aika rajua täytyy myöntää,vaihtuko paljon osia?? ittellä tulee ajoittain armoton 996 kuume mut nää viestit toimii paremmin kun asperiini![]()
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Itse tein juuri omaan Sporttiini 30 000km huollon ja kustannukset oli 300€ (öljyt, filtteri, tilpehööriä ja takanakki) ja 3x3h illasta aikaa. Huollossa sama olis maksanu 650€ + takanakki.
Voin sanoa, että kun ostaa huoltokirjan ja pysyy työkalut käsissä niin kyllä ne huollot saa tehtyä ihan itekkin.![]()
Ducati SS 750 i.e. -02
Sama homma kun tein isohuollon omaan 1098 ja osat UK:sta niin hintaa tuli n. 300e. Elikkä tonneroisen säästää kun hoitaa homman ite eikä maksa suolasia hintoja osista suomen maahantuojalle.
-Ari
Halpa, pimee ja hävinnyt on kyllä vaihtoehtona varteenotettava, mutta toisaalta jokainen ammattihenkilö on palkkansa ansainnut. Itseltänikin toki sujuu sama työ mallikkaasti viikossa, jonka ammattilainen tekee puolessa päivässä. Toki kai jokaisen osaa parhaiten oman hommansa.
Sakke Salossa tekee mielestäni hyvää työtä sopivaan hintaan. Tietää ja osaa, kun itsekin ajaa Ducatilla.
Oppija.
Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
Oli miten oli mutta maahantuoja on ylihinnoitellut ducatin huollot. Jos isosta huollosta jää reipas 1000e työpalkaa niin on se aika kallis...
En oo ainakaan muitten merkkien kohdalta kuullut näin suolaisia hintoja...???
Tietty jokainen päättää tekeekö ite vaiko huollattaa liikkeessä..
UK:ssa vuonna 2008 asuessani maahantuoja tipautti n. 40% huoltohinnoista jo paljon suomea halvemmista hinnoista.
Tekis suomessakin samoin niin vois olla paljon enempi pyöriä huollettavana kun lisäisi myyntiä...
749-mallin isompi huolto on n. 10 tunnin työ + osat, jos se tehdään kunnolla.
Mikäli huoltopiste joutuu investoimaan erikoistyökaluihin, mm. testeriin, mekaniikkatyökaluihin (esim. jakopää), tuntihinnan pitäisi olla 80 € paremmalla puolella, jotta homma on taloudellisesti jotenkin kannattavaa.
800 € + osat n. 250 € = 1050 €... eikö 749:n iso huolto hihnan vaihtoineen maksa jotain tuollaista?
Mikäli jätetään asioita tekemättä, esim. etuhaarukan öljynvaihto tms, silloin tietysti aika lyhenee. Hieman epäilen, että kotioloissa tehdyssä huollossa seurattaisiin tehtaan ohjeistusta täysin... aina sitä ei mielestäni seurata edes noissa korjaamoissa.![]()
Tämähän on vain osa nykyaikaista konseptointia. Samaa kaavaa on automerkeissä, huoltotyö on paketoitu könteiksi. Huoltotyötä määrittäessä on erilaisilla riskikertoimilla aikaan sisällytetty säätötyö, vaikkapa keskimäärin 50% venttiileistä joudutaan säätämään. Jos niitä ei joudu, silti huolto on paketti. Joissain tapauksissa toki joutuu sitten säätämään kaikki venat.
Työ on Suomessa kallista. Kertokaapa missä muussa maassa toiminimellä toimivalle siivoojalle maksetaan yli 35€/h kotisiivouksesta? Samanlaiset BMW-merkkisten autojen lasipalatsit tekevät samoilla osilla saman työn autojen huollossa noin puolellla siitä mitä se maksaa tässä lahden toisella puolella.
Volyymit on toinen juttu. Hampurin suurin BMW-diileri myy enemmän uusia autoja kuin koko Suomen maahantuonti on. Ducatin Panigaleja lehtijutun mukaan tulee 17 maahan. Jaksan uskoa että monesta kaupungista maailmalla löytyy yksittäisä diilereitä jotka myy enemmän. Tämän liikkeen on myös helpompi investoida kaikki Panigaleen tarvittavat huoltotyökalut. Sitten kun noi Suomen Panigalet jakautuu vielä maahan, alan ymmärtämään miksi niitä ja muita malleja on kallista huoltaa.
Mutta se että ymmärrän, ei tarkoita että asiaa välttämättä hyväksyn. Onneksi minulla on helppo vaiva huollattaa vaikkapa autoani reissujen lomassa. Joo, fitumaisesti valuu nekin eurot muiden kassoihin, mutta tuo ei ole minun syyni. Pieni osa siitä on kauppiaalla hinnoitteluissaan ja suurempi siinä että me vaan olemme kansana niin pieni, että valtio joutuu nyhtämään veroina, maksuina ja muina kuluina niin rajusti, että marginaalivolyymituotteissa hinnat on kotomaassa poskettomat. Kun meillä ei oikein missään ole sitä massamarkkinaa.
Sehän tossa hinnottelussa mielestäni meneekin vähän puille, että maksaa "ei tehdystä työstä". Ok, onhan se varmaan kivaa kun tietää, että huolto ei maksa, kun sen 1000€. Mutta mikäli 10h on aika venttiilin säätöineen, mitä harmemmin ekoissa huolloissa tehdään niin kyllä siinä vähän taas asiakasta ***etetaan.
Ja 2v ilmajäähyn 1000km huolto maksaa yli 200€ niin liikaa on sekin.
Mutta, kannattaa tehdä itse, yllätävän hauskaa hommaa mikäli siihen on mahdollisuus.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Ei kait se ducatin tekniikka sen vaikeempaa oo kuin muissakaan pyörissä ja nämä ovat maahantuojan hinnottelemat huoltohinnat.
En minä ainakaan tarvinut mitään muuta erikoistyökaluja isossa huollossa kuin hihnapyörän lukitsemiseen tarvittavan työkalun ja senki pystyi tekemään ite.
Netistä löytyy kaikki jos tulee jokin probleema.
Mut jokainenhan saa päättää miten huollot suorittaa tekeekö liikkeessä vai ite. Minä ainakin teen ite ja oppiipahan tuntemaan pyörän tekniikan ja mukavaa hommaa se on ;)
Epäilemättä totta, ja varsinkin noilla hinnoilla harmittaa jos vaikka joskus jotain jää kiristämättä.Sellaista on kohdalleni sattunut joinain vuosina, kerran oli sytytystulppa sormikireydellä (huomasin koska ajoin suoraan huollosta talviseisokkiin ja laittelin öljytipan sylinteriin). Kerran talvihuollon jälkeen keväällä tyhjäksi jäänyt bensatankki liritteli koneen märäksi, ja siihen jäi pysyvät jäljet. Huolto arveli että tankki on talvella ruostunut ja vuoti sen takia, onneksi tämä ruostevaurio ei ole enää toistunut![]()
Mutta sellaistakin legendaa olen kuullut myös että japonialaisten määräaikaishuolto on hiukan suppeampi?
Ainakin omassa Trumpassa iso huolto on todella kallis, jos se tehdään kirjan mukaan. Tonni paukkuu helposti. Siinä ei ole mitään kovinkaan ihmeellista, mutta sisältää paljon purkamista ja rasvailua, eli työtunteja iso määrä. Siksipä mieluummin itse huoltelen tarpeen mukaan järkeä käyttäen. Esim Trumpassa bensasuodattimella 20tkm vaihtoväli ja samalla Knechtin suodattimella bemarissa ja tukatissa 40tkm. Puhumattakaan 100tkm autoissa. Toisin sanoen en todellakaan vaihda 20tkm välein. Saatikka maksa suodattimesta viittä kymppiä merkkiliikkeeseen, koska 100% saman suodattimen saa Motonetistä reilulla kympillä. Sama juttu tulppien suhteen.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Onneksi on nuo itäpyörät, jos ei ole varaa ajaa Ducatilla.![]()
Oppija.
Sachs50, Moto Guzzi SP1000, Ducati ST4, 1098S, 1098S, ST3
Turvallisesti kahdella pyörällä. Ajoissa ruokapöydässä ja viimeisenä valmis.
Hyperin 12 tkm huollon hinta-arvio oli noin 800-850 euroa. Onhan siinä pirusti kohtia, mitä ohjelman mukaan tehdään / tarkistetaan, mutta ei pienituloisen perse kyllä kestä tuohon mitään hintaa nostavia "yllätyksiä".![]()
ER5 -> Yamaha FZ6 -> XT660Z Tenere -> HYM 1100 -> VFR1200X -> GSX-S1000A
Käsittääkseni ei pitäisi tuo 12 tonnin huolto olla ihan noin arvokas. 24 tonnin huolto taitaa ollakin. Minulla on kuitti pyöräni edellisen omistajan teettämästä 12 tonnin huollosta ja hinta Kouvolassa Mäkelällä on ollut 530,10 eukkia. Luulen myös, ettei mörököllin ja hyperin huolto kovin paljoa toisistaan poikkea...Koitappas kilpailuttaa parissa pajassa.
Yamaha FZ6-S
Ex. Vespa GTS 300 Super
Ex. Ducati Monster 1100
Ex. Bandit 600
Ääh, anteeksi, olinpa kirjoittanut hätäillen. Eli kyseessä 12 tkm / 2v huolto, eli tuo 2 vuotta toi jonkun remmien vaihdon vielä. Mutta toivottavasti muodostuu lähemmäs tuota mainitsemaasi (alle 600 euroa) hintaa.
ER5 -> Yamaha FZ6 -> XT660Z Tenere -> HYM 1100 -> VFR1200X -> GSX-S1000A
Hihnojen kanssa menee kyllä tonne lähemmäs 800-850 euroa. Jos virallisella teetät niin 12tkm on sen jotain 600€ ja siihen hihnat+ tunti työtä.
e: ihan mihinkään pajalle ei hyperiäkään kannata viedä, tuskin omistavat erikoistyökaluja.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Hihnat tosiaan muuttaa asian...ja hinnan.![]()
Ihan noin yleisellä tasolla en minäkään suosittele kaikkia pajoja kilpailuttelemaan. Parempi tosiaan pysyä merkkiliikkeissä. Tuntuu niidenkin välillä olevan hinnoissa eroja.
Hihnoista pitää kyllä vielä sanoa sen verran, että jos pyörä täyttää juuri 2 vuotta ja kilometrejä on se 12t kasassa niin ei niitä ihan suoralta kädeltä kannata vielä vaihtaa. Tarkastelun pohjalta lähtisin vaihtoa harkitsemaan. Samalla tavalla ne hihnat vanhenee ajan kanssa siellä liikkeen hyllyssä kuin koneen kyljessä.
Yamaha FZ6-S
Ex. Vespa GTS 300 Super
Ex. Ducati Monster 1100
Ex. Bandit 600
Hihnat maksaa n. 80€ + työhön menevä aika n. 15min., ammattimies tekee ehkä 10 minuutissa tuon vaihdon. Mihin tuo hinta perustuu? Hyperin huolto ei vaadi edes mitään muita erikoistyökaluja kuin diagnostiikkaohjelman millä kuitata huoltovalo. Onneksi täällä meillä päin ei ole osaavaa Ducati huoltoa niin joutuu tekemään nuokin itse...
<p>Tunturi Tiger - Honda 125 MTX - Honda 750 CBX - Suzuki GSX 750 R - Suzuki GSX 750 F - Suzuki GSX-R 600 - Suzuki GSX-R 600 kilvetön - Yamaha R6 kilvetön - Honda Fireblade 1000 - Ducati Hypermotard 1100-> ?</p>
Ihan oman mielenrauhan vuoksi vaihdan hihnat vuoden välein, väärä paikka säästää. En sano, että vuoden välein tulee vaihtaa mutta 2v eri.. 115€-120€ on 1100 hihnat siis Suomesta.
Kyllä se 30-60min laskutetaan työstä (ikäväkyllä), siinä on kuitenkin kotelot paikallaan. Peruspajaltakaan tuskin löytyy shimmejä venttiilin säätöön jnejne.
Viimeksi muokannut: Jake82; 07.05.2012 klo 08:38.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Voin suositella A-moottoria helsingin arabiassa. Arilla pitkä kokemus Ducateista ja laatu on kyllä ollut hyvää. Hinnat on lähellä Hailacia mutta kuitenkin halvempia. Lisäksi palvelu on hyvää ja asianmukaista.
Ducati 749S vm-06
Ducati Monster 1000DS -04
2 vuotta perustuu siihen, että ajoneuvon valmistaja määrittelee vaihtovälin pahimman skenaarion mukaan. Jos pyörän käyttöympäristö on äärimmäinen, hihnojen tulee silti kestää. Avasin viikonloppuna hihnakopat vm 1989 Ducatistani. Ko. pyörällä ei ole ajettu 20 vuoteen. Pyörä on säilytetty tasalämpöisessä, kuivassa tilassa. Hihnat olivat visuaalisen tarkastuksen perusteella oikein mainion näköiset. No, nyt ne tulee kuitenkin vaihdettua. Herätetään vanhus =)
Suosittelen kaikesta huolimatta Ducatin tehtaan huoltoväliä hihnojen vaihdolle: 2 vuotta tai erikseen määritelty km-määrä.
Nyt on hirviö huollettu! Taulussa 20900km, mutta teetin 24 tonnin huollon ennen kevään ruuhkia. Lisäksi huollatin pyörän oman mielenrauhani takia, sillä hihnoja ei oltu vielä ikinä vaihdettu. Lystin hinnaksi Kouvolan Mäkelällä jäi 798,15€.
Palvelu oli oikein hyvää ja hommat tuli tehtyä asianmukaisesti. Mitään ylimääräistä huollossa ei tehty. Pyörää noudettaessa kuitenkin kehotettiin harkitsemaan takakumin ja ketjujen+rattaiden vaihtoa ensi kaudella. Lisäbonuksena minulla oli käytössä Hondan 125 kuutioinen skuutteri vuorokauden verran ilman lisäveloitusta.![]()
Yamaha FZ6-S
Ex. Vespa GTS 300 Super
Ex. Ducati Monster 1100
Ex. Bandit 600
Kysäsin Hailacilta 848:n 12tkm huoltoa niin n. 800€ sanoivat. Ja pelkkien venojen säätö around 300€.
Fillari
Aika jäätävää. Meikä käytti f800r:n 20tkm isommassa huollossa ja maksoin renkaanvaihdon kanssa alle 270e. Pienempi huolto sit vähemmän. Suomipoikaa vedätetään taas hiukan näköjään... Tai ehkä en vaan tajua millä tuollaisesta normihuollosta saa kolme kertaa kalliimman kun vaikkapa bemarin vastaavan.
Edit:venttiilien tarkastus kuului muttei säätää tarttee ihan vähiin aikoihin vielä.
xz6r-636->gsxr1000k6->KTM SM 950->Gsx-r 1000K7->Bmw f800r"tuned"