Suomessa tuo toteutetaan nostamalla 98:n valmisteveroa.. *(ek@ @ Maalis. 09 2011,10:16) kirjoitti
![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
"Pekkarisen mukaan on vaikea kehittää mitään veroetuja, joilla E10 saataisiin houkuttelevammaksi"
Houkuttelevammaksi saamisessa olisi hinnan lisäksi auttanut todennäköisesti aika paljonkin ihan vaan se, että tuotteesta olisi (ETUKÄTEEN!) tarjottu kuluttajille riittävästi sellaista infoa, jonka pohjana on luotettava tutkimustieto.
Ei kukaan kuluttaja (tietenkään) halua kokea olevansa jonkinlainen uuden tuotteen beta-testaaja varsinkaan silloin, kun mahdolliset korjaukset tulisivat hyvin todennäköisesti menemään omasta lompakosta. Tässä kohti päättäjät ovat selvästi vieraantuneet tavallisesta kansasta - tällainenhan ei tulisi olemaan heidän ongelmansa, eikä heidän tuloluokissaan kirpaisisi muutenkaan ollenkaan samalla tavalla kuin normi 95-käyttäjällä.
Itse en tosin usko, että tuotteessa itsessään on läheskään niin paljon pelättävää kuin mitä iltapäivälehdet ja urpaanit nettilegendat antaa ymmärtää (sehän ON ollut pitkään jo käytössä mm. USA:ssa - ja kysehän on max.5% lisästä etanolimäärässä aikaisempaan verrattuna, ei mistään "siirtymisestä viinabensaan").
Nämä on vaan luonteeltaan sellaisia aiheita, joissa jutut lähtee perinteisesti lapasista aivan samantien, jollei huhuilta pystytä katkomaan siipiä. Päättäjätaho ei ole ollut siitä asiasta ollenkaan ´kartalla´.
Eli ainakin tiedotuskampanja E10:stä on aivan kiistatta ryssitty huolella sekä Suomessa että Saksassa. Ja nyt sitten niittävät sitä satoa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ja tästä kuuluu kiitos medialle ja lööppihakuiselle uutisoinnille. Esim. tuo bemarin pomon kommentin nostama kohu. Olen melkein valmis lyömään vetoa, että siinäkin oli kyse tilanteesta, jossa toimittaja on irroittanut yksittäisen lauseen asiayhteydestä ja saanut lööpin aikaiseksi. Toinen syyllinen puolisko ovat mediavauhkot ihmiset, joilla ei ole minkäänlaista lähdekritiikkiä "uutisia" lukiessaan.(pecha @ Maalis. 09 2011,11:19) kirjoitti
Näiden kahden tahon yhdistelmälle kun yrittää syöttää asiallisen infopaketin, on tuloksena paskalööppejä ja nettipalstoilla itkeviä ja kauhistelevia ihmisiä.
Superbike #7
Eikä kysymys ole siitä että se nousee VAAN 5%!!!
5+5=10 ja se on jo 100% nousu!!!
Kokeileppa juoda litran vettä misä on sitä 5% bensaa mukana,sen jälkeen kokeilet saman 10% bensaa mukana,huomaamaton nousu eiks niin![]()
Löytyykö jostain esim testiä missä e10, 95e ja 98e:llä olisi ajettu identtisillä kulkuneuvoilla esim 100tkm, sitten koneet auki ja katsottu löytyykä jotain eroja.
cbr 600f4
Buell XB12Ss
Honda 954rr
kawasaki zx-6r
Cbr 600f
Kawasaki Z750 2010
vanhoja kuitteja fiilistellessäni huomasin ranskassa tankanneeni busaan E10, hyvin pääsin sen 2 tuntia mitä se tankillinen kesti
oli sitä aikaa etten edes tiennyt mitä E10 on. näin jälkeenpäin sanoisin etten olis tankannut
Just. Sitten heräsit ja päästit kissan pihalle?(kake1969q @ Maalis. 09 2011,10:34) kirjoitti
Tietysti polttoaine "voitelee" osaltaan venttiileitä. Mutta kun menit pistään sitä v-poweria... Siinäkin sen sortin lisäaineistettu kura, että ihmetellä pitää miksi pitää maksaa niin paljon siitä.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Jos jenkeissä on niin pitkään jo ajettu etanoolibensalla niin kaipa siitä on paljon kokemuksia ja testejä olemassa. Onko ? Myydäänhän siellä paljon euroopassa valmistettuja autoja, bemareita yms. Aineiden koostumushan on sit viel asia erikseen, mitä tääl Neste päättää ominaisuuksissa olevan etusijalla, tuskin toimivuuden viritetyssä busan koneessa.
Näinhän se taitaa mennä, välillä jos tankkaa E10:tä ei siitä mitään haittaa ole.(mattipetteri @ Maalis. 09 2011,13:32) kirjoitti
Venepuolella oli kommenttia ettei sovi kaksitahtisiin eikä nelitahtisiin kaasarikoneisiin...
mullon vielä 2010 eli viimevuotista wanhaa 95 bensaa 12ärrän tankissa, saa ensikilometrit sillä vielä fiilistellä keväällä. sen jälkeen 98 tai muuta jossa ei ole liikaa lirua.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Eikä veneisiin misä on kiinteä tankki.(dasurpha @ Maalis. 09 2011,14:33) kirjoitti
Tämä siis venelehti ym vastaavia kun on kommentoinut.
Joo no ainahan niitä lukuja voi pyöritellä silleen päin, että se antaa halutunlaista vaikutelmaa. Prosentuaalinen nousu (tai lasku) onkin eräs esimerkki mainospuolella paljonkin käytetyistä kikoista, jolla saa pienenkin tuntumaan isolta.(Adve @ Maalis. 09 2011,12:29) kirjoitti
Mutta ennen sitä sai olla max 5%, ja nyt sitä saa olla max 10%. Siinä se muutos on kokonaisuudessaan, ja ilman luvuilla kikkailemisia.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Totta,mutta jos esimerkiksi ajat 7L tankilla ja sattuu saamaan 10% litkua,siin on jo eroa vai mitä?(pecha @ Maalis. 09 2011,15:39) kirjoitti
Joka moottoripyörässä ei ole 100L autotankit.
Ai tankin kokokin jo vaikuttaa(Adve @ Maalis. 09 2011,16:17) kirjoitti
![]()
ex-Suzuki GSX-R 750 K8
Vaikuttaa numeroihiin *(lepi @ Maalis. 09 2011,16:36) kirjoitti
Ja vaikka numeroilla saakin mainosmiehet tyytyväiseksi niin fakta on se et 10% litkua määrässä kun määrässä on jo suht iso hällä väliä miten sen kirjoittaa!
Paljokos se E10:ssä oleva etanoli kykenee vettä imaisemaan vrk:n aikana otollisessa olosuhteessa?
.....ei se lihava siinä edessä, vaan se ruma sielä takana....
n. 10 kertaa oman painonsa vähintään...samalla se kastelee tulpat, käräyttää ECU:n, rikkoo vetarit ja vaihteiston, säätää ilmastoinnin kylmälle pakkasilla ja kuumimmalle helteillä, sama käy penkin lämmittimille, vararengas puhkeaa kun viinahuurut haurastuttavat sen, pakoputki tippuu viimeistään kolmennalla tankillisella ja kaiken lisäksi se irrottaa karstaa, joka tukkii polttoainesuuttimet unohtamatta tietenkään öljyvuotojen lisääntymistä.(holifild @ Maalis. 09 2011,17:28) kirjoitti
Superbike #7
Ameriikassa on kaikki kamppeet edelläkuvatunlaisesti E10:n hajottamia... juuri siksi monella onkin niin tulenpalava halu rahdata niitä sieltä tänne(Nitrous @ Maalis. 09 2011,17:49) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Joo-o. Keskiarvoillahan tää maailma loppujen lopuksi eri tavoin pyörii, oli ne molemmat ääripäät kuinka kaukana tahansa.
Voihan sitä onanoida tämän viinalitku- asian kanssa maailman
tappiin..... mutta siitä huolimatta:
Toiset vehkeet ei tavanmukaisessa käytössä ja olosuhteissa
ole moksiskaan....
Osaan näistä tulee jonkinlaisia, jonkintasoisia murheita esim. ilmasto-olojen, käytön määrän ym. myötä.
Toisissa taas on joitain komponentteja ja/tai materiaaleja,
joista tulee ajan myötä enemmän tai vähemmän käytännön
murheita..... linjalla materiaalit-suodattimet-alkoholin sitoman
vesipitoisuuden nousu järjestelmissä.... ja sen välilliset vaikutukset yyyynnämuuta.
Jossain vanhassa "Volvossa" tms. maamoottorissa, joka ei ala
edes nykimään vaikka naapurin Jani-Petteri vittuillessaan pienessä keskaripöhnässä käy välillä kusemassa tankkiin,
on joka suhteessa sen verran "suuret toleranssit", että
se vaan mennä puksuttaa.
Mitä hienommat ja tarkemmaksi rakennettu tekniikka, (joka ei ole alusta alkaen rakennettu pirtulla käyväksi) sen herkemmin
nuo vehkeet ottaa nokkiinsa tavalla tai toisella, heti tai myöhemmin.
Kyllä asiat ajan kuluessa "asettuvat uomiinsa", tuskin siitä
kannattaa vääntää.
Lähtökohtaisesti on kuitenkin totaalista kusipäisyyttä yleistää,
olkoon nimi vaikka Pekkarinen ja kulkisi joku vanha kissannahka kaljun peitteenä..... että ongelmia EI OLE.
Ei ryssäkään ampunut Mainilan laukauksia, ei MTBE:stä pitänyt olla mitään ongelmia, ei rokotteen ja narkolepsian välistä yhteyttä ollut olemassa...... montako sataa ja tuhatta asiaa on ollut maailmassa.... joiden suhteen kaikki on kuulema ollut OK.... ja maailma kaunis? Vaan kuinkas sitten.....
kävikään.
Rohkea rotan syö, uhkarohkea tankkaa pirtulitkun.
Vaikea keksiä kovin painavia ja/tai perusteltuja syitä
rynnätä innosta hihkuen ensimmäisenä liruttelemaan
viinaa muualle kun kurkkuunsa. Siitä ja sen vaikutuksesta
"koneen toimintaan" kun on kunnolla tutkittua tietoa ja
vuosituhantista kokemusta.
Silloin tehdään tietoon pohjautuvia harkittuja valintoja.
Noissa oikeissa konehommissa se menee vähän kuten muualla.... kun puurot ja vellit sotketaan.
Ei tästä nyt niin helvetin kauaa ole kun oli tuo lyijyttömään
siirtyminen. Silloin ainoana "johtotähtenä" oli venttiileihin/
seeteihin littyvät asiat.
Oliko loppupeleissä ihan jonkin verran erilaisia reisille tulleita
juttuja käytännön tasolla.... oliko.
Joo-o. Kaksitahtinen ei todellakaan tarvitse lyijyä.
Se on ihan fakta. Ei niitä liioin alkuaikoina paukahdellut käytännön tasolla lyijynpuutteeseen... ei.
Ei suoranaisesti. Muuttuneista tekijöistä johtuen sitten kyllä. Suomeksi sanottuna, aiemmasta heikentyneen voitelun vuoksi... kun se lyijy ei enää ollut jeesaamassa.
Tilanne opittiin kantapään kautta korjaamaan siirtymällä laadukkaampaan öljyyn... tai pitämällä seokset/lämmöt "maltillisemmalla tasolla".
Noo.... ei 10% pirtua polttoaineessa vaikuta yhtään mitään mihinkään. Ei se liioin aiheuta suunnatonta, välitöntä katastrofia. Jossain välissä on "totuus".
.....Keskiarvoilla mennään.
( ja naiset + lapset ensin heikoille jäille )![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Laskeppa samalla monen prosentin kasvu tuli kun siirryttiin 0% -> 5% etanolipitoisuuteen millä ajettiin ties miten monta vuotta? Ja jotkut hullut ajavat vieläkin (98 & vpower).(Adve @ Maalis. 09 2011,12:29) kirjoitti
Oliko kenelläkään VIINABENSA-ongelmia kun tuli tämä mieletön (0->5%) prosentuaalinen lisäys etanolipitoisuuteen?
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Ei varmaan ollut,mutta nytt kun on jo se 10 ja lisää haluavat,niin misä vaiheessa järkikin sanoo et se bensakin voi olla ihan tarpeellinen et kone pyöris ja toimis hyvin?(jyk4 @ Maalis. 09 2011,19:16) kirjoitti
Jos nytt kone on tehty kulkemaan bensalla,niin toimiiko se ihan samalla tavalla jollain 80-90% bensalla ja loput vettä imevällä litkulla?
Juu,tiedän vastauksen jo,ei se mitään kun boxi siin ite säätelee kaiken et on ok?
Mihin luvuun päädytään % jos lasketaan Suomen kaikki bensavehkeet ja kuinka monessa sitä maagista itsesäätävä poxia löytyy?
Helppoahan se on kukkahatunkin vähätellä bensan hintoja ja vakutuksien ja verojen hintoja kun fillarilla liikkuu!
Uskomattoman paljo vikoja tullu(Nitrous @ Maalis. 09 2011,17:49) kirjoitti
![]()
.....ei se lihava siinä edessä, vaan se ruma sielä takana....
Ainakin työkaverin -70-lukulainen Volvo näyttää kulkevan oikein mukavasti E85:lla. Tuo 15% bensaa tarvitaan täällä pohjolassa kylmäkäynnistystä varten.(Adve @ Maalis. 09 2011,20:29) kirjoitti
Superbike #7
100A Datsuni toimi vajaat 2viikkoa ohentimella, kunnes ei enään toiminut. Voitelevaa ainetta liian vähän. Koe alkoi ensin puolet ja puolet kokeilulla viikko, sitte siirryttiin kokonaan ohentimeen jolloin kolinat/napinat lisäänty vitusti. Sen siitä maalaisjärjellä oppi että paremmin toimi 97bensalla.
.....ei se lihava siinä edessä, vaan se ruma sielä takana....
laskee veron niin, että litra maksa euron, ihmiset tankkais sitä, vaikka koneen joutus remppaan satkun välein.kirjoitti
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
No kai se ny maksaa, ku ne lisäaineet on nii kalliita.(willik @ Maalis. 09 2011,14:01) kirjoitti
![]()
GSF 1250SA -09
Eräs tuttavani ajoi pelkästään lyhyttä työmatkaa. Sitten jossakin vaiheessa öljypaineen merkkivalo oli syttynyt. Tajusi kuitenkin hinata korjaamolle missä selvisi, että jäämuodostelma oli tukkinut öljyn imusihdin.(-RUMBLE- @ Maalis. 09 2011,10:30) kirjoitti
E10 tuskin aiheuttaa mitään huomattavaa muutosta veden kertymiseen. Tavallisella bensiinillä muodostuu vettä palamisen yhteydessä pakokaasuihin varsin tarkasti saman verran kuin kuluu polttoainetta. Puhtaalla etanolilla pakokaasun vesipitoisuus on n. 1.67 kertainen (massaosuuksista) verrattuna bensiiniin. E10:llä vesipitoisuus on vain *n. 1.04 kertainen puhtaaseen bensaan verrattuna.
Bemarin johtajalla oli varmaankin mielessään Brasilian puhdas etanolipolttoaine lausuntoa antaessaan.
Eka tankki E10:ä ja ford jätti melkein tielle. Etujousi poikki... prkl:een etanolit. Korvaako kaupunki vai neste?
"Little dirt never hurt anybody." - MacGyver
"vrsca 1130cc & vrscdx 1250cc v2 HD"
"Maximum speed: 58 knots V6 YAMAHA"
Oliko tankillinen kuskille vai voortille, jos kuskille niin selittäis paremmin jousen rikkoontumisen. Onneksi et omista volvoa -70 luvulta, siinä oli enemmän vikoja. Etanolit ei ole prkl:leitä, vaan erittäin hyvää ainetta oikeen käytettynä.(maRk1 @ Maalis. 10 2011,18:58) kirjoitti
![]()
.....ei se lihava siinä edessä, vaan se ruma sielä takana....
Sama homma mersussa. Tosin diisseli pannulla.(maRk1 @ Maalis. 10 2011,18:58) kirjoitti
Supermoto