Muutaman vuoden tauon jälkeen on mahdollisuus palata satulan päälle ja nyt päänvaivaa aiheuttaa pyörän valinta.
Kriteereinäni on siis tuo 1000cc,supersport,2004-2007 ja hinta välillä 7500-9500e.
Mielessäni pyörineet vaihtoehdot:
Kawasaki ZX-10R
Yamaha Yzf-R1
Honda CBR1000RR
Suzuki Gsx-r 1000
Kaikkien näiden koeajot on edessä, mutta mitä kokemuksia porukalla on? Ja faktat kestävyydestä, luotettavuudesta yms. ?
Olisi hienoa saada jotain pientä tietoa kyseisistä peleistä, joihin kiinnittää huomiota koeajon yhteydessä.
-Freed-
Kyllä ne kaikki hyviä pyöriä on. Kaikissa hakkaa tankki palleille jos omistat moiset, edes pienet. Kaikilla pääsee lujaa ja voi jopa radallakin mennä moista vauhtia.
Ensimmäisenä kannattaa tosiaankin koeistua ja/tai ajaa mikäli on mahdollisuus.
Luotettavuus vaihtelee yksilöstä toiseen, riippuu täysin miten vehjettä on pidetty, käytettynä ostaa käytetyn.
Itsellä oli nelisen vuotta edellisestä pyöräilystä ja ostin tuomosen valmiiksi kaadetun pelin jossa ongelmat on lähinnä kosmeettisia ja kaataessa ei välttämättä harmita niin paljon, kuin sen kiiltävän naarmuttaminen housujen vetoketjulla.
Käy vaikka pyörähtämässä noissa jokaisessa merkkikohtaisessa keskustelussa tutkimassa mitä löytyy.
Varmaan tulee kommenttia, että "pienemmälläkin selviät", mutta jos on järki päässä ja osaat kääntää kaasua maltillisesti niin pitemmänkin tauon jälkeen selviät hengissä ja muita kanssakulkijoita vaarantamatta.
-Gsxr 1000 K2 --> KTM 450 exc 2004-
Omat valinnat olisivat:
Vm. -04. 10R
Vm. -05/06 Gixxeri
Vm. -07 Gixxeri
Perusteluina se että kyseiset kamppeet ikäryhmistään selvästi hauskimpia ajettavia... Muissakaan malleissa ei kyllä mitään vikaa.
Jos -08/09 otettaisiin mukaan arpajaisiin niin 10R aika ehdoton. Uusista ottaisin bemarin ilman isompaa arpomista. *
Luotettavuuden suhteen ei ole isompia ongelmia missään japski tonnarissa. Kaikki kestävät uskomattoman hyvin siihen nähden kuinka kovaa rampaa niille kestää antaa.
Supermoto
Itse koeajan joka vuosi kaikki tonniset mitä pystyy, ja sanoisin että koeajon perusteella se valinta kannattaa tehdä. Laadullisesti tai millä tahansa muulla vertaustavalla ovat kaikki aika samanlaisia. Hieman eri luonteita saattaa huomata. Itse päädyin K7aan ja omien koeajojen perusteella seuraavat pyörät ovat parhaat.
Suzuki K7 (K9 on tosi hyvä mutta aika samaa kauraa) K5/K6 vain jos haluaa vanhemman (halvemman) hyviä myös.
Yamaha 2007 R1, vanhemmista en oikein pitänyt, toi 07 on pirun hyvä pyörä, uudempi taas tuntuu ja menee kuin V2 eikä istu alle ollenkaan.
Honda 08 Blade on parhaita pyöriä mitä olen ajanut, saman tapainen kuin noi mainitut suskit, vanhemmat hajuttomia/mauttomia.
Kawan uudemmat ei oikein istu alle, 04/05 on ainut vaihtoehto, 05 tais olla ohjausiskari vakiona, mikä on tolle pyörälle hyvä juttu.
Tämän vuoden pyöristä bemari vois olla hyvä vaihtoehto, tosin silloin pitää maksaa samasta paketista sen 5000€ enemmän, jos se ei haittaa kannattaa sitäkin kokeilla.
Mutta kuten aina kun kysytään forumilla mikä pyörä olisi hyvä niin on aika mahdotonta saada objektiivisa näkökulmia tyypiltä jolla on Suskin S-merkki avatarina, koeajolle vaan. Mutta tossa on mun lista suosituksista.
kiksu vaan on hyvä. sanoi koira ku p.... nuoli
![]()
Honda 1000XL -09
Aiempaa jutustelua...
Harmi kun en löydä enää yhtä toista ketjua, johon tuli hyviä kommentteja kaikista tonnisista japsikyykyistä, liekö aloittaja poistanut sen ketjun?
Osta Blade, jossa on vielä takuuta jäljellä. 07-mallikin on vielä takuupeli, olettaen että muut ehdot täyttyvät (alkuperäinen takuu taisi olla 4 vuotta).
.
Nyt kokeiltu 06 blade ja 08 R1. Yamaha ei oikein istunut alle ja tuntui jotenkin raskaalta tuon bladin jälkeen. Honda tuntui hienostuneemmalta ja tattui mutkiin kuin ajatus. Eikä keskusta ajokaan tuntunut niin raskaalta kuin yamahalla. Tämän testin jälkeen blade tuntuu vahvalta vaihtoehdolta, ensi viikolla testiin vielä 08 Gikseri. Eniten silmää miellyttää tuo Suzuki, joten odotukset kovat.
-Freed-
Ei oo Gixxerin voittanutta...![]()
ex-Yamaha XV 750 Virago 1994
ex-GSX-F 600 K6
ex-GSX-R 1300 Hayabusa K7
ex-GSX-R 1000 K8
Honda CBR1000RR Fireblade ABS 2013 ja kaveri
Triumph Speed Triple 955i 2002
Onhan Gixxerin voittaneita montakin, hinta/laatu kyl kohtaa gixxerissä.(alennusmyynnistä/ylivuotisia saa "halpoja 09, kawa 10 09 kans".
GSXROn vaan niin hyvä, muista ei juurikaan kokemusta
![]()
GSR 600 -06 ---> GSX-R 1000 -05
Jos jotenkin vain kikserin ajo-ominaisuudet olisivat samanlaiset kuin hondan niin kyllä sellaiseen kallistun. Ulkonäkö kikserissä on mielestäni paras noista tonnisista. Valkoinen on pyörän väri mitä katsomaan menen jahka tulee vaihtoon.
-Freed-
Kun puhut mutkiin taittamisesta, kannattaa tarkistaa käytetyissä pyörissä renkaiden kunto. Tämä seikka vaikuttaa enemmän kyseiseen asiaan kuin mikä pyörä/merkki sulla on alla. Ja kyllä Gixxerin ajo-ominaisuudet ovat täysin Hondan vertaiset. Honda saattaa tuntua vähän anteeksiantavammalta.
K5-K6 Gigsu tai -04-05 10R. Tästä uudemmat on vähän.. "mietoja".Jos sattuu halvalla löytämään, niin -08 Bladehan noista japsikyykyistä on paras (viime kesänä oli nettimotossa yksi 9500,-). -04 uudemmat R1:t itellä ajamatta, kuulemma heikko keskialue niin ei ole niin kiinnostanut.
Jokos noissa K8 kiksereissä on tuo karttojen valinta? Vieläkään en kyseistä peliä ole päässyt kokeilemaan, mutta toivottavasti nyt onnistuisi muutaman päivän sisään.
-Freed-
On niissä samaten K7 mallissa joka on täysin sama K8:n kanssa. Täysin turha keksintö ainakin oman kokemuksen perusteella..(Freed @ Kesä. 14 2010,21:26) kirjoitti
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Eli onko ainoa ero tuossa K7 ja K8 välillä tuo putkisto? Vai onko tuo tupla putkisto vasta K9:ssä?(Vonikka @ Kesä. 14 2010,21:36) kirjoitti
-Freed-
Gixxer on varma valintaKatti ja häkäpöntöt pois, stumppi Yoshi kiinni ja pikku säätö..........ääntä, voimaa ja näköä kotitarpeiksi. Ainakin itte tykkään.
![]()
GSX-R 1000 -08 *ECU-Editoitu307,3km/h Joensuu 2011
Itsellä kolmatta kesää -06 blade. Vertailukohtia ei k4 ja k6 giksujen lisäksi ole kun olen pyrkinyt välttämään koeajoja, tuppaavat olemaan kalliita.
Jos kilonen pitää olla niin noista kyllä laittaisin ehdottomasti tuon k6 giksun, tuntui helpommalta viedä radalla kuin Honda ja muutenkin istui itselleni ehkä paremmin. K4 taasen oli klohmompi ja kankeampi kuin oma blade.
Hondan ehdottomasti huonoksi puoleksi sanoisin huollettavuuden, katteet on pirun hankalat irrottaa, ja ne täytyy irrottaa jos meinaa tehdä mitään muuta kuin tankata. Katteiden maalipinnassa on myös jännittävä ominaisuus, se haalistuu ja naarmuuntuu käsittämättömän helposti, luultavasti joutuessaan kosketuksiin ilmakehän kanssa.
Lisänä vielä Hondan hauska tapa kasata asioita "päällekkäin", eli jos haluat vaihtaa/tarkastaa jotain, niin ensin on purettava puoli pyörää. Vaihdekaavion kääntämiseen tarvitsee uuden kiksin, suikassa riittää kun kääntää polkimelta tulevan tangon toiselle puolen akselia.
Omassa bladessa ollut myös satunnaista kolmella käyntiä pyörän seistyä päivätolkulla Suomen kesässä, elikkäs vesisateessa. Luultavimmin joku tulpanhattu falskaa vähän kosteutta, sillä ongelma poistuu aina parin kilometrin jälkeen.
Mutta ihan ok pyörä tuokin on, ei siinä mikään niin paljon häiritse että se pois pitäisi vaihtaa.
Osta semmonen pyörä mikä nyt sattuu miellyttämään, ei senkään kanssa tarvitse ikuisesti elää.
K7 oli eka tupla ulostuloilla ja K8 on TÄYSIN sama malli. Sitten taas K9 on uudistettu kun taas K10 on taas K9:n kanssa sama. Mallit vaihtuvat kahden vuoden välein.(Freed @ Kesä. 14 2010,21:39) kirjoitti
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Gixu on kova peli. Itse joutuu ajelemaan jamahalla, kun susuki lähti uuden omistajan matkaan![]()
Never argue with an idiot. They bring you down to their level and beat you with experience.
Näyttäsi Siuza olevan kovassa huudossa täällä...
Itseäni alkoi tuo rata-ajo myöskin kiinnostamaan. 12R ei nyt ole niitä optimaalisimpia vehkeitä sinne, vaikka sitä onkin rakkaudella laitettu.. Toisaalta kadullakin pitäisi ajaa ja joskus matkaakin tehdäHelppo yhtälö!
Nyt siis kilopeliä metsästämään. Uusi Ryks koeajettu, eikä ainakaan nopealla kokeilulla tullut mitään "rojut punttiin"-elämystä. Siispä Gigsua ja 10R:ä vielä kokeilemaan.
Pointti oli nyt se, että onko nyt kaikki täällä Gigserin kannalla, vai löytyykö niitä muiden merkkien puolustajia??
Jos löytyy, niin perustelkaa vähän.
Tietty se otetaan, mikä oman pyllyn alle sopii.
"If speed kills, I'm a dead man"
Löytyy, jos onnistut saamaan 08-bladen tuohon hintahaarukkaan. Siitä pitääkin sitten korottaa kymppitonni, jos haluaa mitään parannusta.(Suiza82 @ Kesä. 17 2010,13:15) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Unohdin laittaa tuohon et hintahaarukka on meikäläisellä vielä vähän auki. Tietysti S1000RR olis se unelma, mut ihan niin leveä ei ole haarukka. Eli jos vaik 8-16k pidettäs haarukkana.(vetomies @ Kesä. 17 2010,13:44) kirjoitti
"If speed kills, I'm a dead man"
Mulla taas se hinta saisi olla max 12k €. Joten kyllä omasta mielestä tuo Suitsa osuu siihen erittäin hyvin, kunhan nyt vaan pääsisi sitä kokeilemaan ja tekemään päätöksiä.(Suiza82 @ Kesä. 17 2010,13:54) kirjoitti
-Freed-
Ite vaihdoin kahden gixun jälkeen R1seen takaisin. Enkä oo katunu. Ainoa mitä tohon pianoon haluaisin olisi K5-6 kilogixun alavääntö. (kokoputkella paranisi, muttei kiinnosta niin paljoa)(Suiza82 @ Kesä. 17 2010,13:15) kirjoitti
Nyt on K7 gixxeri kokeiltu ja ei voi kuin kehua! Oli kyllä paras kaikista kokeilemistani. Kuitenkin yksi kysymys:
Onko hieman vajaa 50tkm paljon tuolle pyörälle?
Täydellinen huoltokirja kyllä löytyy ja juuri tehty iso huolto 48tkm, samalla huoltomies kehui että erittäin hyvässä tikissä kaikki oli. Joitain kilkkeita pyörässä oli: hiilíkuitu osaa, teräspunosletkua, kilpitelinettä ja säädettävät jalkatapit..
-Freed-
Näin on ollut pitkälti koko 2000-luvun. Mutta pienemmissä 600/750-malleissa tehdas pisti ´perinteen´ poikki tälle vuodelle, eli nyt ei tullutkaan uutta kuussatasta ja seiskapätkää, pääsyynä varmaankin talouden alamäki. Mielenkiintoista nähdä, tuleeko uusi tonari L1 eli 2011.(Vonikka @ Kesä. 14 2010,22:49) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä