Sattui tuossa viikonloppuna perinteinenkaato parkkipaikalla hidasajossa, parkkiin menossa ja keskittyminen jo kaikkialla muualla kuin ajamisessa koska osaanhan minä ajaa
. Keikautin pyörän oikealle kyljelleen niin että jäin itse alle ja löin siinä kaatuessani sitten pään asfalttiin. Shoein XR-1000 syntyi muutama naarmu takaraivon kohdalle mutta ainakaan sormin painelemalla ei tunnu minkäänlaista pehmeämpää kohtaa. Kuitenkin sanotaan että kaaduttu/kolahtanut kypärä pitäisi vaihtaa niin olisiko tuohon jotain tarkempaa tietoa, kypärän hinta ei ole ongelma koska saahan tuon vaikka vakuutukseen jos tarvis tulee, ongelma on kypärän väritys joka oli alunperinkin suht harvinainen ja jollaista ei ole enään saatavana.
Suzuki GSF1250SA Bandit
Kyllä mä ehkä hankkisin uuden potan, väristä välittämättä. Mahdollista on että se sun potta on nyt tehtävänsä tehnyt; suojannut päätä törmäyksessä.
Litranen sisävessa
Vähän riippuu. Ei pienet naarmut ole kuin siinä maalissa, lakassa ja mahdollisissa tarroissa. Muistaakseni esim. Arailla on vaaleanpunainen kerros, jonka jälkeen olis syytä vaihtaa kypärä, mutta Shoeista en tiedä.
Enpä olisi kovin huolissani naarmujen suhteen, mutta mikäli siellä sisällä on se vaimentava "styroksi" painunut niin sittenhän se on jo tehtävänsä tehnyt. Tosin millä tuurilla lie sitten seuraavan kerran kolahtaa samaan kohtaan.
Itse saattaisin kyllä joka tapauksessa vaihtaa, vaikka tuossa todennäköisesti ole mitään ihmeellistä käynyt - mutta milläs tutkit ja todistat. Ja itsehän ainoastaan tiedän minkä verran se sitten siinä tilanteessa maahan kolahti, jos nyt tuli yhtään kiinnitettyä huomiota.
(nyt tähän perään tulee hirveä väittely taas että jos on naarmukin niin vaihtoon, toiset väittää että kypärä päähän ja ajoon vaan. Sit tulee vielä joku setä saarnaamaan pintajännityksessa...)
~SV1000N~
Täällä (pdf) on ihan hyvä kuvaus siitä miten kypärä toimii. Tekstissä todetaan aika selkeästi että mikään kypärän yksittäinen pintakerrostuma ei tarjoa koko suojaa, vaan että eri osat ovat suunniteltu toimimaan yhdessä, ja ottamaan iskuenergiaa vastaan eri tavoin. Siinä mainitaan myös että monella valmistajalla on tarjota palvelu jossa testaavat kypärän tuollaisen tapahtuman jälkeen, ja antavat arvion siitä voiko sen korjata vai ei. Itseäni ei pienet naarmut haittaa, mutta koska kyseessä on sentään oma (ajoittain tosin aika tyhjältä tuntuva) pääkoppa niin mieluummin pelaisin ehkä varman päälle isomman osuman jälkeen. Jos raha ei ole ongelma niin itse varmaankin ostaisin uuden kypärän, ja sen lisäksi tarkistuttaisin sen vanhan valmistajalla. Jos se todettaisiinkin käyttökelpoiseksi niin löytyypähän varapotta vaikka kyytiläiselle, tai sitten uusi vääränvärinen huuto.nettiin myyntiin.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Minä en vaihtaisi tuon takia kypärää. Jos kypärä menisi pilalle yhdestä kompastumiseen verrattavissa olevasta osumasta, kuinka se suojaisi oikeassa onnettomuudessa, jossa iskut voivat olla paljon kovempia ja niitä voi olla useita?
Mikäli naarmut häiritsevät, ammattitaitoinen automaalausliike osaa luultavasti auttaa.
En vaihtaisi, en usko että iskuvoimaa tullut tarpeeksi rikkoutumiseen.
h3rmo
Kypäriä saa kaupasta ja tässä tapauksessa vielä ilmeisesti vakuutusyhtiö hoitaisi kustannukset..
..Päitä ei saa mistään..
Kypärä on pääasia..
Maalauta se uusi kypärä sellaiseksi kun haluat. n.100€ alk..
![]()
TEAM CAMPARI
BMW R1250 GS Adventure
EST,LT,LV,SWE,DEN,PL,GER,AUT,ITA,CRO,SUI,LU,SLO,SV K,HUN,SRB,BIH,RO,UA,MNE,FRA,NL,BE,
http://ekoteko76.blogspot.fi
Kiitoksia kaikille vastanneille, päätin sittenkin pitää vanhan kypärän koska käytyäni sisäpuolen lävitse en huomannut minkäänlaista muutosta tai painautumaa styrokseissa. Vaimokannusti erikoisesti tähän ratkaisuun kun olin kertonut että keskinäinen testamentti on voimassa
![]()
Suzuki GSF1250SA Bandit
No tätä on minullekin sanottu. Tosiaan voi kolahtaa pää katuun yhdessä kaatumisessa vaikkapa seitsemän kertaa, joten "vanhalla" yhden kolauksen periaatteella kypärä olisi yhdessä kaatumisessa ensimmäisen kolhun jälkeen kaputt ja ei näin ollen enää suojaisi seuraavia kuutta kolausta.(Ande749 @ Touko. 23 2010,18:58) kirjoitti
T7
Kaaduit, löit pääsi/kypäräsi asfalttiin = uusi kypärä. Ei siinä sen kummempaa.
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Motoristi ovat tunnetusti hyväuskoista porukkaa ja mitä kalliimpaa tavara on niin sitä parempaa. *Lisää ruoskaa, aah
Jos kypärä menisi käyttökelvottomaksi tuollaisesta kolhusta niin meitä olisi todella huijattu vuosikaudet.
Olin tänään ajelemassa ja puku vähän kastui. *Täytyypä mennä huomenna ostamaan uusi.![]()
Olithan tarkkana artikulaatiosta kun kerroit vaimollesi että olet epätietoinen kypäräsi keston suhteen *(Siili @ Touko. 24 2010,08:09) kirjoitti
![]()
Minäkin pudotin 3 päivää vanhan mustan Shoein peilistä sepelille.. Oikein naksahti, kun pikkutillin kokoinen pala maalia irtosi.. Vitutti niin että maistui.. silloin..
Valkoinen läikkä mustassa uudessa kypärässä näytti todella mieltä ylentävältä.. Aina vähänväliä täytin kuoppaa mustalla meikkipensselillä.. Nykyään se läikkä näyttää lähinnä iäksi jääneiltä kärpäsen sisuksilta..
Tuo on palvellut sen jälkeen jo neljättä kesää, tosin kolariturvallisuutta ei ole kokeiltu..
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100