Tervehdin kaikkia jotka ajavat yli 125cc pyöriä. *Ja vastaankin yleensä aina tervehdykseen, jos en vastaa, niin sitten en ole huomannut, huomannut liian myöhään tai on jotain muuta tärkeää menossa, ettei nyt liikene käsiä tai kypärää liikutella.
Tervehtiminen luo yhteishenkeä *
Kerran jäi tervehtimättä yhtä KTM Super Duke kuskia tässä joku aika sitten (pari viikkoa), ajoin Halikontietä Prismaa kohden tekemään ruokaostoksia ja katsoin kaukaa, että näyttää lampun perusteella isolta pyörältä, mutta tummat katteet vasten tummaa pöpelikköä luulin kyseessä olevan kuitenkin joku skootteri tj. Sitten siinä kohdalla vasta tajusin ja kuski morotti oikein kovin ja itse en sitten kerennyt enää morottamaan kun siinä vasta kelailinkin, että perhana.. sehän oli SuperDuke.. jäi kaivelemaan.
Viime vuonna myös Vanhalla Turuntiellä [nyk. Kuninkaantie] kun ajelin sen aikaisella Zetallani, tuli Ikeläntien kohdalla joku enskakuski vastaan puna-valkoisissa tamineissa ja lapanen nousi niin komeasti ja korkealla, etten vielä tähän päivään asti nähnyt yhtä hyvää morotusta. Jäi vähän vaisuksi oma "nostetaan sormia kytkinkahvalta", että sekin jäi harmittamaan, kun en yhtään olettanut niin roimaa tervehdystä.. Tulipas nyt sitten purettua itseä *
Jos kyseiset kuskit lukevat tätä palstaa, niin ensikerralla morotan näin ->
NYT: Suzuki GSX1300R Hayabusa vm. 2006 (käyt. ot. 07) http://img188.imageshack.us/i/28052010067.jpg/
EXÄ: Kawasaki Z 750 vm. 2006
Tervehdin jos vain ehdin, mutta aina ei jaksa. Pyörät on lisääntyneet vuosien varrella sen verran että alkaa käydä jo työstä.![]()
just näin sen pitäisi kaikilla olla(tnuutinen84 @ Kesä. 07 2010,19:15) kirjoitti
![]()
V-max -95
ex Sportster XLH 883 -92
Noviiseja ollaan vielä molemmat, isäntä nostaa vain sormia, mutta minä morotan kyllä ihan kunnolla. Ja itelle tulee hyvä mieli, kun muut morottaa takas. Morottavat, vaikka mulla on vielä keltainen liivikin päällä
Ja heilutan kyllä peppuakin, jos siitä jollekulle iloa on![]()
Enkä tykkäis huonoa, vaikka joku joskus uskaltais jotain mulle vielä puhuakin![]()
Kyllä käsi heilahtaa sivulle itseltä ja matkustajalta kun tien päällä ollaan, myös motarilla. Ehkä piikit ja mopot jää vähemmälle, jos ollenkaan.![]()
http://xxmeeting.fi/
IBA suoritukset: 5xSS1000, 3xSS1600K, SS2000K, BB1500Finland, SS2000Finland.
Ite juttelen aina kaikille vastaantulijoille paitsi motarilla oikeanpuoleista kaistaa ajaessa *(blue2 @ Kesä. 08 2010,15:21) kirjoitti
![]()
Voisikohan mopoilijoiden ja kevytmoottoripyöräilijöiden tervehtimättä jättämiseen olla syynä se, että heidän motorismin aitous ei ole kovin selvää. Mopolla ajetaan siksi, kun ei ole ikää tai varaa moottoripyörään, ja kevytmoottoripyörällä ajetaan ehkä siksi, kun ei ole ikää autolla ajamiseen. Ei voi olla mitenkään varma siitä, että mopoilija aidosti muuttuu oikeaksi motoristiksi, kun huomaa, miten kivaa on kylmällä säällä ajella lämpöisellä autolla ilman tasapaino- ja keliongelmia. Kaveritkin pääsevät kyytiin, eikä tarvitse ostella kypäriä tai mitään muutakaan varustetta.
Isolla moottoripyörällä ajava on oikeasti tehnyt valintansa auton ja moottoripyörän välillä, jolloin on selvempää, että hän ei ole "pakkomotoristi", vaan ihan omasta tahdostaan haluaa ajaa moottoripyörällä, joten motorismi on selvempää. Myös ajovarusteet kertovat asiaan vihkiytymisestä.
Kevytmoottoripyörällä ajava on kuitenkin käynyt autokoulun ajotunnit ja käsittely- ja ajokokeen, joten hänellä on paljon paremmat tiedot liikenteestä kuin mopoilijoilla, joilta ei vaadita muuta kuin teoriakoe. Lisäksi toistaiseksi skootterimopon kanssa ei ole opittu vaihteiden käyttöä nopeuden mukaan. Isoissa moottoripyörissä on vielä aika harvassa automaattiset vaihteet, joten vaihtaminen vaatii myös oman aivolohkonsa käsittelytaidoissa. Mopojen liikennesäännöt ovat aika lähellä polkupyöriä, joten siinä on myös eroa ajo- ja pysäköintitavoissa.
Sinällään ei ole väärin tervehtiä kaikkia kaksipyöräisellä vastaantulevia. Suurin osa heistä on vastuullisia tienkäyttäjiä; pitäisi olla ainakin kypärä ja ajatus siitä, että pitää jonkin verran katsoa eteensä ja ympärilleen. Nykyään on vaikea erottaa isokokoisia mopoja pienimmistä moottoripyöristä. Joskus se on aivan mahdotonta ilman tarkempaa tutkiskelua. Lisäksi tervehtimisen pitäisi kohdistua kuljettajaan eikä allaolevaan pyörään.
Autolla ajaminen on minusta liian helppoa, että helposti unohtuu sään ja tien pinnan vaikutus ajo-olosuhteisiin, ja lisäksi autoissa on näkyvyyttä haittaavia palkkeja. Autoja on todella paljon liikenteessä, ja autoilijat saattavat olla täysin tietämättömiä sellaisista asioista, joita moottoripyöräilijöille opetetaan jo autokoulussa, kuten ajoonlähtötarkistuksessa huomioitavat asiat. Siksi autot pitää katsastaa. Moottoripyörä tulee vuosikatsastettua lähes automaattisesti. Siksi vastuu itsestä, ajoneuvosta ja muista tiellä liikkujista näkyy aidoista motoristeista jo kauas.
Moottoritiellä ei pitäisi tulla mopoja vastaan, mutta nämä kehätiet ja itäväylät ovat hankalampia tapauksia. Niiden vierellä taitaa olla Sallittu mopoille -pyörätiet.
Kyllä minä morjestelen lähes aina...tänään tuli vastaan "siniasuinen ja valkokypäräinenkin" jolla käsi liikkui hienosti olkanivelestä. Myös töistä palatessa illansuussa oli liikkeellä muutama motoristi, joilla käpälä heilahti reippaasti yläviistoon, siitäpäs tuleekin hyvä mieli! Eipä sen silti väliä, miten morjesteleee, mutta aina vaan nuo laajimmat kaaaret kertovat vastaantulijan hyvästä mielestä, tuskin kukaan kiukkupäissään niin viitsii "huitoa" vieraille ?
näin hiljaisena pointtina, että ei kaikki piikkikuskit ole niitä "ei ikä riitä autolla ajamiseen"..terveisin Tiina 26v, jolla B-kortti, ajaa pärräkorttia piikillä (eli saan toivottavasti sen "välivaiheen" kortin) ja pihassa odottaa piikki.
Voin toki olla moikkaamattakin, jos yleinen mielipide vaatii minun piikkikuskin olevan hiljaa ja häpeissäni..
Älä huoli, kyllä se siitä vielä vituiksi menee..
Tulipa tuossa viimekuun lopuilla harrasteltua moikkailua oikein urakalla, kun ajelin Rovaniemeltä Helsinkiin. Sanoisin, että 9/10 moikkas takasin. Mukavaahan se on *![]()
Mitä yhdestä kahvipannusta! Ei kai se suuria merkitse, kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä.
Varpaat edellä etenen ja kaikille tasapuolisesti pitkävartinen customhanska heilahtaa suoraan sivulle [tai 45` ylös].
Useimmin nousee vaan 2 sormea
Ilmeisesti hämääntyvät ku customista moikataan ekaksi ja reilusti?
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Koetan itse kanssa morjestella aina kun mahdollista, sen verran laiskajaakko olen että jos välissä on 2 kaistaa (2 suuntaansa ja ollaan vastakkaisilla reunoilla) ja aita niin en läheskään aina räpylää nosta. Mutta kukin tyylillään, onhan se kiva kun joku morjestelee takasikkin aina sillontällön *![]()
2004 Kawasaki Z750
ex. 1997 Suzuki 600S Bandit
Bandidos liivimiehetkin morjesti takasin ku nostin tumppua kunnolla niille!Kyytiläinen vaan sano että "kai sä näit että noi oli niitä bandiidoksia?"
![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Aina,jos vaan "liikenteellisesti"turvallista! *Ts kaupunkialueella joskus muuta tärkeämpää?![]()
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Tämä taitaa olla taas naisen logiikkaa, mutta ei kai se nyt mopon koosta ole kiinni: "Isolla moottoripyörällä ajava", että onko oikea motoristi vai ei. Oma mopo on hankittu ihan aikuisiällä, mutta on silti "pieni", kun ei rahkeet isompaankaan riitä (oma pituus alle 160 cm).
On hienoa, jos motoristi ei valkkaa motoristia pyörän koon perusteella.
Aina moikkailen kun vaan huomaan kanssamotoristin... Musta se vaan on hieno tapa!
Macce
http://www.mkkv.fi/
https://www.facebook.com/Somethingbluetrio/
ex. BMW K1300S -14
ex. BMW K1300S -12
ex. Triumph Trophy SE -13
ex. BMW K1200R Sport -08
ex. Honda ST1300 -07
ex. Suzuki M800 -07
Eiköhän se useimmille 50-125cc kuskeilla ole niin että mopoilu jää pitkäksi aikaa kun 18vee tulee täyteen, yksinkertaisesti koska auto on pakko olla ja molempiin ei ole varaa.
Ite moikkailen välistä piikkikuskeja mut mopot jätän väliin, omaa mopoiluaikaa kun mietin ni ei ois voinu vähempää kiinnostaa jos joku "oikealla" moottoripyörällä ajeleva moikkaa ku oma ei kulje mihkää, vittuillaaksenko se moikkas?
Ite oon harkinnu et vaihtais peilit sellasiin tangon päissä oleviin läpysköihin ni sais kättä heitettyä suoraan ylös moikatessa, nyt joutuu sivulle kättä nostamaan. Ei saa ilman suurempaa valmistautumista tehtyä sellasta kunnon hau-moikkausta![]()
Ducati Streetfighter 1098 '10
ex Ducati Monster S2R 1000 '07
Kaveri kysy just et miks motoristit moikkaa?
En osaa vastata ollenkaan. Mä kyllä moikkaan kaikkia mutta miks? Suuri osa ei edes harrasta mopoilua samalla tavalla tai samasta syystä kuin mä. Ja varmaan ollaan täysin eri mieltä abt kaikesta, myös mopoista.
Miks te muut moikkaatte?
Koska se on kohteliasta. Vähän kuin otetaan hattu pois sisätiloissa ja noustaan penkiltä kätellessä, niin kanssamotoristille moikataan piste.(R2-D2 @ Kesä. 09 2010,15:08) kirjoitti
I'm just asking. Olen vain persekuningas.
Eilen kun aamusta ajelin töihin niin tuli MP-poliisi vastaa, testimielessä moikkasin, ei moikannu takas.. *
Itse moikkailen kyllä lähes aina, ellei ole jokin tilanne päällä.. *![]()
KTM 1090 Adventure R '17
Exät:
- Aprilia Tuono 1000R '07
- Honda VTR Firestorm'02 "Red Devil"
- Yamaha FZ1-S '07
- Yamaha YZF600R Thundercat
- KTM 640 LC4 (palveluksessa)
- Yamaha DT 125
- Tunturi Start
Jaa-a, tota ei taida viitsiä koittaa "kanootin" kyydistä..(JeTi @ Kesä. 09 2010,06:26) kirjoitti
Kääntyy pian perään.....jollei sitten ole huumorismiehiä.
Forward taapertamista - as early as -62
*Xciting 500Ri*
Tänään tuli vastaan vitostiellä sellainen POLKUPYÖRÄ jolle oli pakko heittää ISO käsi. Tyyppi tuli vastaan nojakilla, siellä rekkojen sun muiden seassa, eikä tiellä ole edes pyörälevikettä. Nojakillahan ajetaan melkeen maassa makaen, ikään kuin sohvalla, jalat tv pöydällä asennossa. Samoin sain ison morotuksen tyypeiltä jotka olivat veneellä uistelemassa kun ajelin patotietä ohitse, kerrassaan kiva päivä.
Itse moikkaan kyllä kaikki kevaria isommat, mikäli käsi on "vapaa" ja vaikka kätönen muuta tekeekin ainakin nyökkään, eri juttu sitten huomataanko sitä.
Mopo poliisikin moikkasi alku kaudesta takaisin komeasti, niitä näkee tällä korkeudella about kerran kymmenessä vuodessa.
Lattia on liukas, eikä kukaan kerro.
Honda Shadow VT600C -93 ( ex )
Honda Shadow VT750C -05 ( ex )
Honda Vtx 1300s -06 ( ex )
Suzuki Intruder C1500T -14
Vastaantulijoita olen pyrkinyt moikkailemaan reippaasti, mutta mikäs on oikeaoppinen tapa moikata kun ohittaa pyörän?
VFR 800
Jep just näin, koska se kuuluu hyviin tapoihin. Ei jaksa ymmärtää näitä "ei jaksa moikata" -ihmisiä.(Vihdin Matti @ Kesä. 09 2010,15:33) kirjoitti
Mä vertaisin sitä siihen että kun tullaan aamulla töihin, niin työkaverit moikataan, jos joku ei sitä tee niin kyllä kuuluu mulkvisti-osastoon. Jotkut tietysti tykkää että on rajua ja coolia olla mulkvisti.
Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
Aika huono vastaus. Eihän me tunneta toisiamme, toisin kuin työkaverit. Miks moikataan tuntemattomia? Mihin hyviin tapoihin se muka kuuluu, eihän kotilokuskit, jalankulkijat tai fillaristitkaan moikkaa? Prätkähän on vaan mutterikasa jolla ajellaan, suurin osa ei varmasti ole mitään elämäntapamotoristeja, ne on vaan kaupasta ostaneet menopelin.(hesekie1 @ Kesä. 09 2010,22:53) kirjoitti
Kaipa se tulee sielt *seitkytluvun puolvälistä(-76) ku ite aloittelin. "Kaikki" moikkas... jääny joku reliikkiefekti. Kylllä moikkailu jää pois moottoritiellä ja kaupunkiliikenteessä; kuitenkin mutkateillä hitaillessa kerkii moikkailemaan, jopa mutkissa
Lisäähän/auttaahan se verenkiertoa ku välillä räpylää nostelee; mielummin verryttelee mopojen kanssa, ku autojen.. mopoja tulee vastaan kuitenkin harvemminPitäis opetella oikean käden morotus; vasenta vaan treenataan(vakionopeudensäädin hakusessa
)
Jos ohitan toisen pyörän niin moikkaan pistämällä kättä sivulle kun olen pari metriä edellä, en tosin näe tervehtiikö takas mut tulipahan itse moikattua. *![]()
CBR 600F -93
Ihan oikeesti, kuinka pitkään mietit ja zoomailet vastaantulijan kuutiotilavuutta? 124,9cm2= käsi pysyy tangossa, 125,01, käsi nousee? Vissiin pitää aika tarkkaan seurailla millaisia etuvaloja, peilejä ja rengasleveyksiä piikeissä on, ettei vaan erehdy moikkaamaan vääriä tyyppejä. Ja sitten jossain välissä pitäisi ehtiä vielä ajamisesta nauttimaankin.(Chivas067 @ Kesä. 09 2010,19:43) kirjoitti
Ei ole helppoa...
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--