1 en
2 kyllä
Vastasin en, vaikka lasta minulla ei vielä ole (onneksi, kait, vai onko?)
Jos vauhtia haluttaa niin sitten ostetaan vaikka crossi- tai enduropyörä ja ajetaan sielä mettässä lujaa. En näe mitään järkeä siirrättää korttia sillä että mopo kulkee hivenen lujempaa, toki jos omat rahat millä virittää niin siitä vaan antaa mennä.
Poika sai kolmisen viikkoa sitten kortin ja liikenne mopo tuli hommattua jo aikaisemmin. Hankalaa oli löytää sellainen mopo mitä ei olisi pahemmin viritetty.tuo jammu mikä nyt on kulkee sellaiset kuuskymmppiä oli kuulemma ed. omista viilannu kureja vähän pois. Mutta nyt on pojan kanssa vääntöä siitä että pitäis kulkea ememmän kun kaikki kaverit menee heittämällä ohi.minä pidän pääni että ei tule enää virityksiä. Onhan se raja johonkin vedettävä muuten se kilpajuoksu jatkuu kunnes kaikkien mopot kulkee sen 200
Vastasin kyllä. Tollanen neljääkymppiä kulkeva tientuke on hengen vaarallinen kaupungissa. Sellanen mopo mikä kulkee 60-70km/h on aika passeli. Jos joku päivä niitä lapsia tulee tähän perheeseen, niin aivan varmasti pidän huolen että mopon vauhti piisaa pysymään liikenteenvirran mukana.
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Juuri kyseisestä syystä hommattiin juuri pojalle uusi mopo, jota ei siis ole viritetty, eikä viritetä!
Parempi että edes vähän hiljaisempi vauhti jos ja kun sen nutulleen joskus vetää. Se 10-15 km voi olla vahinkojen kannalta aika ratkaiseva. Tietenkin myös noissa 45-50 nopeuksissa voi käydä pahasti jos niikseen on sattuakseen. Kyllä tuossa aloittelijalle riittää ihan tarpeeksi hanskattavia ja seurattavia asioita ilman liiallista vauhtia.
Teknisestihän nykymopot on suht kehittyneitä oman nuoruuden vehkeisiin nähden.
Itse järjestin pojalle myös "pakollisen käsittelykokeen" vaikkei sitä vielä virallisesti vaaditakaan, vaan mopokortin saa kirjalliset läpisemällä.
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Vuoden kuluttua tarttis hommata vanhemmalle pojalle mopo ja muutaman vuoden kuluttua nuoremmalle, enkä meinaa hommata viritettyä mopoa, vaikka itse aikoinaan sellaisella ajelinkin. Pojat pääsevät kaahaamaan metsätiellä vähän tehokkaammilla vehkeillä valvonnan alaisena, mutta yleisillä teillä mennään lakien mukaan. En aio ottaa riskiä, että lapset loukkaantuisivat pahasti tai kuolisivat sen takia, että olen hommannut viritetyn mopon, tai itse virittänyt sitä. Virittelyistä koituvat sanktiot vielä kestää, vaikka kovia ovatkin, mutta oman lapsen turvallisuus on tärkein asia. Tämä on minun ajatukseni asiasta, mutta jokainen taaplatkoon tyylillään.
Unohtaa suosiolla mopon ja odottaa vuoden. Niin mäkin tein. Tosin mulla oli krossi jolla leikkiä sekin aika.
Itsellä ei jälkikasvua ole mutta kyllä mopo saa mielestäni sen 60km/h kulkea. 15km/h lisää ei nykypeleistä tee mitenkään vaarallisia jos ajaa liikennesääntöjen mukaan ja pitää järjen päässä. Sen sijaan se jatkuva peilin kyttäys ja ohittelevien autojen väistely pistää vituttamaan ja on vaarallista.
Täällä samoilla linjoilla. Tuossa mitä onnettomuuksia olen nähnyt niin aika iso osa niistä ei ole johtunut virityksistä vaan mitä ihmeellisimmistä manoovereista liikennevirrassa.(nato26 @ Kesä. 03 2010,20:37) kirjoitti
Kuinka moni tätä lukevista on koittanut ajaa vakio skootterilla/mopolla 60-alueella? Ei muuten oikeasti ole kovin turvallisen tuntoista hommaa olla siellä vaikka kuinka ajaa tienlaidassa...
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Tuo mainitsemasi vaatimaton 15km/h lisää on itse asiassa 4.2m/s jonka mopo kulkisi nopeammin. Eli jos se reaktioaika on sekuntti, niin mopo on kulkenut jo auton mitan jarrutustilanteen alkaessa enemmän eteenpäin versus se luvallinen nopeus + vielä se pidentynyt jarrutusmatka!!!(vuohi @ Kesä. 03 2010,20:46) kirjoitti
Elikkä törmäysnopeus mahdiolliseen osumistilanteeseen samalta havaintoetäisyydeltä 60:stä on vielä helkutin iso siihen nähden josta 45:stä saa vielä pysähtymään.
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Täysin samaa mieltä. Eikös tämä mopojen kuristus ole aikalailla käytössä ainoastaan Suomessa..? En näe tälle mitään järkevää perustelua. Ja mikäli lähdetään sille linjalle, että on turvallisempaa omistaa mopo, joka kulkee sen 45 tasaisella ja 22 ylämäkeen, niin millä järjellä sitten tätä kuristusta ei tehdä joka maassa? Näitä kuristettuja mopojahan ohitellaan mistä tahansa 10cm tien pientareelta, jos vaan sattuu eteen osumaan.. Eikös tämä nyt vähän vaarallisempaa ole, kuin se, että mopot kulkisivat sen ~60-70km/h, mitä "muuallakin"?(Vonikka @ Kesä. 03 2010,20:48) kirjoitti
Joissain asioissa en vaan ymmärrä tätä meidän Suomea..
Jos haluan päästä skideistä eroon, niin suosin!
Moniko onnettomuus mopoilla tapahtuu siten, että takaa ajaa auto päälle??? Moniko onnettomuus tapahtuu siten, että kevyen liikenteen väylällä törmätään pyöräilijään tai jalankulkijaan???
BMW R1200GS -13
Ex. Kawasaki Versys -08
Tämä olisi vielä jotenkin ymmärrettävää että niitä kuristellaan jos ajettaisiin vielä pitkin pyöräteitä kuten joitain vuosia sitten mutta jos niitä siirretään taajamassa ajoradalle niin minun mielestä siellä pitäisi pystyä ajamaan sen n.60km/h jos siellä pitää kerta selviytyäkkin.(Label @ Kesä. 03 2010,20:58) kirjoitti
Kysyn vielä kerran että jos joku komppaa tuota 45km/h rajoitusta niin kertoisiko samalla onko kokemusta liikenteestä sellaisella mopolla? Itse kävin ihan mielenkiinnosta kerran kokeileen serkun pojan mopolla ajella vakiomopolla taajamassa jossa oli rajoitus 60km/h ja voin sanoa että kaikki ei jätä hesaria enempää väliä kun pyhkästään ohi.
Eli 60-70km/h mittarissa mopolla pitkin pyöräteitä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden seassa, siitä se ilo vasta irtoaakin.(Label @ Kesä. 03 2010,20:58) kirjoitti
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Samaa mieltä. Lisäksi hieman piristetyllä pääsee vähän paremmin liikkeellekin.(Vonikka @ Kesä. 03 2010,20:48) kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Oma ajattelu onkin syytä ulkoistaa virkamiestasolle.(rumpali @ Kesä. 03 2010,20:13) kirjoitti
636 -> 998
Ja sitten kun ne kulkee sen 60+ niin täysillä ajetaan joka helvetin paikassa. Pyöräteillä ym. Kun ei äly riitä ymmärtämään ettei aina voi ajaa täysillä tai että se tikkarin nokassa oleva 40 meinaa nopeusrajoitusta. Tai sitten ovat kotona oppineet ettei nopeusrajoituksia tarvitse noudattaa.
Mun puolesta kulkekoot vaan sen 60 jos vielä osaisivat ajaa niillä. Oikeasti.
Varsinkin tuntuu että ryhmässä idiotismi lisääntyy eksponentiaalisesti.
Kröhöm... Suomessa niissä mopoissa on ylimääräinen vauhdinalennus vakiona...(rumpali @ Kesä. 03 2010,21:08) kirjoitti
Täytyy myöskin kompata tätä. Mopot kulkemaan 60km/h ja siirretään ne pois pyöräteiltä.(PoS @ Kesä. 03 2010,21:06) kirjoitti
Superbike #7
Tykkää tai ei, niin laki on laki. Jos yksilöt alkavat päättää itse mikä on järkevää ja mikä ei, niin seuraus on täysi kaaos ja anarkia!(Eki- @ Kesä. 03 2010,21:09) kirjoitti
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
ja useissa malleissa on sama runko mopossa ja piikissä..(Vonikka @ Kesä. 03 2010,21:10) kirjoitti
Yamaha FZ6-S
Mutta lujempaa ajaessa lapsoset kerkeävät väistää nopeammin.(isoartsi @ Kesä. 03 2010,20:57) kirjoitti
Supermoto
Tampereella ei ainakaan saa ajaa pyöräteillä juuri missään ja hyvä niin. Joku manki nyt ehkä menee pyörätiellä vielä mutta nykyään kun mopot ovat melkein moottoripyörän kokoisia ja painavat 100kg ei ole mitään järkeä pistää niitä jalankulkijoita pujottelemaan.
Jonkin sortin ajokoe tuohon mopokorttiin olisi ihan paikallaan, mitään pakollista rahas... siis koulutusta en näe tarpeelliseksi kun ne liikennesäännöt on osa porukasta tähän astikkin pystyny omaksumaan kirjasta, saisi vaan noi täysin hukassa olevat mopoilijat hakemaan sitä oppia jostain.
En todellakaan. Jälkeenpäin olen miettinyt monesti että miten sitä selvisinkin hengissä niistä toilailuista. Monta tilannetta oli jossa olisi voinut käydä pahasti, mutta eipä sitä silloin paljoa murehtinut.
Ainiin. Sellaisia ihmeellisiä flash backkejä tulee joskus kun näkee setä sinisen, että nyt äkkiä karkuun. Sitten se menee ohi. Muuten olen normaali.
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
ja mistähän sikiää ne reikäpäät, jotka autolla tai moottoripyörällä ajaa heti lumien sulamisen jälkeen tuhatta ja sataa aiheuttaen useita vaaratilanteita ja pahimmassa tapauksessa moni kuolee - reikäpää itse tietysti selviää hengissä - sillä juopon tuurillaan *(Vonikka @ Kesä. 03 2010,20:48) kirjoitti
eihän lakia, ja varsinkaan tieliikennelakia tule noudattaa *
sehän opitaan viimeistään silloin kun viritellään mopot...
VT750C4
"ymmärrys kasvaa kokemuksen myötä"
Ajat vissiin sitten moottoripyörälläkin 45km/h kun riskit kasvavat noin suuriksi kovempaa ajettaessa?(isoartsi @ Kesä. 03 2010,20:57) kirjoitti
Oikeastaan pitäisi muokata toi oma postaus, mutta pistän nyt tähän perään. En niinkään suosisi virimopoa, vaan kuristamatonta tehtaan pakasta tullutta mopoa. Mutta miten sen virityksen nyt haluaa ymmärtää..
Älä nyt ole hullu, 20km/h riski pienenee vielä pienemmäksi!(vuohi @ Kesä. 03 2010,21:17) kirjoitti
Edit: Pyydän anteeksi turhaa pään aukomista, alkaa unettomuus painaa..
Samaa mieltä mutta ennemmin 60km/h kulkeva viritetty liikenteen seassa kuin 45km/h kulkeva liikenteen jaloissa. Palataan vanhaan hyvään missä kulki pikkasen moposta riippuen about 60km/h niin en kannata viritystä mutta tässä tilanteessa kannatan.(Label @ Kesä. 03 2010,21:18) kirjoitti
Ja edelleen odotan kommenttia kuka pitää turvallisena ajaa noilla vakioilla ja on sen myös itse testannut.. Puolesta ja vastaan puhujia on mutta ei isommin virityksen vastustajat ole vielä ilmoittautuneet..