Tulokset 1:stä 11:een 11:sta
  1. #1
    "Helppo kysymys" taas vaihteeksi, minkä verran perä saa ääntää kun takapyörää pyöritetään käsin vaihde vapaalla? Pyörä on 2010 GSA, ajettu vajaa 6tkm.

    Eilen tarkastin taas takapyörän välyksen ja siinä sitten intouduin pyörittämään pyörää vähän kovempaa. Hiljaisessa vauhdissa erottui pieni klunksahdus ja nopeampaa pyörittäessä ääni tietenkin koveni... Mielestäni ei kuulu takapäästä vaan ennemminkin vaihteiston ja kardaanin liitoskohdasta, parhaiten sitä ehkä kuvaisi pehmeä "klunk-klunk-klunk". Pirun huono kuvaus, mutten saanut kännykällä nauhoitettua ääntä tähän liitettäväksi.

    Pyörä on menossa viikon päästä huoltoon ja esitän asian myös siellä, ajattelin kuitenkin kysäistä foorumilta mahdollisia kokemuksia samasta aiheesta... Vertailua tein sen verran, että 2006 r1200s:n perästä kuuluu myös hieman ääntä, mutta gessuun verrattuna se on hiljainen.

    Terv. Nimim. "Perästä kuuluu"
  2. #2
    Se GSA:n perä kun roikkuu ilmassa se on vähän luonnottomassa asennossa. Kyllä sieltä itselläkin metakkaa kuuluu, on kuulunut koko ajan.

    Tiputa se perä irti akselista ja pyöritä sitten pelkkää perää, siitä kuulee/tuntee paremmin pelkän perän laakerin toiminnan. Ja sitten pelkkää akselia niin meteli on lakannut siitäkin.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  3. #3
    Pientä rohinaa myöskin omassa pyörässä havaittavissa, mutta kuuluu asiaan.
    Hieman off topicina, perän O-rengas tiiviste meni vaihtoon 1 500 km kohdalla pienen öljyvuodon takia.
    Kyseessä siis 2011 GSA.
  4. #4
    Ok, ehkäpä uskallan ajaa huoltoon saakka... Ääntä lukuunottamatta ei muita oireita ole, stefa kuiva eikä klappia takapyörässä.

    Ääni ei ole varsinaisesti rohinaa vaan se on ennemminkin vaimeaa kolinaa, voisi hyvinkin olla peräisin esim. kardaanin ristinivelestä. Ja mielestäni tosiaan kuuluu enemmänkin vaihteiston päästä kuin perästä mutta diagnosointi on vähän hankalaa.



  5. #5
    Joo, tuo on just sitä samaa mitä itsekin kuunnellut.

    GSA:ssa perä joustaa vähän enemmän kuin noissa *normi* vehkeissä niin tuo nivelkin tekee vähän outoja kulmia.
    https://www.juvander.me/ilpo

    AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
    MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
    MAN
  6. #6
    Eikös se lue ihan manuaalissakin että pyörä keskijalalla ei pidä pyöritellä. On tosiaan kardaanin kulma liian jyrkkä. Laskee pyörän ales ja istuttaa kuskin päälle niin loppuu metelöinti.



  7. #7
    Onpas omituista, että ei muka saa jousitus mennä ääriasentoon. Sama efekti tulee, jos vähän reilummasta hyppyristä pomppaa mopo ilmaan.
    Dixi et animam levavi
  8. #8
    Lainaa (j.virta @ Kesä. 13 2011,10:37) kirjoitti
    Eikös se lue ihan manuaalissakin että pyörä keskijalalla ei pidä pyöritellä. On tosiaan kardaanin kulma liian jyrkkä.
    Olisko sulla kirjallisuusviitettä tähän? Pikatavasin käsikirjan enkä kyllä mielestäni löytänyt mitään mainintaa aiheesta.
  9. #9
    Otsikko sopii aiheeseen niin kysynpä minäkin.

    -08 GSA, rullattu jotain 43tuusaa. Omia kilsoja alla on jotain 2,5 tuhatta.

    Ja nyt jokin jollottaa ja jalkatappeihin tulee värinää niin että pitkällä pätkällä alkaa jalat puutua. Terävissä montuissa kuuluu myös kolahdus. Myyjäliikkeen huoltomiehen kanssa soittelin. Epäilin että laakeriko sieltä korkkasi mutta hänen mielestään ennemmin perä kuin laakeri.

    Kysymys kuuluukin, että mistä tunnistaa perän laukeamisen oireet?

    Harmittavasti nyt tietenkin ollaan pitkälti napapiirin pohjoispuolella.



  10. #10
    Kokeile niin, että nostat pyörän keskituelle, ja pyörität käsin takasta. Kuuluuko tai tuntuuko silloin värinää. Muuttuuko värinä tai ääni, kuorman poisto vaikuttaa pyöränlaakeriin mutta ei niin paljon perän laakereihin. LT:ssä kylläkin se hajoava laakeri on sekä perän- että pyöränlaakeri, enkä ole löytänyt GSA:n perän räjäytyskuvaa, että onko noisen uudempien rakenne muuttunut.
    Samoin takanen ilmassa on hyvä kokeilla onko takapyörässä havaittavissa klappia, kun ottaa kiinni ylhäältä ja alhaalta tai etu- ja takareunasta. Onko havattavissa minkäänlaista öljyvuotoa, LT:ssä ensimmäinen merkki oli värinä jalkatapeissa ja sen jälkeen ulos vuotava peräöljy, joka näkyi ensiksi takavanteella. Minulla on LT:ssä hajonnut perä kahdesti ja tietenkin reissussa, eihän se kotipihalla hajoa.
  11.  
  12. #11
    Ei heilu eikä ääntele vaikka kuinka repii ja rullailee.

    Huomenna uutta kumikiekkoa eteen, kiinalaisvalmisteinen Shinko on aivan järkyttävä tapaus. Kenties sen jälkeen saa vähän lisätuntumaa asiaan kun ei ole se keula siinä häiritsemässä.