Varmaan litrahinta laskeekin, mutta kun kulutus nousee 30% jo nykyisellä 5% bensalla niin jokainen voi yrittää laskea mitä tapahtuu tämän 10% viinalitkun kanssa.
Jaa mistäkö tuo 30% tulee? Esimerkiksi siitä, että kun Saksassa on tankannut tuota superpowermitälielitrallapidemälle bensaa mitä siellä myyvät, niin LT:n mittari on näyttänyt aivan huimia kilometrejä tankillisella verrattuna vastaavaan Suomessa, vaikka nopeuskin on ollut *huomattavasti* rivakampaa kuin täällä kotimaassa.
GSA:lla pääsin kesän reissussa yli 800km omalla tankilla, täällä kotimaassa hyvä jos 600km menee tankillisella.
Kyllä sitä viina litkua kuluu joka tapauksessa huomattavasti enemmän kuin *bensalla* ajellessa eli kukkaro kevenee kuitenkin enemmän!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Euroon siirryttäessähän suoritettiin vastaavanlainen emäkusetus, että hinnat ei muka nouse.(kale @ Loka. 05 2010,08:06) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
jos toi kulutuksen nousu pitää paikkaansa niin eihän siinä olen mittään järkeä lotrailla viinaa sekaan...todellisuudessahan päästöt vaan sitten kasvaa![]()
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Näinpä.(-RUMBLE- @ Loka. 05 2010,14:18) kirjoitti
Koskas olet viimeksi päässyt valmistajan lupaamiin kulutuslukemiin autolla tai moottoripyörällä Suomessa? Itse en kyllä lähivuosina kertaakaan.
Ulkomailla kyllä useastikin (moottoripyörällä).
Sinänsä ihan jännä juttu.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Kyse onkin uusiutuvien energianlähteiden osuuden nostamisesta. Bio-etanoli on uusiutuva, sitä voi tuottaa Suomessa eikä se aiheuta pysyviä CO2-päästöjä, muka.(-RUMBLE- @ Loka. 05 2010,14:18) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Justiinsa MTV3:n uutisissa sanottiin, että jos 95E10 tulisi tänään markkinoille se olisi yhtä kallista kuin E95... Vielä jos etanolin verotusta nostetaan niin voip mennä jopa kalliimmaksi.(kale @ Loka. 05 2010,08:06) kirjoitti
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
Kaverin kanssa äsken kun puhelin niin tuumasi että olisi Petikossa nähnyt jo myynnissä euron hinnalla. Tiedä sitten katsoko se oikein ohi ajaessaan![]()
Suzuki DL1000 v-strom.
SLAVA UKRAINI!
FUCK PUTIN!
Että taas tulee sitä samaa h...vetin viherpiiperrysp...skaa. Taas on keksitty veruke jolla tehdään ympäristösuojelun nimissä tulonsiirtoja!(mcmies @ Touko. 27 2010,09:47) kirjoitti
Kuuluu just samaan ketegoriaan kuin kesämökkien paska-huussien jäteasetukset!
Ei tule olemaan mitään merkitystä ilmaston kannalta mitä me täällä suomessa tankkiin työnnetään kun ihan tuossa itänaapurissa, saati muut 5,5 miljardia ihmistä ei ole taida vielä olla kovin ympäristötietoisia.
Ollaankohan me ihan oikeasti näin hölmöjä että meille voi tosiaan taas syöttää ja maksattaa kaiken paskan viherpiiperryshurmiossa? *
Murjaanien kuningas!
Taisi olla ihan pyörän ohjekirjassakin maininta ettei ekonomiset eli "vihreät" polttoaineet sovellu pyöriin.
Tai vaikka se kävisikin, jos oktaani luku on sitä ja tätä. Mutta se ei varmastikaan ole suositeltavaa.
^ mutuilua yllä jeq? Mistä moposta kyse ja saisiko suoran lainauksen ohjekirjasta?
K1 Hayabussin (löytyi helposti googlella) ohjekirjasta:
Use only unleaded gasoline of at least 87 pump
octane ( ) or 91 octane or higher rated by the
research method. Gasoline containing MTBE (Methyl
Tertiary Butyl Ether), less than 10% ethanol,
or less than 5% methanol with appropriate
cosolvents and corrosion inhibitor is permissible.
Gasoline used should be graded 91 octane or
higher. An unleaded gasoline is recommended.
Eli on jo pitkään ollut ohjekirjoissakin hyväksyttyä
Sitten loppukevennys: "Engine oil: SAE 10W/40, API SF or SG"
Ei JASO MA:ta! D.. eiku
http://users.skynet.be/hayabus....RK1.pdf
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
"jännä juttu" on osuva ilmaisu(iaj @ Loka. 05 2010,14:23) kirjoitti
Allekirjoitan havainnon ja hämmästelen sitä syvästi![]()
... jotain piti muistaa
Tällä pirtubensalla on kaiken muun ohella pari oikein huonoa ominaisuutta. Ensinnäkin pirtu liuottaa vanhan kaluston osalta polttoainejärjestelmään kertyneitä epäpuhtauksia siirtäen ne suuttimien tukkeeksi. Toiseksi pirtu kerää itseensä (kondenssi)vettä. Jäänestojakin pitäisi käyttää lyhytaikaisesti ja mieluiten siten, että tankillinen kulutetaan nopeasti, jolloin tankissa jo ollut vesi poistuu, mutta uutta ei ehdi kerääntyä. Siten seisonta-ajallisissa moottoreissa tankissa seisova pirtubensa on huonoimmillaan.
Mutta oikeetakin bensaa jää myyntiin.
Etanolia tarvitaan n. 30% enempi samaan suoritteeseen. Jos verrataan normibensaa ja E10:iä niin kulutus nousee muutaman prosentin.(iaj @ Loka. 05 2010,10:04) kirjoitti
Itse ihmettelin miksi pyörässäkin kuluu 98:ia hiukan vähemmän kuin 95:ta, vaikka oktaaniluvun ei pitäisi vaikuttaa silloin mitään kun ei ole nakutustunnistinta. Ilmeisesti se ero johtuu siitä, että 95:ssa on jo ollut pitkään tuo 5% etanolia.
Kyllä tuon 98:n joukossa on myös tuo 5% viinaa: http://www.neste.fi/tuottee....130178#(zpete @ Loka. 06 2010,10:54) kirjoitti
Vuoden vaihteessa tuo E98 vain jää tuohon 5% viinamäärään kun E95 saa 10% joukkoonsa.
Tällä hetkellä ainoa bensa Suomessa missä viinaa ei tuota määrää ole läträttynä on Shellin V-Power: http://www.shell.fi/home....v_power
Jokainen voi sitten tahollaan miettiä miksi tuolla bensalla ajellessa tehoja tuntuu olevan enemmän...
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Nein nein..
Eikumääkeksinnyttän:
Kaikkiin polttomoottorikäyttöisiin ajoneuvoihin, (metsä-, maatalous-, puutarha-, teollisuus-, sekä työkoneet ml) on 01.01.2011 mennessä vaihdettava 10 litran enimmäistilavuudeltaan kokoa oleva polttoainesäiliö jolloin polttoaineen kulutus vähenee.
Suomen kaikki 108 kaupunkia muutetaan 01.01.2011 alkaen kauppaloiksi, koska kaupunkiajo kuluttaa enemmän polttoainetta kuin maaseutuajo.
Niih !
Ilmeisesti täällä Suomessa on hyvin fiksuja insinöörejä kun osaavat lisätä polttoaineeseen negatiivisen lämpöarvon omaavaa etanolia. Jännä aine kyllä olisi sellainen, joskaan ei polttoaineena kovin tehokas.(iaj @ Loka. 05 2010,10:04) kirjoitti
Superbike #7
Niin ne mallit muuttuu... ketä yllätti..
http://www.kauppalehti.fi/5....1026167
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Satavarmasti voin sanoa, että 95E10 tulee olemaan halvempaa kuin 98E. Kysymys kuuluukin, että kuinka paljon 98E hintaa nostetaan nykyisestä hintaeron varmistamiseksi. Tuon 95E10:n lotrattavan viinan hinta tulee siis vaikuttamaan 98E polttoaineeseen samassa suhteessa kuin laihempaan litkuunkin. Polttoaineen halpenemisesta on aivan turha kenenkään haaveilla*(J.V. @ Loka. 06 2010,13:17) kirjoitti
Mutkaista tietä näkymättömiin... jollakin?
Joo, tällä hetkellä kyllä, en ollut tarpeeksi selkeä että tuosta on jo aikaa. Silloin aikanaan kyselin tuosta etanolin määrästä ja tuotetiedoissa järjestään oli 0-5% etanolia, mutta käytänössä silloin 98:ssa sitä oli vähemmän. Tällaisen vastauksen sain joltain tutkijalta jonka nimeä en enää muista.(iaj @ Loka. 06 2010,11:02) kirjoitti
Tämä on kyllä ihan varmasti totta!(perttuvv @ Loka. 06 2010,13:39) kirjoitti
Bensa haisee hyvälle ja vauhti tuntuu kivalle
mikäli luin oikein aamupöpperössä kotona niin 2013 kaikessa löpössä tulee olemaan tuo 10% amazonin sademetsässä tislattua luonnonmukaista etanolia.
yamaha omistajana herätti tiettyjä kylmänväristyksiä.
2010- Yamaha FJR1300 -04
-90-92 Kawasaki Gpx750r
-89-90 Yamaha XJ750
Niin suurin ongelmahan e10:ssä pitäisi tulla polttoainejärjestelmän tiivisteiden ja -letkujen kanssa. Hieman ihmetyttää tuo, että Hondissa voi käyttää ja Kawassa ei. Tuskinpa ne Keihinin tehtaalla eri merkkeihin ovat kaasareita rakentaneet täysin eri komponenteista ja veikkaan, että bensaletkutkin ovat pitkälti samoilta alihankkijoilta(ja helppoja vaihtaa jos eroa oikeasti on).(tuppe65 @ Loka. 06 2010,17:40) kirjoitti
Vaikuttaa samanlaiselta, kun aikanaan lyijyllinen bensiini poistui lopullisesti markkinoilta. Pitihän silloinkin essobaari-huhujen mukaan monien wanhojen autojen ja suurinpiirtein kaikkien kakstahtimoottorien hajota.
Stobe, Kawasaki ZRX1200R & KLE 500
Tuo materiaali / etanoli kysymyshän on ihan monta kertaluokkaa laajempi kysymys kuin "mopoilija" tulee(Stobe @ Loka. 07 2010,07:02) kirjoitti
omaa rukkia tuijottaessaan ajatelleeksikaan.
Se koskee koko valmistaja-alihankkijaketjua spekseineen,
tuotevastuineen, takuineen ym. ym. ym.
Mopoilijallahan se kontaktipinta aihepiiriin on....
sanoisiko hieman ohuempi... kuin esim. mp-valmistajalla.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Juu, valmistajahan tuolla turvaa oman selustansa niinkuin pitääkin. Lähinnä tarkoitin sitä, että ei ole syytä paniikkiin vaikka tuo 98:n myynti tulevaisuudessa lakkaakin.(BadToThe Bone @ Loka. 07 2010,08:49) kirjoitti
Stobe, Kawasaki ZRX1200R & KLE 500
Meillä ajellaan nyt 98 bensalla niin kauan kuin voi
Suzuki sv ja 2kpl Hondii.
Jostain netistä löytänyt soveltuvuus taulukoita...
Hondiin käy Suzuki Pitäis olla 2002 tai uudempi joten
jos Haluan ajella E10 voin näin tehdä.
MUTTA kun nää bensat muuttuu niin pitää sitten kait käydä
tankkaan Lentokone bensaa siis 100 oktaanista bensaa...
Kaikki jonoon jonnekkin pienkone tankkaus pisteelle.![]()
<p>Polta kumia älä sieluasi ;)</p>
Mä pääsen autolla maantiellä joka kerta luvattuun lukemaan 98:lla. 95:lla paukahtaakin sitten 10% yli välittömästi.(iaj @ Loka. 05 2010,14:23) kirjoitti
Everyone knows that Duc's do not put out the kind of power that jap I4's do. But the reason we ride these bikes is not because of the power, but because they are full of life, they have a soul, unlike jap fours that are as lifeless as a can opener.
LL100 maksaa muistaakseni päälle 2€/L ja sisältää rutkasti lyijyä (vaikka LL= Low Lead;)... tuskin kannattaa eikä taida muutenkaan sopia kovin hyvin muihin kun lentokoneisiin.(TiKaw @ Loka. 07 2010,13:15) kirjoitti
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Mulla ei kulutuksen seuranta edes ole 10% tarkkuudessa.(DeVPeg @ Loka. 07 2010,13:16) kirjoitti
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Löytyykö netistä ohjeilta joilla etanolin voi erottaa bensasta ja käyttää sitten muuhun tarkoitukseen?
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.