Honda Shadow foorumilta bongattua:
I am a small engine tech, lawmowers weedeaters, chainsaw, etc. I now deal with Ethanol everyday, as our area never had ethanol added to gas, until this past fall.
Some scenerios for you:
Man stored his lawmower this past winter just like he should, ran it out gas and emptied the tank, etc. Puts fresh gas in this spring and it starts just fine and runs perfect. Mows his yard, then next week when he tries to start it, nothing. Will not run. Brings it to me, I pull the bowl nut/jet out, clean it and it runs fine again. Why? Because ethanol has softened all the normal varnish build-up in the fuel system and now the varnish is plugging the small passages. Once it's cleaned ot, it will no longer be a problem, but the first use will do it everytime, if the system is not perfectly clean, and not used regularly. BTW, it's shown that ethanol does this to gas station storage tanks, that have never had ethanol in them. The varnish washes off the walls, and settles to the bottom, as sludge.
Scenerio #2
Man has his lwanmower cleaned up from his first experience with ethanol, mowes his lawn a couple months, always using the same gas he bought 6 weeks ago. Today runs out of gas and won't start after refill. Brings it to me, and I pull the bowl nut/jet, and drain all the water out. Why? His fuel can had a high concentrate of water. Ethanol "inhales" moisture from the atmosphere, at an alarming rate. Just set a shallow pan of gas out and watch how soon it begins to cloud up. That cloudiness is moisture. If you store gas in a can, keep the lid tight, and don't keep it more than a month at a time. If you have bike stored, keep the tanks "FULL", less atmosphere to absorb moisture.
All the manufacturers I deal with, claim that the rubbber parts used in their carbs and fuel systems, for last ten or so years, will handle 10% ehanol without degredation. That seems to be the case, as I see it so far. However the loosened varnish, and also the corrosion from moisture seem to really kill fuel systems.
BTW, I ride my Aero to & from work everyday. Same route, same speeds, etc. If I use gas with ethanol, I get about 38mpg, and without, I get about 42.
Hope this info can be of some help to someone.
...and music? Well, it's just entertainment folks.
soveltuvuudesta en tiedä mitään, mutta 98:ia tankkaan tänään ja niin jatkossakin *
Asian ydin tavoitettu. Pisteet siitä!(Geeäsäxähvä @ Touko. 26 2010,14:49) kirjoitti
High Stuck Are Wit To
Taalla Thaimaassa on normibensiinin kanssa ollut juupas eipas tilanne.
2 vuotta sitten hallituksen painostamana normibensan myynti lopetettiin ja sitten oli saatavana ainoastaan "gasoholia", jossa etanolia 10%- vialakin enemman. Sitten meni vuosi ja shelli joutui alkaa myymaan uudestaan normibensaa. Tama syysta, etta ihmiset valittivat kulutuksen noususta ja tehon laskusta. Erityisesti farmarit vuoristossa ajaessaan valittivat tehon puutteesta! Olin iloinen, etta bensaa oli taas tarjolla! Mutta ei vuotta kauempaa!!
Nyt sitten tulin kotia 6 viikon tyoreissulta ja yllatys yllatys!! Ei 95 bensaa enaa mistaan!! Siis 91 oktaanista on joissain paikoissa viela jaljella, mutta eikohan senkin myynti lopeteta muutaman kuukauden aikana?? Sitten Shelli lanseerari uuden tuotteen; V-Power 95 gasohol. Tassa V-Powerissa on 95 normibensan sekaan sotkettu 10% etanolia. Mainostavat, etta kayvat autoihin ja moottoripyoriin. Tietysti moottoripyora on heidan mielestaan 125cc skootteri! ja auto toyota yaris tai corolla yms!!!
Taman 10% etanoli seoksen soveltuvuudesta olen yrittanyt ottaa selvaa, mutta paljon on kommentteja niin puolesta, kuin vastaankin. Keihinin sivuilla sanotaan, etta heidan kaasuttimensa on suunniteltu toimimaan pumppubensalla ja yli 10% alkoholipitoisuudet saattavat aiheuttaa ongelmia kumi ja muoviosille. Tieda sitten mita ongelmia ilmenee jos etanoli pitoisuus on taman 10%??
Tama etanoli seos ei myoskaan kuulemani perusteella saily muutamaa viikkoa pitempaan hyvana, vaan aiheuttaa hyytymia, tukkeumia ja kerrostumia. Myos korroosio on ongelma etanolia kaytettaessa. Letkut ja kumiosat tykkaavat kyttyraa!
Itse en viela ole uskaltanut moista shaissea kayttaa, vaan olen ajellut muutaman tankillisen tuolla 91 oktaanisella. Riskinsa on siinakin, mutta ei se ole niin kiva tai helppo valita kahden pahan valilta!!
Muistin juuri, etta paikallisen Bemari liikkeen mopohuollon foremanni ja ystavani kertoi aikaisemmin muutamasta ongelmatapauksesta, kun oli asiakas tyontanyt tankkiin tuota Gasoholia! Tieytystikaan en muista, oliko se tata 10% etanolia vaiko vahvempaa. ...Luultavasti vahvempaa?? Ja kenties oli mopo viela seissyt?? No oli ollut kaynnistys ja kayntihairioita!
Laitoin viestia Keihinin amerikkalaiselle jalleenmyyjalle ja sielta tuli vastaus muutamassa tunnissa ( en voinut uskoa, notta jenkkifirma ja nainkin nohevaa palvelua!! )!!
Vastaus oli seuraavanlainen:
Here is what I received from Keihin corporate a few years ago, when I brought up the ethonal question.
"Keihin began updating designs to handle 20% ethanol about 10 years ago. Products made before then may possibly have some difficulty with higher ethanol levels over time. Keihin has been gradually updating the material specifications, beginning with the most popular products."
Hope that answers your question.
Chad Thompson
Sudco International Corporation
Elikka taman mukaan Kaasarin osat eivat pitaisi vahingoittua 10% seoksesta(ainakaan keihin) ?
Kuulemani perusteella johtopaatoksena voisi olla, etta suurin ongelman aiheuttaja on seisova polttoaine tankissa ja kaasarissa?? Eli niin kauan kuin virtausta on, niin vehkeiden tulisi toimia jollakin lailla? Jos pelit seisoo muutaman viikon ilman systeemin tyhjentamista, niin riskikerroin kasvaa?? Siita en sitten tieda millaista suutinjumppaa pitaisi kaasarille harrastaa jos sita soppaa pitaisi syottaa sinne sylinteriin enemman saman lopputuloksen aikaansaamiseksi?? ....Varmaan taytyy kysella James Deanilta tata asiaa.. ...Ja EI.. ..En tarkoita sita edesmennytta lahjakasta nayttelijaa...
Kokeilkaa siella pain palloa ensin, niin kylla minakin sitten jos kerran toimii
By the way... ..Yks britti ajokaveri kayttaa 10% seosta 300exc 2t kotarissaan ja kuulemma ei ongelmia....
On se kumma, kun ei anneta ihmisten itse paattaa milla autonsa tankkaavat!! Kaikilla kun ei ole varaa, tai halua ostaa uutta etanolikelpoista autoa tai moottoripyoraa!!
Yhteenvetona mitä olen lukenut niin ainakin seuraavia ongelmia on kerrottu aiheutuvan etanolipitoisuuden nostosta 10%:iin varsinkin vanhemmassa kalustossa:
-polttoainejärjestelmän syöpyminen
-polttoaineen huono säilyvyys (komponentit erottuu seisoessaan)
-laihalla käyminen
-tehon lasku ja kulutuksen nousu
-voitelun huononeminen (öljy kärsii enemmän)
Että päin p:tä mennään... nostavat varmaan hintaakin koska tuleehan se kalliimmaksi tollanen hieno biobensa...
Mutta jokuhan voisi perustaa tislaamon jossa oikeat aineet eroteltaisiin taas oikeaan käyttöön![]()
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Kyl joo. Oliko viime vai tämän vuoden alusta toi mainittu prosentti pitää olla kaikissa liikennepolttoaineiksi luokiteltavissa bensiinilaaduissa.(redhat @ Touko. 26 2010,14:38) kirjoitti
Edit. JAA, puhuinkin vissiin paskaa - kun en nyt löydä muuta lukua kuin EU:n alueella enintään 5 % etanolia. V-Powerin etanolimäärästä en osaa sanoa mitään kun katoin just Shellin sivuilta että se on mitattu eri EN-normilla kuin 95E.
Kronoby Racing Team
Niijooo, unohtu mainita se vuosimalli.(surfa @ Touko. 27 2010,08:46) kirjoitti
K3 eli ruisku.
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
En tiiä onko tuo monille s*atanallinen aine nyt sitte hyvästä vai pahasta, mutta..(Utah @ Touko. 27 2010,10:49) kirjoitti
Kyllähän se alkoholi jonki verran korroosiota kiihdyttää, mutta minusta se on vaan "pahin" skenaario, mikä on vaan mainittava. Eekympeillä on kyllä ympäri maailmaa ajeltu iät ja ajat, ilman suurempia ongelmia. Letkut ja kumiosat saattaapi kyllä haurastua ajan myötä..
Alkoholi taasen erottuu bensasta veden vaikutuksesta, ei tuosta nuin vaan itestään.. energiaa siinä bensalitrassa on ripaus vähemmän, en tule rannetta kääntäessä huomaamaan.. kulutus saattaa nousta sen pari prosenttia pahimmillaan, ite en ainakaan usko sitä huomaavani mittarilla.. voitelun huononemisessa en kyllä pysty näkemään mitään perää.
Venttiilinohjureiden voitelu mahdollisesti.(Jartsi @ Touko. 27 2010,13:07) kirjoitti
edit. eräässä tapahtumassa ja saunassa keskustellessa tuli esille ohjureiden/venttiileiden kulumista käytettäessä vpoweria. Johtuen suuresta määrästä lisäaineistusta jotka vaikuttaa voiteluun. Puheita vain, ei sen suurempaa faktaa.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Kauan sitten, kun päätöksiä 95 E10 bensiinin suhteen tuli, Shell vakuutteli, että v-power olisi jatkossakin samalla etanolipitoisuudella. Se on muistaakseni maksimissaan 0,2 % (tarkistakoon asiasta kiinnostunut vaikka Shellin sivuilta). Ja olisikohan tuokin vain siksi, että voi helpommin kuskata samoilla tankkiautoilla.(Tuohak @ Touko. 26 2010,13:17) kirjoitti
Huomenna tarkoitus siirtyä Suzukin leiriin ja tänään kävin liikkeessä kyselemässä Hayabusasta, niin sanottiin, että ainakin siihen käy. Kyseessä siis 2007 vuosimalli.
NYT: Suzuki GSX1300R Hayabusa vm. 2006 (käyt. ot. 07) http://img188.imageshack.us/i/28052010067.jpg/
EXÄ: Kawasaki Z 750 vm. 2006
Täällä taitaa kaikki laitteet kulkea ensvuonna kalliilla E98 bensiinillä.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Taitaa olla taas asemilla ens vuonna yks hyvä syy nostaa 98E hintaa, nythän se on esim nesteellä likimain samoissa 2 senttiä kalliimpaa, varmaan siksi koska ei ole juuri menekkiä.
Ens vuonna reipas hajurako jo muutenkin nousevaan 95e hintaan tyyliin v-power...![]()
GSXR 750 -06, ex-CBR954RR
Äh. Emmä tiedä, mut mun auton mottori on jo pidempään tuntunut olevan kännissä.Ihan jännittää..
Pegaso 2008
Uusi eurooppalainen biopolttoaine SP95-E10 polttaa vähemmän hiilidioksidia, mutta ei ole hyväksi kaikille moottoreille.
Esimerkiksi Yamaha Motorcycles kertoo ettei biopolttoaine sovi mihinkään sen pyöristä. Että silleen.
1600 GT
Hmm...tämähän siis meinaa talveks projektia. Jos sitä vaihtelis polttoainepuolen viinan kestäväks, nostais "vähän" puristussuhdetta ja säädättäis pyörän toimimaan saman tien sitten E85:lla. Kulutus nyt varmaan vähän kasvaa, mutta eipä se muutenkaan ole se ensimmäinen moottoripyöräilyn estäjä. Plussa puolena tullee tuntuva tehon nousu.
Superbike #7
En tiedä mitä Yamahani moottori tykkää 10% alkoholisiivuista, mutta onkos siinä perää että alkoholipitoisuuden kasvu lisää korroosionuhkaa radikaalisti itse polttoainejärjestelmässä? Eli että muovitankkiset autot ja MP:t eivät ole millänsäkään mutta peltitankkisten kanssa tilanne alkaa olemaan ongelmallinen.
Gixxeriin sitä voipi käyttää Owner`s Manualin mukaan. Malli on K8.
Blends of unleaded gasoline and ethanol (grain alcohol), also known as "GASOHOL", may be used in your motorcycle if the ethanol content is not greater than 10%.
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Ihan mielenkiinnosta utelen, että mistä se tehon nousu tulee?(Nitrous @ Touko. 27 2010,21:14) kirjoitti
Kyllähän esim. jotkut saabit käy kummalla vaan, mutta tenukäytössä niistä saa enämpi tehoa.
Alkoholin energiatiheys on kuitenkin pienempi, joten kulutusta varmaan nostaa ajella edes samoilla tehoilla, saatikka suuremmilla.
Tietääkseni 99% Moottoripyörin valmistajat ainakin voudesta 2001 lähtien on suositellut vähintään 95:ta. Itse olen aina ajanut vähintään 98 , se kun sopii paremmin mp käyttöön.
jos noi bensan kans touhuamiset menee oikein hankalaksi, pitääköhän alkaa sitte suunnittelemaan riisselipyörän hankintaa..
saiskohan sillä ajaa polttoöljyllä..?
vaikka eihän hintaero löpöllä ja tiisselillä ole enää nykyisin paljon mitään, siitäki pitää rokottaa nykyisin.![]()
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Tässä parin kaljan, foorumin selailun ja kieron matematiikan perusteella taidan jo nyt vaihtaa 98eehen.
Nyt kun ollut väittämiä jotta
95E -> E10 = - 1-2% "tehokkuutta"
niin eikös se karkeesti menis jotta?
95E -> 98E = + 1-2% (vähintään)
Elikkätä vaikka 98E maksaa jonku jenin enemmän per litra niin sitähän ei tarttistis tankkailla niin tihiään. Täytyypi testailla ihan käytännössä tippuuko kulutus....
Jätetään se E10 viherpiipertäjille ja hyttytytöille/pojille niin ei tarvi murehtia.![]()
(opmdevil @ Touko. 26 2010,23:44) kirjoitti
Tässähän hyvä bisnes idea. Eikun kaivamaan pontikka pannu esiin ja valuttamaan (korpikuusen kyyneliä)
Suzukin biobensoista:
http://motorrad.suzuki.de/fileadm....825.pdf
^ Paljon kiitoksia tuosta taulukosta, löytyihän sitä ihan valmistajankin tietoa asiasta. Tuo minun vanha Mussukka kulkee sitten ensi kaudella 98:lla, ei kelpaa viinabensat sille.
"Olen turvassa tekniikan ympäröimänä aivot on kahlittuna turvavöillä"
- Ismo Alanko
K 1200 R -06 & remontoitu 1992 GSX 750 F reservissä. Emännän mopo Honda CBF 600 SA, joskus ajelen silläkin.
Kerroppas miksi se sopii paremmin m.pyöräkäyttöön? Jos oikeinkin korkeaviritteinen / kovat puristukset omaava mosa, niin silloin toki järkevää, mutta normipyörässä ei pahemmin eroja pitäisi olla noiden välillä. Tietenkin jos sinne kalliimpaa on halunnut valutella ja placebo-efekti on kova, niin varmasti toimii pyörä paremmin.(Veneilijä @ Touko. 27 2010,22:51) kirjoitti
Jos oot kantta laskenut ohuemmalla pahvilla tai höyläämällä siivun pois, niin toki.. jopa vee-poveriakin ovat jotkut joutuneet käyttämään, kun on riipastu puristukset vähän turhankin korkeiksi.
- P
Ainakin tuolla ekalla sivulla kopsaamassani tekstissä väitetään alkoholipitoisen tavaran imevän itseensä enemmän kosteutta kuin normibensa, tosin jatkuvassa käytössä tuo tuskin on ongelma. Ja säilöönkin kun muistaa tankata piripintaan niin eiköhän siitä selviä.(zed @ Touko. 27 2010,22:09) kirjoitti
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Eipä ole ongelma toi etanoli ainaskaan vanhemman Bläkkärin koneessa. Toi maamoottori nielee kaikki yli 91oktaaniset lyijyttömät ja alle 10volttiset etanoli coctailit. Piti ihan selata manuskasta![]()
Honda CBR1100XX Super Whitebird
SS1000 CBR1100XX ennätysajo.
www.xxmeeting.fi
Eikai sitä 95 kukaan nytkään tankkaa???(Athene @ Touko. 27 2010,19:04) kirjoitti
Hajapusanisti
Ja miksi ei?(Huhan Kolli @ Touko. 28 2010,17:37) kirjoitti
1200 cc ja 66,6 hw ei liene korkeaviritteinen *
Taitaa olla jotain, hei eipäs ookkaan!
C Kadetissa on 60 pollee!
<p>Vanha patu..</p>