Tulokset 1:stä 5:een 5:sta
  1. #1
    Eli niinkuin otsikosta näkyy niin ongelma on että supertenere ei starttaa. Kun painaa startti nappia niin startin rele(solenoidi) vaan rätisee. Testasin korjausoppaan ohjeen mukaan tuon solenoidin toiminnan ja se napsahtaa niinkuin kuuluukin kun ottaa startille menevän johdon irti ja painaa startti nappia.
    Sen jälkeen yhdistin startille menevän johdon suoraan akulle menevään johtoon, eikä mitään tapahtunut. Ei tullut edes kunnon kipinää, pahanen räpsähdys vain. Akussa oli n.13 volttia jännitettä ja laturi (ctec) näytti että akku on täynnä.
    Eilen toimi aivan normaalisti. Onkohan vika startissa?
  2. #2
    Normaalisti se että solenoidi rätisee tarkoittaa että jännite putoaa ja solenoidi irroittaa, jolloin jännite taas nousee ja solenoidi vetää jne. Ekana kannattaisi tarkistaa akun napojen puhtaus ja johtavuus sekä maadoituskaapelin rungon puoleisen liitoksen puhtaus ja kunto. Jos sulla on volttimittari niin kytke se akun napoihin ja katso paljon jännite laskee, sen jälkeen pyörän runkoon ja solenoidin plussaan ja jos jännite laskee enemmän vika on liitoksissa.
    FJR -17
  3. #3
    Löytyihän se vika . Jännitteensäädin oli hajonnut ja rikkonut akun.
    Vika selvisi kun annoin volvolla apuvirtaa ja pyörä lähti hyvin käyntiin. Sitten huomasin että valot kirkastuu kaasua painettaessa ja rupesin mittaamaan latausjännitettä. Latausjännite oli tyhjäkäynnillä vähän yli 12v ja suurilla kierroksilla yli 20v.
    Nyt vain odotellaan että osat tulee. Kannataisko jännitteensäätimelle viritellä jonkinlaista jäähdytystä, esim porata katteeseen muutama reikä ja laittaa vaikka joku pienikokoinen tietokoneen puhallin jäähdyttämään sitä??
  4. #4
    Nyt on uudet osat, mutta pyörä ei toimi oikein. Osat on tilattu stormilta ja jännitteensäädin on erilainen kuin alkuperäinen, siinä on jäähdytysrivat ja 6 napainen liitin. Vanhassa on 4 napainen liitin(1punainen ja 3valkoista) ja maajohto tulee ruuvin alle.
    Kytkin jännitteensäätimen niin että valkoiset johdot valkoisiin(3kpl), punainen punaiseen, musta maahan ja ruskea myös maahan. Latausjännite tyhjäkäynnillä n. 12,8-13v ja 5000 kierroksella yli 17 volttia.

    Mahtaako kytkentä olla oikein? Onko 17v liikaa 14Ah:n akulle?
    Prkl parhaat ajokelit menee korjatessa !!
  5.  
  6. #5
    Tuo 17 V on ehdottomasti liikaa. Tuolla foorumilla on hyvä ohje kytkennöistä ja mittauksista liittyen juuri tuohon säätimeen.
    jännitteensäädin
    Kokemus tuo varmuutta...
    Yamaha FJR1300 AE -2014 tallissa
    Yamaha FZ-S 8 -2011 ex...
    Yamaha YZF-R1 -07 ex...
    Yamaha YZF 600R -02 ex...