvoisesta 20-50tkm laakerinvaihtovälistä puhua. Eiköhän nuo aika kestäviä ole, jos öljyt vaihtaa. No mullakin on tosin kolme reikäperää vaihdettu. Yksi kesti alle 1000km ja kaksi alle 20tkm. Syynä on tosin ollut aina vääränlaisessa käytössä naarmuuntunut koppa.

    Enemmänkin noita uuden K-sarjan, kuin R-mallin, juttuja seuranneena kuitenkin koneitakin tuntuisi kajahdelleen enemmän, eikä sekään mitään jokapäiväistä herkkua ole. Jotain stefan tihkumista on samassa suhteessa kuin missä tahansa muissa stefoissa. Ei jätä tielle ja on helppo vaihtaa. Enemmän on tielle jääty ews-antureiden tai näiden uusien vääränmallisiksi muutettujen vilkkukytkimien kytkinasetelmien sähkövioista johtuen.

    Turhaa hysteriaa kuitenkin koko juttu. Onhan tälläkin foorumilla mennyt ketjut vaihtoon 2tkm jälkeen ja tavallisia pyöränlaakereita ym. pikkukilometreillä. Ihan sama asia olisi vaihtaa oletusarvoisesti ketjut 2000km välein.
    Dixi et animam levavi
  26. #26
    Hieman laskee osakkeita. Miksi muuten 06-09, -05 ja vanhemmissako ei tätä jarruvikaa ole, miksi? Vai onko yli viis vuotiaat jo katsottu olevan pois takuun piiristä?:

    linkki


    BMW kutsuu tarkastettavaksi yli 120 000 moottoripyörää

    julkaistu 18.05. klo 18:24, päivitetty 18.05. klo 18:51


    YLE Uutiset:
    Saksalainen autoyhtiö BMW kutsuu tarkastukseen 122 000 moottoripyörää jarruvian vuoksi. Kyseessä on useita vuosina 2006 - 2009 valmistettuja malleja.
    Yhtiön tiedottajan mukaan moottoripyörien jarrusysteemissä on havaittu vuotoja. Osa pyöristä on jo tarkastettu ja korjattu.
    - Ajan mittaan kävi ilmi, että korjaaminenkaan ei poistanut vikaa sataprosenttisesti, yhtiön tiedottaja sanoi uutistoimisto AFP:lle.

    Kyseessä ovat R 1200 GS/GSA-, R 1200 R-, R 1200 ST-, R 1200 RT- ja K 1200 GT -mallit. Tarkastettavaksi kutsutaan moottoripyörät, jotka on valmistettu aikavälillä elokuu 2006 - toukokuu 2009.
    Pyörän moottorin tärinä aiheuttaa yhtiön mukaan jarrujärjestelmässä vuotoja, jotka vaikuttavat etujarrujen toimintaan. BMW:n mukaan yhtiön tietoon ei ole tullut vian aiheuttamia onnettomuuksia.

    BMW myi viime vuonna 87 306 moottoripyörää.

    AFP, YLE Uutiset



  27. #27
    Lainaa (Grannis @ Kesä. 22 2010,03:54) kirjoitti
    Hieman laskee osakkeita. Miksi muuten 06-09, -05 ja vanhemmissako ei tätä jarruvikaa ole, miksi? Vai onko yli viis vuotiaat jo katsottu olevan pois takuun piiristä?:

    linkki
    Oisko siinä samaa juttua kyseessä kuin Toyotan kaasupoljin problematiikassa, eli tietyn alihankkijan komponentit ei kestä. Ja mitä vanhempiin malleihin tulee niin ainakin r1100 malleissa jarrusylintereitä on Bremboa / BMW omaa tuotantoa.. *ja onhan noita komponentteja x kpl jarrupiirissä..
    tiedä sitten mikä alkaa valskaamaan.. vaihtavatko letkuja vai miten lie.

    Mun silimissä tuollanen takasinkutsu kyllä kertoo siitä että tehdas huolehtii tuotteistaan ja maineestaan.



    R1100S & Gospel Rider


    Määränpäätä kohti

    -Get away-
  28. #28
    No kerronpa minäkin oman tarinani. Just tultiin reissusta, ja aloin selvitellä onko muille käynyt näin, ja näköjään on.

    Mulla on siis 1999 R1100S, 40 tkm mittarissa. Viime tiistai-iltana (3.8.) Latvian Jurmalassa hotellia etsiessä huomasin rutinaa perästä ja pysähtyessä levisi öljyt maahan.
    Minäkin ajelin sitten varovasti vielä 10 km hotellille ja eikun korjaamoa etsimään.

    Riiassa on BMW auto/mp merkkihuolto, jonne sitten ke aamuna hinausauton lavalla pyörä vietiin. Kohtelu korjaamolla oli ystävällistä ja lupasivat ottaa homman työn alle josssakin sopivassa välissä, vaikka heillä olikin 2 vko työjono. Epäilivät että osia pitää tilata Saksasta, jolloin parhaassa tapauksessa pyörän saisi kuntoon perjantaiksi (meillä oli lauttaliput Gdynia-Helsinki sunnuntain lähtöön).

    Puolen päivän aikaan soittelivat, että molemmat laakerit ovat sököt, *mutta hyvänä uutisena osat löytyvät hyllystä, ja homma valmistuu samana päivänä.

    Pyörää illalla hakiessani ihmettelin osien löytymistä, jolloin työnjohtaja kertoi, että muutaman vuoden aikana on pari samanlaista tapusta ollut turisteilla, *ja siksi he ovat päättäneet pitää laakerisarjan ja tiivisteet varastossa. No minä olin tyytyväinen hyvään ja nopeaan palveluun, koska matkasuunnitelmat voitiin pitää ennallaan ja laskukin oli kohtuullinen. Siinä oli kummallisen vähän työtä ja esim. öljyä ei laskutettu lainkaan.

    Kun luin tuon aiemman öljytarinan, niin menin välittömästi tarkistamaan, onko öljyt unohdettu laittaa, mutta kunnossa oli.

    Kokeilin kädellä rikkoutuneen perän lämpötilaa , ja hiukan lämpöisempi se oli, kuin nyt ehjän perän, mutta ei mitenkään kuuma. Lämpötila-anturin laittaminen voisi ennakkovaroituksen vauriosta antaa, mutta sitä mieltä olen, että laakerien pitää kestää yli 40 tkm. Tarkkaillaan tilannetta, meneekö tämä Latvian perä uudestaan 15 tuhannessa.

    /Hande
  29. #29
    Lainaa (sladi911 @ Elo. 10 2010,11:22) kirjoitti
    No kerronpa minäkin oman tarinani. Just tultiin reissusta, ja aloin selvitellä onko muille käynyt näin, ja näköjään on.

    Mulla on siis 1999 R1100S, 40 tkm mittarissa. Viime tiistai-iltana (3.8.) Latvian Jurmalassa hotellia etsiessä huomasin rutinaa perästä ja pysähtyessä levisi öljyt maahan.
    Minäkin ajelin sitten varovasti vielä 10 km hotellille ja eikun korjaamoa etsimään.

    Riiassa on BMW auto/mp merkkihuolto, jonne sitten ke aamuna hinausauton lavalla pyörä vietiin. Kohtelu korjaamolla oli ystävällistä ja lupasivat ottaa homman työn alle josssakin sopivassa välissä, vaikka heillä olikin 2 vko työjono. Epäilivät että osia pitää tilata Saksasta, jolloin parhaassa tapauksessa pyörän saisi kuntoon perjantaiksi (meillä oli lauttaliput Gdynia-Helsinki sunnuntain lähtöön).

    Puolen päivän aikaan soittelivat, että molemmat laakerit ovat sököt, *mutta hyvänä uutisena osat löytyvät hyllystä, ja homma valmistuu samana päivänä.

    Pyörää illalla hakiessani ihmettelin osien löytymistä, jolloin työnjohtaja kertoi, että muutaman vuoden aikana on pari samanlaista tapusta ollut turisteilla, *ja siksi he ovat päättäneet pitää laakerisarjan ja tiivisteet varastossa. No minä olin tyytyväinen hyvään ja nopeaan palveluun, koska matkasuunnitelmat voitiin pitää ennallaan ja laskukin oli kohtuullinen. Siinä oli kummallisen vähän työtä ja esim. öljyä ei laskutettu lainkaan.

    Kun luin tuon aiemman öljytarinan, niin menin välittömästi tarkistamaan, onko öljyt unohdettu laittaa, mutta kunnossa oli.

    Kokeilin kädellä rikkoutuneen perän lämpötilaa , ja hiukan lämpöisempi se oli, kuin nyt ehjän perän, mutta ei mitenkään kuuma. Lämpötila-anturin laittaminen voisi ennakkovaroituksen vauriosta antaa, mutta sitä mieltä olen, että laakerien pitää kestää yli 40 tkm. Tarkkaillaan tilannetta, meneekö tämä Latvian perä uudestaan 15 tuhannessa.

    /Hande
    Positiivista se että erinomaista merkkikorjaamopalvelua voi tänäpäivänäkin vielä saada ja vieläpä kohtuuhintaankin .

    Korjaamolle täydet pisteet .

    Negatiivista se että kyseisten laakerien kestoikä oli vain 40 tkm. Kyllä elinkaari pitäisi olla moninkertainen .
    140 tkm olisi minun mielestä ns. "normaali" vaihtoväli perän laakereille yksipuolisessa takahaarukkarakenteessa .
    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
  30.  
  31. #30
    Lainaa (sladi911 @ Elo. 10 2010,11:22) kirjoitti
    No kerronpa minäkin oman tarinani. Just tultiin reissusta, ja aloin selvitellä onko muille käynyt näin, ja näköjään on.

    Mulla on siis 1999 R1100S, 40 tkm mittarissa. Viime tiistai-iltana (3.8.) Latvian Jurmalassa hotellia etsiessä huomasin rutinaa perästä ja pysähtyessä levisi öljyt maahan.
    Minäkin ajelin sitten varovasti vielä 10 km hotellille ja eikun korjaamoa etsimään.

    Riiassa on BMW auto/mp merkkihuolto, jonne sitten ke aamuna hinausauton lavalla pyörä vietiin. Kohtelu korjaamolla oli ystävällistä ja lupasivat ottaa homman työn alle josssakin sopivassa välissä, vaikka heillä olikin 2 vko työjono. Epäilivät että osia pitää tilata Saksasta, jolloin parhaassa tapauksessa pyörän saisi kuntoon perjantaiksi (meillä oli lauttaliput Gdynia-Helsinki sunnuntain lähtöön).

    Puolen päivän aikaan soittelivat, että molemmat laakerit ovat sököt, *mutta hyvänä uutisena osat löytyvät hyllystä, ja homma valmistuu samana päivänä.

    Pyörää illalla hakiessani ihmettelin osien löytymistä, jolloin työnjohtaja kertoi, että muutaman vuoden aikana on pari samanlaista tapusta ollut turisteilla, *ja siksi he ovat päättäneet pitää laakerisarjan ja tiivisteet varastossa. No minä olin tyytyväinen hyvään ja nopeaan palveluun, koska matkasuunnitelmat voitiin pitää ennallaan ja laskukin oli kohtuullinen. Siinä oli kummallisen vähän työtä ja esim. öljyä ei laskutettu lainkaan.

    Kun luin tuon aiemman öljytarinan, niin menin välittömästi tarkistamaan, onko öljyt unohdettu laittaa, mutta kunnossa oli.

    Kokeilin kädellä rikkoutuneen perän lämpötilaa , ja hiukan lämpöisempi se oli, kuin nyt ehjän perän, mutta ei mitenkään kuuma. Lämpötila-anturin laittaminen voisi ennakkovaroituksen vauriosta antaa, mutta sitä mieltä olen, että laakerien pitää kestää yli 40 tkm. Tarkkaillaan tilannetta, meneekö tämä Latvian perä uudestaan 15 tuhannessa.

    /Hande
    Täytyy kyl itsekin antaa pisteet tuolle Riikan BMW-merkkiliikkeelle.

    En tiedä onko tuo Jurmala kuinka kirottu paikka BMW:n perien suhteen, mutta itsekin huomasin alkavan öljyvuodon GSA:n reikäperässä juurikin Jurmalassa. No siinä pienen soittelukierroksen jälkeen saatiin tosiaan tuo Riikan BM Auton osoite ja sinne köröteltiin. Ulompi stefahan tuosta oli antautunut, mutta koska eivät kerenneet tekemään saman päivän aikana (15min homma), päätin ottaa öljyä mukaan (SAF-XO - hinta himppasen eri kuin AD:ssä) ja jatkamaan matkaa. Vuoto kun ei tosiaankaan ollut hikoilua, vaan ihan se perän kasteli mukavasti. Kerran lisäsin öljyä perään loppu reissun aikana kun Tarton ja Tallinnan kautta Tampereelle ajeltiin takaisin.

    Nyt on stefa vaihdettu ja vuoto korjattu. Vanha oli kyllä silmin nähden kulunut.

    - Arttu
    BMW R1200GSA
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen