Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Tuossa käydessäni kaupassa kotilollani (hyi minua?) tuli vastaan Honda Transalp tai AfricaTwin jossa eivät jostakin syystä olleet valot päällä. Omassa mopossani on aina valot päällä mikäli moottori on käynnissä, eli valokatkaisijan "off" -asento on aika heikolla käytöllä.

    Onko niin että joissakin pyörämerkeissä/-malleissa on jokin tekninen syy miksi valokatkaisijaa kannattaa "räplätä" eli kääntää valot pois päältä?

    Omalla kohdallani ainoat "ongelmatapaukset" ovat yleensä huollossa käytön seurausta, eli huollossa ovat jossakin käsittämättömästä syystä halunneet laittaa valot pois. Itse sitten en ole heti tätä huomannut...

    En tiedä kuinka useasti valojen puute on osasyynä onnettomuuteen, mutta esim. tänään sateisessa kelissä valoton kaksipyöräinen olisi saattanut olla vaikea havaita jossakin onnettomassa tilanteessa.
  2. #2
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Kylmä keli + huono akku = starttaa paremmin ilman valoja.
    Superbike #7
  3. #3
    Mun moposta saa valot pois vain irrottamalla sulakkeen sulakerasiasta. Ei ole moisia ongelmia.

    Kylmä ilma + huono akku -> mars kauppaan ostamaan kunnollinen akku.
  4. #4
    Nitrous:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Mar 2004
    Järvenpää
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (wolvie @ Huhti. 17 2010,20:10) kirjoitti
    Kylmä ilma + huono akku -> mars kauppaan ostamaan kunnollinen akku.
    Jollain sinne akkukauppaankin on päästävä.
    Superbike #7
  5. #5
    Jossain on ollut juttua että polttimo kestäisi myös pidempään jos se ei saisi sitä startin aikaista "likaista sähköä" = valot päälle vasta kun pata käy kunnolla
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  6. #6
    Kouluttaja Hannula:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Rata & Koulutus
    Liittyi Jul 2003
    Helsinki
    MotOrg ry jäsen
    On saattanut kevätputsauksen yhteydessä mennä vipu väärään asentoon. EAK-tyyppisillä kursseilla hitaissa harjoituksissa, kun latausta on hyvin vähän jos yhtään, voi laittaa valot pois jos on paljon valotehoa suhteessa akun kapasiteettiin.
    1000
  7. #7
    Talven aikana asensin ksenonit, niin nyt on pitänyt opetella valonappulan käyttöä uudelleen, kun ennen mentiin juurikin niinkuin topikin alottaneella.
    Nyt pitää sääliä noita kaasupolttimoita, ajon jälkeen tiputan parkeille ja lähdettäessä yritetään muistaa laittaa valot päälle *
    Tubla Äksä 2001.. menemene katsoo kuvia! http://s11.photobucket.com/albums/a186/Ksalmi/blackbird
  8. #8
    Harvinainen, mutta täysin mahdollinen skenaario: ajetaan tarkoituksella ilman valoja: lataus pykii, ajetaan ilman valoja jotta akkussa riittäisi virtaa himaan saakka (etuvalo on suurin jatkuva virrankuluttaja mopossa). Voihan kysessä myös olla ihan vaan polttimon palaminen (kesken lenkin).
    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  9. #9
    Lainaa (Ksalmi @ Huhti. 18 2010,11:06) kirjoitti
    Nyt pitää sääliä noita kaasupolttimoita, ajon jälkeen tiputan parkeille ja lähdettäessä yritetään muistaa laittaa valot päälle *
    Miksi niitä kaasupolttimia pitää sääliä?
  10. #10
    Lainaa (Kunkku @ Huhti. 18 2010,11:42) kirjoitti
    Lainaa (Ksalmi @ Huhti. 18 2010,11:06) kirjoitti
    Nyt pitää sääliä noita kaasupolttimoita, ajon jälkeen tiputan parkeille ja lähdettäessä yritetään muistaa laittaa valot päälle *
    Miksi niitä kaasupolttimia pitää sääliä? *
    Ne ovat kalliita ja eivät ikuisia * *Juuri niiden hinta oli osaltaan nopeuttamassa led-huomiovalolen tuloa saksalaiskärryihin. Joten suo siellä, persaukinen täällä *



  11. #11
    Lainaa (Kunkku @ Huhti. 18 2010,11:42) kirjoitti
    Lainaa (Ksalmi @ Huhti. 18 2010,11:06) kirjoitti
    Nyt pitää sääliä noita kaasupolttimoita, ajon jälkeen tiputan parkeille ja lähdettäessä yritetään muistaa laittaa valot päälle *
    Miksi niitä kaasupolttimia pitää sääliä? *
    ..että kestäisivät pidempään? En tiedä kumpi niistä sitten vähemmän tykkää tupla-kylmäkäynnistyksistä, ballasti vai poltin.
    Tubla Äksä 2001.. menemene katsoo kuvia! http://s11.photobucket.com/albums/a186/Ksalmi/blackbird
  12. #12
    Lainaa (Matva @ Huhti. 18 2010,11:56) kirjoitti
    Lainaa (Kunkku @ Huhti. 18 2010,11:42) kirjoitti
    Lainaa (Ksalmi @ Huhti. 18 2010,11:06) kirjoitti
    Nyt pitää sääliä noita kaasupolttimoita, ajon jälkeen tiputan parkeille ja lähdettäessä yritetään muistaa laittaa valot päälle *
    Miksi niitä kaasupolttimia pitää sääliä? *
    Ne ovat kalliita ja eivät ikuisia * *Juuri niiden hinta oli osaltaan nopeuttamassa led-huomiovalolen tuloa saksalaiskärryihin. Joten suo siellä, persaukinen täällä *
    Nimenomaan. Ei se halogeenikään uudelleenkäynnistyksiä rakasta, mutta kun se on niin halpa vaihtaa uuteen niin ei sen mielipiteillä ole mitään merkitystä. *
    Tubla Äksä 2001.. menemene katsoo kuvia! http://s11.photobucket.com/albums/a186/Ksalmi/blackbird
  13. #13
    Lainaa (Matva @ Huhti. 18 2010,11:56) kirjoitti
    Lainaa (Kunkku @ Huhti. 18 2010,11:42) kirjoitti
    Lainaa (Ksalmi @ Huhti. 18 2010,11:06) kirjoitti
    Nyt pitää sääliä noita kaasupolttimoita, ajon jälkeen tiputan parkeille ja lähdettäessä yritetään muistaa laittaa valot päälle *
    Miksi niitä kaasupolttimia pitää sääliä? *
    Ne ovat kalliita ja eivät ikuisia * *Juuri niiden hinta oli osaltaan nopeuttamassa led-huomiovalolen tuloa saksalaiskärryihin. Joten suo siellä, persaukinen täällä *
    klikskaikkineen lisineen tulee maksamaan n.40€ suomeen kotiovelle, jos tilaa muutakin. *

    Jos ajat rauhallisesti rajoitustenmukaan koko kesän ei ksenonien hinta ole mitään säästöihisi verrattuna.



    FZ6S S2 -09/08
    diversion 600s -98
    NX 250 -95
    rd 125 -?
  14. #14
    Lainaa (zed @ Huhti. 17 2010,19:58) kirjoitti
    Onko niin että joissakin pyörämerkeissä/-malleissa on jokin tekninen syy miksi valokatkaisijaa kannattaa "räplätä" eli kääntää valot pois päältä?
    Omassa mopossa valokatkaisija on virtalukossa...

    Eli off-on-on&valot asennot virtalukossa.
    Käytännössä siis valot sammuu aina, mutteivat aina mene päälle.

    Varsinkin kun ainoa valojen merkkivalo on kiekkamittarin taustavalo.
    Parkkejakaan ei ole tehtaalla katsottu tarpeelliseksi asentaa...

    Hitaampia "möyrintä" pätkiä tulee ihan tietoisesti ajettua ilman valoja, paljon starttailuja ja flekti käy koko ajan.
    Noilla taasen ole pahemmin vastaantulijoita riesana.



  15. #15
    Lainaa (TIJ @ Huhti. 18 2010,11:36) kirjoitti
    Harvinainen, mutta täysin mahdollinen skenaario: ajetaan tarkoituksella ilman valoja: lataus pykii, ajetaan ilman valoja jotta akkussa riittäisi virtaa himaan saakka (etuvalo on suurin jatkuva virrankuluttaja mopossa). Voihan kysessä myös olla ihan vaan polttimon palaminen (kesken lenkin).
    Toimii myös toisinpäin. Prätkän kestomagneetti-laturi kun lataa aina täpöllä ja se mitä ei sähköä tartteta, jännäsäädin haihduttaa lämpönä harakoille. Näin mitä vähemmän sähkölaitteita on päällä, sen lämpösempänä käy jännäsäädin, joka sitten aikaan ottaa hommasta kyttyrää ja matka jää siihen - eikä ole ihan ilmainen osa uusia

    Eli pidetään ne ajovalot päällä
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  16. #16
    Virrat päälle valot syttyy ja virrat pois valo sammuu!
    Ainot valo nappulat on pitkä päälle pois ja se räpsytin!
    ei ees saa parkkeja pääle pelkästään!!
    Mennähän vaan, isoolla vaihteella ja alamäet vapaalla!

    http://www.moottoripyora.org/kuva-al....2&pos=0
  17. #17
    Lainaa (Matva @ Huhti. 18 2010,11:56) kirjoitti
    Lainaa (Kunkku @ Huhti. 18 2010,11:42) kirjoitti
    Lainaa (Ksalmi @ Huhti. 18 2010,11:06) kirjoitti
    Nyt pitää sääliä noita kaasupolttimoita, ajon jälkeen tiputan parkeille ja lähdettäessä yritetään muistaa laittaa valot päälle *
    Miksi niitä kaasupolttimia pitää sääliä? *
    Ne ovat kalliita ja eivät ikuisia * *Juuri niiden hinta oli osaltaan nopeuttamassa led-huomiovalolen tuloa saksalaiskärryihin. Joten suo siellä, persaukinen täällä *
    Kotiovelle toimitettuna 2kpl polttimoita 24$ eli n.18e...

    Xenon varapolttimot

    Ei pitäis edes köyhälle olla kalliit
  18. #18
    vanhassa rykkösessä oli katkasia aina ON-asennossa, valot palo aina kun virrat kääsi päälle.

    Nykysessä on minusta hyvä systeemi, eli valot syttyy automaattisesti kun kone hörähtää käyntiin.
    Ei ole turhaa päällä startin aikana.
    DT125R-92 -> pitkä tauko -> R1-98 -> R1-09 -> lyhyt tauko -> R1-04 -> R6-02 -> pitkä tauko -> R1-09
  19. #19
    Kävin viikonloppuna lapissa. Noin joka 10. moottoripyörä tuli vastaan ilman valoja.

    Tänään tuli kaupungilla vastaan moottoripyörä pitkät päällä. Ja heti sen perässä auto. Ei siitä saanut mitään selvää, mikä sieltä oli tulossa ja kuinka kaukana. Vasta kohdalla tajusin, että siinähän on moottoripyörä ja ihan heti sen takana auto. Moottoripyörän tunnistaminen moottoripyöräksi sekä etäisyyden ja nopeuden arvioiminen oli täysin mahdotonta.

    Älkää ajako pitkät päällä! Se on tyhmää ja kaiken lisäksi laitonta.
  20.  
  21. #20
    pitkät päällä näkee yhä tautisen usein vastaantulevissa prätkissä. totta on, ettei sellaisen etäisyyttä ja nopeutta ole helppo arvioida, eikä takanaan tulevaa niin helposti havaitse. eikä ole laillistakaan ajaa pitkät päällä päiväsaikaan. mieluummin parkitkin kuin liian kirkkaat valot vastaantulijoilla.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )