Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
    Monoswingiä edeltävä kaksipuolinen, alumiiniprofiilista tehty takaswingi tuottaa vähän harmaita hiuksia.

Tuntuu, ettei akselia saa pysymään paikallaan, vaan se lipuu aina pikkuhiljaa eteenpäin ja kuormittaa niitä valualumiinisia (pilipali) säätöpaloja siten, että yksi on jo kirjaimellisesti räjähtänyt kappaleiksi.
    Uusi kikkarei maksoi muistaakseni lähemmän 150e

Muistan lukeneeni, että akseli vedetään 100nm ja tämän jälkeen säätöpultit "sopivasti" kiinni.
    Oman lisänsä ongelmaan tekevät ne ¤#/&¤! kynnelliset välyslevyt, etenkin mutterin puolelta, joka tahtoo pyörähtää viimeisen varttikierroksen mutterin mukana ja jättää ikävät jäljet alumiiniseen haarukkaan.
    Tämän ongelman olen ratkaissut vetämällä ko. mutterinpuoleisen välyslevyn lukkopihdeillä paikalleen.

Teenkö jotain ihan perkeleesti väärin, vai onko kyseinen takahaarukkaratkaisu oikeasti noin vammainen kehitelmä?
    Pintakaasulla
    Moi.

Mulla on SS1000ds ja ei ole mitään "kynnellisiä" välyslevyjä takapyörän akselissa. Jossain muussa pyörässä voi tietty olla?
    Ei vaan ole koskaan sattunut mun kohdalle.

Takapyörän akseli vedetään mun pyörässä 72 Nm ja ketjun kiristäjät 8 Nm.

Ei ole ollut akselin liikkumisongelmia.
    Ducati SS1000DS
    Condor A 350
    Mikähän se mahtaa olla Bamssella ongelman kohteena oleva peli? Monoswingihän tuli Ducateihin käsittääkseni 1994 916:n myötä, joten kyseessä ilmeisesti hieman vanhempi laite. Noita alu-swingejä oli ennen kyseistä vuotta ainakin 851:ssä ja 888:ssa ja varmaan monissa muissakin. Tosin noissa malleissa on mutteri akselin molemmissa päissä, joten ne eivät siten sovi tähän kuvioon. Kynnellisen levyn pyörähtämisen estämiseksi on helppo konsti, nimittäin rasva.
    Ka sori, jäi mainitsematta.
    -05 Monster M1000

Se "kynsilevy" mitä tarkoitan, näkyypi tässä kuvassa.

Toi 72nm on ehdottomasti liian vähän, kun tuntuu toi kymppikilokin olevan liian vähän.

Lähinnä siis arveluttaa niiden ketjunkiristäjien kestävyys, jos joutuvat sietämään vetoa kun taka-akseli ei pidä.
    Ilmeisesti kuitenkin paras konsti on vetää tuo "kynsilevy" paikalleen lukkopihdeillä ja kiepasta akseli jollain 12 kilolla kiinni.

Pintakaasulla
    Jaa, tarkoititkin siis ennen Monstereiden monoswingien aikaa. Tuon mutterin oikea kiristystiukkuus on 83 Nm. Sen jälkeen sitten säätöpultit tuohon buddhan mainitsemaan 8 Nm:iin. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että kyllä se tuolla momentilla pysyy paikoillaan, se on tosi. Aivan turha vetää ylikireyteen. Nyt herääkin epäilys, että ovatko kaikki holkit paikoillaan ja oikein päin asennettuna? Ovatko laakerit kunnossa? Tai sitten momenttiavaimesi on totaalisesti pielessä. Kyllä paras konsti kynsilevyn suhteen on laittaa rasvaa mutterin laippaan (siis kynsilevyn ja mutterin väliin) ja tietenkin samalla mutterin kierteisiin. Vastaavasti kynsilevyn ja swingin väli on syytä olla puhdas rasvasta. Rasvana kannattaa käyttää jotain molybdeenidisulfidia sisältävää rasvaa. Ducatin suositus on muistaakseni Shellin Retinax HDX2, mutta vastaavaa on muillakin rasvavalmistajilla tarjolla.

Ai niin! Juuri ennen unen tuloa tajusinkin, että kyllä jokin on nyt pielessä (muukin kuin tyyny). Nimittäin se, että pystyt akselin kiristyksen jälkeen kääntämään vielä kynsilevyä. Sen ei nimittäin pitäisi hievahtaakaan enää siinä vaiheessa mihinkään suuntaan.

Kuvassa näkyy myös kummallinen kuusikolo ruuvi akselilla... vai onko se joku kaatumarauta.
    Mulla ainakin joku 32 mm mutsku...
    mäkin oon pistäny M620 oppaassa sanottuun 72 Nyyttoniin...
    on tullu mukana perässä
    Monstro 1000DS very dark
    sama momentti on täysin eri kireys, jos akseli on rasvattu tai ei.

we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Lainaa (OHo @ Kesä. 09 2010,12:39) kirjoitti
    Kuvassa näkyy myös kummallinen kuusikolo ruuvi akselilla... vai onko se joku kaatumarauta.
    Mulla ainakin joku 32 mm mutsku...
    On näköjään laitettu kuatumatappi akselin päähän, ei sen kummempaa. Kuvasta näkyy myös, että takavanne ei ole alkuperäinen, johtuisikohan tuo pysyvyysongelma siitä? Kuten aikaisemmin kirjoitin, kannattaa tarkistaa kaikki väliholkit.

Lainaa kirjoitti
    mäkin oon pistäny M620 oppaassa sanottuun 72 Nyyttoniin...
    Kyllä M620:n taka-akselin momentti on myös tuo 83 Nm. Mikähän opas sinulla on?

Lainaa (jaket @ Kesä. 09 2010,14:41) kirjoitti
    sama momentti on täysin eri kireys, jos akseli on rasvattu tai ei.
    Tuo pitää kyllä paikkansa. Oletuksena tietenkin on, että mutteri on rasvattu, sehän on ihan vakio toimenpide. Eikä sitä tarvitse joka aukaisun yhteydessä rasvata. Akselikin olisi hyvä rasvata aina, kun se on irrotettu (esim. renkaan vaihdon yhteydessä). Akselille käy hyvin ihan tavallinen vaseliini.
    Lainaa (Bamsse @ Kesä. 06 2010,22:47) kirjoitti
    Ka sori, jäi mainitsematta.
    -05 Monster M1000

Se "kynsilevy" mitä tarkoitan, näkyypi tässä kuvassa.

Toi 72nm on ehdottomasti liian vähän, kun tuntuu toi kymppikilokin olevan liian vähän.

Lähinnä siis arveluttaa niiden ketjunkiristäjien kestävyys, jos joutuvat sietämään vetoa kun taka-akseli ei pidä.
    Ilmeisesti kuitenkin paras konsti on vetää tuo "kynsilevy" paikalleen lukkopihdeillä ja kiepasta akseli jollain 12 kilolla kiinni.
    Osta desmotimesistä tämä:

http://www.desmotimes.com/Images/pro...axleplates.jpg

Voit vaihtaa titaani mutterit,...
    ...

jo alkaa pitää,...

---
    joni
    http://boy007.dy.fi
  10.  
    kaippa siellä sisällä ovat liukupalat paikoillaan?