Samaa mieltä Mp-nasun kanssa, eikait hemmetissä voi traktorikuskikaan ajella miten sattuu ja vilkut paskan peittäminä.(MP-Nasu @ Touko. 18 2010,08:37) kirjoitti
Aika hullua kamikaze touhua jos pitää motoristin aina lähtee henkensä uhalla ohittaan, kyttien jokaista mahdollista pellon liittymää ja traktorikuski senkus kääntyilee millon huvittaa ja miten huvittaa.
Varmasti tekee työtänsä ja pitkää päivää mut ei se minusta silti lain yläpuolella ole maajussikaan.
Kyllä siellä teiden varsilla pyörii muitakin työkoneita ja kyllä ne kattelee taaksepäinkin et millon humauttaa kauhansa tien poikki.
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Tarvittaessa: kyllä.(MP-Nasu @ Touko. 18 2010,08:37) kirjoitti
Mutta kuten jo todettu, traktorin ajonopeus hyvin suurella todennäköisyydellä kertoo siitä, voiko se ruveta kääntymään vaiko ei.
On traktorikuskillakin ´velvollisuuksia´, mutta ihan kuten muidenkin tienkäyttäjien osalta, en ryhtyisi luottamaan niiden noudattamiseen tai omiin ns.´oikeuksiini´, siitä kun ei ole mitään epäselvää, kumpi on törmäyksessä ottavana osapuolena.
Jos vain malttaa hidastaa ennen ohitusta, ja hetken tarkkailla mitä vauhtia se traktori etenee, niin yleensä voi vasemman kaistan vasenta laitaa käyttäen melko turvallisesti mennä ohi, eikä tähän kokonaisuudessaan montaa sekuntia tuhraannu. Paljon parempi vaihtoehto kuin suhahtaa kuuttasataa ohi, mikä varmaan toimiikin 99 kertaa sadasta, mutta joskus voi tulla se sadas kerta, joka päätyy lehtiuutiseksi ja tilastomerkinnäksi.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
No en sitä tarkoittanutkaan, että siihen pitää sokeasti luottaa että se traktorikuski hoitaa omat velvollisuutensa, mutta kun täällä näytti olevan vallalla sellainen mentaliteetti että koska se on työtänsä tekemässä niin se saa tehdä mitä huvittaa. Niin mielestäni asia ei saa olla, ja siihen otin kantaa.(pecha @ Touko. 18 2010,08:52) kirjoitti
Tottakai jokaisen kannattaa katsoa tarkkaan ennen ohitusta että mitä tapahtuu, mutta niinkuin jo yllä on todettu, ei siitä tarkkailustakaan välttämättä mitään hyötyä ole, se traktori kun tekee siis mitä sattuu. Siksi täällä liputan sen puolesta että vilkut ainakin pitää toimia ja näkyä.
Jos hidastat siihen traktorin perään, tarkkailet hetkisen, mitä vauhtia se ajaa + onko vasemmalla mitään sellaista, minne se voisi mitenkään yrittää kääntyä + onko vastaantulijoita + onko takanasi potentiaalisia ohitse väärään aikaan änkeviä, ja sitten kun olet todennut nämä muuttujat suotuisiksi, siirryt vasemman kaistan vasempaan laitaan (ei kuitenkaan pölyiselle osalle) ja kiihdytät kunnolla ohi, niin kyllä pitää käydä jo aika pirun kehno munkki, jos vielä se traktorispede ehtii ajaa päällesi.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Se ei ollut se pointti vaan pointti oli se, että ei täällä voida ruveta väittämään että se on moottoripyöräilijän vika jos alle jää, jos tilanne on se että traktorikuski on laiminlyönyt omat velvollisuutensa pitää huolta vilkkujen toimivuudesta tai ei vilkuta ollenkaan vaan kääntyy vaan. Sitä mä tarkotan. En oo täällä ollut laskeskelemassa todennäkösyyksiä sille kuka jää alle ja missä tilanteessa, mun pointti on ainoastaan se että kyllä vika voi olla muuallakin kun moottoripyöräilijässä. Ja joo, ei se auta siinä kohtaan kun onnettomuus on sattunut, mutta ei se sitä tarkota että traktorikuskit sais tehä mitä tykkää.
Traktorin liikennekäyttäytyminen on loogista, joskaan ei välttämättä liikennesääntöjen mukaista: Ne kääntyvät aina vasemmalle, jos se on mahdollista. Saman tekevät yli 80-vuotiaat pp- ja mopokuskit. Niiden osalta kääntymisaikeet tunnistaa siitä, että ajolinja muuttuu horjuvaksi ja pää kääntyy hetkellisesti 3 astetta vasemmalle noin 20 metriä ennen risteystä. Traktorin aikeet on vielä vaikeampi huomata, mutta jos ei ohita peltoliittymän kohdalla traktoria jonka nopeus on alle 20 km/h, on aika varmoilla.
Sokeat, pelisilmättömät kämmärit liikkuvat tiellä siinä missä vauhkot ajokoirat ja jäniksetkin. Niitä voi väistellä jos haluaa, tai sitten ajaa päälle jos kokee olevansa oikeassa.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Tämä netti on siitä eriskummallinen paikka, että kun jotain sattuu, se on yleensä jonkun toisen vika. Milloin autoilija oli puusilmä, milloin aurinko paistoi silmiin, milloin oli hiekkaa tiellä... jne, jne.(MP-Nasu @ Touko. 18 2010,09:15) kirjoitti
Aina on joku selitys, miksi en itse mahtanut asialle mitään.
Äläkä käsitä väärin, en minäkään sallisi traktorikuskien (tai kenenkään muunkaan) ryhtyvän täysin mielivaltaisiksi tuolla.... mutta motoristi voi omalla toiminnallaan SILTI tiputtaa todennäköisyyden traktorin kanssa kolaroimiseen lähes 0:aan. Väärä (=liian suuri) tilannenopeus puolestaan on yksi varmimmista tavoista vähentää omia toimintamahdollisuuksia + kohottaa noita todennäköisyyksiä todella livakasti.
Traktorikuskit eivät varmaankaan ole ainoa ryhmä, joiden edesottamuksia tuolla saa yrittää arvailla, ja asiasta kiukutteleminen ei paljon auta, on vaan yritettävä toimia itse niin, etteivät nuo pääse yllättämään.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Enkä tuohon traktorin ryhmittäymiseen kääntyessä lähtisi niin sokeasti luottamaan, noilla leveämmillä kulkuneuvoilla voi olla vaikeampi kääntyä sivutielle ilman että joutuu pakostakin koukkaamaan vähän "väärältä" puolelta (ns. kuorma-auto käännös).
Tosin tässäkin se vilkun käyttö (ja sen näkyminen) ratkaisisi aika pitkälti ongelman.
I hear the birds on the summer breeze, I drive fast, I am alone in the night
Been tryin' hard not to get into trouble, but I, I've got a war in my mind
So I just ride
Autoilijoille on olemassa joka keväinen "huomaa motoristi" kampanja, ei varmaan haittais vaikka olis myös traktorin kuljettajille "pese vilkut, elä kuormaa niin ettet näe mitään taaksesi, käytä niitä vilkkuja, asenna edes peilit, katso taaksesi jos suinkin viitsit ennen kääntymistä, huomaa edes elämä" kampanja.
Voihan sitä motoristi takoa päähänsä vaikka millasia varotoimia ja pitääkin, mutta kait se toinenkin "osapuoli" vois asian hyväksi tehdä jotain.
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Tämä kannattaa todellakin tiedostaa.(Babybiker @ Touko. 18 2010,10:09) kirjoitti
Etenkin peräkärryn kanssa on pakko koukata vastaantulevan kasitan puolelta, usein pientareeltakin oikealle käännyttäessä.
Eli vaikka vilkku olis oikealle, en suosittele lähtemään vasemmalta ohi.
Tässä taas se ongelma, että kun ryhmityn vasemmalle kaistalle vilkku oikealle, joku saattaa kuvitella vilkkujen toimivan väärin ja olevani kääntymässä vasemmalle..
En se minä ollu, ja sitäpaitsi se oli vahinko
Joo, ymmärrän kyllä että ite se on huolta itestään pidettävä, ei sitä kukaan muu tee.(pecha @ Touko. 18 2010,09:47) kirjoitti
Sillä vaan, että jos ite oisin ollu toinen noista moottoripyöräilijöistä, ja loukkaantunu onnettomuudessa koska traktorin vilkkua ei näkynyt, niin v*tuttais lukea täältä että "syyttäsin melkein pyöräilijää".
Itse olen täysin samaa mieltä kuin jaket ja vetomies. Pään kääntäminen kolme astetta on vielä ok, mutta jos mennään lukemiin kuusi ja yli, niin silloin yleensä myös etupyörät kääntyvät samansuuntaisesti pari astetta pienemmillä lukemilla.
Kuten jo mainittiin, niin traktorien liikkeet ovat tietyissä rajoissa luettavissa, mutta muuttuvia tekijöitäkin mahtuu mukaan roppakaupalla. Minä en koskaan ohita (en kuorma-autolla, henkilöautolla enkä mopollakaan) traktoria vauhdilla, jos en ole ihan tutulla tiellä ja tiedän ettei siinä ole peltoliittymiä. Muutoin himmaan aina taakse ja odotan että näen paljasta ojaa vähintäänkin ohitusmatkan verran. Jos sillä matkalla on yksikin rumpu, niin mieluummin odottelen hetken.
Moni jo julisti ettei traktorit saisi olla lain ylä-/ulkopuolella. Tosiasia vain on, että ne ovat. Itse ajelen kokoajan tämän mielessä pitäen. Etelä-Pohjanmaalla on monilla teillä kaksikin metriä leveät pientareet. Yksikään traktorimies ei sinne väistä muita ohi päästääkseen. Tosin ymmärsin jostain TM:stä, ettei näin saisi muka edes nykyisin tehdä. Mutta, miksi laki ei koske heitä valomääräysten, vilkun käytön, polttoaineveron tai ajoradan sotkemisen osalta? Sotkemista tapahtuu kun renkaista lentää paskaa ja työvälineestä tai peräkärrystä tippuu kaikenlaista tavaraa (kiinteää ja/tai nestemmäistä) ajoradalle.
E-P:lla poliisit jahtaavat yläkoulun parkkipaikalta lähteviä mopopoikia, mutta väistävät kiltisti sivummalle koukaten kun talvella risteyksessä tuli vastaan sivuluisussa New Holland viisi jäppistä mökkiin ahtautuneena. Ajotyyli ei tässä kohdin aiheuttanut mitään reaktiota saati sitten verollisen polttoaineen käyttö? Ja miten ihmessä sitä paskaa, savea ja rapaa saakin viskoa pitkin teitä erikokoisina klöntteinä ilman että yksikään poliisi koskaan siihen puuttuisi?
Ja minulla on omakohtaista kokemusta siinä mielessä, että olen nuorempana ajellut maanrakennuskoneilla myös siirtoajoa maantiellä. Itse ajelin aina niin paljon pientareella kun se vain turvallisesti oli mahdollista, vaikka se keväisin tarkoitti myös koneen pesua perille päästyäni. Letkan päästin takaa ohi bussipysäkeillä ja yleensä kaikki vielä kiittivät siitä.
Tänä keväänä olen nähnyt kaksi traktoria jotka ovat näyttäneet suuntamerkin kääntyessään ja yhden joka on päästänyt letkan ohitseen bussipysäkille pysähtymällä. Ja näin keväällä niitä traktoreita on ollut liikkeellä melkoinen määrä.
Viimeksi kun kärkyin traktorin perässä ja odottelin parempaa näkyvyyttä tiukan mutkan taakse, niin pamahti traktorin takarenkaasta multapaakku otsaan, enkä ollut edes sen renkaan kohdalla vaan jo vähän vastaantulijoiden puolella valmiiksi kärkkymässä. Visiiriin olisi varmaankin tullut jäljet ja vähän pelästyttänyt, jos olisi vähän alemmaksi osunut.
Dixi et animam levavi
Miten voi olla ehtimatta etujarrulle..?(mixu71 @ Touko. 17 2010,22:50) kirjoitti
![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
tästä toinen versio on ´en ehtinyt kuin kaataa hallitusti´......(GoSpel @ Touko. 18 2010,11:34) kirjoitti
![]()
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Aivan liian vauhilla ohitettu tässäkin tapauksessa.
Jos tulee raktorin perään mikä ajaa 10-20kmh, kääntyy ja siitä lähet ohittamaan niin melkein vois väittää, että tilanteena on kolari missä kilpikonna ja etana törmää. Aineellista vahinkoa tulee juu, mutta ei siinä henki sentään lähde.
Jotain vois kuvitella, kun raktorista tyhjenee eturengas niin kohtuu huolella on kyllä laskettu tulemaan. On se suomalainen kyllä hieno eläin liikenteessä, ei siitä pääse mihinkään.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
ajattelin jättää tuon kummiskin kokeilematta.(willik @ Touko. 18 2010,13:46) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Yleinen viidakonlaki on, että ohittaja on vastuussa ohituksesta.(MP-Nasu @ Touko. 18 2010,08:37) kirjoitti
Sitä mitä tieliikennelaki sanoo virallisesti on taas omat juttunsa. Tais olla jotain turvallisesta etäisyydestä ohitettavaan mm. Joten nopeasti ajateltuna syy on tässäkin ihan puhtaasti motoristin...
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Ennemmin ite kokeilen tuota etana vs. kilpikonna, kuin +50kmh nopeuserolla: jänis vs. kilpikonna matsia.(pecha @ Touko. 18 2010,13:49) kirjoitti
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
joo kyllä se kaikista eniten upporikasta/rutiköyhää vaihtoehto on lasettaa kunnon warp speediä traktorista ohi.(willik @ Touko. 18 2010,13:54) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Niin hyvin usein näkee tiellä ohituksia jotka perustuu hyvään yllätykseen! Taitaa Suomalaiset olla rallikansaa...(Geronimo @ Touko. 17 2010,18:26) kirjoitti
Mitä tulee alkuperäiseen juttuun niin onni onnettomuudessa ja todella hyvä, että kaksi henkeä säästyi! Olisi voinut meinaan hyvinkin olla kuolinilmoitus lehdessä...
Tuli vielä mielen - toistaseksi oon aina päässy traktorista ohi niin moottoripyörällä kuin autollaki. (Paitsi kerran ajoin 5 kilometriä takana ku paappa ajo 502 Valmetilla keskellä tietä kapealla tiellä kattomatta peiliin tai taakse)...
Meinaan vaan, että onneksi ne ohitukset useinmiten onnistuu. Harmi ettei aina - tästä ketjusta tulee tuntuma, että ehkä 1% tratorin ohituksista onnistuu vaikka luku lie aika lähelä 100% oikeasti. Varoa niitä traktoreita tietty pitää.
Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
Ne on kai niita kun ehtii etujarruun... * *(pecha @ Touko. 18 2010,13:17) kirjoitti
Toissa noita enduroja revitaan tahallaan nurin mutta tien paalla harvemmin kai ajaa vihollisen vaijytykseen. Mutta tosi mies vetaa vaikka Hummerilla hallitun kaadon, kun traktori lentaa pensaasta eteen.* * *![]()
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Jokos siltä traktorikuskilta on kipsit poistettu(Repa @ Touko. 18 2010,08:43) kirjoitti
![]()
täytyy kyl kans ihmetellä kun ympäriämpäri suomee oon ajellu että miksei traktorikuskit paljon vilkule sivuille/taaksensa jos ja kun joutuu ajamaan vilkkaammalla tiellä?
ei pitäis paha homma olla... eipä tietenkään yleistää tätäkään pidä koska jotkut harvat sentään tajuaa sen!
terveisin yksi niistä harvoista... *![]()
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
Nääh, mitä sitä traktorikuskeja kiusaamaan moisilla liikennesäännöillä, opetellaan me motoristit vaan väistämään se nuppi, liukumaan hallitussa sladissa paskakärrin alta, vasemmalla kädellä pyhkästään lantapaakku visiiristä, pyörä takas pystyyn ja matka jatkuu....
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
itsehän olen entinen siikajokinen maatalon poika ja monia tilanteita on tullut kun on ollut traktorilla kääntymässä ja vilkku on varmasti ollu hyvissä ajoin päällä niin siltikin lähdetään ohittamaan ja vielä ohituskielto alueella(jarska @ Touko. 17 2010,13:29) kirjoitti
tosin monissa varsinkin vanhemmissa traktoreissa saattaa olla vilkut melko huomaamattomat!! Mutta täytyy sanoa että liian paljon "pimeitä työkoneita liikku teillä" ja siikajoella yksi nimeltämainitsemattoman maatalon isännän trakrotit on ympäri vuoden lähes valottomia
Kannattaa olla tarkkana kun työkoneina ohitellaan!
tarkoitin kommentilla sitä, että moottoripyöräilijä ei voi luottaa siihen, että traktori käyttäytyisi oikein. sen perässä ei tarvitse ajaa kilometrejä, itse asiassa suosittelen ohittamaan traktorit ja peräkärryt yms heti kuin mahdollista, mutta jos näet traktorin edessä, ja ajat 100km/h:Ssa, niin sulla ei ole juuri mitään keinoa arvioida sen nopeutta. onko se kääntymässä vai ei. jos se ajaa 30:ä, niin se ei käänny siitä nopeudesta se on varma. jos hidastaa sen perään ensin, niin tietää sen nopeuden ja kerkiää katsomaan paikan ja ohittamaan, ehkä kerkiää katsomaan sen kuskin 6 asteen päänkäännöksen, joka ennakoi käännöstä.
traktori kuski on voinut tulla tielle 50 m aiemmin, hän luulee, että ketään ei ole takana, ja kääntyy vasempaan tuttuun risteykseen. moottoripyöräilijä on tuupannut takaa 100:sta ja nähnyt traktorin tiellä luullen, että se ajaa jotain rautaperseajoa täältä utsjoelle, traktorit harvoin siirtyvät pitkiä matkoja, joten seuraava käännös on aina lähellä.
moni ajattelee nähdessään traktorin, että helppo ohitettava, ajatus pitää olla, ' se tappaa mut'
sama jos näet auton pysähtyneenä tien penkalle. ajatus ei voi olla, 'pysähtynyt auto'. * ajatus pitää olla 'se vetää uparit ilman vilkkua' *,
auto tulee sivutieltä. 'se ei näe mua' 'vetää eteen'
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
(jarska @ Touko. 18 2010,19:19) kirjoitti
![]()
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91