Katso äänestykset tulokset: Suositatko jälkikasvulle virimopoa ? - ..koska itselläkin oli...

Äänestäjät
255. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • 1 en

    178 69,80%
  • 2 kyllä

    77 30,20%
Sivu: 3 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen
Tulokset 61:stä 90:een 97:sta
  1. #61
    Omasta skootterista isä otti haitat pois. Perusteli sitä sillä että toimii mopo paremmin. 80 km/h se meni alamäessä, mutta yleensä ajelin n.55 km/h. Elossa selvisin sen mopon kanssa...

    Viritystä en hyvällä katso, mutta nykymopoista voi kyllä haitat ihan hyvin ottaa pois.
    200cc+250cc
  2. #62
    itse hommasin likalle uuden mopon kun ei tuntunut markkinoilta löytyvän käytettyä jossa ei olisi jotain purkkaliimasäätöö ja prikan poistoja finninaamaisten toimesta tehty

    pojat ehkä erikseen mutta tuo meidän likka on ihan tyytyväinen noihinkin nopeuksiin
    ***
  3. #63
    Lainaa (drago @ Kesä. 04 2010,01:40) kirjoitti
    Kyllä se 45 km/h on ihan yleiseurooppalainen normi. Toissa keväänä ostin Saksasta mopon, mukaan sai CoC-todistuksen ja ilman ongelmia Suomen rekisteriin. Koko EU alueella mopoilla samat määräykset, EUta on myös kiittäminen että suomalaiset mopot ovat nykyään "normaalipainoisia" eikä väkisin kevennettyjä. Aikoinaan itse ajelin 45 kg painosella Tunturilla, oma jälkikasvu tukevalla nykymopolla jossa ei ole tarvinnut tinkiä jarruista, vilkuista ym.
    Mulla voi kyllä tosiaan olla vanhaa tietoa noista mopojen nopesrajoituksista EU:ssa. Taitaa meikäläisen "tiedot" olla jo aikaa ennen EU:ta. Mielestäni kuitenkin kun olen etelässä vuokraillut menopelejä niin ne liikuvat niin mau per....leesti.
    Taitaa siitäkin olla kyllä jo aikaa,
    Mutta summa summarum; ihan hyvä niillä mopoilla on ajaa kuristamatontakin vauhtia (ei siis viritetty suurempaan nopeuteen, mihin ne on suunniteltu).
    Yksi syy tuohon nopeuden rajoitukseen voi toisaalta olla 15v. ikäisten mahdollisesti rajoittuneempi kyky havannoida/huomioida ympäristöä liikenteessä. Tämäkään ei kyllä mielestäni kuulosta niin järkevältä jos verrataan vaikka yli 70 v. kuskeihin ja heidän rajoittamattomuuteensa. Tiedä sitten, elämä on....

    tuo yleisesti käytetty sana "virittäminen" varsinkin kaikissa lööpeissä on siis mielestäni jonkinverran harhaanjohtava.
    Pikemminkinhän se on virityksen poistoa.



    T7
  4. #64
    "Suositteletko 15-vuotiaalle nuorelle laitetta joka kulkee yli 45km/h yleisellä paikalla?"




    Ei tarvii kuin sana tai pari vaihtaa nykyisen normi-nuoren kanssa niin tajuaa että EI SUOSITTELE!

    Puusilmiä ja vässyköitä joka ikinen.
    Litranen sisävessa
  5. #65
    Viimeksi kun ostin pojalle Derbin ehdottivat jo liikkeessä isomman suuttimen vaihtoa ettei mopo olisi "semmoinen tuhnu". Mopo oli vakiona aivan mauton ja keräsi vaivoin kierroksia. Jonkun ajan päästä vaihdoin pakoputkiston ja vielä isomman suuttimen. Moposta tuli aivan erilainen ja taisi kulkea n. kuuttakymppiä.
    Ennen mopokorttia poika ajeli ja harjoitteli muualla kuin liikenteessä sekä pidin muutaman "teorian" ajamisesta. * .. jatkoi vielä kevarilla pari vuotta mutta ei siitä motoristia tullut -hyvä niin *
    SS; pieni viritys on paikallaan.
    BMW R1200RT
    Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
  6. #66
    (poistettu tili)
    Pitää vaan toivoa ettei kenenkään lapsi ajelis tollasilla kuristetuilla ollenkaan, siksi karmeen näköistä se on liikenteessä. Puhukaa ne yli kevariin.

    Mutta jos lapsella on mopo ja se on vässykkä eikä aloitekyky riitä virittämiseen, niin ei aikuisen tule sellaista suositella tai tehdä. Eikä muitakaan laittomuuksia. Itellä mopopoikana ei olis tullu mieleenkään kysyä faijalta: "saako mopoa virittää?" Niille tehtiin mitä tehtiin.
  7. #67
    En suosittele. Vaikka nuo 45 kmh ajavat ovatkin vähän niin kuin tientukkona. Mutta siinähän oppivat liikennesääntöjä ja liikennekultuuria.

    Itse tuli aikanaan viriteltyä mopoja paljonkin ja ajeltua niillä ihan riittävästi. Mutta aika oli toinen.

    Virittämisen ongelma tänäpäivänä kohdistuu raskaasti lompakolle jos jotakin sattuu. Vakuutusyhtiö rankaisee raskaalla kädellä. Ja verottajakin tulee apajille. Paha onnettomuus saattaa tuoda maksettavaa koko loppuelämäksi. Eli jo näistä asioista johtuen kannattaa pysyä kaidalla tiellä mopon kanssa yksi vuosi ja hankkia sitten kevari kun sen aika on käsillä.

    Parempi on myöskin harjoitella liikennekulttuuria ja ajamista mopolla (eli kevaria hitaammalla laitteella) kuin siirtää opettelua kevarikorttiin ja lähteä heti ajamaan yli satasta olemattomalla liikennekokemuksella.

    t. Repa
    Tehoahan ei voi korvata millään muulla kuin lisäteholla!
  8. #68
    Lainaa (R2-D2 @ Kesä. 06 2010,10:20) kirjoitti
    Pitää vaan toivoa ettei kenenkään lapsi ajelis tollasilla kuristetuilla ollenkaan, siksi karmeen näköistä se on liikenteessä. Puhukaa ne yli kevariin.
    No en tiedä onko ne nykyiset nelari-kevarit sen parempia, kulkevat vaivoin 80km/h jos on hiukka kovempi vastatuuli.
  9. #69
    Teki mieli valita kyllä-vaihtoehto sillä kaikenlaisista rakentelutaidoista teinille ei koskaan ole tulevaisuudessa haittaa. Mopojen runkorakenteet ja alustat ovat muutamaa harvaa enduromallin poikkeusta lukuunottamatta kuitenkin sellaisia, että en suosittele virittämistä. Kaikenlaista muuta rakentelua kyllä. Sanotaan siis, että suosittelen teinille vaikkapa mopon ulkoasun muuntelua ts. tuunausvirittelyä.
  10. #70
    Lainaa (rico @ Kesä. 04 2010,10:43) kirjoitti
    Lainaa (teemu @ Kesä. 03 2010,21:10) kirjoitti
    Ja sitten kun ne kulkee sen 60+ niin täysillä ajetaan joka helvetin paikassa. Pyöräteillä ym. Kun ei äly riitä ymmärtämään ettei aina voi ajaa täysillä tai että se tikkarin nokassa oleva 40 meinaa nopeusrajoitusta. Tai sitten ovat kotona oppineet ettei nopeusrajoituksia tarvitse noudattaa.
    Mun puolesta kulkekoot vaan sen 60 jos vielä osaisivat ajaa niillä. Oikeasti.
    Varsinkin tuntuu että ryhmässä idiotismi lisääntyy eksponentiaalisesti.
    Tää oli aika nappiin todettu. *
    Sorry, pakko laittaa tähän väliin. Ootko käynyt porukka- ajeluissa? Siellä ei ole yhtään mopoa eikä 15 v...
    Älä ota v...uiluna; ihan vaan välillä vähän puolustelen tuota nuorisoa, kun suurin osa meistä on samoista kuvioista ja samoin ÄO:n kera toiminut silloin joskus..
    T7
  11. #71
    Ehdottomasti teen parhaani, ettei mopoa viritä, vaan motivoin KT-kortilla ja kevarilla vuoden kuluttua. Olen jo propagandan aloittanutkin...
    BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
  12. #72
    Kyllähän tuo pojan Rieju sen 55 mittariin ottaa kuristus paikoillaan, että kyllä se saa vakiona pysyä. Tuo on yksi niitä mopoja, jossa on sama runko 125-kuutioisen kanssa, etteivät ominaisuudet lopu ihan kesken. 15-vuotiaan järjen ja kokemuksen puute on enempi rajoittava tekijä. Mopo sinällään on meitsinkin alla kohtalainen ajettava, mitä nyt joutuu pykältämään tiuhaan tiheästä välityksestä johtuen.
    Honda VF1000F2 -85
    Honda VF1100S -85
    Aprilia RST Futura -01
  13. #73
    Kun jotkut täällä puhuvat siitä, että mopojen pitäisi kulkea n. 60km/h, niin meinaatteko että taajaman ulkopuolelle siirryttäessä ohitukset ovat turvallisempia, kun muu liikenne ajelee 80km/h (tai lujempaakin)? Virittäminen on tosiaan jokaisen oma asia mutta jos järki pysyy päässä että osaa ajaa kuristamattomalla, ilman että vaarantaa muita, niin asia ok. Mutta useimmiten näin ei ole. Näille hulluille tosin jo se 45km/h on liikaa.

    Nämä nykyiset enduromopot on vieläpä kuristettu jokseenkin hölmösti. Juuri kun koneesta alkaisi tietyllä kierrosalueella löytyä tehoa ja vääntöä, niin kuristin ottaa vastaan ja pitää vaihtaa isompaan. Miksei sitä kuristusta siihen 45km/h voi tehdä vaikkapa vähentämällä vaihteita, ja antaa koneen kiertää niin paljon kun sen on suunniteltukin. Yksikin päivä oli huvittavan näköistä kun erääseen jyrkkään ylämäkeen ajoi yksi derbipoika kuristetullaan, hyytyi joka vaihteella. 6-5-4-3-2. Lopulta ajeli 2. vaihteella mäen ylös.

    Oma isäni on niin lainkuuliainen, että itselläni oli turha edes kuvitella asentavani mitään virityksiä (no ei niitä paljon Tunturiin asennellakaan). Perustelee näkökantaa esim. onnettomuustilanteella ja väittää että ekaksi katsotaan onko mopossa kurit vai ei.

    Itsekään en virittämistä suosittele. Opetellaan ensin se 45km/h ajelu ja perusteet, sitten myöhemmin sirrytään suurempiin vauhteihin ja tehoihin järjen ja kokemuksen kartuttua.
    Tunturi Sport -73 | Yamaha R1 -07
  14. #74
    Niin, oikeastaan en, mutta mökkiskodesta on poistettu rajoittajan piuha jotta kulkisi edes 60 km/h. Etäisyydet pitkät ja maisemat pelkkää metsää ja peltoa. Jahka poika tuon mopokortin saa, niin eiköhän se mopedi pidellä ihan vakiona.
    Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
  15. #75
    Lainaa (viltsu81 @ Kesä. 05 2010,20:04) kirjoitti
    Ei tarvii kuin sana tai pari vaihtaa nykyisen normi-nuoren kanssa niin tajuaa että EI SUOSITTELE! *

    Puusilmiä ja vässyköitä joka ikinen.
    "Juu ja silloin kun minä olin armeijassa..."
    636 -> 998
  16. #76
    Lainaa (viltsu81 @ Kesä. 05 2010,20:04) kirjoitti
    "Suositteletko 15-vuotiaalle nuorelle laitetta joka kulkee yli 45km/h yleisellä paikalla?"




    Ei tarvii kuin sana tai pari vaihtaa nykyisen normi-nuoren kanssa niin tajuaa että EI SUOSITTELE! *

    Puusilmiä ja vässyköitä joka ikinen.
    kerrotko nyt lähimmistä ystävistäsi?
  17. #77
    ... Sitte kun kortti lähtee niin kyllä parutaan täällä. ei busaakaan ole tehty suomen lakia silmällä pitäen ja silti sillä voi täällä ajaa. pitäisi perustaa kukkahattujen ja vetomiesten lisäksi vollottajien lahko. yhy-yhy
  18. #78
    Tottakait sitä hommataan PV ja laitetaan malossin 80cc kamat kiinni ja tavoitellaan 150km/h nopeutta.
  19. #79
    Vanhempien tehtävä on olla esimerkkinä. Ja se tapahtuu niin hyvässä kuin pahassa. Omenat ei kauas puusta putoa, joten millaisen asenteen jälkikasvulleen haluaa riippuu ihan itsestä.
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  20. #80
    joo jos minulle joskus tieto kantautuu perille asti että minusta on tullu isä niin ei varmasti viritetä mopoja ja kun se kiinalainen skootteri sitten 15v iässä hankitaan joltain viimesen päälle huijari jälleenmyyjältä niin ei tule kuuloonkaan virittäminen. turvaliivit päälle myös aina ajoon lähtiessä ja maxi makasiinista haetaan vielä lapselle sitten 49e kypärä päähän niin kylläpä kelepaa vetää leväsentiellä sitte 50 henkilöauton letkaa puol 4 perjantai päivänä...

    että näin
    Bensan hajuisia harrastuksia ei saa tyrmätä!

    Honda Transalp 650 -06
    Honda Hornet 600 -06
    Pappa-Tunturi -67
    Suzuki PV -89
    EX: VFR 800 -09
  21. #81
    varmaan perusteluna menee sekin, ettei isukki ala maksamaan moposta kevarin veroja, eikä sen ikäiselle saa ajatettua kevarikorttiakaan. toki myös sakkojen mahdollisuutta kannattaa ajatella. ja mitä muuta siitä vielä lisäksi seuraa..

    mitähän muksu siihen sanois ku ehdottais, että aja vuoden päästä kevarikortti ni ostetaan sitte se virimopo.. vaikka sekään ei mahdolista, mut olis kiva nähdä mitä jälkikasvu ajattelis siitä, että mopolla pitäis sitte ajaa vaikka sais jo pienen mp:n..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  22. #82
    Kyllä minä ainakin ajaisin mielummin viriteltyllä PV:llä kuin nuhaisella kevarilla!
  23. #83
    En.

    Itsellä ei vielä jälkikasvua ole mutta jos ei teinille vakiovauhti riitä niin olkoon ajamatta.
    Korkeelta ja kovaa!
  24. #84
    Tänään oli poliisit pitäneet moporatsiaa ja pysäyttäneet poikani. Hän tuli tyytyväisenä kotiin, kun poliiseilla ei ollut valittamisen aihetta hänen mopostaan.
    - Engine MC -
  25. #85
    Lainaa (W-P @ Kesä. 06 2010,11:40) kirjoitti
    Lainaa (rico @ Kesä. 04 2010,10:43) kirjoitti
    Lainaa (teemu @ Kesä. 03 2010,21:10) kirjoitti
    Ja sitten kun ne kulkee sen 60+ niin täysillä ajetaan joka helvetin paikassa. Pyöräteillä ym. Kun ei äly riitä ymmärtämään ettei aina voi ajaa täysillä tai että se tikkarin nokassa oleva 40 meinaa nopeusrajoitusta. Tai sitten ovat kotona oppineet ettei nopeusrajoituksia tarvitse noudattaa.
    Mun puolesta kulkekoot vaan sen 60 jos vielä osaisivat ajaa niillä. Oikeasti.
    Varsinkin tuntuu että ryhmässä idiotismi lisääntyy eksponentiaalisesti.
    Tää oli aika nappiin todettu. *
    Sorry, pakko laittaa tähän väliin. Ootko käynyt porukka- ajeluissa? Siellä ei ole yhtään mopoa eikä 15 v...
    Älä ota v...uiluna; ihan vaan välillä vähän puolustelen tuota nuorisoa, kun suurin osa meistä on samoista kuvioista ja samoin ÄO:n kera toiminut silloin joskus..
    Miksi olisin? EVVK porukka -ajelut. Jos viittaat mopomiitteihin niin ei se toiminta ole juutuupin perusteella kovasti vakuuttanut...
    Joukossa tyhmyys tiivistyy piste.
  26. #86
    jaa-a, kukapa teistä ei ole ajanut ylinopeutta... ja rutkasti. vaihdellut putkia ym. prätkään. mielestäni sama asia!

    kuuluu asiaan
    WildStar rumble in skräddarskog

    ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
  27. #87
    No jos virimopoksi luokitellaan sellainen mopo, joka on pistetty hengittämään normaalisti, niin sitten suosittelen. Rajoittimet variaattorissa tai kaasarissa tekevät mopoista vaarallisen tukkoisia tuhnuja, jotka sitä paitsi saastuttavat ja vievät bensaa sikana.
    Jos taas pyrkimyksenä on maximaalinen huippunopeus, en todellakaan suosittele.
    FJR-1300
    V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)


  28. #88
    Omassa nuoruudessa, ja myös pikkusiskon kohdalla isäukko painotti, että jos huomaa mopoa viritetyn, se valellaan bensalla ja tuikataan liekkeihin. Samaa linjaa jatkan itsekin. Vaikka vakiomopo on tientuke, on se kuitenkin laissa määrätty, että enempää ei saa kulkea. Ja mopo/skodu nyt on todella helppo ohittaa kaupungissakin, verrattuna näihin nykypäivän koppimopoihin...

    Paras vaihtoehto lienee pyöräillä vielä vuosi, ja hankkia suoraan a1-kortti...? En ainakaan ite lähde 10000€ maksamaan mopoautosta. Pitäähän se jokaisen kokea, miltä tuntuu ajaa sillä suzuki pv:llä -20 asteen pakkasella...
    Onk tää hoitoainet, vai tulinkmää?

    ex. CBR600F -93, SV1000S -03, CB1000R -09, 690 Duke R -11, CBR600RR -09, XLH1000 -71, ZX10R -06, R1200S -07, Sportster R -02

    Nyt: Cb seven fifty
  29. #89
    Eikö se nyt kuitenkin ole turvallisempaa, jos mopo KIIHTYY siihen sallittuun mahdollisimman nopeasti?
    Ja eikö sekin ole fiksumpaa ja kaikille parasta jos mopo kuluttaa PUOLET vähemmän bensaa?
    Nykyäänhän LAIN mukaan, johon vetosit, noidenkin ominaisuuksien parantaminen on viritystä!!!
    FJR-1300
    V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)


  30.  
  31. #90
    Meillä on muksujen kanssa sovittu mopon virittelystä niin, että on sama kuka sitä virittää, ajelu loppuu heti.

    Käyn ajelemassa tytön mopolla säännöllisesti ja tarkkailen näin sen kuntoa ja mahdollista huoltotarvetta.

    Pojalle hommattiin peltomopo, jolla ajetaan vain pellolla ja se on viritetty. Kun poika saa aikanaan kortin ei tieliikenne mopoon sallita mitään virityksiä. Eikä edes kevyt moottoripyörään.

    Mopon virityksestä ja sen tarpeellisuudesta käytyyn keskusteluun voisin sanoa sen olevan aika turhaa. Lakia laadittaessa huomioidaan mm onnettomuustilastostot ja niihin johtaneet syyt. Pitää vain luottaa siihen, että laki on ajantasalla ja mopot kulkevat sen mitä laki sallii, eikä enempää.

    Vanhemmilla on myös vastuu jälkikasvustaan ja yksi osa sitä on kasvattaa heille lain kunnioitusta.

    Turvallisia kilometrejä kaikille mopoilijoille

    Liika on aina liikaa, mutta kohtuus on ehdottomasti liian vähän
Sivu: 3 / 4:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 1234 ViimeinenViimeinen