Sain toverikauppaa tuollaiset halvalla eteen ja taakse.
Aiemmin oli Bridgestonen BW 501 ja 502, jotka olivat huonot ja ne perkeleet kestivätkin yli 15 tkm. Pthyi, joutivat mennä.
Myllymaan Repa laittoi nuo EXP:t alle ja pyysi palautetta, että miten pelaa ja mikä rengas on tollanen EXP. Ei ollut vielä aikaisemmin kenellekään moista alle tuupannut. Tavan Touranceja näytti olevan nurkassa pino.
Minusta EXP on luja, täsmällinen, eleetön ja uskottava. Tosin nyt ollaan vasta renkaan sisäänajovaiheessa, jolloin ei paljon ominaisuuksia testailla.
Onko EXP normikäytössä parempi/huonompi kuin vanha Tourance, vai perustuuko uutuudenviehätykseni vain siihen, että BW oli jo lähtöjään varsin paska? Välitän tiedon etiäpäin myös Repalle.
edit:typoja
EXP on Metzelerin uusi versio Tourancesta, valmistajan mukaan enemmän piki- kuin soratielle tarkoitettu. Kokemuksia toistaiseksi ei ole, mutta kerroppa omat tuntemuksesi, vallankin jos poikkeat soralle.
Minuakin kiinnostaa.
On nimittäin Varressani nyt edessä ja takana vanhemman version
Tourancet, ja kun menevät vaihtoon, aion kokeeksi laittaa
EXP:t kumpaankin päähän...
Ajatus on, että saattaisivat kestää asfaltilla ehkä hitusen
pidempään, ja ovat silti edes lähes-kelvolliset soralla.
Jos siis ominaisuuksia on hilattu hillitysti soralta päällysteen
suuntaan, se voisi olla parempi kompromissi kuin vanha Tourance. Ehkä.
-- sjm
Minulla on 1200 GSA:ssa ollut tämän kevään Exp:t. Toistaiseksi kilometrejä on tullut 7 tuhatta ja pääosin kokemukset ovat positiivisia.
Kuviointia ja ominaisuuksia on viety tosiaan pois metsästä enemmän asvaltille. Ihan ensimmäiset kilometrit tuntui, että suuntavakavuus olisi heikompi, kuin vanhoissa Touranceissa, mutta tuo taisi johtua vain uuden renkaan pyöreästä poikkileikkausprofiilista, pienen kulutuksen jälkeen suuntavakavuuskin on kunnossa.
Asvaltilla tosi hyvä rengas ajaa, kaarteissa ohjattavuus on hyvä, pito tuntuu luotettavalta, ja ainakaan uusi rengas ei kovin helposti lähde vesiliirtoonkaan.
Savisella alustalla kuvio tukkeutuu helposti, joten kovin pitkälle metsään en näillä lähtisi. Hiekalla pito on katurenkaiden luokkaa.
Vanhaan Touranceen ja Battlewingiin verrattuna ihan ok rengas matkaenduroon ja matkailukäyttöön. Hyviä renkaita kaikki.
Kestävyydestä en vielä osaa kertoa tarkemmin, mutta 7 tonnin jälkeen reilu puolet pinnasta on jäljellä, eli eiköhän kestä samat 15 20 th, kuin vanha Tourancekin.
Miten teillä voi kestää renkaa tuollaisia km-määriä, Motorradin testissä uuden EXP:n kesto oli 6200 km ? Testivoittaja oli Continetalin Trail Attack. Minulla entisessä pikkugessussa aina takanen oli loppu jo ennen kymppitonnia![]()
Antavat aika rankasti oikeaa rannetta niissä Motorradin testeissä. Tourancet pyörineet omassa gessussa nyt kymppitonnin ja vaihdon aika käsillä.
Paitövei, katselin netistä renkaita ja kuinka ollakkaan Motorradreifen Direkt: Pilot Road 2. saksalaisille 146 € ja saman ketjun suomalishinta 169 - tämä siis gessun takanakki kotiin kuljetettuna.
Kokemukset tähän asti hyvin samansuuntaisia kuin BemAr1:llakin.
Arvaan, että tehtaalla ovat suunnittelijat laatineet profiilin keskimääräisestä Gessukuskista (niitä on varmaan jotain 100 000 Saksassa, Itävasllassa ja Sveitsissä) ja laatineet optimirenkaan siihen käyttöön. Gessuja lienee tokkamitoin henkilöillä, jotka eivät pääse soralle vaikka haluaisivat. Keski-ikäisiä paksuvaraisia äijiä, jotka ostavat matkaenskan samoista kyrvänjatkosyistä kuin suomalaiset customeita. Vain hulluimmat suomalaiset jaksavat ehtoota myöten jakaa ehtymätöntä kritiikkiä GS:lle sen vuoksi, että se ei pärjää KTM:lle endurospoorissa. GS on ennenkaikkea mukava, monipuolinen ja suorituskykyinen allround matkapyörä, jolla vaivatta ylitetään kontinentteja. Eikö?
Niin, asiaan. Rengas on todellakin erittäin hyvä kapeilla mutkaisilla öljysora- ja asfalttimaalaisteillä vrt. kylätiet euroopassa ja alppitiet neulansilmineen. Erittäin hyvä, nopea, taittuva ja tunnokas ja samalla neutraali. Alkaa naurattaa, kun pudottelee menemään, tänään testattu. Suomalaisella moottoritiellä se on uutena hieman levoton >140 km/h johtuen ehkä herkästä ja tarkasta perusluonteestaan.
Ajelin tänään myös jotain 50 kilometriä täkäläisiä eri mutkaisia sorateitä, joissa on tyypillisesti kova pohja ja irtosoraa siinä missä auton rengas ei ole lakaissut. Tunnelmat olivat aika paljon samat kuin muinoin K75:lla ja Marathoneilla. Ihan okei, kuuttakymppiä tultiin, mutta eipä tilanteesta paljon jaksanut iloitakaan. Jossain vaiheessa alkupettymyksen ja säikähdyksen unohti ja matka taittui kuin ennekin Touranceilla ja BW:eillä. Anyway, rengas on soralla huonompi kuin entiset verrokit, mutta kuka lopultakaan siellä mössösoralla niin paljon sotanorsulla vetelee. Siihen tarkoitukseen valmistetaan pyörät erikseen.
Sjm, jotenkin tuntuu, että tämä EXP voisi olla erityisen hyvä Varreesi. Kokemukseni Varresta jää yhteen lyhyehköön koeajoon, mutta silti tuntuu, että iloitsisit tästä renkaasta, joka on tarkka ja yllätyksetön ja lisää mitä todennäköisimmin riemuasi mutkapätkillä sekä hyvä- että huonokuntoisilla asfalttiteillä.
Kertokaahan muutkin.
Jeppp, pitääpä panettaa alle tuollaiset sitten seuraavaan satsiin.
En nyt kuitenkaan ala toivoa, että nuo melkein-uudet Tourancet
kulahtavat ennen aikojaan, että pääsee EXP:tä kokeilemaan.
Kiitos kommenteista.
![]()
-- sjm
Pari kommenttia hra1150:lle:
Mössösoralle voidaan valmistaa pyöriä erikseen, mutta kuinka monella on varaa aamulla kahvit ja croissartit popsittuaan hipsiä autotalliin ja valita että millä pyörällä tänään lähtis vetelemään hiekkamaanteitä.
Käytännössä valtaosa ajelee sillä ainokaisellaan niitä teitä mistä eniten tykkää, ja ainakin kanssagessuistien intressit ovat monella samansuuntaiset kuin minun, eli viihdytään sekä hiekka- eli savi- eli soramaanteillä ja asvalttipätkillä. Samaten ajellaan joskus ihan turvepolkuja johon tietysti iso gessu huonoiten edellämainituista sopii kokonsa ja painonsa takia.
No joo tää nyt on tätä, mutta henk. koht. haluaisin renkaan joka olisi aavistuksen sorampi kuin nyky-perus-Tourance, koska siinä on asvalttipojalla minulle ominaisuuksia liikaakin eli voisin tinkiä vähän karkeempaan suuntaan. Tällöin irtosoralla ei sladit ehkä karkailisi niin leveäksi kuin näillä. EXP-versio on varmasti oiva valinta jos pysyttelee pääasiassa asvaltilla. Toisaalta silloin voisi suoraan laittaa vaikka Metzin Z6:set, oikeat katurenkaat jotka eivät ole ihan toivottomat jos poiketaan lyhyesti soralle.
ps. mikä pyörä on Varre?
mod.: aijaa nyt mä tajusin se on Varadeero
ps2 onks teillä käyny koskaa näin kun mulla kerran väsyneenä: tuleepas toi musta auto lähellä takana .. oho se onkin mun toppiboksi..
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Kommentteihisi ei minulla ole poikkipuolista sanaa.
Yritän vain olla mahdollisimman havainnollinen sen suhteen, miltä nuo EXPit alla tuntuvat ja mikä on OMA oletukseni niiden suunnitteluprofiilista. Kanssagessuistit sitten tykönään katsovat, onko antamillani tiedoilla jotain merkitystä heidän valinnoilleen. Jos vaikka kävisi sillai, että eivät tämän luettuaan sitten lyö kättänsä paskaan.
Metzin Z6:ssa on näköjään kokoja, hmmm...
Tismalleen! Kokemuksesi tukee voimakkaasti käsitystäni siitä minkälainen uusi EXP on. Otan tämän varmasti huomioon seuraavassa rengasvalinnassani.(hra1150 @ Touko. 30 2008,20:36) kirjoitti
Parastahan näissä foorumeuissa on se että jaetaan kokemuksia.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
No jos Z6:nen soppaan sotketaan vaihtoehtona, niin eräs toinen vaihtoehto on KarooT, se ei oo hassumpi kestopäällysteellä, tosin kulutuskestävyys ei ole alkuunkaan edellisten luokkaa, mutta hinta on selkeesti edellisiä huokeempi.
Sillä voi kantata kestopäällysteellä melko huoletta ja soralla pysähtyy nopeesti, mutta sadekelin käyttäytymistä en tiedä.
Mutta vaihtovanteet Gessuun heittää pikana alle, jos vaan sattuu kansainvälisestä nettihuutokaupasta sellaiset itselleen sopivasti ajan kanssa haalimaan, uutena härmästä sellaisia tuskin kukaan ostaa, hinta on melkoisen utopistinen.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Tallin nurkassa on Contin TKC:t , mutta kun tuli totaalinen muutos kesän moporetkisuunnitelmiin ( Itä-Karjala vaihtui Alppeihin), niin EXP:t pistin tilaukseen.
No en taida vaihtaa perinteistä Tourancea tuohon uuteen.
Vanha on mainio yleisrengas asfaltille, kovapintaisille sorateille ja RADALLE.
Siinä on uskomaton pito radalla, kun sen ajaa ensin kuumaksi.
Erinomainen yleisrengas siis matkailusta kaahailuun.
En tiedä mitä uutta tuo uusi EXP voisi kuvaan tuoda.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Ehkä sen, että se ei edes teeeskentele mitään nappulakumia vaan on konstailematta mitä on. Irrallaan EXP tuntuu kovemmalta ja ja jäntevämmältä kuin vyörakenteeltaan erilainen Tourance.(Pekkavee @ Touko. 30 2008,22:34) kirjoitti
Sinä Pekkavee olet poikkeuksellisen hyvä ratakuski ja viet Gessua renkailla kuin renkailla (kuumilla) siinä kun ratamiehet ratapyörää. Meikäläisen ratapäivät ovat olleet mitä ovat ja tällaisen tavallisen jörndonnerin on mukava havaita iloinen ajokokemus.
Tuolla EBayssä on aika usein vaihtovanteita kaupan.(mikan @ Touko. 30 2008,21:22) kirjoitti
Minäkin olen asiaa pohtinut.
http://search.ebay.de/r1100gs_W0QQ_trksidZm37QQfromZR40
Nyt kyllä homma lepää, kun oman kerhon tallilla on renkaanvaihtokone. Homma kestää Karoosta Touranceen alta alle jotain puoli tuntia, joten enpä taida vaihtovanteita ostaakaan.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
mä satuin halvalla löytämään vaihtovanteet ja toisissa tourancet ja toisissa karoot,olen pitänyt hyvänä ratkaisuna sitä,kun nuo vaihtaa 10 minuutissa alle.Karoilla en kyllä tykkää asfaltilla ajaa.
5x pikkutohtori,gixxeri ja cx500c
Nyt menty EXPeillä 5 tkm. Tyytyväisyys vähenee.
Nappaavat edelleenkin epämiellyttävästi tienpinnan (lue: kestopäällysteen) epätasaisuuksiin, kuluvat yllättävän nopeasti ja aina vaan mitä suurimmassa määrin vaikuttavat Keski-Euroopan asfalttijannuille tehdyiltä citykumeilta.
Testi jatkuu, tavan Touranceja tuli ikävä. Kummatkaan eivät tosin toimi pätkääkään, jos leirintäalueen nurmelle on päässyt aamukastetta...
Mulla on nyt kokemuksia kahdesta setistä Z6-gummeja mun Strömmissä. Aivan on pelkkää hyvää sanottavaa asfalttiominaisuuksista niin märällä kuin kuivalla pinnalla. Ja ne kilsat, joita olen ajanut hiekkatiellä, niillä ei tarvitse hävetä. Se, että pelkälle hiekalle tehdyillä renkailla ei pääse juurikaan kovempaa hiekka pinnalla verrattuna Z6:een, mutta asfaltilla kaiksissa olosuhteissa Z6 on lyömätön gummi. Mudassa Z6 on ihan onneton, koska siinä ei ole ajateltu renkaan pitkittäisvoittoisen kuvioinnin olevan mitenkään pureva ao. pinnalla.
Z6:n puolesta voisi puhua myös ne kaverit, jotka ovat orgin torstaiajeluissa ihmetellyt mun Strömmin kulkua asfaltilla, vaikka jannuilla itsellään on R1:stä ja muita petoja.
Oikealla painotustekniikalla katuenskalla voi pestä kokonaisen paletin street pyöriä, kunhan nopeudet ei nouse kovin korkeiksi. Mutkateillä, roikkuvalla ajoasennolla ja Z6-renkailla isoenska on todella roadracing -laite.
Z6:sta tulee edessä vaan profiililtaan pyörevämpi kuluessan, kuin mitä se oli uutena, joten ohjainvoimat tiukassa väännössä kasvaa renkaan kulumisen myötä. Aikalailla yllätyksenä Z6:ssa tulee se, että sen pinta loppuu ja kudokset tulee esille todella nopeasti viimeisestä kulutusmerkistä.
-M
"Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."
ZZR 1400 2014
Vähän yli 10 th.km.olen nyt ajanut exp:illä, ja renkaat alkavat olla vaihtokunnossa.
Eturengas voisi vielä mennä useamman tonnin, mutta takarenkaassa pintaa on enää millin verran.
Kokemukset ovat samat, kuin aiemmin kerroin, renkaat toimii hyvin asvaltilla, suuntavakavuus ei urissa ole paras mahdollinen, hiekkatielläkin voi ajaa, mutta pito ei tietenkään ole nappuloiden luokkaa.
Vanhaan Touranceen verrattuna exp on aavistuksen vakaampi asvaltilla, mutta kulutuskestävyys on huonompi.
Vanhalla Tourancella olen huomannut, että se ei kovin hyvin kestä ajoa kuumissa olosuhteissa kovalla vauhdilla. Esimerkiksi radalla, tai Autobahnilla kesällä ajaessa rengas ylikuumenee, pito alkaa lipsua ja siitä irtoaa nuppineulan pään kokoisia kuminpaloja. Tuollaista ilmiötä en exp:ssä ole huomannut, saattaa olla siinä suhteessa parempi rengas silloin, kun ajetaan kovaa.
Matka-ajoon molemmat ovat hyviä renkaita, alppimatkalle valitsisin exp:t, Itä-Eurooppaan vanhat Tourancet ja hiekkatielle vaikka TKC:t.
Motorradin testissä saadut km-tulokset olivat minunkin mielestäni aika erikoisia.(Perhokalastaja @ Touko. 26 2008,17:37) kirjoitti
Michelin Anakeelle saivat n.7500km takarenkaalle, kun itse ajelin 2-päällä ja oikeasti aivan kamala määrä roinaa kyydissä koko viime talven (en Suomessa, ja vain alkupätkän Euroopassa) ja kulutettiin 2 settiä niitä n.30.000km matkalla. Pyöränä Vstrom650.
Ei tietysti kaahailtu sen kummemmin, eikä tuommoisen lastin kanssa tehnyt edes mieli, mutta monissa maissa oli loppujen lopuksi ihan hyvät tiet, ja yleisin matkanopeus oli varmaan jossain 100-120. Lämpötilatkin oli aika korkeat, oltiin kääntöpiirien välissä elikkäs tropiikissa jostain marraskuun puolivälistä helmikuun lopulle, ja silloin oli joka päivä noin 28-35C päivällä, pahimmillaan oli jopa 45C päivälämpötiloja.
Anakeet oli mielestäni hyvät kaikenlaisissa olosuhteissa, ei tosin etsiydytty mihinkään mutavelliin rämpimään, joskus harvoin oli vähän mutaa ja eihän ne semmoisessa loista, mutta pyörän päällä oleva massa oli siinä kohti silti paljon ratkaisevampi asia.
No, kai ne sitten saa kulumaan nopeammin, jos ajaa naru kireällä autobaanalla, mutta eipä se taida vastata keskiverron suomalaismotoristin käyttötarkoitusta! Normaalissa matka-ajossa tuon Motorradin luvun voi käytännössä ainakin Anakeen osalta kertoa 2:lla, veikkaan että Tourancen suhteen on sama juttu.
Nyt on viikon verran ollut Tourancet (ne tavalliset) alla, ja ensivaikutelma ihan ok, ei nypytä ja tarjoaa aika pehmoisen kyydin, varmaan on hyvät tehdä matkaa.
Osaako kukaan muuten sanoa, miksi minulla on erinäköinen kuvio eturenkaassa, kuin vaikkapa -08 Transalpissa (jossa on myös Tourancet) ja kumpikaan ei ole EXP-versio, sen olen tarkistanut? Käyttääkö Honda Transalpissa jotain tykkänään vanhempaa Tourancea, kun siinähän on sisärengasvanteet (sen kuvio näyttää hyvin samanlaiselta kuin Tourancen takarenkaassa?) Vai onko Tourancesta olemassa vielä joku erilainen tube type-versio?
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Kokemuksia reilun 5 tkm EXP:stä ja näkemykset-kokemukset saman suuntaiset edellä kommentoineiden kanssa. Hyvä pito pikitiellä, myös sadekelillä, uraherkkyyttä. Ulkonäkökin jo paljastaa, ettei mitään soratien rengasta ole aikomustakaan EXP:stä tehdä. Näillä kokemuksilla, moottoritietä , Alppimutkia ja kaikkea siltä väliltä,lopputulemana sanoisin, että EXP on asfalttirengas muiden joukossa, ei huono muttei mitään ihmeellisyyksiäkään tarjonnut.
Pelkän pikitien ajoon voisin päätyä yhtä hyvin Pilotroada kakkoseen, TKC:t kuitenkin seuraavaksi alle pistetään.
EXPit alkaa olla finaalissa, johan niillä on jotain 12tkm mentykin.
En ole niihin koko aikana - alkuinnostusta lukuunottamatta - ollut erityisen tyytyväinen. Mikä lie rissaa, jotenkin puolivillaisen oloiset, uraherkät ja köpöset.
Tilasin juuri Z6:set eteen ja taakse. Tuskin ovat sorallakaan yhtään huonommat kuin EXPit ja onpahan ensi keväälle jotain ihmeteltävää. Loppukausi menee vielä noilla vanhoilla, vaikka aika slipperyista kyyti paikoitellen jo on.
Jatketaanpa vielä hieman teemasta.
Loppukausi meni lisääntyvän tyytymättömyyden merkeissä. Ilmojen kylmetessä rengas kävi jotensakin vielä koppuraisemmaksi. Uraherkkyys lisääntyi ja kuskia alkoi tympiä.Tavalliset Tourancet olivat loppuun *asti tasaisen keskihyvät. Näihin Expeihin en lopultakaan makua saanut. Noin 12 tkm ajettu takanen olisi mennyt vielä jotain 2-4tkm ja etunen 8-10 tkm. Olen kuitenkin jo niin tavattoman vanha, että minulla ei riitä vuosia ikäville kilometreille. Gummit vaihtoon.
(Bikekatalookin mukaan uusi Gessu tulee Bridgestonen BW501/502:lla. Onnea ja menestystä. Tuo rengas ei kulu ja kun Beemereiden kestävyys ja kuskien ikärakenne nykyään on mitä on, mahtaneeko kunnollista rengaskertaa kukaan ehtiä hankkia.)
Nyt on alla - äsken omilla pikku kätösillä viikkasin - Metzin Z6:t. Odotan innolla lumen kuivumista. Yleisön pyynnöistä huolimatta laitan tuonnempana näistäkin esille havaintojani soralta ja asfaltilta. Mikään erityisen Tahvo Soranen en ole, joten juuri siksi lähdin kokeilemaan Z6:ia. Asfalttiosaaminenkin jää siihen kieli keskellä valkoisten ajoratamerkintöjen välissä pysyttelyyn. *
Mutta YKSI ASIA, parahimmat BMW kollegat, jäi äskeisestä etupyöränlaitto-operaatiosta vaivaamaan:
1. Miksi pitää ensin hemputtaa ja vasta sitten saa laittaa kiinni?
2. Tarvitaanko momenttiavainta oikeasti vai riittääkö, että niillä mukana tulevilla työkaluilla vetää hulluna kiinni?
edit: siltä varalta, että viestini oli osittain kryptinen, täsmennän:
Miksi etupyörää kiinnitettäessä pitää pumpata jousia ja hyppiä satulassa ennen mutterien lopullista kristämistä? Kun vielä otetaan huomioon, että tämä em. kuolemantanssi on manuaalissa määrätty tehtäväksi ennen jarrusatuloidien kiinnittämistä, jolloin jarruvipusimeen koskeminen on katastrofin uhalla kielletty.
1200 Gessun ohjekirja ei tollaista menettelytapaa neuvo, mutta Kotarin ohjekirjassa neuvotaan samantapaisesti. KTM:n ohjeen mukaan tosin käytetään etujarrua, kun etupäätä pumpataan. Toimenpiteen tarkoituksena on saada teleskooppiputket yhdensuuntaisiksi. Voisi arvata, että on kyse samasta asiasta, vaikka ei ohjeet ihan identtiset olekaan.(hra1150 @ Helmi. 08 2009,14:53) kirjoitti
BMW R 1200 GS Adventure
Ajatko hra 1150 mahdollisesti ns. paljon ajetuilla vakioiskareilla ?
Mulla kaksi- ja nelipyöräisissä noi ajettavuusvaivat ovat usein kulminoituneet alustaan, vaikka alkuun pelkistä renkaista olen vikaa hakenutkin.
Mulla parantui iskarinvaihdon jälkeen gessussa vetopito soralla aivan mielettömästi ja meno vakautui mutka-ajossa.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Juu, ei millään lailla kirkastunut se että mikä on exp:n käyttötarkoitus. Siis kumithan ne on, mutta missä ja minkälaisessa ajossa ne olis parhaimmillaan. Asvaltilla niitä ei voi suuntavakaiksi sanoa parhaalla halullakaan ja soralla ne häviää vanhalle tourancellekin 100 - 0. Kulutuskestävyys on tuollaista normaalia asvalttikumitasoa, ei siinäkään vanhaa tourancea parempaa. No tulihan kokeiltua, pintaa vielä sen verran että kelien alettua vois jonkun sata ajella tai sitten pistän vaihtoon.(hra1150 @ Helmi. 08 2009,14:53) kirjoitti
Varastossa odottaa TKC:t allelaittoa.
Do dih, potilas Saarisella oli Z6:set alla.
Kevään ensipörinät tuli kurvailtua uutukaisilla Metzelerin Z6:silla. Ensivaikutelma oli erittäin hyvä. Asfaltilla menin, kaupungilla ja vähän maantielläkin.
Joka paikassa on niin liukasta, että ei paljon pysty mitään kokeilemaan, mutta meininki on joka tapauksessa selkeästi parempi kuin syksyllä loppuneljänneksessä olleilla Tourance EXPeillä. Uusien renkaiden kanssa tulee aina vähän intoiltua, mutta luulen, että olen näihin aika tavalla tyytyväisempi kuin pariin edelliseen rengaskertaan.
Mulle tuli epäilys, että sekä tavalliset Tourancet että nuo Tourance EXPit ovat jotain näköisrenkaita. Tyyliin sopivia kompromisseja asfalttikumista ja ...mistä? Olen jäänyt loivassa ylämäessä kiinni kosteaan pihanurmikkoon vähän ajetuilla Touranceilla. Soralla harvoin tulee vedettyä 80 kovempaa. Saksassa on valtavat määrät tyylitietoisia Gessunomistajia.
Luulen, että sitten, kun tarvitaan jotain enska/soraominaisuuksia, alle pannaan ihan oikea nappulakumi. Muuten pärjää ihan hyvin tällaisilla perus matkarenkailla kuten Z6.
Parin viikon päästä olen ehkä jotain toista mieltä. Ans kattoo.
Minulla on nyt GS:ssä toinen rengaskerta EXP:tä alla ja olisin ottanut mieluummin BW501+502:t niiden tilalle muttei niitä ollut liikkeessä silloin heti saatavilla.
Nuo BattleWingit olivat ensiasennusrenkaina ja kestivät reilut 16tkm ja pintaa olisi ollut reilun 1000km edestä mutta ne piti vaihtaa BB1500Gold rautaperse ajon alta kun eivät varmaan olisi enää autobaanalla kuitenkaan kestäneet. Niiden käytös ajossa oli rauhallinen ja hyvin luottamusta herättävän tuntuinen. GS:n tyyliin "kovaa" lennätettäessä asvaltilla hienoinen luisto kurveissa oli pehmeää eikä koskaan ollut sellaita tunnetta että ne lipsahtaisi yllättäen alta.
Ensimmäinen EXP satsi kesti 12tkm ja etusessa olisi ollut pintaa jonkin verran mutta päätin kuitenkin vaihtaa molemmat samalla kertaa. Renkaat ovat kovan tuntuiset ja kantatessa on aina sellainen tunne että joko laakereissa tai perän hampaissa olisi jotain vikaa kun ne antavat sellaisen jurnuttavan tuntuman ja ulinan.
Saa nähdä kuinka kauan nämä toiset ja viimeiset EXP:t kestävät sillä tuskin niitä enää alle laitan. Makuasia tämäkin mutta onneksi löytyy vielä muitakin vaihtoehtoja.
Nämä molemmat mainitut renkaat ovat vielä sellaiset että vähänkään savisessa maaperässä niissä ei ole pitoa minkää vertaa kun ne kerran pyörähtävät pikku uransa tukkoon ne sutivat sen jälkeen "slikseinä" eli työntö hommiksi menee lähes aina. Samoin märkä nurmikko aiheuttaa niille aina saman tilanteen minkä kokee jokainen ärräkuskikin vastaavassa tilanteessa.
R1250RT, R1200GS, G650X
Long Way down. Nyt on taas alla Wanhat Cunnon Metzeler Tourancet ilman mitään expecteissöneitä taikka muitakaan plinkkaplunkkeja.
Olo on kotoisa. Fillari menee SUORAAN ja jos haluaa, että se kääntyy, pitää KÄÄNTÄÄ. Tämä sopii minulle. Selkeätä, tarkkaa ja tarkoituksenmukaista. Ajetaavuus huipussa.
Uusisa Gessuissa on varmaan jotenkin erilainen runko tai markkinavoima, koska niissä on ensiasennuksena tuo itselle kelvoton Biridgestone. Metallista tehtyyn Gessuun (R1150GSA -02) sopii parhaiten Metzeler Tourance.
Testin loppupäätelmät perustuvat about 50 tkm ajeluun edellä kerrotuilla gummeilla ja täysin subjektiiviseen perstuntumaan. Testi ei jatku, koska köyhällä ei ole varaa enempiin sekoiluihin.