Olisi nyt hieman karttaongelmaa, kun pitäisi löytää joku kartta, joka toimisi sekä reittisuunnittelussa, että hyväksi havaittujen reittien muistiin merkitsemisessä.
Reittisuunnittelu
Tässä pitäisi tietysti olla mahollisimman iso näkymä kerrallaan silmien edessä, joka puoltaisi taitettavaa karttaa.
Reittien merkitseminen
Tässä taas pitäisi olla joku karttakirja tai vastaava, että säilyvyys olisi vähän parempi kuin taitettavassa kartassa. Semmoisen kun muutaman kerran menee taittamaan, niin sittenhän se jo repeää jne...
Muuta
Pyörä kun on tommonen matkaenduron kuvatus, niin kartan pitäisi sittenteitysti olla sitä tasoa, että myös pienemmät tiet olisi fiksusti merkitty.
Mitään umpeen kasvaneita kärrypolkuja pitkin en oo tupannut ajelemaan, mutta parhaat ajokokemukset on kyllä ehottomasti hienoilta hyväkuntoisilta hiekkateiltä ja sitten niiltä mutkaisimmilta asfalteilta...
Yrittänyt tässä tutkia mm seuraavia opuksia:
Automatkailijan Suomi Matkaopas ja kartasto 2010
Ihan asiallisesti merkattu erinäköisiä reittejä ja pari kohdettakin sinne sekaan, mutta karttaa luvattoman vähän näkyvissä. *
GT Tiekartasto Suomi 2010
Kyllähän täällä sitten kaikki kinttupolutkin on merkitty, mutta kiitos 1:200 000 tavaraa mahtuu yhelle sivulle sitten taas niin vähän etten oikeen keksinyt miten tällä sais kunnollista reitin poikasta vaikka jollekin ~200 km reissulle sais vedettyä kun pahimmillaan tarvitaan jo 5 sivua tommoseen *
Jollain viisastenkiveä taskussa?![]()
MIVVin hiilikuituputket saavat Varaderon ärjymään =)
Tuota motoristeille suunniteltua kartastoa kannattaa vilkaista. Sivuahan siinäkin joutuu vaihtamaan, mutta etukäteen järjestelemällä lehdet se sujuu ihan ok. Ylimääräisen pumaskan voi myös näppärästi jättää kotiin
Reittiä suunnitellessa joutuu tietty tekeen vähän palapeliä niillä irtolehdillä. Ne ovat kaksipuoleisia, joten ihan avattavan kartan tasolle ei pääse..
Motoristin GT-kartta
Kyllä mä tuotakin yritin paikallisista kirjakaupoista kaivella, mutta kertoivat, että painos on loppu, eikä oo enää saatavilla.(Qujin @ Touko. 24 2010,22:53) kirjoitti
Muutenkin melko vanha jo, kun on vuoden 2005 materiaalia =(
Oli myös listahinta ihan homokallis, >60 e![]()
MIVVin hiilikuituputket saavat Varaderon ärjymään =)
Tuota Motoristi GT -karttaa voin minäkin suositella. On kallis, mutta tuo materiaali kestää vettä ja esim. taittelua vaikka kuinka, eikä repeä noista taittokohdista.Saisi uusi painos tosiaan tulla.
(Ja jottei joku nettipoliisi tule hirttämään mua, niin mainittakoon, että työskentelen tuon materiaalin maahantuojalla. Sinänsä itse kartan julkaisijan/julkaisemisen kanssa ei minulla ole tekemistä (paitsi, että sain tietenkin mallikappaleen "näytteeksi";)).
TH
Bandit1200S
TH
Bandit1200S
Tuossa muutama paikka vähän halvemmalla, jos vielä Motoristin GT karttaa saa.
Autoliitto
Varuste.net
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
Tämä on hyvä. Maisematiet ja muuta tarpeellista valmiiksi merkittynä ja sivut on karttataskun kokoisina paloina. Taitaa olla vedenkestäväkin. Vanha painos joo, mutta sen takia ainakin viime kesänä oli useammassa kirjakaupassa (Humppilassa ja joissain abc-asemilla) poistomyynnissä. Hinta muistaakseni 10-20e välissä.(Qujin @ Touko. 24 2010,22:53) kirjoitti
Reittisuunnittelu sitten perinteisellä Autoilijan Tiekartalla 1:800 000.
K1200GT & 701Enduro
Kysyppäs Karttakeskukselta.Mä ostin omani sieltä pari vuotta sitten.Heillä on myös palvelu jolla ne tekee siltä alueelta kartan kuis haluat,vaikka maanomistajien rajoineen.
Ed. Se on ihan totta että jos aiot mennä pohjois-etelä- suunnassa niin se karttajako on kyllä melko hankala.Sitten vaan se isompi pääreitin katsomiseen.
Kyselin syksyllä Karttakeskuksen edustajalta uuden painoksen perään. Vastaus oli, että ei kannata henkeä pidätellen odottaa. Kartan hinta muodostui valitun paperin vuoksi niin korkeaksi, että ovat joutuneet myymään alennuksella ison osan niistä (itse maksoin reilut 30 euroa v. 2008). Samalla menivät katteet sen sileän tien. Eli hyvä tuote, mutta ei kannata valmistaa...
Reissut: http://kettulantalli.fi ja muut höpinät: http://takapiha.org
Bikeologia: Honda NX650 Dominator > Yamaha TT600R > BMW F650GS Dakar > BMW R1150GS Adventure > BMW R1200GS Adventure
Tommonen on mullakin käytössä ja täältä niitä saa varmaan vieläkin. Kallis mutta hyvä.
Everything I'd really like to do is either illegal, immoral or fattening.