Miksi eturengas kuluu kuopille eli epätasaisesti? Paineita olen tarkastanut tasaisin välein... Voisiko olla epätasapainossa?
Rengas Pilot Power, mopo R6
On se jo pari vuotta vanha ja muuten olisi pintaa.
Tieteellistä syytä en osaa kertoa,mutta minulla on mennyt eturenkaat
usein juuri vanhemmiten laineille. Pyörän tai renkaan merkillä ei ole
juuri väliä.
Suurin syy renkaitten epätasaiseen kulumiseen on liian alhaiset rengaspaineet.
MTS 1200S -15
Se painekkin saattaa olla aika olellinen osa ongelmaa joten mitäs ne paineet on ollut?(Reino6 @ Touko. 18 2010,20:44) kirjoitti
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Oon semmosta 2,5-2,7 pitäny.. Eikai liika paine tuota tee?
Omassa härvelissä bmw suositus on ollut taakse 2.9 ja eteen 2.5. Näillä paineilla kupitusta esiintyi runsaasti.
Metzelerin kataloogissa tällä hetkellä on 3.2 taakse ja 2.5 eteen. Tuo on ollut bmw suositus kaksi päällä tavaroiden kera.
Nykyisin olen ajellut 3.5 takana ja 3 edessä ja kupitusta ei ole enää ilmentynyt. Lisäksi rengas kuluu tasaisemmin ja kestää pidempään.
Kyseessä siis LT ja Marathon renkaana.
GSA:sta en vielä ekan 10tkm:n jälkeen puhu mitään, kenttä testit vielä menossa siellä suunnalla.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Täällä on aika hyvä selitys sille mitkä asiat voivat johtaa tuollaiseen kulumiseen. Ei se välttämättä pelkästään alhaisista rengaspaineista siis johdu. Täällä on lisää tietoa samasta aiheesta, varsinkin osassa "Cupping", englanninkielinen termi aalloille kulumisesta. Tuossa sanotaan että se on oikeastaan ihan normaalia, ja merkki siitä että rengas toimii niin kun pitääkin.
Toisaalta myös pyörissä on eroja vaikka ajotapa ei muuttuisikaan. Itse huomasin että mun ent. VTR ja VFR tekivät sitä eturenkaille enemmän kun XX, vaikka samantyyppisiä renkaita olen käyttänyt (keskikovia touringrenkaita; BT02x, D220 jne). Outoa sinänsä, koska olivat XX:ää kevyempiä joten kuvittelisi että myös kuluminen olisi vähäisempää.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Kiitos MarcusB
Nojoo, kokeillaan sitten nostaa paineita.. Jos vielä jonkun matkaa ajelisi.![]()
Aika kovia paineita.. Tällä hetkellä ohjearvo pelkän kuskin kuormalla mulla 2.4 eteen sekä taakse!?
En ole huomannut kyllä woblausta tai muutakaan kummaa käytöstä noilla paineilla. Laitoin oikein ajan kanssa kohdalleen huolto-asemalla, josta löytyi paskaksi hakkaamaton mittari.
2,5 oon pitäny molemmissa ja etunen menee kyllä melko kuopille!![]()
bandit 1200N
2.7 eessä ja 3.1 takana minulla dukessa... Muutenkin tuo laite syö rengasta ihan hemmetisti niin ainakin hieman hiljentää sitä.(Le Motard @ Touko. 19 2010,09:52) kirjoitti
Aluksi minulla oli paine edessä 2.4 ja eturengas on siitä johtuen nyt hampaalla...
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman