Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 79:sta
  1. #31
    Tutustukaa, veljet, 4 tahtisten moottoreiden normaaliseen öljyn kulutukseen, toisissa bensa laimentaa, toisissa vaan huohotuksessa kuluu, kovassa ajossa, paljonkin. Esim BMW:n boxeri voi kuluttaa öljyä, kun "huohottaa" paljon= vaihtaa ilmaa kampikammiossa 1,1 litran vikkelään tahtiin! Yleensä Boxeri vähän kuluttaakin, varsinkin kovaa kierrätettäessä! Mikähän tässä on Problema? Onks toi niin Kädettömien hommaa, lisätä öljyä! Mikään häpeä se minusta ei ole! Vai saako ajopukuun "tähden" Vie Öljyä! Koneet on vaan semmoisia! Esim, minun 80000 km ajettu R1100RS vie sen 0,15 l/vaihtoväli, jos ajaa hiljaa ja rauhallisesti, jos käskyttää, vie enempi. Öljynä ollut alusta asti vm. 1996 Täys-synteetinen öljy, ei mun valinta, olen toinen omistaja, hyvin silti toimii! Huoltokirjasta vaan sen näkee! Kulutukset/lisäykset kirjattu kans, Saksalaisella täsmällisyydellä (Uustuonti BMW)! Jos öljyn kuluminen on vähäisempää synteettisellä ok. En voi tietää! Mut öljyn kuluminen isossa boxerissa on normaalia! Ei elämää suurempi ongelma! BMW: Boxer moottoreissa erittäin hieno, öljysumun tiivistämisjärjestelmä, netistä löytyy kuvia!
  2. #32
    Lainaa (Eagle-no2 @ Kesä. 03 2010,18:31) kirjoitti
    ! BMW: Boxer moottoreissa erittäin hieno, öljysumun tiivistämisjärjestelmä, netistä löytyy kuvia!
    Tämänköhän takia sieltä ilmanputsarikotelon pohjassa olevasta korkista pukkaa välillä öljyä ja ilmanputsariöljyä aivan siivottomasti. Tänään murjotin ruuhkasa melkein tunnin Espalla ja Mannerheimintiellä kuusi palkkia lämpömittarissa ja loppumatka Hömpstadiin tultiin rajoituksia ajatellen. Pitääpä käydä toteamassa jäljet.
  3. #33
    Lainaa (Eagle-no2 @ Kesä. 03 2010,18:31) kirjoitti
    Tutustukaa, veljet, 4 tahtisten moottoreiden normaaliseen öljyn kulutukseen, toisissa bensa laimentaa, toisissa vaan huohotuksessa kuluu, kovassa ajossa, paljonkin. Esim BMW:n boxeri voi kuluttaa öljyä, kun "huohottaa" paljon= vaihtaa ilmaa kampikammiossa 1,1 litran vikkelään tahtiin! Yleensä Boxeri vähän kuluttaakin, varsinkin kovaa kierrätettäessä! Mikähän tässä on Problema? Onks toi niin Kädettömien hommaa, lisätä öljyä! Mikään häpeä se minusta ei ole! Vai saako ajopukuun "tähden" Vie Öljyä! Koneet on vaan semmoisia! Esim, minun 80000 km ajettu R1100RS vie sen 0,15 l/vaihtoväli, jos ajaa hiljaa ja rauhallisesti, jos käskyttää, vie enempi. Öljynä ollut alusta asti vm. 1996 Täys-synteetinen öljy, ei mun valinta, olen toinen omistaja, hyvin silti toimii! Huoltokirjasta vaan sen näkee! Kulutukset/lisäykset kirjattu kans, Saksalaisella täsmällisyydellä (Uustuonti BMW)! Jos öljyn kuluminen on vähäisempää synteettisellä ok. En voi tietää! Mut öljyn kuluminen isossa boxerissa on normaalia! Ei elämää suurempi ongelma! BMW: Boxer moottoreissa erittäin hieno, öljysumun tiivistämisjärjestelmä, netistä löytyy kuvia!
    On se BMW-moottori vaan "hieno"....
    <p>2002-2014</p>
  4. #34
    Oliko sulla jotaan lisättävää vai miks agressiivinen lainaus! Totuushan on toi, Boxeri kuluttaa öljyä, miten kenelläkin. DIN normin mukaan, kulutus on, Normal! Munkin R1100RS 80000 km, hyvin huonnosti huolletussa ja kovaa ajetussa yksilössä! Kuluttaa vähän ja Synteettistä Moottoriöljyä.
    On toi Synteettinen öljy kehitetty Saksassa jo vuosina 1933- 1945! Vai mikä oli pointti! On se vaan niin tyhmän hieno tuo BMW moottorikeksintö vuosilta 1919, siitä siten jalostettu, paljon ennen mun isän syntymääkin, mun isäni ajeli sen esi-isällä puolustaessaan, Suomea Tali- Ihantilassa! Helvetin huonoilla Öljyillä! Ja Zyndapilla kylläkin! Niitä oli ennen sotia, 4 syliterisinäkin! Bemuja ei ollut!

    No, ei se ole BMW:n mottori mun suunnittelemani! Väärä suunta minuun, öljyn huohotuksen suunnitteluun! BMW tuotekehittelyyjan, Saksaan vaan moitteetkin!



  5. #35
    Äh... "agressiivisuus" ei ollut tarkoitus. Hianolla viittasin tuohon BMW:n "öljysumun tiivistysjärjestelmään".
    <p>2002-2014</p>
  6. #36
    Noissa öljyissähän 5W50 ja 20W50 on ns. lämpimänpään viskositeetti sama, ainoastaan pakkasella 5W on kylmänpään viskositeettinsä mukaan notkeampaa kuin 20W. Joten miksi vaihtaa ns. kesäöljyt, kuten joskus kauan sitten yksiasteöljyjen aikana.
    Ja synteettinen- / mineraaliöljy asiassa tosiasia kuitenkin on, että mitkään tekniset tai muut rationaaliset perusteet eivät tue väitettä, että mineraaliöljy toimisi paremmin jossain moottorissa, edes BMW:ssä. Öljyn tehtävähän on pitää kaksi metallipintaa erillään toisistaan, ja kiistämätön tosiasia on että synteettisten öljyjen pidemmät hiilivetyketjut hoitavat sen tehtävän paremmin, eivätkä ne leikkaudu niin nopeasti kuin perinteisessä mineraaliöljyssä. Toki nykyaikaiset mineraaliöljytkin ovat jo kehittyneet ja ovat käytännössä myös "synteettisiä" verrattuna takavuosien mineraaliöljyihin.
  7. #37
    No nyt kun tää voiteluropleemi on selevinny niin mites se E10 käy buimuriin
    R1100S & Gospel Rider


    Määränpäätä kohti

    -Get away-
  8. #38
    Öljyä tuntuu kerääntyvän R 1150 GSA:n (-02) ilmansuodatinkoteloon ihan tihkuksi/vuotamiseksi asti. Onko muilla havaintoja vastaavasta?
  9. #39
    Tota... Jos vie niin lisää(kunhan tietää miten mitataan, tai luetaan sita öljysilmää,) vaan onko paljon välii jos on tarpeeks, et riittäää.
    Juu, en sit oo yhteenkään
    bemariin lisännyt öljyä vaihto/huoltovälillä.Kaikki on toiminu huolto-ohjelman mukaan
    Juu, mullekin se "boxsteri" tulee, ihan vaan ton öljyjutskan takii.
    Pääsee kirotteleen turhanpäiten....
  10. #40
    Ensimmäinen kaksipyöräinen bemarini ( R 1150 RT -03 tuplatulppamalli) hankittuna. Nyt kunnon koeajo tehtynä, reilut 4000 km takana. Öljyä kulunut melkein 2 l eli pyöreästi 4-5 dl/1000 km. Eli ihan valmistajan normeissa pysytään. Tuntuu kuitenkin aika isolta tuo kulutus. Kilometreja on koneella takana yhteensä vajaa 120 tkm joten pitäisi kai olla sylinterienkin jo hioutunut, vaikkei olisi niin rääkättykään. Kuitenkin toisilla vastaavilla voi mennä jopa koko öljynvaihtoväli ilman että tarvitsee kertaakaan öljyä lisätä. Mistä moiset erot voivat johtua? Toinen asia, minkä olen havainnut on että kardaanitunnelin alapintaan kertyy jostain öljyä. Ei niin että varsinaisesti vuodolta tuntuisi, mutta kostea/tahmea kuitenkin. Voiko jotenkin liittyä moottoriöljyn kulutukseen. Äkkiseltään tuntuisi että ei. Vai pitäisikö ennemminkin epäillä peräöljyn vuotamista tuonne?
  11. #41
    Lainaa boxteri kirjoitti Katso viesti
    Ensimmäinen kaksipyöräinen bemarini ( R 1150 RT -03 tuplatulppamalli) hankittuna. Nyt kunnon koeajo tehtynä, reilut 4000 km takana. Öljyä kulunut melkein 2 l eli pyöreästi 4-5 dl/1000 km. Eli ihan valmistajan normeissa pysytään. Tuntuu kuitenkin aika isolta tuo kulutus. Kilometreja on koneella takana yhteensä vajaa 120 tkm joten pitäisi kai olla sylinterienkin jo hioutunut, vaikkei olisi niin rääkättykään. Kuitenkin toisilla vastaavilla voi mennä jopa koko öljynvaihtoväli ilman että tarvitsee kertaakaan öljyä lisätä. Mistä moiset erot voivat johtua? Toinen asia, minkä olen havainnut on että kardaanitunnelin alapintaan kertyy jostain öljyä. Ei niin että varsinaisesti vuodolta tuntuisi, mutta kostea/tahmea kuitenkin. Voiko jotenkin liittyä moottoriöljyn kulutukseen. Äkkiseltään tuntuisi että ei. Vai pitäisikö ennemminkin epäillä peräöljyn vuotamista tuonne?

    Aika hurjat kulutukset jos 2 litraa vie 4000km... (vai onko)
    Omia huomioita..
    Edellinen 1100 rt kulutti noin puolilitraa 5000 km.. ajettu 140 000km..
    Nykynen 1200 rt.. noin 5000 ajettu ja kulutus 1-2 dl.. ajettu 40 000km
    Puimurihan vie öljyä enemmän kun ajaa lujaa tai revittelee..
    Liikaa ei pidä laittaa sinne motoriin öljyjä.. syö ne kuitenkin.. joku aikaisemmassa viestissä mainitsi tuosta öljyn jäämisestä "jonnekkin" epämääräiseen paikkaan.. kannattaa tarkistaa ne öljyt kun on ajanut lämpimäksi koneen.. Pekan ohjeen mukaan..

    Tuo kardaanin "öljyyntyminen" aika yleistä siinä vanhemman mallin "perässä" tihkuttaa useissa mopoissa perästä/laatikosta kardaanikoteloon.. josta valuu pikkuhiljaa siitä kumisuojasta ulos.. ei vaarallista jos tarkistelee silloin tällöin niitä öljyjä perästä ja laatikosta.. edellisessä oli sama "ominaisuus" ajelin sillä noin 40tuh.. eikä se sen kummemmaksi tullu... hieman sotki vain kardaanikoteloa ja perää..
    :-)

    Pekka voi kommentoida lisää
    :-)


    /Kid
  12. #42
    Lainaa kideon kirjoitti Katso viesti
    Aika hurjat kulutukset jos 2 litraa vie 4000km... (vai onko)
    Omia huomioita..
    Edellinen 1100 rt kulutti noin puolilitraa 5000 km.. ajettu 140 000km..
    Nykynen 1200 rt.. noin 5000 ajettu ja kulutus 1-2 dl.. ajettu 40 000km
    Puimurihan vie öljyä enemmän kun ajaa lujaa tai revittelee..
    Liikaa ei pidä laittaa sinne motoriin öljyjä.. syö ne kuitenkin.. joku aikaisemmassa viestissä mainitsi tuosta öljyn jäämisestä "jonnekkin" epämääräiseen paikkaan.. kannattaa tarkistaa ne öljyt kun on ajanut lämpimäksi koneen.. Pekan ohjeen mukaan..

    Tuo kardaanin "öljyyntyminen" aika yleistä siinä vanhemman mallin "perässä" tihkuttaa useissa mopoissa perästä/laatikosta kardaanikoteloon.. josta valuu pikkuhiljaa siitä kumisuojasta ulos.. ei vaarallista jos tarkistelee silloin tällöin niitä öljyjä perästä ja laatikosta.. edellisessä oli sama "ominaisuus" ajelin sillä noin 40tuh.. eikä se sen kummemmaksi tullu... hieman sotki vain kardaanikoteloa ja perää..
    :-)


    Pekka voi kommentoida lisää
    :-)


    /Kid

    Kiitokset vastauksesta. Aika hurjalta tuo öljynkulutus itsestäkin tuntuu, vaikkei tuo mikään kustannuskysymys niin olekaan. Olisi silti mukavampaa kun öljynmäärää ei tarvitsisi joka tankkauksen yhteydessä tarkistaa vaan voisi luottaa öljyn riittävän öljynvaihtovälin kuten aikanaan japanilaisissa. Öljyt olen tarkistanut direktiivien mukaisesti lämpimällä koneella keskituella ja ilman että olisi käynytkään sivutuella vaan suoraan ajosta keskituelle. Poikkeuksetta joka tarkistuskerralla öljyn määrä vähentynyt, välillä jopa niin alas ettei ole ikkunasta näkynyt. Mitään vuotoja en silti ole havainnut (perän ja kardaanitunnelin hienoista öljyyntymistä lukuunottamatta), eikä käynnistettäessä pölläyttele. Sen verran takana ajavan kertoman mukaan pakoputkesta tulee muutakin kuin kuumaa ilmaa, että varsinkin kunnon kiiihdytyksissä selvästi huomaa. Ei mitään siniharmaita pilviä kuitenkaan. Ajotapa noin yleisesti ottaen mielestäni hyvinkin maltillinen, toki joitain reippaita kiihdytyksiä silloin tällöin. Öljyä olen lisännyt siinä vaiheessa kun ollaan suurinpiirtein minimirajalla ja lisännyt lähelle maksimia, en ihan maksimiin kuitenkaan.

    Jotenkin itsekin arvelin tuon perän/kardanitunnelin alapinnan öljyyntymisen olevan oma lukunsa. Pitääpä tarkistaa perän ja laatikon öljytasot, jos vaikka selviäisi kummastako peräisin.
  13. #43
    Kaksi kesää ja 30000 km opetti että jätin pyörän pihassa aina samaan paikkaan ja ennen lähtöä vilkaisin öljytason ,siis kylmänä .
    Gastrolin jotain mitälie Rasingoilia söi väähäsen .
    Bilteman täyssynteettisellä sitten kulutus lakkasi niin etten tarkastussilmässä muutosta huomannut
    Triumph Tiger 800 XRX

  14. #44
    Lainaa Eagle-no2 kirjoitti Katso viesti
    Tutustukaa, veljet, 4 tahtisten moottoreiden normaaliseen öljyn kulutukseen, toisissa bensa laimentaa, toisissa vaan huohotuksessa kuluu, kovassa ajossa, paljonkin. Esim BMW:n boxeri voi kuluttaa öljyä, kun "huohottaa" paljon= vaihtaa ilmaa kampikammiossa 1,1 litran vikkelään tahtiin! Yleensä Boxeri vähän kuluttaakin, varsinkin kovaa kierrätettäessä! Mikähän tässä on Problema? Onks toi niin Kädettömien hommaa, lisätä öljyä! Mikään häpeä se minusta ei ole! Vai saako ajopukuun "tähden" Vie Öljyä! Koneet on vaan semmoisia! Esim, minun 80000 km ajettu R1100RS vie sen 0,15 l/vaihtoväli, jos ajaa hiljaa ja rauhallisesti, jos käskyttää, vie enempi. Öljynä ollut alusta asti vm. 1996 Täys-synteetinen öljy, ei mun valinta, olen toinen omistaja, hyvin silti toimii! Huoltokirjasta vaan sen näkee! Kulutukset/lisäykset kirjattu kans, Saksalaisella täsmällisyydellä (Uustuonti BMW)! Jos öljyn kuluminen on vähäisempää synteettisellä ok. En voi tietää! Mut öljyn kuluminen isossa boxerissa on normaalia! Ei elämää suurempi ongelma! BMW: Boxer moottoreissa erittäin hieno, öljysumun tiivistämisjärjestelmä, netistä löytyy kuvia!
    Onhan se nyt aika häpeällistä kun öljy vaan palaa...
    Supermoto
  15. #45
    Boxterihan tuossa kyseli lähinnä vinkkejä,mistä öljynkulutuksen erot voisivat johtua eri boxereiden välillä?Erot ajotavassa,eikä vauhdissa ei selitä tällä kertaa kulutuseroa... olin testilenkillä matkassa 7pv ja 3200 km omalla boxerillani ( r850r vm-02 ja kilsat 97tkm). Vauhtia ei juurikaan ollut reissussa Ruotsin läpiajoa lukuunottamatta,vuonojen kiertäminen oli pääosassa. Omassani ei öljysilmän kertoman mukaan kulunut öljyä reissussa lainkaan ja n.5000km jälkeen silmästäni voi huomata,että aavistuksen on vajennut ... eli kiinnostus siinä mistä näinkin isot kulutuserot voisivat johtua. Öljyt? Erot moottoreiden kulumisessa? Mahdolliset tarkistuskohteet moottorissa,huohotuksessa ?

    Sent from my RM-821_eu_finland_207 using Board Express
  16. #46
    EIH! Älkää jaksako tätä ikiaihetta. "Vastaukset" ja ennenkaikkea spekulaatiot siitä miksi & miten löytyvät Interwebin (tämänkin foorumin) ketjuista. Ajakaa niillä ja lisätkää jos/kun tarttee...
    <p>2002-2014</p>
  17. #47
    Tässähän tulee olo, että nyt on tullut sohaistua ampiaispesään ja kirjoitettua aiheesta josta ei BMW-palstalla saa puhua. Ei kai näitä ole pakko lukea jos aihe ei pätkääkään kiinnosta ja aihehan näkyy jo otsikosta. Ennen kirjoitustani käytin kyllä hakutoimintoa ja muutaman tätä aihetta sivuavan keskusteluketjun löysin ja ne luin. Jotain löysin myös muilta suomenkielisiltä foorumeilta, mutta en kovin paljoa kuitenkaan. Muunkielisiä palstoja en ole yrittänytkään lukea, koska suomi nyt sattuu olemaan ainoa kieli jota oikeasti osaan. Ainakaan niistä teksteistä mitä olen onnistunut löytämäään, en ole saanut selkeää käsitystä syistä, jotka näihin öljynkulutuseroihin vaikuttavat. Miksi siis toinen laite onnistuu hävittämään esim. 0,5 l/1000 km kun toinen vastaava onnistuu kulkemaan saman matkan 0,5 dl:lla. Eihän tämä suuri ongelma ole enkä tämän takia aio yöuniani menettää, onhan tuossa mopossani sivulaukku johon solahtaa kätevästi vaikka 5l kannnu 20 W 50 -mineraaliöljyä pidemmille reissuille. Toisaalta voisihan siellä ehkä kuitenkin mieluummin jotain muuta kuljettaa. Ja jos kokeneemmat bokserikuskit olisivat vaikka onnistuneet löytämään sellaisia asioita, joilla pysytyisi tuota kulutusta pienentämään, kuulisin vinkkiä mielelläni. Ja jos tämä on loppuun kaluttu aihe, niin jotain linkkiä eteenpäin sivuille joista voisin saada vastauksia saa myös ehdottaa.
  18. #48
    R1200GSA -08. Viime öljynvaihtovälillä piti lisätä 0,7 litraa. Nyt takana on noin 6500km vaihdon jälkeen ja noin 1000km sitten lisäsin ensimmäisen kerran koska öljyvalo alkoi silloin tällöin räpsiä.Liemet on castrolit, pysyvät paremmin kuin joku-toinen-mitä-en-muista. Suurin juttu omasta täysin ei mihinkään perustuvasta näkemyksestä on, että pätkäajossa kuluttaa enemmän mutta jos lasettaa mylly lämpösenä tuhansia peräjälkeen niin kulutus on pienempää.
  19. #49
    Mullon jotain vikaa ku ei vie mitään ?....täytynee avata kone levällee et joku juttuhan tossa on ?


    ...ai niin ja kampe oli R1100GS ja 70tkm....nii ja net öljyt 5w-50 täyssynteettiset ympäri vuoden Mobil RF 1
  20. #50
    Alle litran lisäyksellä olen selvinny vaihtoväleistä. Pääosin käyttäny sitä halapaa motox 20w-50 mineraalitököttiä. Viime syksynä ennen talvisäilöön laittoa vaihdoin koneeseen jostain syystä motoxin 10w-40 puolsynteettiset, en kyl laita enää. Olivat melko laihaa litkua kun vaihdoin pois, empä noilla kyllä ajellukkaan kun viitisen donaa. Tästä lähin vaan semmosta kamaa sisään missä on kuuma pää väh. 50. Nyt koneen voitelee tuo huurteenkin mainitsema mobil 5w-50 rally jormula peak life. Ei ole pahan hintastakaan verrattuna mp-kuvalla varustettuihin purkkeihin, yleensä jostain saa alle 30e sen 4litraa.
    :-)
  21. #51
    Lainaa boxteri kirjoitti Katso viesti
    Tässähän tulee olo, että nyt on tullut sohaistua ampiaispesään ja kirjoitettua aiheesta josta ei BMW-palstalla saa puhua. Ei kai näitä ole pakko lukea jos aihe ei pätkääkään kiinnosta ja aihehan näkyy jo otsikosta. Ennen kirjoitustani käytin kyllä hakutoimintoa ja muutaman tätä aihetta sivuavan keskusteluketjun löysin ja ne luin. Jotain löysin myös muilta suomenkielisiltä foorumeilta, mutta en kovin paljoa kuitenkaan. Muunkielisiä palstoja en ole yrittänytkään lukea, koska suomi nyt sattuu olemaan ainoa kieli jota oikeasti osaan. Ainakaan niistä teksteistä mitä olen onnistunut löytämäään, en ole saanut selkeää käsitystä syistä, jotka näihin öljynkulutuseroihin vaikuttavat. Miksi siis toinen laite onnistuu hävittämään esim. 0,5 l/1000 km kun toinen vastaava onnistuu kulkemaan saman matkan 0,5 dl:lla. Eihän tämä suuri ongelma ole enkä tämän takia aio yöuniani menettää, onhan tuossa mopossani sivulaukku johon solahtaa kätevästi vaikka 5l kannnu 20 W 50 -mineraaliöljyä pidemmille reissuille. Toisaalta voisihan siellä ehkä kuitenkin mieluummin jotain muuta kuljettaa. Ja jos kokeneemmat bokserikuskit olisivat vaikka onnistuneet löytämään sellaisia asioita, joilla pysytyisi tuota kulutusta pienentämään, kuulisin vinkkiä mielelläni. Ja jos tämä on loppuun kaluttu aihe, niin jotain linkkiä eteenpäin sivuille joista voisin saada vastauksia saa myös ehdottaa.
    Kun tuo "kulutus" on niin kovin käsitteellistä. Itse tarkastan omasta RT'stä öljyn aina omassa tallissa, keskiseisontatuella KYLMÄNÄ. Pidän aina öljyn pinnan lasin keskellä ja lisään vasta kun se on alareunalla. Viime keskiviikkona öljyn pintä oli lasin keskellä. Viikonloppuna +700km (LT-kokoontumisen ajoja). Kun tulin tuolta takaisin, niin öljyäpä olikin yllättäen hieman vajaat täysi "lasillinen". Tänään töistä tultua ja pyörän jäähdyttyä taas lasin puolivälissä... Missä se sitä öljyä hautoo - en tiedä...

    Mutta väitän, että eniten nuo bokserit vie öljyä kun tunnolliset kuskit sitä tunkee koneeseen heti kun pinta alkaa vajoamaan lasin yläreunasta.

    Toistan nyt oman käsitykseni

    - tarkista öljy aina samalla tavalla, keskiseisontatuella, samassa paikassa, lämpimänä tai kylmänä
    - älä lisää turhaan öljyä ennenkuin se on lasin alareunassa
    - älä lisää ennenkuin "kahdessa mittauksessa" olet saanut saman viestin - "lisää öljyä"...

    Ja miksi se sitten vie öljyä jos vie?

    - oletko ajanut pitkiä, kovia moottoritievetoja - saattaa viedä ja haihduttaa öljyn sekaan miksaantuneen bensankin samalla...
    - onko pyörä vielä sisäänajossa <30tkm (voi viedä ja jos tuota ei sisäänajeta kunnolla, niin voi viedä jatkossakin)
    - ja lopuksi - ei ole epänormaalia, että bokseri vie hieman öljyä - jotkut enemmän kuin toiset - moottorikonstruktio, ilmajäähdytys, makaavat sylinterit aiheuttavat tuota
    - ja vielä, vielä: ÄLÄ OLE HETI TUNKEMASSA LISÄÄ ÖLJYÄ kun pinta lasissa vajoaa.... Se on varmin tapa kuluttaa öljyä. Kannattaa seurata rauhassa öljyn määrää.
    - Ikinä ei kannata katsoa tuota jos moottoria ei ole ajettu kunnolla kuumaksi. Puolilämmin moottori (kone) hukkaa sen öljyn johonkin jemmaansa.

    En edes viittaa loputtomiin keskusteluihin siitä mitä öljyä kannattaa käyttää / olla käyttämättä... Mitä kuluu enemmän kuin toista. Bokseri on ZENiläinen kokemus. Jonain päivänä lakkaat seuraamasta sitä öljyn pintaa ja samana päivänä se pyörä lakkaa sitä kuluttamasta.....
    Viimeksi muokannut: C-A-D; 05.08.2013 klo 21:45.
    <p>2002-2014</p>
  22. #52
    Lainaus vähän aiempaa ketjusta:

    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    Eiköhän keskustelu / kysymys ole poikinut siitä kun uusi BMW-omistaja on huolissaan kammppensa kunnosta. Eli siitä että onko normaalia, että öljyä kuluu?
    Ja sitten tuoreempi:
    Lainaa C-A-D kirjoitti Katso viesti
    EIH! Älkää jaksako tätä ikiaihetta. "Vastaukset" ja ennenkaikkea spekulaatiot siitä miksi & miten löytyvät Interwebin (tämänkin foorumin) ketjuista. Ajakaa niillä ja lisätkää jos/kun tarttee...
    Miksiköhän näin jyrkkä kommentti nyt? Eiväthän kaikki käyttäjät lue /ole lukeneet tätä sivustoa aktiivisesti alusta asti, taikka edes puimurin hankinasta alkaen. Ja nopeampi tosiaan on öljyä lisäillä,kun kaiken maailman hakumoottoreita starttailla ja ajella tuntitolkulla interwebin syövereissä erottelemassa jyviä akanoista. Täällä kun kuitenkin on guruja C-A-D ml. seuraamassa keskusteluja ja hyvin speksattuihin ja esittettyin kysysmyksiin on yleensä saanut ihan ulkomuistista taitajilta perusteltuja ja asiallisia vastauksia.

    Boxterin aloitusviestissä tähän säikeeseen oli mielestäni hyvinkin tarkasti kuvattu kulutusluemat ja esitetty kysmys mistä moinen iso ero kulutuksessa voisi johtua. Minäkin tarkensin osaltani olosuhteita, jotka rajasivat ajotapaa yms. pois.

    Öljymäärän mittaukseen ei tarvitse kenekään vastailla, sitä ei edes kysytty, sen helpompaa asiaa ei olekaan,kun vakioida tarkastus.
  23. #53
    Lukaisin läpi yhtä Saksan Bemari -forumin R1100/1150 -palstaa jossa oli juuri kyse öljynkulutuksesta.
    Siellä tuli myös tuo sama asia esille; mittaus aina samalla tavalla joko kylmänä tai kuumana, koska
    kylmän ja kuuman öljyn tilavuusero on n 0.2 - 0.25 litraa joka näkyy jo silmässä.
    Kulutuslukemien skaala oli aika iso: tuli 0.1, 0.14, 0.2, 0.3, 0.4 ja isoin taisi olla 0.5l/1000 kilometrillä
    mutta tuo siis Saksassa.
    Omalla R1150RT -01 (vasta 90t ajettu) kun äsken ajelin hiukan pidemmän, 1600km nykäisyn ja pari muuta lyhempää reissua, oli n 2600km aikana öljysilmä hiukan laskenut. Kun n desin laitoin, on taas suurin piirtein pinta keskellä. Öljy Mobil 5W50 synteettistä.
    Öljyä kun ei juuri kulu, niin tarkistan aina kone kylmänä ennen ajoa.
  24. #54
    Lainaa rantave kirjoitti Katso viesti
    Lainaus vähän aiempaa ketjusta:



    Ja sitten tuoreempi:


    Miksiköhän näin jyrkkä kommentti nyt? ...
    Varmaan vaan väsymyksestä. Pari vuotta vanha ketju ja lukemattomia muita samanlaisia Suomalaisilla ja ulkomaisilla foorumeilla.
    <p>2002-2014</p>
  25. #55
    samalla tavalla itsekin öljyn pintaa toisinaan tutkinut, aina samassa tallissa ja keskituella. omalta pihalta ei sen verran suoraa kohtaa löydy että voisi luotettavasti asiaa tutkia.

    ekana kesänä olin aiheesta huolissani, jonkin verran oli silmässä pinta laskenut. kauppaan ja hakemaan sopivaa öljyä lisättäväksi. ja eikun talliin lisäämään. lopputulemana oli, että meni vissiin kokonaiset 2dl sitä öljyä ja pinta oli taas yläkohdassa. enpä ole sen jälkeen ressannut asialla. tietokone sanoo tyhjäkäynnillä, että öljyä on riittävästi ja koko kesän seisonut pyörä pihassa sivutuella, kun keskijalalle ei ole voinut laittaa seisomaan pitemmiksi ajoiksi. vaan eipä tuo ole käynnistäessäkään savua tuhauttanut..

    mutta enpä ole kyllä varalta öljypurkkiakaan koskaan vielä mukana pitänyt.

    öljyjä vaihtaessani kaadoin suunnilleen koko neljän litran kannun sisään, silmän mukaan laitoin, en halunnut liikaa laittaa, ettei kytkin vahingossakaan saisi öljyä. kaipa sinne kuitenkin huoletta kestäisi kaataa koko kannu, kun manuaalissa lukee 4 litraa tilavuus.

    paljonkos se silmän koko olikaan, puoli litraa suunnilleen..?
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  26. #56
    Lainaa XX-xenon kirjoitti Katso viesti

    paljonkos se silmän koko olikaan, puoli litraa suunnilleen..?
    Kyllä, noin 0,5l lukee 1200:n manuaalissa ja sen verran eilen kaadoin öljyä koneeseen kun taso oli alalaidassa. Ajoin eilen 600km lenkin. Viimeisen noin 150 km aikana paloi "tarkista öljymäärä" merkki. Kotipihassa syttyi Oil OK valo. Pyörä keskituelle ja 5 min odotus --> alalaidassa oli öljyntaso vaikka 3300 km viimeiksi lisätty öljyä. Eli kulutus n 1,5dl / 1000km 38tkm ajetulla pyörällä. Öljyvaihdon yhteydessä vaihdoin koneeseen Castorilin 4T20/50 motoöljyä, mutta öljyvaidon jälkeen olen lisännyt auton öljynvaihdosta ylijääneeseen Shellin täyssynteettistä 5/40 Ultraa. Ja jos heräs kysymys haittaako jos sekoittaa eri öljylaatuja niin ei haittaa. Tarkistin joskus jonkun öljyfirman FAQeista. Tietty jos huonompi laatuista lisää niin luokistus laskee.
  27. #57
    R 1200 GS 2009

    Alle 10 tkm ajettuna öljynkulutus oli luokkaa 0,3 l / 1000 km , 20 tkm ajettuna noin 0,2 l / 1000 km
    ja nyt 30 tkm ajettuna noin 0,15 l / 1000 km.

    Mittaustapa:
    Öljýnvaihdon jälkeen ajettu 3000 km kunnes ajotietokoneen näyttöön ilmestyi öljykannun kuva.
    = Kehoittaa tarkastamaan moottorin öljymäärän esim. seuraavan tankkauksesn yhteydessä.

    Öljyä lisätty 0,5 litraa jolloin öljypinta asettunut lähelle tarkastussilmän yläreunaa.

    Moottoriöljynä käytetty Castrol 15W-50 osasynteettinen .

    Öljynkulutus näissä boxereissa vaihtelee melkoisesti yksilökohtaisesti.
    Esim. Tekniikan Maailman käyttötestipyörässä 2008-2009 lisättiin öljyä vain
    yhden kerran 40.000 km matkalla.

    Oma ajatukseni asiasta on että jos moottori toimii normaalisti , suorituskyky on tallella,
    ei savuta , ei vuoda öljyä ulospäin , ei kuulu poikkeavaa mekaanista ääntä niin silloin
    ei ole mitään syytä huoleen, oli öljynkultus sitten 0,2 tai 0,5 litraa tuhannella .

    Lisätään öljyä kun tarvetta on ja nautitaan ajamisesta.


    Vanhemmissa / enemmän ajetuissa yksilöissä runsaampi öljynkulutus saattaa johtua
    esimerkiksi jumittuneista männänrenkaista/öljyrenkaista.
    Esimerkiksi Forte valmistaa moottoriöljyyn lisättävää lisäainetta (Forte motor flush) josta saattaa olla apua kyseiseen ongelmaan.
    Omakohtaisia kokemuksia kyseisistä aineista ja niiden vaikutuksista ei minulla ole.
    Viimeksi muokannut: GSR600; 07.08.2013 klo 11:17.
    R 1200 GSA LC

    Aikaisemmat:
    GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
  28. #58
    Lainaa GSR600 kirjoitti Katso viesti
    R 1200 GS 2009

    Alle 10 tkm ajettuna öljynkulutus oli luokkaa 0,3 l / 1000 km , 20 tkm ajettuna noin 0,2 l / 1000 km
    ja nyt 30 tkm ajettuna noin 0,15 l / 1000 km.

    Mittaustapa:
    Öljýnvaihdon jälkeen ajettu 3000 km kunnes ajotietokoneen näyttöön ilmestyi öljykannun kuva.
    = Kehoittaa tarkastamaan moottorin öljymäärän esim. seuraavan tankkauksesn yhteydessä.

    Öljyä lisätty 0,5 litraa jolloin öljypinta asettunut lähelle tarkastussilmän yläreunaa.

    Moottoriöljynä käytetty Castrol 15W-50 osasynteettinen .
    aika nopeasti tuokin varoitus tulee jos vain 3tkm ehtii ajamaan. yksilöitä tuntuvat tosiaan olevan, omassa ei vielä koskaan ole kyseinen valo palanut. tai sitten se ei vaan toimi.. tällä hetkellä mittarissa jotain 43tkm ja myös -09.

    aiemmin sisällä 20w-50 ja nyt on myös 15w-50 osasynteettinen tms valmiste.

    jonkin verran siellä on kuitenkin pakko olla arsenaalia jäljellä valon syttymisen jälkeenkin kun manuaalissa lukee, että tarkista öljy seuraavalla pysähdyksellä, eikä lue että pysähdy välittömästi lisäämään öljyä. mutta jos kulutus olisi vaikka sen pari desiä per tonni, niin helpostihan sitä ajelee seuraavalle tankille, jos vaikkapa silmän alapuolella olis varalla 3-4dl öljytilaa ennen kuin alkaa tapahtumaan pahempia..
    '07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211

    onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...

    6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
  29. #59
    Lainaa GSR600 kirjoitti Katso viesti
    R 1200 GS 2009

    Alle 10 tkm ajettuna öljynkulutus oli luokkaa 0,3 l / 1000 km , 20 tkm ajettuna noin 0,2 l / 1000 km
    ja nyt 30 tkm ajettuna noin 0,15 l / 1000 km.
    Tuo onkin positiivinen kehityssuunta kun öljynkulutuksen kehitys on negatiivista. Itselläni ei liene tuosta ilman toimenpiteitä toiveita kun kilometrejän on n. nelinkertaisesti takana.

    Lainaa GSR600 kirjoitti Katso viesti
    R 1200 GS 2009
    Öljynkulutus näissä boxereissa vaihtelee melkoisesti yksilökohtaisesti.

    Oma ajatukseni asiasta on että jos moottori toimii normaalisti , suorituskyky on tallella,
    ei savuta , ei vuoda öljyä ulospäin , ei kuulu poikkeavaa mekaanista ääntä niin silloin
    ei ole mitään syytä huoleen, oli öljynkultus sitten 0,2 tai 0,5 litraa tuhannella .

    Lisätään öljyä kun tarvetta on ja nautitaan ajamisesta.


    Vanhemmissa / enemmän ajetuissa yksilöissä runsaampi öljynkulutus saattaa johtua
    esimerkiksi jumittuneista männänrenkaista/öljyrenkaista.
    Esimerkiksi Forte valmistaa moottoriöljyyn lisättävää lisäainetta (Forte motor flush) josta saattaa olla apua kyseiseen ongelmaan.
    Omakohtaisia kokemuksia kyseisistä aineista ja niiden vaikutuksista ei minulla ole.
    Sehän tässä eniten hämmästyttääkin, miten yksilökohtaiset erot ovat näin suuria. Luulisi BMW:n tehtaalla toleranssien kuitenkin olevan ihan nykyaikaisella tasolla ja koneiden lähtevän tehtaalta varsin identtisinä. Ja omassakin mielestäni kone toimii kaikin puolin normaalisti (vaikkei vertailupohjaa toiseen samanlaiseen olekaan) joten ei kai tässä sinällään suurempaa syytä huoleen ole. Nuo männänrenkaat ja lisäaineet käyneet myös mielessä, mutta ennen sellaisten käyttöä haluaisin saada jotenkin selville tuon öljynkulutuksen syyn. Mahtaisiko joku ohivuotomittauksen teettäminen olla järkevää, en tiedä. Ehkä toistaiseksi tyydyn vain seurailemaan tilannetta ja kartuttamaan lisää kilometrejä ja kokemusta tästä ajopelistä.
  30.  
  31. #60
    Lainaa boxteri kirjoitti Katso viesti

    Sehän tässä eniten hämmästyttääkin, miten yksilökohtaiset erot ovat näin suuria
    Vai onko kyse kuitenkin eri tyyppisestä ajosta - en tiedä. Tuossa aiemmin kerroin oman -08 GSA:n lukemia (ajettu 86,5tkm) ja MUTU havainnon siitä, että pätkäajossa kuluttaa enemmän kuin pitkällä baanalla. Oletan (en tiedä) että boxerin toleranssit täytyvät olla suurehkoja tuon ilma/öljy jäähdytyn vuoksi joten kone kylmänä falskaa läpi kunnes normi lämpötila on saavutettu ja kulutus vähenee.

    En teidä, arvailen.
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen