^
Markkinoinnin uhri
Mut onneks ei muita bensakoneita Suomesta löydykkään kuin uusia autoja .......
Tästähän oli hauska otsikkokin jossain:
"Essonbaari hiljeni"
![]()
![]()
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Hah joo, tuossa http://www.taloussanomat.fi/liikenn....139(pecha @ Heinä. 22 2011,22:36) kirjoitti
Tätä arvelin (voinee tarkistaa vanhoista viesteisteni) jo vuoden alussa että aluksi hitonmoinen muutosvastarinta että E10 on ihan paskaa, kohta pahimmat valittajat ajaa sillä täysiään eikä ilkeä myöntää olleensa pahasti väärässä ennakkoluuloineen ja mutu-tuntumineen ;)
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Autoon ja mopoon tuli tankattua alusta asti 95 E10 bensaa. Kärkkäisen asemien kohdalla tuli sitten laitettua 98E bensaa ( =halvempaa kuin 95E muualla). Mopon käynnissä en ole huomannut eroja mutta autossa kulutus kyllä nousi ainakin alussa ( kylmä pakkanen) ?? .(jyk4 @ Heinä. 22 2011,22:39) kirjoitti
Suzuki GSF 1250SA -08
Vieläkö saataisiin Esson Baari hiljaiseksi siittä, että pitääkö sliparin jälkeen pyörä säätää! Nimittäin aivan turhaa touhua!(pecha @ Heinä. 22 2011,22:36) kirjoitti
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Ensi talven seisonnan jälkeen moni tulee huomaamaan.. Lähinnä ne, jotka jättävät 10% etanolibensat tankkiin ja vallankin ne, jotka jättävät kaasarit tyhjentämättä ja säilöntäaineet lisäämättä.
Veikkaan, että mitä vanhempi mopo, sitä enemmän murheita - ja päin vastoin![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
^ se on sitten hieman samaa osastoa kuin että laitoinpa 95E10:ä vuoden -80 escortiin, ja nyt sitten tuli ongelmia.
Talvisäilytyksessä toki tuleekin menetellä niin, että polttoainejärjestelmään jää vain ysikasia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ei muuten ole yhtään samaa asia,paitsi joillekin joille ei ole väliä kunhan saa kinata(pecha @ Heinä. 23 2011,19:31) kirjoitti
![]()
Tuosta Taloussanomien jutusta poimittuna pari lainausta:
"Normaali tilanne on 50 prosenttia E10:tä ja 50 prosenttia 98:a. Toimitamme sitä, mitä kuluttajat haluavat."
"Vielä joulukuussa 95-oktaanisen bensan osuus oli 93 prosenttia kaikesta ABC:n myymästä bensiinistä."
Että aika omituista vastarinnan laantumista. Taas nähdään, miten lööpillä saadaan uutisen sävyä luotua, eipä teillekään ollut muuta tainnut jäädä mieleen kuin omaa ajatusmaailmaa kuvaava lööppi.
Myös VTT:n tekemä tutkimus uutisoitiin vähän ihmeellisesti. En nyt jaksa kaivaa tutkimusta tai uutisia, mutta uutisointi oli tyyliin "kulutusero alle prosentin". Kyseessä oli keskimääräinen kulutus, ja sekin korjattuna oli korkeampi. Turkimusta lukiessa voi todeta että testiautoissa parhaimmillaan kulutus pieneni hieman mutta huonoimmillaan puhuttiin 4,6% kulutuskasvusta. Eli uutisointi oli taas varsin asenteellista. Lisäksi tutkimuksen liitteistä poimitussa polttoaineanalyysista voi lukea, että molemmat bensiinilaadut sisälsivät noin 90% bensiiniä, loppu 10% jakaantui ETBE:n ja etanolin kesken, siten että E10:ssä suhde oli about 1/9 ja 98:ssa noin 5/5. ETBE:n lämpöarvo on about etanolin ja bensiinin puolesta välistä, joka osaltaan tasaa eroja kulutuksessa. Olisikin mielenkiintoista nähdä vastaava vertailu suoritettuna esim pienkonebensiinin tai LL100:n ja E10:n välillä.
Sinänsähän E10:ssä ei mitään ihmeellistä vikaa ole, varsinkaan kesäkäytössä, mutta koska käytännön kulutusero nollaa hintaeron, en näe mitään syytä tankata muuta kuin 98E:tä. Ja muuten taas kääntäen, Shellille jos satun, tankkaan samaan logiikkaan pohjaten eekymppiä.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
meil on Maxin kanssa sopimus... *
että mää en jua bensaa ja maxi ei juo mun konjakeita...
...ja että,ajoon ei lähdetä,alkoholin vaikutuksen alaisena...
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Tässä hieman taulukkotietoa eri moottoripolttoainelaatujen vaikutuksesta.
Mitä pienempi AFR-luku, sitä suuremmat suuttimet pitää kaasuttimissa olla ja vastaavasti ruiskutusmoottorissa pidemmät suuttimien aukioloajat.
Fuel * * * AFR
Methanol 6.4
Ethanol 9.0
Gasohol 14.2 (10% ethanol)
Gasoline 14.7
Propane 15.7
Lähde: http://www.megamanual.com/megatune.htm
Tämä ehkä selittää joidenkin ajoneuvojen suuremman kulutuksen. Jos moottorin "ruokinta" on säädetty perinteisen bensiinin 14,7 AFR-arvon mukaan ja vieläpä laihahkolle, kuten tapana on, ja käytetäänkin tuota "gasoholia", täkäläisittäin E10:ä, pitää kahvaa kääntää tai pedaalia polkea että löytyisi kulkua ja siten jo valmiiksi heikoilla käyvä moottori käy vieläkin heikommin sekä kuluttaa myös. Onneksi monet nykymoottorit osaavat adaptoitua polttoainelaadun mukaan eli säätävät seoksen omatoimisesti oikeaksi.
Että ei ole mikään ihme että jotkut kokevat, muutoinkin kuin tunnepohjaisesti, että polttoainepolitiikka on aunuksesta.
mm
Liittyy vain välillisesti tähän topiciin.
Testailen kuinka pyörä pelaa RE85 moottoripolttoaineella jossa on vain 15 prossaa bensiiniä. Kokeeksi laitoin toisarvoiseen paikkaan (polttoainepainemittarille menevä letku) pätkän vanhempaa bensaletkulaatua. Pitänee ottaa se pois kun alko on näköjään noin viikon aikana pannut sen ihan muhjuiseksi. Ei vuoda vielä (2,6 bar paine sisällä) mutta liukuu klemmarien alla aikas kevyesti. Eikä voi kiristää. Menee ennemmin klemmarin alta poikki. Pitänee kyseinen letku korvata putkella kuten olen tehnyt muille paineenalaisille polttoaineensiirtoreiteille.
Myös teräspeltitankista on esisuodattimeen siirtynyt muhjua. Tutkimatta on onko se nyt tankissa syntynyttä vai juuri liikkeelle lähtenyttä joka on ollut tankissa jo aiemmin. Esisuodattimen läpinäkyvä muovikuori on myös mielestäni eri näköinen kuin ennen...
Seuraan mitä tapahtuu.
mm
(kawabata @ Kesä. 03 2011,04:59) kirjoitti
naapurin roparin håndacivicin 1,6vtec kestävyys ahdettuna (+400hv) alle 100m kerrallaan...
millä tahansa bensalla...
![]()
HRD vh125 silverhorse
V-max 1700 "Tohatsu"
CVO Breakout
GSX-R 1100
XJ650T
Legend TT
S600c V12
xj6
Route66 -16 with H&D heritage softail
eastcoast -19 with Indian chief vintage
kantatie66 -20 with HD cvo breakout
Vanhassa kaasarihondassa en ainakaan persetuntumalla osaa sanoa kumpaa bensaa on tankissa, eikä kyllä huomaa autossakaan..
E10 oon tupannu sitten laittaa..
KTM 690SM
Toi kaasareiden tyhjentäminen on kukkaHattujen touhua !(J@ck @ Heinä. 23 2011,18:30) kirjoitti
Kaasarit olen kokeillut tyhjentää niin veneestä kuin mopostakin,aina silloin on seurauksena ollut se että PAALJON kauemmin on saanut sahata Käyntiin.
PISTE.
Horo Elää !
ACEMkin on herännyt nyt jo ja luovuttaa käyttöömme kattavan luettelon E10 -bensan sopivuudesta ajokkeihimme.
Löytyy täältä
K1200RS
aiemmin ei kuitenkaan ole ollut mahdollista seisottaa talven yli E10-bensoilla. Joten ensi kevään käyttökokemuksia odotellessa.(HondaCebari @ Heinä. 27 2011,02:31) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Nyt oli tullut ACEM:ltä listausta: http://www.acem.eu/cms/e10.php
Vaikka pyöräänne ilmoitettaisiin E10-sopivuus, miettikää silti tankatessanne polttoainekustannuksia kokonaisuutena, ei pelkkää litrahintaa.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Mitä äkkiseltään yritin tuota katsoa, niin Apriliaa ei tuossa listassa mainittu. Jospa ne ei luokittele sitä moottoripyöräksi..?
<p>Näinkö meille aina täällä käy käy käy..</p>
Piaggion alta löytyy ja mitä nyt italian kielestä osaa arvailla niin ZD4RR-alkusilla valmistenumeroilla oleviin Milleihin ja Tuonoihin E10 kävis.(köhmä @ Syys. 07 2011,17:01) kirjoitti
YZF600R -> RSV1000R
Nyt kun ajokausi alkaa olla suurimmalta osalta ohi, niin mitkä on käyttäjäkokemukset moottoripyörissä E10:stä, oletteko uskaltaneet kokeilla? Onko tankit sulaneet ja kulutus kasvanut kolmanneksella?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Eipä ole.... vieläkään.
Tosin.... ei tuo viiden pinnan "lisä" edellisvuoteen ole
muuttanut mitään paremmaksi niissä yhteyksissä, joissa
lähinnä säätöjen tiukkuudesta tai persiilläänolosta on
niitä ihan konkreettisia haittoja ilmennyt.
Jos ei peli huuda kovaa soppaa, niin säätämällähän se
nielee viinapaukunkin nikottelematta.
Materiaaliongelmat tai niiden puuttuminen on sitten toinen
juttu ja sekin loputon aihe.
Yhteistä tässäkin koko tenukeississä on perussynti:
Liika yleistäminen jompaan kumpaan laitaan... ja valitettavasti
vielä lähes uskonnollisessa hurmoksessa, asiassa omaan
vakaumukseeen sokeasti nojaten.
(vrt. ABS-keskustelu)
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Niin se on että viina liuottaa rautaa. Kattokaa vaan, vaikkka olis miten rautainen jannu, niin viinalla se vaan pehmenee.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Eipä ollu ainakaan kesäkelillä mitään E10 murheita -09 GS Bemarin kaa. Kolmas tankki 98 bensaa menossa![]()
Super Duke 1290 R 2017