Tuomiopaivan neste. Autoista menee jouset, bikeista katkeaa ketjut ja kuljettajilta rajahtaa maksa.(jaulis @ Maalis. 10 2011,19:52) kirjoitti
![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Samoja piirteitä löytyy sika-piikistä ja e10:stä, ministeri tasolta asti kehoitetaan käyttämään ja ihmetellään miksi kansa ei tottele..........
.....ei se lihava siinä edessä, vaan se ruma sielä takana....
Ollaanko me tuttavia?(mustax8 @ Maalis. 10 2011,00:07) kirjoitti
![]()
Hornet 600 -99
VTR 1000 -99
ZRX1200R -06
SpeedTriple -08
Busa -09
FXDCI -06
FXS -11
Mitäs tuota asia sen enempää murehtimaan. 98 bensan hyötysuhde on parempi kuin E10 tisleen ja hintaero varsin pieni, varsinkin kun huomioi pienen eron kulutuksessakin. Itse en edes halua tukea ja vääristää entisestään metsien ja luonnon käyttöä polttoaineena. Aihetta on tutkittu ja viisaat tulivat tulokseen että tarvittava luonnonraivaus pelkästään aiheuttaa enemmän lisäpäästöjä kuin mitä koko E10 hössötyksellä saadaa vähennettyä. Tässä on kysymys vain ja ainoastaan polttoaineteollisuuden ja päättäjien näppärästä kimppakivasta joka yritetään laittaa maksuun meillä tolvanoilla. Kaikkea viinaa kun ei kuitenkaan saada likistettyä jätteestä.
Eli 98 mehua tankkiin ja kohti mutkia!
t. "tehokasta sähköpyörää odotellessa"
Ite en tohon pikku darraa uskalla tota e10 tankata, eli 98 mennää. Oma mopo kuluttaa niin vähän bensaa, että en näkis mitää järkeä ees tankata tota e10:ä.
Näin se vaan menee. Ja vuosi pari eteenpäin, niin vaihtoehdot on 95E20 ja 98E10. Pitäähän Suomalaisen kuluttajan olla poliitikkojen mielestä maailman pelastamisessa edelläkävijä!(mopedman @ Maalis. 09 2011,10:57) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Se on mukava, että tallin 6:sta kulkineesta ei yhelläkään voi ajaa e10:llä.(Holtsu @ Maalis. 11 2011,10:49) kirjoitti
Se kun 98 muuttuu 10%:ksi niin pistää vituttamaan. Sen jälkeen on halpoja kilsoja, kun kilpabensalla/pienkone bensalla saa päristää.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Ei ne voi nostaa tota 98:n etanooli pitoisuutta piiiitkiiin aikoihin. Suomessa niinkuin muuallakin on paljon uudehkoja suorasuihkutus koneita joihin suurimpaan osaan tuota etanooli määrää ei voi tankata...(Holtsu @ Maalis. 11 2011,10:49) kirjoitti
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Mitä se autokanta tähän asiaan muka liittyy? Kaupasta saa sellaisia, joihin käy. Kysy Pekkariselta.(pepper @ Maalis. 11 2011,11:55) kirjoitti
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Toi supikoiratupee muutenkin luulee että suomesta ei löydy muita menopelejä jotka kulkevat bensalla kun autot!(B12 @ Maalis. 11 2011,16:01) kirjoitti
Kokoajan vaan kommentoimassa että käy melkein kaikkiin autoihiin ym ym paskaa mist sillä ei ole hajuakaan![]()
Sor, en mä muistanutkaan et se Pekkarinen tunnettuna tekniikan alan tohtorina tuon tiesikin, rupeenpa omanikin sillä tankkaamaan kun se sittenkin käy, vittu mä auton valmistajaa kuuntele. Hyvä Pekkarinen(B12 @ Maalis. 11 2011,16:01) kirjoitti
![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Tässäpä se suurin syy varmaan on, että sitä etanolia pitää sinne bensan joukkoon laittaa.
Ei ne ilmastosyyt.... vaan maissin ylituotanto jenkeissä, ainakin professori Pekka Kauppi väittää:
http://www.iltasanomat.fi/autot....40.html
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Millähän sitten todistelet jos sattuu kone leikkaamaan kun 95e10 käytetty. Siitä varmaan lähetään et artisti maksaa itse kaiken. Eli kaikki laittaa vaan kiltisti 98e5 tankkiin. Se on mopomiesten protesti muka puhtaampia polttoaineita vastaan.
En viitsinyt edes avata tuota linkkiä, tuon E10:n takia on maissin hinta saatu pilviin ja kehitysmaissahan tuo lähestulkoon ainoa ruoka joten kaikki varmaan osaa tuon yhtälön laskea...(-RUMBLE- @ Maalis. 12 2011,21:24) kirjoitti
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Ongelmia luvassa.
Tuon etanolin jo tiedetään sekoittuvan myös moottoriöljyyn ja laimentavan sitä.
Mp:ssä autoon verrattuna on vähän moottoriöljyä ja kuitenkin bensaa virtaa motista läpi melkein keskiverto kauppakassin verran.
Ei liene liioiteltua pikkuisen tihentää öljynvaihtovälejä jos päättää ajaa tuolla kuralla.![]()
jos menee bensat ja öljyt sekaisin niin varmaan tarvis tehdä jotain muuta ku tihentää öljynvaihtovälejä? *(AimoPamaus @ Maalis. 13 2011,09:22) kirjoitti
ja mulla ei ainakaan kyllä ole aikomusta tankata muutaku 98:a, niin veneeseen ku prätkäänkin *![]()
Honda cbr 954 rr -03
kyykyllä kunnes maha ei enään mahu kyytiin
Ei taida olla yhtään niin tiivistä moottoria jottei tuota yhtään tapahtuisi, niin kauan kun männät sylinterissä sopivat liikkumaan(Tomipa @ Maalis. 13 2011,09:49) kirjoitti
![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Eipä se sinne öljyyn jää, vaan haihtuu pois, kun lämmöt nousee riittävästi
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Laitoin numerot tohon lainaukseen, kun en osaa tehdä sellaista moniosaista lainausta.(AimoPamaus @ Maalis. 13 2011,09:22) kirjoitti
1) Totta, jos ajaa pelkästään lyhyttä ajoa niin, että kone ei kunnolla lämpene koskaan. Tällöin tosin jo pelkästään bensa ja vesi laimentavat öljyjä huomattavasti. Jos tuosta laimenemisesta on huolissaan, pääsee siitä eroon kun käyttää koneen kunnolla lämpimäksi vaikka kerran viikossa niin bensa, etanoli ja vesi haihtuvat öljyn seasta.
2) Mulla menee molempien pyörien koneeseen n. 3-3,5 litraa öljyä, eli n. litra vähemmän kuin autoon ja vaihtoväli on huomattavasti autoa lyhyempi. Eli öljytilavuuksien erolla auton ja mp:n välillä ei kannata perustella itselleen turhaa huuhaata.
En itsekään ole hirveän riemuissani tuosta E10:stä, mutta en myöskään ymmärrä tälläisten hatusta vedettyjen uhkakuvien maalailua. Tosin hintaero nykyisin on jo niin pieni, että kannattaa ajaa joka tapauksessa 98:lla.
Superbike #7
Totta, ongelma koskee lähinnä lyhyitä matkoja...(PoS @ Maalis. 13 2011,09:57) kirjoitti
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Copy/Paste.
Mikään muu maa ei ole vielä siirtynyt lakisääteisesti kokonaan E10 bensaan paitsi oma lintukotomme Suomi.
Suomi on päättänyt pelastaa mailaman siirtymällä E10 biopoltoaineeseen....
Jos asiassa olisi koko maailman luonto kyseessä, miksi kyseistä ainetta kokeiltaisiin vain Suomessa.
Viimeksi ostetiin ilmaa Saksasta, nyt keksitiin jotain muuta.... **
Mutta onneksi "Pekkarinen lupasi kantaa vastuun E10-bensiinin haitoista" ja poliittinen vastuu on yleensä todella luotettava...
Uudistusten taustalla ovat EU:n polttoainedirektiivi (FQD) ja uusiutuvan energian käytön edistämistä koskeva direktiivi (RED).
Mitä vähemmän ajettaessa syntyy CO2:ta (g/km), sitä parempi ympäristön kannalta. Bensiinin käytön CO2-päästöjä voidaan vähentää lisäämällä bensiiniin biokomponentteja kuten etanolia.
Kun tunnustetaan ”ekobensiinin” tuotannon haitat, sademetsien tuhoaminen Brasiliassa sokeriruokoviljelmien tieltä ja palmuöljy plantaasien tuottama nälänhätä Indonesiassa, ja yleensäkin tuo tosiasia että etanolin tuottaminen kuluttaa fossiilienergiaa keskimärin 36% enemmän kuin se ottomoottorissa tuottaa, ollaan todella syvällä vihreässä suossa. On hupaisaa lukea väitteitä, kuinka etanolibensiini tuottaa ”laskutavasta riippuen” jopa 80% vähemmän hiiliidioksidia.
Katsotaan vertailussa vain E10 / normibensalitra vertailua tulee etanolista vähemmän hiilidioksidia, mutta silloin tarkoituksellisesti unohdetaan, että etanolilitra myös tuottaa vain 2/3 bensiinilitran energiasta ja jos katsotaan samaan suoritukseen, ajomatkaan, menevää polttoainetta, tuottaa etanoli itseasiassa 19% enemmän hiilidoksidia. Ero ei ole näin suuri 10% seoksella, siis E10:lla, mutta kaikissa tapauksissa se tuottaa jo ajossa enemmän hiilidioksidia, eli meitä petkutetaan joka suhteessa.
Tässäkin asiassa todelliset tukimustulokset pidetiin piilossa ja vedotiin ympäristön suojeluun, jota ei kokonaisuuden kannalta tutkittu.
E10 ympäristö vaikutukset ovat kokonaisuudesaan paljon vakavampia, mitä viinaton bensa aiheutti.
Takana on myös paljon taloudellisia intressejä, jotka eivät välitä ympäristöstä tai kestävästäkehityksestä, niiden tarkoitus on tuottaa voittoa osakeen omistajille.
EU on muuttamassa lainsäädäntöä ja direktiivien voimaan tuloa E10 bensan osalta, ennen kuin se otetaan käyttöön, mutta Suomalainen maksaa aina...vai miten se meni *
Eivät edes osanneet yhdistää ajatukseen paljon puhuttuja viinan haittoja kansanterveyteen.
Jos viina on epäterveellistä poltettuna maksan kautta, niin kuinka se muuttuu ympäristöystävälliseksi moottorissa poltettuna *![]()
Suomessa muuten biopolttoainetavoite on vuoteen 2020 mennessä 20% osuus, joka on EU:n asettamia tavoitteita suurempi, ja itseasiassa taitaa olla suurempi kuin EU:n asettama maksimi (EU:n max 10 til-% ja Suomen tavoiteena 20 energiasisältö-%).
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
^Suomessa on niin tiheä autokanta ja suuret päästöt jotta kyllä se takuulla maailman ilmanlaatu paranee.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Tässä kai koitetaan saada Suomen öljynjalostus (tai mikä lie) tekemisen maussa eturintamaan maailmalla, vähän niinko se mikä se oli se Nokia sillon joskus. Eikös silloinki valtio ollu hiukan siinä ikäänkuin myötävaikuttamassa että ensin Suomessa gsm verko pystyyn ja sitten ollaan valmiina valloittamaan maailman gsm-markkinat. Muistelen jostain Nokia-dokumentista kattelleeni. luulen etä tässä nyt on samanlaista ajattelua.
Itse uskon maakaasuautojen olevan tulevaisuutta. Maakaasua kun on maailmassa aivan pirusti ja öljy kun alkaa käymään vähiin (=kallistuu tarpeeksi) niin mikään ei ole niin helppoa kun muuttaa autot maakaasu+bensakäyttöiseksi. Harmi vaan että moottoripyöriä ei saa kaasukäytöiseksi tehdä. Tai saa, mutta verotetaan nykyään niin järjettömästi, että käytännössä on kielletty...
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
No niin, nyt on sitten "virallista" kautta testattu se mikä on tiedetty jo, eli TM testissä E10 bensa käy yhtä kalliiksi kun 98.
IL:sivulta lainattua:
"Kuluttajalle on taloudellisesti sama, tankkaako hän E10:tä vai 98-oktaanista, Tekniikan Maailma väittää.
TM:n mukaan E10 lisää polttoaineen kulutusta 98:iin verrattuna keskimäärin kolme prosenttia, mikä vastaa suunnilleen polttoaineiden hintaeroa.
Aiemman tiedon mukaan E10 nostaisi kulutusta vain noin kaksi prosenttia. Lisäys johtuu siitä, että etanolin energiasisältö on bensiiniä pienempi."
V..ddu minullakin uusi automaatti diesel mersu nykii, eikä vaihda tasaisesti. On säädettykin jo monta kertaa, ohjelmisto päivitetty pariin kertaan ja aina vaan nykii.(GoSpel @ Maalis. 10 2011,21:02) kirjoitti
On ihan p***'eestä toi E10 bensa.![]()
![]()
PSmo
- Luotettavia asiantuntijalausuntoja aiheesta kuin aiheesta, niistä mitään tietämättä -
*
http://www.tiet.fi/liity.htm
En ole varsinaisesti E10-skeptikko, mutta täytyy silti myöntää, ettei uutta tuotetta ole tämän yhtälön ollessa tosi tehty kuluttajille ainakaan erityisen houkuttelevaksi.(JTS @ Maalis. 16 2011,10:05) kirjoitti
Elikkä kun tähän taloudelliseen hyödyttömyyteen yhdistää koko sen huhumyllyn, mikä tämän ympärillä on pyörinyt (osin heikon tiedotuksenkin vuoksi) niin ei mikään ihme, jos tämä projekti tulee floppaamaan vaikka vähän huolellisemmin.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Noh, eiköhän se 98:n hinta nouse kohta kunnolla, niin alkaa 95E10 houkuttaa kummasti.
Honda CBR 600F -07 -> KTM 690 SM-R -08
Eiköhän ne tosiaan 98 hintaa nostamalla tee E10:stä houkuttelevan vaihtoehdon.(JTRR @ Maalis. 16 2011,10:31) kirjoitti
Eivät ainaskaan tule E10 verotusta helpottamaan!