Olinpa sokea. En huomannut koko punnan merkkiä.(iaj @ Kesä. 01 2011,11:10) kirjoitti
Ei tuo kauhean kauas jää Suomen hinnasta; 110£ = ~125€ + siihen parikymppiä toim.kuluja päälle.
Toimitusaikaakin joutuu varata, ja pitäisi päästä ensi viikon loppupuolella jo reissuun. Eli täytynee tyytyä vähän kalliimpaan anturiin tällä kertaa, kun sattui saamaan huollostakin ajan sopivasti.
Toisaalta oon jo oppinut ilmankin bensamittaria toimeen tulemaan, tarvii vain muistaa nollata trippi aina kun tankkaa. Mutta näytössä vilkkuva varoitus sen verran ärsyttää että pakko kai tuo on kertaalleen korjauttaa.
Jos uudelleen hajoaa, sitten saa jäädä korjaamatta. Kaipa anturin voi jotenkin kytkeä / disabloida niin että näyttää aina vaikka täyttä, ja saa vilkkumiset pois näkyvistä.
Laita musta teippi siihen valon päälle *(spiff @ Kesä. 01 2011,22:16) kirjoitti
![]()
![]()
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Tuota kolmiota ei saa disabloitua, jos anturi on viallinen niin se välkkyy hienosti koko ajan ruudussa.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Aattelinkin että hämäisi systeemin luulemaan että anturi on kunnossa ja näyttää täyttä tankkia. Pitäisi selvittää mitä sieltä anturilta tulee ulos.(iaj @ Kesä. 02 2011,09:23) kirjoitti
Ei sulla satu olemaan käsillä valmistenumeroa/koodia tmv. tuolle anturille? Minkä firman tekemä?
Tämähän se olisi helpoin, mutta aattelin tällä kertaa kokeilla vähän teknisempää ratkaisua. Teippiä oon käyttänyt jo pitkään öljynpaineen merkkivalolle ;) Punainen kun on vielä häiritsevämpi kuin keltainen.(Pekkavee @ Kesä. 01 2011,22:32) kirjoitti
Miltäs ne vialliset anturit ovat päällepäin näyttäneet? Onko ollut jotain syöpymää tms?
Dixi et animam levavi
Ei tuossa meikäläisen versiossa ainakaan mitään ollut. Päällisin puolin aivan ehjä.
Avasin jopa sen kotelon mihin nuo piuhat menee sisään, mutta siitä ei paljon kostunut. Nuo piuhat kun oli valettu sinne sisään. Jos ne olisivat (kaikki) poikki, ZFE antaa eri virheilmoituksen.
Laitos on vain jotenkin saanut siipeensä eikä enää anna lukemia ulos.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Meikäläisellä mittari näytti -10 mallin GSA:ssa täydellä tankilla range:ksi aluksi järkeviä 500-600km lukemia mutta viimeisellä tankillisella 280km. Ajettuani sillä n. 300km maantieajoa keskikulutuksella 5,7 mittari näytti ensin puolta tankkia, range oli 70km, keltainen kolmio syttyi jolloin mittarin palkisto "romahti" samalla yhteen palkkiin. Ajoin parkkiin, kävin kaffeella ja lähtiessäni uudelleen matkaan oli palkisto taas puolessa välissä ja range näytti 190km. Mitä ihmettä, bensaa on mutta mittari väittää että tankki on melkein tyhjä? Ja hetkessä taas puolillaan omituisella rangella joka ei sovi yhtään mihinkään?
Mulla 08-mallinen GSA ja nyt iski bensamittarivika siihenkin. Rangea näytti 200 km ja sammui laakista, ilman keltaista varoitusvaloa, Lahden moottoritielle 10 km Vierumäestä etelään
No mulla oli 1 litran varakanisteri takalaukussa joten luulin että no-hätä pääsehän sillä Vierumäelle tankkaamaan. Pääsihän sitä melkein, meinaan ulosmenorampin päähän ja siihen se sitten hyytyi taas.
Katsoin navista lähimmän bensiksen ja mitä vittua! eihän Vierumäellä ole vaan lähin oli 10 km päässä Heinolassa.
Alkoi vituttamaan entistä enemmän 30 asteen helteessä.
Onneksi sain nopeasti pysäytettyä ystävällisen pakukuskin jonka kanssa haimme 10 litran kanisterillisen Heinolasta.
Kiitokset Jounille jos tätä satut lukemaan.
Perseestähän se on ettei tälläisessa "yyber matkapyörässä toimi edes bensamittari![]()
"Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
Ei ole kyllä kokemusta noista pyörien ajotietokoneista mutta jos autojen toiminan pohjalta uskallan (insinöörin logiikalla) extrapoloida toimintaa pyörienkien suuntaan niin...
Eli ajotietokone perustaa tuon "kilometreja jäljellä" arvionsa kahteen asiaan; tankissa olevan polttoaineen määrään sekä tämän hetkiseen ajotapaan. Tripillä ei ole mitään tekemistä tuon kanssa.
Jos siis polttoainemäärän anturi temppuilee, sekä tuo tyhjän tankin varoitusvalo että "km jäljellä" laskin tulevat näyttämään aivan mitä sattuu. Ja jos vika on kovinkin yleinen niin kannattaisi ehkä älähtää merkkihuollon suuntaan asiasta...
(noin sivumennen todettuna, vaikka nykypärrässäni tankkimittari onkin, sen näyttämä tuntuu olevan, varsinkin tankin lähestyessä tyhjyyttä kovin epälineaarinen joten eipä siihen tule luotettua -- sitten kun trippi nousee yli 200km tai viimeistään 250km edellisestä tankkauksesta on parempi ruveta katselemaan asemaa...)
Edelliseen lisäisin vielä sen "tyyppiominaisuuden", että mittari (ja samaan anturiin perustuva kompuutterin polttoaineen määrämittari) ei suinkaan ole lineaarinen vaan tankin tyhjentyessä ainakin LT:ssä alkaakin "jäljellä olevien kilometrien" määrä rullata aika paljon nopeampaa.(hway @ Heinä. 22 2011,21:53) kirjoitti
Joku taisikin jo kommentoida, mutta minä kyllä määrittelen aina tankkauksen tarpeen polttoainemittarin ja ajetun matkan (+ajotavan) perusteella. Tuolla perusteella se on 320 - 400km edellisestä tankkauksesta. 300 kilometrin jälkeen seurailen jo mittaria, kompuutteria ja mietin missä ja koska seuraavaksi tankataan. Ja oikeasti on paljon kivempaa ja huolettomampaa ajaa täydellä kuin tyhjää lähentelevällä tankilla. Niinpä tankkaan mieluusti vaikka hieman etupellossa.
<p>2002-2014</p>
Samoin tulee toimittua, eli trippi nolliin joka tankkausen jälkeen ja tankki tietty täyteen joka kerta. Kolmensadan kilsan jälkeen viimeistään kannattaa alkaa miettimään sitä seuraavaa asemaa. Tähän mennessä Gs -08 mittari toiminut moitteetta, kop kop. *(C-A-D @ Heinä. 24 2011,14:37) kirjoitti
Edellisellä pyörällä tuli joskus jäätyä tielle kun talvihuollon jälkeen oli anturin johto jäänyt kytkemättäja trippikin oli nollattu
Joskus vahingoista viisastuu, joskus ei.
-Matka on määränpää-
R 1200 GS
Tuli tässä viime viikkojen harjoitteiden yhteydessä tarkkailtua ja kokeiltua bensamittarin, keskikulutuksen ja tripin kanssa tuota arvioidun bensan määrän laskentaa n. 30 kertaa.
Kun vaihdoin tuon anturin, niin mittari alkoi antamaan *lähes* oikeita lukemia.
Nyt näyttää siltä, että kun keltainen valo syttyy ja tietokoneen lukema pääsee nollaan kilometrien osalta, niin tankissa on 1-4L jäljellä ilmoitetusta 33 litrasta. Riippuen vähän miten aktiivista ajoa oli tankillisella ajettu.
Paras tankkaus oli kun n. 20 km olin ajanut jo miinuksella, niin reilu 34L tuli tankattua. Kilometrejä oli tässä vaiheessa takana n. 640 km.
Tankkausten yhteydessä aloin nollaamaan sekä tripin että keskikulutuslukeman. Näiden kahden lukeman kertolaskulla sain tankkausten yhteydessä litran tarkkuudella oikean arvion paljonko sinne oikeasti bensaa menee.
Tuolla Venäjälläkin kun joutuu antamaan rahat sisään tai kertomaan luottokortille summan ennen tankkausta, niin osui todella hyvin tuohon haarukkaan.
Eli tuo keskikulutus lukema tuntuu olevan hyvinkin luotettava.
En nyt muista enää toimiko tuo vai ei kun oli tuo anturi vika vielä päällä.
Mutta kyllä, jatkossa nollaan vähintäänkin tripin ja yritän muistaa nolla keskikulutus lukeman niin pysyy paremmin kärryillä miten pitkälle vielä pääsee.
Tämä siis GSA:n kanssa. LT:llä tuohon tietokoneen ilmoittamaan lukemaan on ainakin tähän asti voinut luottaa hyvinkin tarkasti.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Itse en ole paljoa ihmetellyt missä kohtaa tuo palkisto alkaa tippumaan. Olen vain huomioinut, että yhdellä palkilla pääsen 60 km ja kun se alkaa vilkkumaan pääsen vielä 30 km. En tiedä miksi tuota pidempään pitäisi bensan loppumista tietääkään. Kyllä se perstuntuma pitää olla vaikka ei trippimittaria käytäkään.(GSR600 @ Touko. 17 2010,20:33) kirjoitti
Pääset tuolla muuten aika pitkät matkat. Omalla olen päässyt matka-ajossa parhaimmillaan 280 km ja tankki on rutikuiva.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017