Miksi V-Strom (650A 2007) kaipaa tulppien tarkistusta 6 tkm välein ja uudet 12 tkm? Tai toisaalta, kuinka ihmeessä Bläkkärissä käyttöikä on 48tkm - tarkistus siinäkin puolessa välissä (24 tkm). Molemmat kuitenkin ovat ruisku- ja kattipelejä - Hondassa tosin vain yksi tulppa per syltty.
Meininki on jatkossa tehdä perushuollot perheen molempiin mopoihin itse, ja Stromin tulppahuolto hämmästyttää kummastuttaa kovasti.
Enpä osaa sanoa että miksi ne pitäis vaihtaa 12 tonnin välein mutta ainakin tonnisella oon ajanut 18tkm samoilla kynttilöillä ja ne on olleet vielä ihan uuden näköiset. 6 tontun kohdalla oon korkeintaan vilkaissut onko ne kynttilät paikoillaan...
Toisaalta ilmanputsarin vaihtoväli olis 18 tkm ja omassani se on ollut jo 12 tkm kohdalla niin paskanen että oon suosiolla vaihtanut sen.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
ööö kyllä kekäleiden vaihtoväli on vuosimallista riippumatta sama eli 12t, 24t, jne.(jme @ Touko. 25 2010,21:11) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Saattaa olla kyse varman päälle huoltamisesta. Käsketäänhän jäähdytysletkutkin vaihtaa neljän vuoden välein - moniko noudattaa tätä?! Kyse voi olla myös tiukkojen päästövaatimusten pitävyydestä koko vaihtovälin ajan. Eikä katti tykkää jos palamatonta bensaa pääsee pakoputkeen.
Siistit tulpat V-Strommissakin on vaihtovälin kuluttua, kuluminen lienee lähinnä kärkivälin kasvua ja varmaan putsaamalla / säätämällä pääsee edellleen pitkälle vaikka samoilla tulpillakin. Tosin itsellä vielä vaan yksi tulppa per pytty, joten (Motonetistä hommattuna) tulppien kustannus ei ole suuren suuri. Kuuden tuhannen välein en viitsi niitä tulppia alkaa irrottelemaan - se nyt vaan on ihan turhaa ja etummaisen tulpan tiellä vielä jäähdytinkin.
Autossa mulla on 60 tkm vaihtoväli ja silloinkin tulpat on ihan siistit. Niissä taisi tosin olla kolme elektrodia.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Ehkä ne letkut ei kestä 4v kauemmin, jos paljon ajaa. Siinähän joutuu useamman kerran vuodessa vääntelemään niitä tulppahuollon takia. ;-)
Vaihtoväli voi olla sama kaikissa Stromeissa, mutta sytytysjärjestelmä on 2007 alkaen pienemmässä olennaisesti erilainen.
Kyllä se 12000 km vaihtoväli on muissakin Suzuki malleissa. Omaanikin vaihdettiin 12 tkm huollossa ja kyllähän ne varmasti olisi mennyt moninkertaisen matkan ongelmitta.
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Iridium-tulpille luvataan 40000km ajoa. Pistin semmoset ja ajattelin ajella niillä ainakin 24000km. Kireyden meinaan tarkistaa talvihuollossa. Se etummainen on sen verran hankalassa paikassa, et joutuu syyläriä löysäämään ja kaveri vähän venyttelemään sitä sivuun, et tarkistus onnistuu. Ei mitään herkkua, ainakaan 6000km välein!![]()
FJR-1300
V-Strom 650, IC-350 Jupiter 5 + sivari, Cagiva 350 Alazzurra. (Tällä hetkellä tallissa ja käytössä)