1 en
2 kyllä
Vastasin En, vaikka itselläni on ollut kylän nopein. Viritetty siis. Maailma on kuitenkin muuttunut, liikennetiheys on toinen ja sanktiot kovemmat. Olen keskustellut asiasta vielä mopoikää lähestyvien jälkikasvujen kanssa ja he tuntuvat ymmärtävän. Voihan se olla että kun aika koittaa, tilanne on toinen.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Eikös mankissa ole Japanin markkinoilla isompi sylinteri ja peeveessä vitosvaihde ja isompi sylinteri?Manki ja peevee ei ole kyllä häävejä ajaa kun ne jarrut ja jousitus on mitä on jos niitä ei pidä kunnossa.Nykymopot eli skodet ja endurot onkin ihan toista luokkaa.Niissä on levyjarrut ja kunnon jousitus/runko.Ne on tarkotettu kulkemaan kovempaa mutta Suomeen tuotaessa kuristetaan variaattorin prikoilla ja pakoputken hukkaputkilla sun muilla toimenpiteillä joista ei ole kun haittaa(rumpali @ Kesä. 03 2010,21:08) kirjoitti
![]()
YZF1000R
Poikaset on pösilöitä ja varsinkin porukassa, se on selvä. Kyllä se itse "ajaminen" silti suurimmalta osalta yleensä aika hyvin onnistuu, oli vauhtia 45 tai 60 km/h. Jopa reilusti paremmin kuin monelta turvaliivi uusiomotoristilta.(teemu @ Kesä. 03 2010,21:10) kirjoitti
Nykypäivän mopokulttuuri on muuttunut ja jopa rauhoittunut aivan älyttömän paljon. Ei muuta kuin mopot kokonaan pois pyöräteiltä ja huiput 60 km/h.
Supermoto
Niin ja täysin ajamatta voi tyytyä saamaan sen infarktin kotisohvalla(Label @ Kesä. 03 2010,21:19) kirjoitti
Leikki sikseen, eikös tässä ketjussa ole tarkoitus puhua juuri uusien liikenteeseen tulevien junioreiden uudesta harrastuksesta, jolloin se pelisilmä liikenteen suhteen ei kaikilta osin ole vielä kypsynyt. Ja tällä en nyt todellakaan tarkoita itseäni siinä mielessä, että se pelisilmä allekirjoittaneellakaan olisi aina kohdallaan!
Myönnän että se nopeusero aiheuttaa omat ongelmansa, mutta eikös se ole osittain ja nimenomaan niiden toisten tiellä liikkujien aiheuttamaa, kaupungissahan on aika monin paikoin 40km/h rajoitus ja osittain jopa 30km/h. Pitäisikö mopopoikien ja tyttöjen kompensoida tätä epäsuhtaa (autoilijoiden ylinopeutta) ja päästä ajamaan lujempaa?
![]()
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Ittekkää tykänny viri mopedeista! niin miks tolle sit suosia!
Siinähä virittää, mut itte saa maksaa ja kärsiä sit ku mopedi menee myyntii!![]()
Mennähän vaan, isoolla vaihteella ja alamäet vapaalla!
http://www.moottoripyora.org/kuva-al....2&pos=0
Samaa mieltä. Täysin. Vitun nuokkarin juoppo ponperit.(sister54 @ Kesä. 03 2010,21:16) kirjoitti
Ps. Missäs muuten luuraa kaikki kiihkeimmät kukkahatut. Nythän olisi taas pitkästä aikaa hyvää saumaa päästä sivistämään kaikkia lapsellisia lastentappajia... *![]()
Supermoto
Kerran käynyt vakioskodella kaupungilla, en mene toista kertaa enkä laita lastakaan, ajakoon ennemmin polkupyörällä. Kukkiksille/päättäjille suosittelen samaa, käykääs kokeilemassa liikenteessä noita kuristettuja mopoja/skodeja*![]()
XX
Tuntien Suomalaisen liikenteen, ei ole paljon merkitystä, ajaako 45 tai 60 km/h. Tyypillinen sarvikuono V70:n ratissa ohittaa joka tapauksessa ja vieläpä punttia hipoen, osoittaakseen, että saattana kun olet jaloissa(Vonikka @ Kesä. 03 2010,20:48) kirjoitti
![]()
Mun tarvii tähän sanoa, että olin viime vuonna ajamassa mopogeepeessä hieman piristetyllä Pöson enskamopolla. Se kelasi huippuja reilut 90km/h mikroautoradalla, ja vehkeessä oli vakioalusta, -runko ja -jarrut. Alusta ja jarrut oli noihin vauhteihin täysin riittävät, eikä niiden suhteen ollut kuin hyvää sanottavaa. Runko hieman eli, mutta sekään ei ollut mitenkään ongelma. Ja sillä siis oikeasti ajettiin eikä nysvätty.(rumpali @ Kesä. 03 2010,21:19) kirjoitti
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
En suosita, mutta viritän kyllä jos haluavat. Ajakoot vaikka suoraan kevarilla, kunhan näyttävät järkensä ennen sitä ennen. Heikomman säännöt on tehty heikoille ja sosiaalijärjestelmä köyhille, molemmat pitäisi rikkoa.
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
En:
kannatan mopojen suurimman sallitun nopeuden nostamista 60kmh:ssa jo täällä mainituista syistä.
Kasvatuksellisesti en voi kuitenkaan neuvoa/opastaa poikaani (sai mopon 3 viikkoa sitten) rikkomaan ja toimimaan vastoin lakia opastuksellani ja neuvoillani. Eli virittäminen on siis kielletty mopotakavarikon uhalla (ikävä kyllä, koska mielestäni niiden tosiaan tulisi kulkea niille suunniteltua kuristamatonta nopeutta)
niin, kyllä kai kaikki tietävät, että ne siis kuristetaan ilmeisesti vain Suomen markkinoille. Nehän ovat suunniteltu paljonkin kovepaan vauhtiin.
T7
Mitä ihmeen iloa siitä salaa virittämisestä sitten on jos ihan luvan kanssa saa ajaa viritetyllä. Kyllä sen verran pitää jännitystä elämässä olla, että se virittäminen on vähintäänkin periaatteessa kiellettyä. Yöllä voi sitten käydä isukki kokeilemassa, että vieläkö se mopo kulkee edes puoliksi järkevää vauhtia ja vielä pysähtyykin.
Kyllä ne pennut osaa ne mopot itse virittää, ei siihen isejä tarvita, saati kaivata.
Kyllä se 45 km/h on ihan yleiseurooppalainen normi. Toissa keväänä ostin Saksasta mopon, mukaan sai CoC-todistuksen ja ilman ongelmia Suomen rekisteriin. Koko EU alueella mopoilla samat määräykset, EUta on myös kiittäminen että suomalaiset mopot ovat nykyään "normaalipainoisia" eikä väkisin kevennettyjä. Aikoinaan itse ajelin 45 kg painosella Tunturilla, oma jälkikasvu tukevalla nykymopolla jossa ei ole tarvinnut tinkiä jarruista, vilkuista ym.
1997 HD Road King
1994 BMW R100R
Pakko sen verran tähän kommentoida, että läheskään kaikki 15-vuotiaat eivät todellakaan osaa tehdä mopolle yhtikäs mitään. EDES vaihtaa jarrupaloja jne. saatika sitten virittää. Mutta kaveriporukkahan on sitten asia erikseen, kyllähän noista yleensä tuppaa löytymään ihmisiä, joilla on edes vähän vähemmän se "peukalo keskellä kämmentä" *(velijussi @ Kesä. 04 2010,00:42) kirjoitti
E: Ainakin näin on oman kokemuksen mukaan
Tuttavaperheen poika kuoli mopokolarissa ISÄN virittämällä mopolla. En tiedä johtuiko kolari virityksestä, mutta mopopoika oli kolariin syyllinen.
Esim. tuon syyn takia meidän mopoja ei ole viritetty. Mietipä sitä...
No pain, no gain...
^Kuinkahan moni on kuollut virittämättömällä mopolla?
Suzuki dr-z 400 sm bigbore
KTM r.i.p
MasterStreetRiders
Vastasin, että en suosittele. Eikä tuota meidän skootteria olekaan viritetty. Olen kuitenkin sitä mieltä, että mopojen tulisi kulkea laillisesti 50 - 60 km/h, jotta ei tarvitsisi kaupunkialueella olla autojen seassa tien tukkona.
Oma tuntsa oli joskus nuoruudessa viritelty kulkemaan n. 60 ja se riitti ainakin minulle, pärjäsi sillä ainakin kaverin vakiolle Raisulle.
Tunturi Supersport, Honda CB125, Suzuki VS1400
Mitä luulet, kumman asian kanssa isän on helpompi jatkaa elämäänsä? Jos olisi jättänyt virittämättä...(nato26 @ Kesä. 04 2010,08:42) kirjoitti
No pain, no gain...
Ei tule viritettyä mopoa, tuolta se lakien noudattaminen alkaa. Jos lapsi sanoo kaikilla kavereillakin on ja menee tuohon vedätykseen niin silloin et itse ole lastasi tehnytkään....vanhempien tulee määrätä rajat ja lasten totella niitä.
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Tää oli aika nappiin todettu.(teemu @ Kesä. 03 2010,21:10) kirjoitti
![]()
* Arctic Ranger *
Mä annan varmaan mennä samalla painolla, kun itseäkin kohdeltiin, eli otan ehdottoman jyrkän kannan, ettei mopoa saa virittää ja... poikahan virittää :-) Oppiipaha. Täytyy sitä varmaan välillä käydä kuitenki testaamassa, ettei ihan hengenvaaralliseks mene. Omassa raisussa, kun kone oli kunnossa, mutta jarrut ei.
CBR 1000F -89
Mun kahdella vanhemmalla pojalla on jo mopoikä ohi, mutt molemmista otettiin kurit pois, eli typerä rikka pakarista ja variaatorista rikka. Enduromoposta pakarista rikka ja välitystä muutettiin.
Johan bensaakin menee vähemmän kun *ei tarvi ajaa koajan talla pohjassa. Tiedän että se oli väärin, mutt silti annoin poikien tehdä muutokset ja terotin mahdollisista riskeistä!
PS. Silloin ~100vuotta sit kun oli itellä mopoikä nii silloin mopot kulki kans kovaa, mutt ei niissä ollut jarruja, nythän mopot on jo pienoista motukoita levyjarruilla.
Tuo 45km rajoitus pitäisi ehdottomasti olla vähintään 55 tai 60kmh. Noita skoottereita kun maahantuojat kuristavat niin samalla katoaa väännöt ja ominaisuudet joihin kyseinen tuote on rakenteellisesti tehty. Esimerkkinä vaikka aprilian RX joka painaa 120kg,siihen kun on hitsattu putkeen ahdistaja niin eipä tuota voi muuta kuin vaaralliseksi sanoa. Ymmärtääköhän lain tehneet että noilla ajetaan myös ylämäkeen ja noilla lähdetään liikkeelle myös vilkasliikenteisestä risteyksestä? Itse olin aikoinaan pojalle apriliaa hankittaessa sitä mieltä että ei kannata sakkojen pelossa virittää mutta koe-ajon jälkeen kun jurnutin ykkösellä sininen sauhu perseessä ylämäkeen niin seuraava työ oli rälläköidä putket poikki.
Se että pitääkö mopon kulkea 120 on eri asia,virittää kuka haluaa,niinhän ne kuulemma motoristitkin vaihtelee tonnisiin ja 150 heppaisiin putkia vaikka suomessa rajoitukset sallivat vain 120kmh...
You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"
Ja vaikka ma laps olen pieni vain,
niin jumalten riemut ma juoda sain
ja juoda ne täysin siemauksin -
niin riemut kuin murheetkin.
Moni on kuollut jopa kokonaan ilman mopoa.(nato26 @ Kesä. 04 2010,08:42) kirjoitti
![]()
You gave me a curse, Holy fathers, I give you a blessing: "may your conscience be as clear as mine and may you be as moral and religious as I"
No joku ne viinat sille joka tapauksessa hakee,vai haikarako niitä viinoja tuo?(Jepe @ Kesä. 04 2010,10:06) kirjoitti
Niin no sitä sitten voi miettiä menehtyykö sen kuolleemmaksi jos ajaa pakunkeulaan/kylkeen/muuhun esteeseen josta ei lennä yli 40 tai 60km/h ?(Jepe @ Kesä. 04 2010,08:37) kirjoitti
Edelleen voi miettiä sitä että mopoilija surraa taajamassa autojen välissä vastamäkeen sitä vajaata neljääkymppiä, jonkun velkavolvon kuskilta palaa käpy ja ohittaa mopon millin marginaalilla, mopoilija osuu tienlaidan kaiteeseen joko hipaisun tai väistöliikkeensä seurauksena, kaatuu ja perässätulija ajaa yli.
Olisiko todennäköisyys tähän vähentynyt jos mopedi olisi liikkuunut liikennevirran mukana ?
Isipappa ei poistanut kuristuksia mopedista välttääkseen syyllisyyttä mahdollisesta ensimmäisestä skenaariosta ja panoksena uhkapelissä altisti kuljettajan jälkimmäiselle.
Lopputulemana, jos mopo ei liiku muun liikenteen mukana riskeeraa kuristukset paikalleen jättänyt henkilö mopedin kuljettajan nahan ostaakseen itselleen hyvää omaatuntoa.
Jos mopedi taas kulkee ja kuski ajaa aivan päättömästi riskeeraa sen kuljettaja itse oman nahkansa.
Kysymys kuuluu kumpaa halutaan ?
On aivan päivänselvää että lain kannalta kuristukset tulisi jättää paikalleen, mutta yhtään kaksipyöräisen kuskia en tiedä oikeassa olemisen nostaneen kuolleista takaisin...
Noin lähtökohtaisesti ajopelin palauttaminen siihen tilaan kuin valmistaja on sen suunnitellut olevan ei voi kuin parantaa sen käyttöominaisuuksia.
Se on sitten eri asia jos vehje tehdään tästä nopeammaksi parantamatta alustaa ja jarruja.
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Täälä on vähä sama linja ku useimmilla täälä että max nopeuden voisi nostaa siihen 60km/h.
Itselläni mopoiässä isä kielsi virittämisen sillä uhalla ettei enää maksa bensoja ja viritykset lähtee moposta.
No silti isääni uhaten sinne tuli viilattua tehomäntä ja ratastusta vaihdettua. Tällä keinolla päästiin siihen 60-65km/h jolla pysyi jo suhteellisen hyvin sitten muiden mukana. Eikä isälläkään ollut pahaa sanottavaa vaikka muutamia kertoja takanani autolla ajoikin. Ei lähteny viritykset eikä loppunut bensan tuleminen
Omaan tenavaani olen ajatellut käyttää samaa metodia, mopon voin auttaa kulkemaan sen 60km/h mut sen yli kun se alkaa kulkemaan sen jälkeen loppuu sit kaikki.
Kawasaki ZZ-R 600D -91 (Ex)
Älä huoli vituiksi se menee kumminki.
Tuohon vauhtiin en ota hirveesti kantaa, ku ite tuli aikoinaan peeveetä viilailtua. Mutta harmittavan usein näkee mopokuskin jolla kypärä on vain puoliksi päässä, siitä ku lippaa niin kypärä lentää samantien, ja kauax. Ennemmin ajaa 60 kolarin kypärän kanssa, kun 40 ilman kypärää. Jostain syystä nuorempana itse tuli aina ajettua kypärä kunnolla päässä, ja remmi tiukalla. Eli pitäkää kunnon palopuheet myös kypärän käytöstä, ja että sellainen on myös kyytiläisellä. Ja muistakaa myös että alkoa ruvetaan testaileen ko. iässä, ai niin mutta eihän se meidän lapsi![]()
Hajapusanisti