Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123
Tulokset 61:stä 79:een 79:sta
  1. #61
    Tähän yksilöiden väliseen ero -asiaan kommentoisin vähän aihealueen ulkopuolelta sellaista, että mulla oli aikanaan Audi A6 2 litran bensakoneella. Kulutti öljyä noin 0,5l/1000km. Autossa ei sinällään mitään vikaa ollut, ei savutusta ja kaikki (vähäisetkin) tehot oli tallella ja kulki ihan normaalisti. Pakokaasupäästötkin oli ihan tehtaan normiarvoissa.

    Huollossa sanoivat, että kaikki alle 0,7l/1000km on normaalia, toiset ei vie yhtään, toiset vähän enemmän.

    Kummallista sanon minä, johonkinhan sen öljyn sieltä koneesta pitää hävitä, oli kyseessä mopo tai kotilo.
    Mopoton mies
  2. #62
    Lainaa peitsamo kirjoitti Katso viesti
    Tähän yksilöiden väliseen ero -asiaan kommentoisin vähän aihealueen ulkopuolelta sellaista, että mulla oli aikanaan Audi A6 2 litran bensakoneella. Kulutti öljyä noin 0,5l/1000km. Autossa ei sinällään mitään vikaa ollut, ei savutusta ja kaikki (vähäisetkin) tehot oli tallella ja kulki ihan normaalisti. Pakokaasupäästötkin oli ihan tehtaan normiarvoissa.

    Huollossa sanoivat, että kaikki alle 0,7l/1000km on normaalia, toiset ei vie yhtään, toiset vähän enemmän.

    Kummallista sanon minä, johonkinhan sen öljyn sieltä koneesta pitää hävitä, oli kyseessä mopo tai kotilo.
    Hyvä vertaus (A6 vs Boxeri) Molemmat ovat kuuluisia öljynkulutuksestaan. Kuukkeliin kun heittää "A6 öljynkulutus" niin alkaa olla tutunoloista tarinaa... Audi-huollon mukaan tosiaan kaikki alle litran/1000km on täysin normaalia.
    <p>2002-2014</p>
  3. #63
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Audi-huollon mukaan tosiaan kaikki alle litran/1000km on täysin normaalia.
    varmaan helppo auto vaihtaa öljyt, suodattimen uusinta silloin tällöin. etenkin jos suodatin moottorin päällä sattuisi olemaan.
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  4. #64
    Rupesin fundeeraamaan tuota 1l/1000km ja sehän tarkoittaisi käytännössä mittalasillista/500km (joka monen mielestä tuntuu paljolta)

    Lähinnä mietitytti se, että vaikka nytkin käytän halvinta mahdollista Puimurille luokiteltua mineraaliöljyä (jota muuten ei kulu hyvällä tuurilla ja toistaiseksi juuri mitään), niin luulisi hieman litraa pienemmälläkin kulutuksella että pistää käyttämään edullisia öljyjä kaiken maailman Bokserille turhien HIFI-öljyjen sijasta. Tietty talviajo vaatii öljyltä ääriominaisuuksia, joten rajaan mielipiteeni vain kesäkauteen.
    <p>2002-2014</p>
  5. #65
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    varmaan helppo auto vaihtaa öljyt, suodattimen uusinta silloin tällöin. etenkin jos suodatin moottorin päällä sattuisi olemaan.
    Hmm..

    Eli autolla 35000 maksaa öljyissä 350e.. (35 litraa)
    Ja mopolle noin 200e (20 litraa) 20 000 kilometreillä..
    (öljylitra 10e)

    Koska tuo öljy "vaihtuu" noin nopeaan ei tarvita vaihtaa niitä kokonaisuudessaan..
    Riittää kun vaihtaa suotimen..




    /K
  6. #66
    Ainakin tuossa minun tapauksessa autossa oli ns. Long Life -öljy, joka maksaa teboilin hyllyssä n. 25€/l. Eli kun koslaan ruuttaa 30.000 "öljynvaihtovälillä" noin 15-20 litraa uutta öljyä, niin alkaa se kutittamaan vähän kukkaron puolellakin. Joku sanoi, että siirtymällä "tavallisempaan" öljyyn, myös kulutus normalisoituisi, mutta eipähän tullut kokeiltua.

    Mopojen öljyistä mitään tiedä..
    Mopoton mies
  7. #67
    Lainaa kideon kirjoitti Katso viesti
    Hmm..

    Eli autolla 35000 maksaa öljyissä 350e.. (35 litraa)
    Ja mopolle noin 200e (20 litraa) 20 000 kilometreillä..
    (öljylitra 10e)

    Koska tuo öljy "vaihtuu" noin nopeaan ei tarvita vaihtaa niitä kokonaisuudessaan..
    Riittää kun vaihtaa suotimen..




    /K
    Siis Bemarillehan piissaa pari€/l öljy mainiosti. Sillä mun Bemarit on menneet viimeiset 10 vuotta....

    Tarkennuksena: Ainakin Öljypäät ja Vanhan liiton K-pyörä...
    <p>2002-2014</p>
  8. #68
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Siis Bemarillehan piissaa pari€/l öljy mainiosti. Sillä mun Bemarit on menneet viimeiset 10 vuotta....
    sitä taidetaankin myydä ihan tukkupakkauksessa...
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  9. #69
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    sitä taidetaankin myydä ihan tukkupakkauksessa...
    Jep. Mutta Motonetin 20 - 50 pienemmässäkin "välttää" hienosti...
    <p>2002-2014</p>
  10. #70
    Mun 12RT -05 antoi mittariin tietoa öljyn vähyydestä kun matkaa oli taitettu n.4tkm öljynvaihdosta.
    Kotona keskiseisontatuella jäähdyttyä pinta kumminkin lasisilmän puolivälissä, kuten olin edellisenkin reissun jälkeen tarkastanut.
    Olikohan ylä- tai alamäen ja tai jarrutuksen tai kiihdytyksen takia kun jo tuolloin herjasi.
    No lisäsin 2dl ja pinta lasin yläreunaan.
    Pyörällä ajettu 32tkm.
  11. #71
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti
    aika nopeasti tuokin varoitus tulee jos vain 3tkm ehtii ajamaan. yksilöitä tuntuvat tosiaan olevan, omassa ei vielä koskaan ole kyseinen valo palanut. tai sitten se ei vaan toimi.. tällä hetkellä mittarissa jotain 43tkm ja myös -09.

    aiemmin sisällä 20w-50 ja nyt on myös 15w-50 osasynteettinen tms valmiste.

    jonkin verran siellä on kuitenkin pakko olla arsenaalia jäljellä valon syttymisen jälkeenkin kun manuaalissa lukee, että tarkista öljy seuraavalla pysähdyksellä, eikä lue että pysähdy välittömästi lisäämään öljyä. mutta jos kulutus olisi vaikka sen pari desiä per tonni, niin helpostihan sitä ajelee seuraavalle tankille, jos vaikkapa silmän alapuolella olis varalla 3-4dl öljytilaa ennen kuin alkaa tapahtumaan pahempia..

    Tarkennan vielä aikaisempaa. Kyseessä siis tehdaslisävarusteena olevan ajotietokeneen toiminto
    öljyntason varoitin. Näytön toiminnan voit tarkastaa ajotietokoneen info nappia painamalla ajon jälkeen kun pysähdyt ja pidän moottorin käynnissä. ajotietokoneen näyttöön tulee tällöin teksti OIL OK tai CHEK OIL
    jos öljypinnan taso on liian alhainen.

    Varoitus tulee näyttöön myös ajon aikana silloin kun öljyn pinta laskee alarajaan.
    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
  12. #72
    Lainaa GSR600 kirjoitti Katso viesti
    Tarkennan vielä aikaisempaa. Kyseessä siis tehdaslisävarusteena olevan ajotietokeneen toiminto
    öljyntason varoitin. Näytön toiminnan voit tarkastaa ajotietokoneen info nappia painamalla ajon jälkeen kun pysähdyt ja pidän moottorin käynnissä. ajotietokoneen näyttöön tulee tällöin teksti OIL OK tai CHEK OIL
    jos öljypinnan taso on liian alhainen.

    Varoitus tulee näyttöön myös ajon aikana silloin kun öljyn pinta laskee alarajaan.
    niinhän se toimii, toistaiseksi vain ok:ta näyttänyt. pitäisköhän ihan huvikseen kokeilla kuinka kauan menee ennen ku alkaa tietokone vinkkaamaan tarkistuksia.. viimeksi tuli öljyt vaihdettua jossain 6tkm:n kohdalla ja ok oli vielä silloin. jos venyttäisi sinne kymppitonniin niin jokohan vilahtaisi jossain vaiheessa..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  13. #73
    Omassa GSA:ssa on kerran valittanut öljyn vähyyttä ja siinä vaiheessa oli jo samoilla ajettu 10641 km eli vähän yli vaihtovälin. Muuten ei ole öljynvaihtojen välillä kertaakaan tarvinnut lisätä öljyä.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  14. #74
    Mitenköhän toi ajotietokone selviää tuosta vaihtelevasta öljytasosta. Kuten aiemmassa viestissä esitin, voi toisena päivänä lyhyemmän ajon jälkeen öljyn pinta olla lasin alareunassa, toisena taas yli puolivälin... Oma mielipide on, että varma tapa saada tuo öljyä kuluttamaan on täyttää tuota jatkuvasti lasin yläreunaan. Oma tapa jota en muille tyrkytä, on aina pitää öly maksimissaan lasin puolivälissä. Lisää en sinne pistä ennenkuin on parina päivänä peräkkäin kadonnut lasista kokonaan. Aika harvoin tarttee lisäillä, tänä kesänä (5tkm) ei vielä kertaakaan.
    <p>2002-2014</p>
  15. #75
    Tiedä sitä, mutta ainakin minun tapauksessa oli tosiaan jo alarajalla eli kyllä se jotain sieltä haistoi.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  16. #76
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Mitenköhän toi ajotietokone selviää tuosta vaihtelevasta öljytasosta. Kuten aiemmassa viestissä esitin, voi toisena päivänä lyhyemmän ajon jälkeen öljyn pinta olla lasin alareunassa, toisena taas yli puolivälin... Oma mielipide on, että varma tapa saada tuo öljyä kuluttamaan on täyttää tuota jatkuvasti lasin yläreunaan. Oma tapa jota en muille tyrkytä, on aina pitää öly maksimissaan lasin puolivälissä. Lisää en sinne pistä ennenkuin on parina päivänä peräkkäin kadonnut lasista kokonaan. Aika harvoin tarttee lisäillä, tänä kesänä (5tkm) ei vielä kertaakaan.
    Minun pyörässä se toimii mielestäni ihan varman tuntuisesti eli varoitus tulee silloin kun mittaikkunasta
    ei näy öljyä enää ollenkaan , vaikka pyörä olisi seisonut yön yli tallin lattialla ja sammutettuna suoraan
    kuuman ajon jäljiltä.

    Olen huomannat saman mistä C-A-D mainitsikin että jos käyttää moottoria vain hetken ja sammuttaa sen
    niin osa öljystä jää johonkin jemmaan eli öljysilmä ei näytä tällöin oikeaa määrää vaikka odottaisi vuorokauden.

    Kerrotaan nyt samalla tässä 30 tkm väliraportti .

    Ajotietokonetta en ole nollannut viimeisen 20 tkm aikana ja sen
    näytön mukaan 20 tkm keskikulutus on 5,2 l/100 km ja keskinopeus 72,6 km/h .

    Ajo on ajettu 99% yhden hengen kuormalla.
    Kaupunki ja taajama ajoa ei ole juurikaan ajettu mikä käy ilmi keskinopeudesta.
    Ajo on ollut pikku vauhdikasta nautiskelua pää asiassa mutkateitä ja sorateitä ajaen.

    Toistaiseksi on selvitty täysin ilman vikoja niin kuin 30 tkm taipaleesta varmaan kuuluukin.

    Huollot teetetty merkkihuollossa Heinolla 10 tkm välein ja itse tehty vielä ylimääräiset öljynvaihdot
    huoltojen puolivälissä .

    Neljäs rengaskerta on alla mutta eipä niitä kankaille asti ole ajettu. Renkaat on uusittu kun pintaa jäljellä edessä n. 1,5 mm ja takana 2-3 mm.

    Huolloissa uusittu huolto ohjelman mukaiset osat , ei muuta.
    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
  17. #77
    Lainaa Pekkavee kirjoitti Katso viesti
    HUH, tuohan tarkoittaisi 7 - 8 litraa öljynvaihtovälillä.
    Onko nyt pilkku oikeassa paikassa?
    Ja onko öljynkulutus jostain syystä "suotavaa" eli eduksi?
    Muuan bemarin huoltomies sanoi että tehtaan mukaan vielä 7 litraa kymppitonnille on hyväksyttävä kulutus. Miehen itsensä mielestä koneessa on jotain pahasti vialla jos tuollaisia lukemia kuluttaa. Mutta minkäpä teet huollossa jos tehdas sanoo että kunnossa on. Eihän huoltofirma omaan piikkiinsä koneita ala tutkia.

    Runsaskaan öljynkulutus ei kuulemma ole mitenkään harvinaista uudelle bokserille, mutta kuului asettuvan jossain 30000 km paikkeilla.

    Täytyy kyllä ihmetellä bemarin moottoriosaamista kun eivät saa tuollaista asiaa vakioitua. Vrt. esim. Honda ja miksei muutkin japsit.


    Joissain aiemmissa viesteissä on väheksytty öljynkulutusta; mitä sitten? Senkun lisää uutta tilalle.

    Omasta puolestani sanoisin että onhan siinä ylimääräinen riesa. Ja kun tietää että muut valmistajat osaavat tehdä pyöriä jotka eivät syö öljyä, tuo riesa harmittaisi vielä enemmän.
  18. #78
    Kun nyt noita autoja tähän alettiin sotkea, niin täytyy todeta, että joissakin tapauksissa öljylaadulla on suuri merkitys kulutukseen. Tuttavapiirissä on kokemusta parista ooppelista, jotka kuluttivat 5W40:tä reippaasti, toinen liki litran tonnilla, mutta vaihtamalla öljy RF1 5W50:een kulutus putosi reiluun litraan kymppitonnilla.

    Eli siis eri merkkisiä ja jäykkyisiä öljyjä kannattaa kokeilla, josko jano jollain vähenisi. Vaikka kylmä- ja kuumaviskositeetti on kahdessa öljyssä sama, niin puolilämpimänä eri öljyt voivat käyttäytyä eri tavalla. Kuumaviskositeettihan mitataan 100 asteessa, ja normaalisti ei noihin lämpöihin kaiketi boksereissakaan päästä. Lisäksi kuumaviskositeetin vaihteluväli on aika suuri, eli SAE40 -öljyn kuumaviskositeetti voi olla välillä 12.5-16.3, ja SAE50 -öljyn 16.3-21.9. Kuluneen öljyn osalta erot voivat olla vieläkin suurempia, toiset menettävät ominaisuuksia nopeammin kuin toiset.

    Ja tarkoitus ei sinänsä ole sanoa että huippukallis erikoisöljy olisi parempaa kuin halpa. Viskositeetti kun kuitenkin on vain yksi mittaussuure öljyn laatua määriteltäessä.
  19.  
  20. #79
    Voi sen öljyn lisäämisen joku laskea riesaksi mutta minulle se ei sitä ole, ainakaan tässä mittakaavassa.
    Yksi lisäys öljynvaihtoväillä.

    No , aikaisemmissa pyörissä ei ollut öljyn lisäystarvetta paitsi FJ Yamahassa .
    Ketjuja niissä tosin tuli rasvattua 500 km välein mutta eikös sekin kuulu osana tähän mukavaan
    harrastukseen.
    Viimeksi muokannut: GSR600; 08.08.2013 klo 15:15.
    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
Sivu: 3 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123