Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Vaihdoin tuossa muutama viikko sitten maxiin koko kytkinpaketin taakse kaikkinensa. (mallia taiwan ja halvalla ebaysta)

    No nyt se rupesi ulvomaan kovassa kiihdytyksessä ja huomaa miten voimansiirto vähenee samantien kun huuto alkaa. Höllää hieman kaasua niin kiihtyy taas normaalisti.

    Eilen avasin varikopan ja puhdistin etuvarin ja takavarin lautaspinnat sekä hihnan jarrukliinerillä. Rasvaa niissä ei missään näkynyt mutta puhdistin kuitenkin. Hihnakaan ei ollut lasittuneen näköinen tai kulunut. Samalla myös avasin kytkinkellon ja hiekkapaperilla hieman hieraisin kytkinpintoja ja kytkinkellon sisäpinnan.

    Koeajo 15-20min ja toimi täydellisesti. Ei luistamista, ei ulvontaa ja voima siirtyi takarenkaalle taas niin kuin pitääkin.
    Kunnes... tänä aamuna töihin ja viimeisellä suoralla ennen työmaata vedin risteyksestä kahvan pohjaan ja taas vaimeata ulvontaa. Taasko alkaa sama luistaminen.

    En nyt ole ihan varma mutta muistelisin että eilen kun avasin kytkinkellon ja katsoin kellon sisäpintaa, niin siinä jossain kohtaa olisi ollut enemmän kuluneen näköinen kohta kuin toisessa kohtaa. (en nyt ole ihan varma tästä kun en tarkastellut niin paljon. Mutta muistelisin näin.) Tätä mietin että voiko kytkinkello olla hieman soikea, tai edes kololla.

    Jos kytkinkello ei ole täysin pyöreä ja tyhjäkäyntikierrokset ovat sen verran ylhäällä että rengas juuri ja juuri pyörii takapään ollessa ilmassa, niin voiko tämä aiheuttaa kytkinpalojen lasittumista, joka johtaa luistamiseen?

    Jos kytkinpalat siis tyhjäkäynnilläkin joka risteyksessä hieman hieroo kytkinkelloa ja kello olisi vielä ihan hieman soikea tai epätasainen, niin luulisi sen hierovan kytkinpaloja lasittuneeksi.

    Voi olla että nuo taiwanin kytkinpalat on ihan kuraa, mutta jotenkin epäilen tuota kytkinkelloa. Toki voin testata ja vaihtaa alkuperäisen siniseksi muuttuneen kytkinkellon paikalle ja katsoa mitä sanoo. Ja jos ei auta, niin voin testata alkuperäistä kytkinpakkaa uuden kytkinkellon kanssa ja katsoa mitä tapahtuu.

    Mutta mitä mieltä arvon raati on noin muuten vaikutuksista?
    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  2. #2
    Jos kytkinpalojen jouset ovat liian lievät? Ei niiden kyllä tyhjäkäynnillä saisi vielä kytkimen rumpua tavoitella. Itse en ainakaan lähtisi sekoittamaan kytkinpaloja ja rumpua keskenään - originelli/tarvike. Ei se sinistyminen vielä sitä "vanhaa" heikennä, jos ei siinä muuta vikaa ollut. Se on vaan lämmennyt jossain kohtaa.
  3. #3
    Lainaa (elokuu @ Touko. 20 2010,09:49) kirjoitti
    Jos kytkinpalojen jouset ovat liian lievät? Ei niiden kyllä tyhjäkäynnillä saisi vielä kytkimen rumpua tavoitella. Itse en ainakaan lähtisi sekoittamaan kytkinpaloja ja rumpua keskenään - originelli/tarvike. Ei se sinistyminen vielä sitä "vanhaa" heikennä, jos ei siinä muuta vikaa ollut. Se on vaan lämmennyt jossain kohtaa.
    Ei ne kytkinpalojen jouset löysät ole. Ne on tarvikevehkeessä myös uudet ja todella jäykän tuntuiset. Nostin tuossa jokin aika sitten vaan tyhjäkäynnin 1500 kierroksesta -> 1900 kierrokseen joka varmasti aiheutti sen että taitaa juuri ja juuri napata kytkinkelloon palat. Rengas pyörii ihan hissukseen. Siis siten että juuri ja juuri rengas liikkuu kun keskijalalle nostaa maxin.

    Toisin sanoen kytkinpalat "luistaa" kokoajan hieman kytkinkelloa vasten ja varmaan lasittaa sen takia.

    En usko että tarvike ja alkuperäis kytkinkellolla käytännössä juurikaan eroa. Alkuperäinen saattaa vaan olla tarkempaa työstöä ja paremmin tasapainotettu.

    Pistämpä sen tänään paikalleen jos ehdin ja pudotan tyhjäkäyntiä pikkuisen. Sitten uusi tilannetsekkaus.

    (soitin huvikseni yamaha maahantuojalle ja varaosana alkuperäis kytkinpalat maksaisi vain 223 euroa. Melkein halpaa kuin saippua.)
    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  4. #4
    Mjaahas kytkinkello palautettu alkuperäiseen. Vaan ei auttanut ulvomiseen.

    Kylmänä voi kiihdytellä kahva pohjassa miten vaan. Mutta muutaman kilometrin jälkeen jos paikaltaan (tai hitaasta vauhdista) lähtee revittämään kahva pohjassa, niin muutamien metrien ajon jälkeen alkaa ulvominen.

    Voisko se olla kuitenkin tuo hihna. Kun varikoppa auki paikallaan annoin vähän enemmän kierroksia, niin se hihna ainakin flatkutti aika isoa pystyttäisheittoa. Toisaalta hihna näyttää hyväkuntoiselta ja rasvaa ei varmasti ole hihnassa tai varilautasissa.

    Toisaalta kun tuo sama hihna oli jo syksyllä. Ja alkukeväästä ja ongelmaa ei ollut. Ulvonta alkoi vasta kytkinpakan vaihdon jälkeen. Saattaa hyvin olla että kiinanpoikien kytkinpalojen materiaali on vaan sellaista että lämmettyään sen pitokyky on heikko ja kovilla kierroksilla alkaa luistamaan eikä siirrä kaikkea voimaa takapyörälle. Sitten kun vauhtia kuitenkin tulee lisää, niin ulvonta loppuu.

    Ei kai tässä muu auta lopulta, kun jokupäivä taas ottaa varikoppa auki ja koittaa sitä alkuperäistä kytkinpakettia takaisin. Sitten se selviää onko se kytkinpakassa vai hihnassa se luisto.

    Paikallaan ollessa takajarru lukossa annoin kierroksia kunnolla ja ryhtyi silloinkin ulvomaan.

    Eihän tämä mikään ongelma ole, jos ei kiihdytä täysillä joka paikkaan Mutta selvitellään se nyt kuitenkin, niin ompahan kokemus muille jaettavaksi jos jollain vastaavaa tapahtuu.

    Veikkauksia saa esittää.
    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  5. #5
    No niin tuli vaihdettua vanha kytkinpakka kaikkinensa takaisin ja luistaminen loppui siihen. Digitaalinen työntömitta käteen ja mittailemaan. Hyvin olivat kiinan pojat hyvin kopioineet kaikki osat. Kytkinpalatkin olivat millilleen saman pituiset ja levyiset mitä alkuperäiset. Levylautasten metalli sekä kytkinkellon metalli oli hieman ohkaisempaa, mutta halkaisijat samat ja muuten saman näköiset.

    Ainoa kunnon ero oli se että kytkinpalasta kehän toisella puolella olevaan kytkinpalaan mitattu halkaisija oli 3-4mm pienempi mitä alkuperäisessä. Eli kytkinpalojen ja kytkinkellon väliin jäi isompi rako --> aiheuttanee sen että palat osuvat eri kulmassa kytkinkelloon ja pienemmällä pinta-alalla (ainakin aluksi). Tämä lienee aiheuttanut kovissa kiihdytyksissä luistamisen. Pinta ei riittänyt pitoon kovilla kierroksilla.

    Itseasiassa tänään luin joltain ulkomaalaiselta skootterifoorumilta miten joku oli ihmetellyt vastaavanoloista ääntä skootterissaan. Huollossa oli sanottu että aja huoletta vaan. Ääni kyllä katoaa 1000-2000km kuluessa. Ja oli kuulemma kadonnut. Ja vähän vastaavan äänen hän oli kuullut ohi ajaessaan parista uudesta burgerista.

    Liekö siis joissain malleissa normaalia, kunnes kytkinpalat kuluvat sen verran että nappaa kiinni isommalla pinta-alalla.


    Eli mitä tästä opimme...
    Sen että älä osta kiinan pojilta kytkinpaloja maxiisi. Tai jos ostat, niin ne varmasti toimivat, mutta maltilliseen ajoon ensialkuun.

    Toisaalta eipä tuo maksanut kuin 83 euroa postikuluineen ja siinä tuli mukana ihan koko takapaketti. Levylautaset, vastapainejousi, kytkinosuus ja kytkinkello. Jos tuohon pakettiin vaihtaa uudet kunnolliset kytkinpalat, niin se on sitten koko takapaketti uusittu.

    Taidampa nyt ajaa hetken, ellei jopa koko kesän tuolla vanhalla. Oli siinä pintaa vielä sen verran. Jos sitten ensivuonna katselisi uudelleen kytkinpaloja.



    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  6. #6
    Öh.. meikän burgeri juristaa liikkeelle lähdössä, varsinkin nopeessa.. burkerin mittarissa oli n. 4500km kun ostin sen, ja silloin jo ulahteli. Mönkkärissä vastaava vaiva helpotti kun puhalteli hihnan pölyt variaattorista. Tarvii kattoo ny mitä pitäs tehdä vai ajelisko vaan. *Ajettu nyt vajaa 6000km ja "vaiva" pysyny samanlaisena.
    Forward taapertamista - as early as -62

    *Xciting 500Ri*
  7. #7
    Kurkkaa kytkinkellon sisään. Saattaa olla paikat täynnä pölyä. Se on totta että pieni täristys vähenee tai loppuu joksikin aikaa kun pölyt putsaa.
    Kawasaki Vulcan 88 (vn1500) 1989
    tuumaustauko.blogspot.com blogi asiaa CX500/GL1100 Hondista sekä Kawasaki Vulcan 750cc ja 1500cc pyöristä.
  8. #8
    Tuo kiihdytyksessä tuleva vongahdus tai ulvontaääni ei ole mitenkään harvinainen isossa skootassa, minulla myös. Seurasin pitkäänkin siitä käytävää keskustelua Burgmanusa sivuilla, ja sain selllaisen käsityksen, että se on vähän yksilökohtainen juttu. Toisissa kytkin tai vetohihna tms. luistaa liikkeellelähdön kiihdytystilanteessa, toisissa ei. Sama kuvio kuulemma joissakin silverwingeissakin.
    Plootu
    Burgman 07 400
    Bandit (GSF) 1250 SA
  9.  
  10. #9
    Hyvä ku tuli puheks.. toi on pikkusen vaivannu mielessä. Ei sitten kuitenkaan mitään hirveän hälyyttävää toi burgerin mieto jurahdus.
    Forward taapertamista - as early as -62

    *Xciting 500Ri*