Täällä alkoi,
ja halukkaat voivat jatkaa sitä täällä. Todelliseen .ORG tapaan tuo mielipiteesi julki ja taistelu alkakoon!
Kiitos ja kumarrus tämän keskustelun aloittamisesta.
Hampaiden kiristely ei ole kivaa. Kimpassa täytyy olla kiva, tai kimppa loppuu kokonaan.
Itse aiheeseen en halua kommentoida, minulleon vain ja ainoastaan kivaa ja teen valintoja sen mukaisesti, että se sellaisena säilyisikin.
![]()
er-6n -06, Z750 -09
Kiva luuppi noiden linkkien kautta
Kimmpakiva - letka-ajo-kimppakiva-letka-ajo...![]()
Nopeet keulaan ja hitaat perälle - jokainen ajaa omien taitojensa mukaan eikä ketään vituta.
Paraatiajossa sitten toisinpäin, mutta mutka-ajossa yllämainittu järjestys toimivin.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Juuri näin, miksi jarruttaa mutkiin kun ne voi hoitaa kallistamallakin?![]()
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Ratapyörät radalle siellä ne taidot punnitaan,eikä tavisten sunnuntai letka-ajoissa.![]()
Alte et late
Hyvä hyvä, tästä se lähtee! Ja Marko, ei niitä linkkejä pakko ole vuoronperään painaa. Niin kauhee looppi että oot vielä ens viikollaki koneella painelemassa.
Ei se että nopeimmat ajavat edessä kovempaa kuin hitaat perästä tarkoita sitä että kenenkään kaahaan tarvitsee ruveta. Kalusto ja taito eroista johtuen se toisen leppoisa kruisailu vauhti olisi toiselle jo hirveää repimistä, ja vastaavasti sen toisen leppoisa kruisailu olisi sille nopeammalla ihan taluttamista.
Radalla ajamiseen on katuajeluita turha edes lähteä vertaamaan. Reipaskin mutkapätkä kyyti on ainakin itsellä ihan taluttamista ratailuihin verrattuna ja niin sen pitääkin olla että jää pelivaraa kaikenlaisia muuttujia varten.
Tuosta hitain edessä hommasta paistaa kaikenlisäksi typi suomalainen tarve saada kaikille yhtä kurjat olotTai sanokaa joku viisaampi mitä se on siltä hitaalta pois jos muut ajavat kovempaa ja odottavat sitten risteyksissä?
Kyllä mä olisin Jassun kanssa samaa mieltä,tosin peräpään ankkurin olisi hyvä osata reitti mitä mennään.Tauoilla aina porukka kokoon.Samahan se vaikka porukka menisi vaikka useammassa pienessä porukassa eteenpäin.Kenekään ei ole varsinkaan aloittelevana mukava joutua mukaa ryhmään jonka meno tuntuu epämiellyttävältä.(Jassu @ Touko. 27 2010,15:36) kirjoitti
(pinna @ Touko. 27 2010,16:37) kirjoitti
![]()
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Jos sovitaan että PK-ajeluissa voidaan vetää tuppi nurin metikköön ja ambulanssilla sitten kotiin mutta kimppakiva-ajeluissa koitetaan ajella suunnilleen rajoitusten mukaan ja niin että myös ne ajeluitansa aloittavat pysyisivät messissä eivätkä jäisi johonkin hevon vi__uun ihmettelemään kun joku ei olekkaan tajunnut jäädä merkkaamaan risteystä?(Jassu @ Touko. 27 2010,15:36) kirjoitti
Noi kimppakiva-threadin ekassa postauksessa olevat ohjeet eivät ole vedetty hatusta, niitä on pähkäilty ja mietitty ja niiden mukaan on liikkunut isompiakin letkoja.
Sanoisin että Jolanda, Tapo ja Sam66 (tai kuka letkaa vetääkään) kertoo millä nuoteilla mennään , jos ei kelpaa niin viikossa riittää päiviä joihin voi sijoitella omaa ajelua omilla säännöillä, linkkiä vaan boardille niin meikä kyllä lähtee pöristelemään jos säitä ja aikaa riittää.
Dirty Nasty Furriner
Ketju käsittelee yleisesti letka-ajoa, kuten otsikkokin mainitsee?(Staga @ Touko. 27 2010,17:41) kirjoitti
Jokainen ajeluiden vetäjä pitäkööt sellaiset sääntönsä kun haluaa, eikä se tässä ketjussa varmaan pointti olekaan miten kukin tulevaisuudessa vetää. Koittakaamme käsitellä asiaa siis otsikon mukaisesti ihan vaan yleisellä tasolla? Siitä voi ajojen vetäjät sitten kerätä vinkkejä, tai sitten ei.
Tässä ketjussa sotketaan jo rata-ajoa (ketju ei sitä käsittele, eikä rata-ajo mitenkään siihen liity) kuin myös kimppakivan ja pk-ajojen nykyisiä käytäntöjä.
Pyörätön motoristi...
Exät: KTM 690 SMC, kilvetön Yamaha YZF-R6R, BMW S1000 RR, Suzuki GSX1300R Hayabusa, Yamaha YZF 600R Thundercat
Kyllä, nyt näkisin että Jassu on tässä asian ytimessä. Jos haluatte taistella siitä onko Kimppakivat vai PK-Torstait parempia niin ottakaa matsia vaikka Ruskeasannan Shellillä.(Jassu @ Touko. 27 2010,17:52) kirjoitti
Ei vaan linkki osoitti Kimppakiva-ajelulle jossa ei ajeta PK-sääntöjen mukaan.(Jassu @ Touko. 27 2010,17:52) kirjoitti
Kimppakiva-ajeluille on muodostunut toimiva konsepti; selvää on ettei se kaikille sovi mutta ymmärtääkseni enemmistö on tyytyväinen sääntöihin.
Dirty Nasty Furriner
Ei Staga, vaan linkki osoitti sinne missä vääntö alkoi ja jossa käsiteltiin jo monia asioita. Tässä ei edelleenkään "fleimata" kumpaakaan ajotapahtumaa.(Staga @ Touko. 27 2010,18:14) kirjoitti
Risteykset merkitään aina ja keulalla on vaan pidemmät röökitauot, ei sen kummempaa...kirjoitti
![]()
Bensalla pestään pensselit, dieselillä tehdään voimaa.
Kyllä sitä nyt sadepäivänä kipeää kurkkua parannellessa pitää hieman flamettaa...
Linkkisi osoitti Kimppakiva-ajelun ilmoitussivulle jolla J@ck kommentoi KK-ajelun sääntöjä ja sinä ehdotit ko. keskustelun jatkamista täällä (ihan aiheellisesti, turha paskantaa tuohon ilmoitusthreadiin) joten mielestäni on aika normaalia otaksua keskustelun koskevan KK-ajelun ohjeistusta?
Toistetaan nyt vielä että Kimpan ohjeita ei ole vedetty hatusta vaan niitä on oikeasti mietitty ja osaa niistä käytetään myös isossa maailmassa, säännöt ovat perusteltavissa kuten myös vastakkaiset mielipiteet kuten on nähty.
Toki parannuksia voi ehdottaa mutta letka ei ole mikään demokratia, vetäjä kertoo säännöt millä edetään ja jos ne eivät miellytä niin siitä täytyy vain vetää omat johtopäätökset, sama koskee niin PK- kuin KK-ajeluita.
Dirty Nasty Furriner
Sen verran pitää kommentoida. Että PK-ajot ja KK-ajot on kuitenkin niin erilaisia ajoja, ettei niitä voi verrata. Ja molempien omat säännöt toimii loistavasti omiin ajoihinsa. PK- ajojen sääntöjä ei voi käyttää KK-ajoissa, koska muuten ajojen idea menee päin peetä. KK-ajot on leppoisaa cruisailua ja PK-ajot jouhevampaa menoa.
Ja hyvähän se vaan on, että on monenlaista kimppa-ajoa tarjolla. Porukka voi ajella sellasissa ajoissa, mistä tykkää.
BMW R1200R -11
BMW K1300R -10
BMW F800ST -08
YAMAHA XV535 VIRAGO -89
Keuruulla päin näytti eilen liikkuvan runsaasti m-pyöriä sateesta huolimatta. Orivesi - Keuruu väli on pääsoin satasen rajoituksella, vaikka tien on suht mutkainen ohituksia ajatellen.
Saavutin 5 pyörän letkan, joka ajeli pienessä sateessa 75-85 vauhtia, letkan perässä oli pari autoa, jotka jostain syystä eivät lähteneet mopoja ohittamaan. Aikani letkassa ajettuani (autolla) ajoin näiden kahden auton ohi pyörien perään. Vaikka pyörillä oli asialliset - joskin niukat keliin nähden - turvavälit, ei autoilijana ollut kovin mieluista lähteä pyöriä ohittamaan ja tuikata mutkaisesta tiestä johtuen aina pyörien väliin yksi ohitus kerrallaan. Siinä vaiheessa, kun kolme etummaista pyörää huomasi aikeeni, he fiksusti antoivat tietä, jotta pääsin helpommin heidän ohitseen. Kiitin heitä vilkulla.
Keuruulla kaffilla istuessani samat motoristit saapuivat huoltoasemalle ja kahvilla istuessani kuulin yhden heistä sanovan, että ihan hyvin meni sateesta huolimatta ja ohittajiakin oli vähän. Oma päätelmäni oli se, että motoristit ajoivat näennäisesti niin nipussa, ettei taakse tullut autoilija/autoilijat halunneet lähteä ohittamaan.
Fiksuin veto olisi ollut, jos tämän lyhyen letkan vetäjä olisi jossain välissä ajanut levähdysalueelle, ja päästänyt autot ohitseen.
En tiedä huomaatko komiikan joka viestiin sisältyy ?(Nomad @ Touko. 29 2010,09:50) kirjoitti
Puikkelehdit siis parin auton ohi, sujuttelit itsesi motoristien väliin heittäen vedet ja paskat näiden päälle ja kaiken palkintona pääsit samaan aikaan istumaan huoltoaseman kahvilaan...
Mikähän olisikaan ollut fiksuin veto?
Dirty Nasty Furriner
kyl toi mustakin aika turhalta ohitukselta kuullostaa.(Staga @ Touko. 29 2010,10:53) kirjoitti
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
No onhan se nopuden nosto aika turhaa jos ajansäästöstä tai semmoisesta puhutaan, normaaleilla 100-200 kilsan matkoilla. Mutta varmaan sieltä kaffelta sitten myös lähdettiin ennen motoristeja.(JaZZo @ Touko. 29 2010,10:57) kirjoitti
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Jaha, sitä luetaan taas tekstiä niinkuin piru raamattua.(Staga @ Touko. 29 2010,10:53) kirjoitti
Ehkä pääpointtini ei ollut tässä tuo ajansäästö - ajanko motoristien perässä 30 kilometriä 8-kymppiä vai "omaan tahtiin" satasta. Tällä kertaa en montaa minuuttia säästänyt. Olisivatpa ne olleet autoja tai vaikka puimakoneita, niin yhtälailla olisin ohi ajanut, jos ja kun turvallisia ohituspaikkoja riittää. Tuonakin päivänä tuli ajettua noin 400 km työn vuoksi, niin ei sitä tuollaisella nopeuserolla kovin mielellään sinne jonon perään jää.
Jos ohituksissani oli nähtävissä "puikkelehtimista" ja "sujauttelua" niin kyllä sen aiheuttavat juurikin ne motoristit - ja autoilijat, mikäli ajoivat turhan lähellä toisiaan.
Halusin ennemminkin heittää pallon rakentavassa hengessä niille, jotka letkassa enemmän ajavat, että kuinka tällaisessa tilanteessa kannattaisi motoristien ajaa. Osa autoilijoista ohittaa varmasti, sitä on turha kieltää, jos nopeusero on tuon 20km/h - oli siihen seuraavaan risteykseen sitten 10 tai 100 kilometriä.
Ihan varmasti ohittavat vaikkei siinä mitään järkeä olisikaan, M.O.T
Dirty Nasty Furriner
Harvoin minäkään ohitan aikaa säästääkseni, vaan yleensä saadakseni ajaa omassa rauhassa ja omaa vauhtia.
Retired
Niin, näin lauantai-iltana ja muutamia olveja nauttineena olen edelleen sitä mieltä, että kohta hankin elämän. Ei tule enää pienimpiäkään kehitysehdotuksia kimppakivan suhteen, enkä kirjoittele minkäänmoista tekstiä, joka arvosteluksi voitaisiin tulkita.
Ajelen mieluummin piru vie sitten vaikka varjoni kanssa - ***kele ja kiitos..
Ja Stagalle: Siinnä kimppakivan ensimmäisessä postauksessa ohjeet on nimenomaan hatusta ja niitä ei ole pähkäillyt kuin yksi ainoa henkilö - piste.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
ilman sarvia ja hampaita, kritiikki kannattaa esittää sille porukalle, ketä ao. tapahtumaan osallistuu.
mielestäni on turhaa vääntää noista "teidän säännöistä" julkisella.
siksi kai täällä on "suljetut" osiot erikseen.
yleinen keskustelu toki paikallaan.
muutenkin kaikki inside-läppä kannattaisi pitää poissa julkiselta.
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Ymmärränkö kantasi sii oikein?(Staga @ Touko. 29 2010,12:09) kirjoitti
Sinusta takaa kovempaa tulleelle ei kannata antaa tietä vaikka itse ajeletkin reippaasti alinopeutta?
Myöskin letka kannattaa pitää mahdollisimman tiiviinä, ettei kukaan joka haluaisi ohi pääse siitä ohi?
Letkän ei kannata antaa tietä nopeamalle ajoneuvolle?
Ja jos sitten joku kuitenkin ohittaa on hän syyllinen kaikkeen mahdollisiin riskeihin joita tilanteessa saattaa esiintyä?
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Perussettiä.. jälleen kerran..![]()
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100