Kävipä mielenkiintoinen kokemus perjantaina matkalla pohjoiseen.
Ajoin motarilla hyvää marssivauhtia kun yhtäkkiä kone sammui. Ensimmäisenä kävi mielessä että leikkasiko gessun kone kiinni kun ei saanut edes vaihteita vaihdettua pienemmälle. Kytkin pohjassa piti vetää pientareelle. Kone kuitenkin pyöri starttia painaessa joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi bensan loppuminen. Onneksi Tuuliruusun Nesteelle ei ollut kuin kilometrin verran matkaa. Arvatkaa tuliko hiki 30 asteen helteessä. Nesteeltä sitten sainkin ostettua viimeisen bensakanisterin joten bensalitralle tuli hyvä lisähinta. Täytyy varmaan viedä pyörä huoltoon kun ajotietokone näytti että bensa olis riittänyt vielä yli 200km.
Eipä myöskään missään vaiheessa syttynyt varoitusvalo tai teksti vähäisestä bensamäärästä kuten yleensä. Mahtaakohan kenelläkään muulla olla vastaavanlaisia kokemuksia. Teki muuten viime vuonna saman kun olin lähdössä reissuun ja mittari näytti n.200km pääsevän jäljellä olevalla bensamäärällä. Ajattelin että tankkaan vasta Viron puolella mutta eipä lähtenyt aamuyöstä käyntiin kun piti tehdä viimeiset matkatarkastukset. Tuon kerran laitoin vaan oman tietämättömyyden piikkiin mutta taitaapi tosissaan olla antureissa jotain vikaa. Toinen jännä juttu oli se että en saanut vauhdissa vaihdettua pienempiä vaihteita silmään. Lieneekö luistonestolla jotain tekemistä asian kanssa ja turvallisuussyistä esti vaihteen kytkeytymisen / pyörän lukkiutumisen? Tai sitten ei? Kiitos ystävälliselle autoilijalle joka tarjosi kyydin takaisin pyörälle.
F800GSA
No, hmm, luulisi tuollaisen "ylimääräisen" 200 km toimintasäteen jo havaitsevan ihan perstuntumalla? Eli joku lamppu täytyisi syttyä jos tankilla on jo vedetty 300-400km (mitä gessulla pääseekään) ja sitten vielä mittarit väittää että 200km vielä pääsee. Tuo vanha "mittari" eli tripin käyttö on kyllä aika varmatoiminen, itse en luota edes määrän varoitusvaloon senvertaa etten trippiä käyttäisi (vaikkei määrän varoitusvalo ole koskaan "pettänyt").
Jos moottori sammuu vauhdissa, niin vaihteet yleensä menee huonosti päälle. Moottoripyörissä kun on synkronoimaton siirtoholkkivaihteisto, kun kytkin ei pyöri kytkimen ollessa pohjassa, ei vaihde mene niin helposti päälle, kytkin kun tuppaa hiukan "vetämään" vaikka kytkin olisikin pohjassa. Moottorin käydessä normaalisti, eri vaihteiden välillä on kytkimen pyörimisnopeusero senverran pieni että tuollainen "väljä" siirtoholkkivaihteisto pystyy nopeuseron "synkronoimaan", vaikka mitään erillistä synkronointia ei olekaan. Tuo on siis jokseenkin sykronoimattoman vaihteiston "ominaisuus".
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Mulla oli viime kesänä ongelmia 08-mallisen GSAn bensamittarin kanssa. Jäin kahdesti tien päälle, kun mittari näytti mitä sattui. Tänä keväänä bensa loppui sopivasti kotipihaan - ei merkkiäkään, että bensa olisi ollut vähissä kun tulin kotiin. Seuraavana aamuna pyörä ei käynnistynyt. Starttasin ja starttasin, sitten latasin akkua ja starttasin taas. Vihdoin välähti - hain viisi litraa bensaa, tankkasin - pyörä lähti iloisesti käymään. Ennen tankkausta ajotietokoneen näyttämät jäljelläolevat kilometrit (range) oli n. 50 km. Viiden litran tankkauksen jälkeen range oli n. 400 km. Aika hyppäys
Elokuussa 2009 olin käynyt kyselemässä liikkeessä, josta olin pyörän ostanut ja jossa olin sen huollattanut. Ei ollut tietoa mistään bensamittariviasta. Huollon kaveri lupasi vielä tutkia tietokantaa, jos sieltä löytyisi jotain. Soitin perästäpäin - ei mitään tietoa bensamittarin vioista Bemarin vikatietokannassa.
Pyöräni bensamittari toimi aikaisemmin hyvinkin luotettavasti ja näytti bensan vähenemisen todellisuutta vastaavasti. Rangen mentyä nollille pystyi vielä ajamaan jonkin matkaa. *Mittarin mentyä rikki se näytti reilusti yli viiteensataaan kilometriin asti yli puolta tankkia (mittarinäytössä viisi palkkia kahdeksasta). Sitten range ja bensamäärää indikoivat palkit mittarissa alkoivat pudota oikein vauhdilla, mutta ei riittävän nopeasti, vaan jos range oli luokkaa 40 - 50 km, bensa loppui. Tämä siis silloin, kun kulutus oli normaali. Ajotavasta riippuen bensa saattoi loppua selvästi aikaisemminkin.
Jos jotakuta ihmetyttää, paljonko sitä bensaa gessun tankkiin menee: Adventuren tankin vetoisuus on virallisen tiedon mukaan 33 litraa. Kesällä 2008 mittasin tankin vetoisuuden. Se oli hitusen yli 37 litraa. En ole saanut BMW:ltä selitystä, miksi virallinen tilavuus on 33 litraa. Normi tankkausväli on mulla ollut kuudensadan kilometrin luokkaa. Trippimittarin oon aina nollannut. Se on vaan tuon trippimittarin ongelma se, että se kertoo ajetun matkan, ei sitä paljonko bensaa on tankissa. Kun kulutuslukemat voi vaihdella alle 5 l /100 km ja lähes 8 l /100 km (kulutuksen ääripäät 2008 tekemäni reilun 16000 km reissun aikana, laskettuna per tankkausväli), niin ei todellakaan voi päätellä trippimittarista, milloin on aika tankata. Sitä varten pyörässä on bensamittari, jonka pitäisi kertoa se.
Kävin huhtikuussa, pyörän takuun viimeisenä voimassalolopäivänä, varaamassa huoltoajan bensamittarille. Vaadin sen korjaamista takuuseen, ja niin tapahtuikin. Hakiessani pyörää sama kaveri, joka ei kahdeksan kuukautta aikaisemmin ollut löytänyt mitään tietoja bensamittarivioista, sanoi näin: "Sun pyörään ei vielä oltu tätä vaihdettukaan." Se pisti hälytyskellon soimaan mun pään sisällä. Kun pääsin kotiin, googletin "bmw r 1200 gs fuel gauge problem".
Hakutulosten kärjessä oli ADVriderin viestiketju, josta sai taas kerran paljon enemmän tietoa kuin viralliselta BMW-myyjältä **
*Muiltakin foorumeilta löytyi sitten juttua samasta ongelmasta.
Jos pyörässä on takuuta jäljellä, kannattaa vika hoidattaa pois. Suomessa ei ilmeisesti takaisinkutsuja tämän takia tehdä. Tosin sitten kun takuu raukeaa, ja vika ilmenee uudelleen (ja sen se tekee), BMW pesee kätensä tuosta ja olet omillasi. Uutta, hajoamatonta mittarinanturia BMW ei vaivaudu tekemään. Tämä on taas sitä BMW:n laadukasta palvelua, jonka vuoksi BMW:n mielestä heidän pyöristään kannattaa maksaa enemmän kuin muista. *
Nyt kun mittarini on korjattu, se toimii paremmin kuin risa mittari, mutta kuitenkin eri tavalla kuin alkuperäinen mittari ehjänä. Nyt se käskee tankille aivan liian aikaisin. Ehkä on parempi niin päin. Kuitenkin olen sitä mieltä, että yhtiön, joka pitää itseään teknisenä edelläkävijänä moottoripyöräilyn saralla, pitäisi pystyä tekemään luotettava bensamittari. Ja jos ei pysty, sitten ottaisin mielelläni takaisin bensahanan, jossa on varatankkiasento.
BMW R 1200 GS Adventure
Kyllä kyllä, trippimittarissa oli tosiaankin jotain 637km mutta sehän ei kerro sitä mitä tankissa on jäljellä.(Tietysti noilla lukemilla se on jo lopussa) Kymmenenlitran kanisterin kun tankkiin laitoin niin näyttö pomppasi 2/3 täyteen. Kun sitten kävin heti tankkaamassa, meni 26 litraa tankkiin. Veikkaan että ei ajotietokone pysy mukana kun reippaammin ajaa. Siinä vaiheessa kun lowfuel ilmestyy näyttöön niin viimeksi pääsin hyvinkin 50km eikä tullut ongelmia. Näyttäis olevan yleisempikin ongelma. Ihme että ei ole tullut mitään huoltokutsua puimurilta?
F800GSA
Se, joka uskoo, saa takaisinkutsun ja pelastuu.
Näin on kirjoitettu:
Viimeisten aikojen ollessa käsillä, kutsuu Insinööri uskovat koolle Suurella Takaisinkutsulla, joka kuuluu kaikkialle maan ääreen. Sillä yksikään ei ole viaton ilman takaisinkutsua eikä kukaan voi siltä välttyä.
Kutsun tullessa niiden, joilla takuu ei ole voimassa, valitus on oleva suuri.
Samanlainen tapaus kävi viime syksynä r1200gs mallia 07 kanssa. Oli jäänyt trippi nollaamatta, mutta kun tietsikka oli kertonut siihen asti niin kovin hienosti milloin on syytä mennä tankille, niin ei huolta. Huoli tuli sitten, kun piti ruveta soittelemaan hinuria muka hajonnutta pyörää tien poskesta noutamaan. Opettaa nöyryyttä kuulla tielle jättäneen vian olevan yksinkertaisesti se, ettei kuski ole älynnyt tankata
Korjaus vaati tankin kuivattelun huollossa ja tietsikan uudelleenkoulutuksen tajuamaan missä rajoissa bensan pinta vaihtelee. TR-Pyörä hoiti asian mallikkaasti, eikä Tapsa naureskellut kohtuuttomasti pikku lipsahdukselleni, vaikka varmaan mieli teki![]()
-Miksei?-
Epämääräistä on polttoainemittarin toiminta monissa japanin pyörissäkin. Nyt alla uusi Kawa Z 750 ja tankin ollessa täynnä, bensamittarissa näkyvät kaikki 6 palkkia mustana. Tankkauksen jälkeen kun ole ajanut 180 - 200 km kaikki palkit näkyvät edelleen mustana eli näytön mukaan tankki on täynnä. Sitten 220-250 kohdalla yhtäkkiä näytössä on enää 3 palkkia = puoli tankkia.
ja 300 km kohdalla viimeinen palkki vilkkuu ja tankki on lähes tyhjä. Tankin tilavuus on 18.5 litraa . Edellisessä pyörässä Suzukin GSR 600 -06 pyörässä oli mittarin toiminta hyvin saman tapaista.
Eli trippi aina nollille kun tankkaa ja viimeistään 300 km kohdalla tankille. Nollaamatta trippiä et voi muuten olla selvillä polttoaineen määrästä . Varsinkin jos ajo jakautuu useammalle ajokerralle ja välissä on monta päivää niin et edes muista enää paljonko olet suurin piirtein ajanut tankkauksen jälkeen.Ajotietokoneet ovat japanin pyörissä vielä hamassa tulevaisuudessa , mutta ehkä joskus niissäkin .
R 1200 GSA LC
Aikaisemmat:
GT 125 -75 , CR 125 -75 , CB 750 -73 , IT 250 -81 , CB 750 F -82 , FJ 1200 *-86 , GSX R 1100 W -97 , GSR 600 -06 , Z750 -10, R 1200 GS -09
-09 GSA:n vaihdettiin viimekesänä tuo polttoaineanturi takuuseen... Rupes vaan tankki näyttään yhtäkkiä tyhjää, mikä on tietysti se mukavampi vaihtoehto.
-Ilkka
BMW F800GS -11
Henkilöautopuolella monesti ajotietokone laskee arvion hetkellisen kulutuksen mukaan. Eli jos laskettelet alamäessä jolloin syöttö on poikki voi ajotietokoneen jäljellä olevalla polttoaineella päästävä matkaa huomattavasti siihen verrattuna, että kiihdyttää voimakkaasti tai ajaa pitkää mäkeä. Ja niissä ko. toiminto on normaali. Tiedä sitten näistä mopottimista...
<br />
Tutun kuuloista on. Vaikka alla on Honda, ja palkkien määrä sekä säiliön tilavuus on eri, toiminta on vähintään yhtä "loogista".(GSR600 @ Touko. 17 2010,20:33) kirjoitti
Mulla on mittarissa muistaakseni 8 palkkia, jotka näkyy kaikki vielä jossain 180km kohdalla, siitä ne sitten vajoaa aina vilkkuvaan viimeiseen suunnilleen seuraavan reilun sadan kilometrin aikana. Tankilla pääsee pihistellen jotain 350-380km. Pakko siis ajella tripin mukaan.
Jotenkin ei luulisi nykyaikana olla kovin mahdoton projekti tehdä looginen ja oikein näyttävä polttoainemittari. Sama koskee melkein poikkeuksetta oikein näyttävää nopeusmittaria.
ZZR1400 -06
Ei, kyllä se vaan on ihan paska se fuel strippi näissä GS/GSA malleissa...(Opa74 @ Touko. 17 2010,21:24) kirjoitti
Se on aika empiirisesti testattu jo rapakon toisellakin puolella.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Näinpä kävi mullekin. Bensaa piti olla 200 kilometrille, sammui kuin kynttilä. Vähän ravistin, kone käynnistyi 10 sekuntia ja sammui. Arvasin bensan loppuneen. Tyyppi on R 1200 RT 2010. Pyörä kun 2 kk vanha ja eka huolto tehty, lähdetäämpä takuu korjaukseen. Bensamittarina täytyy ilmeisesti käyttää trippiä. Taitaapa olla tyyppivika Bemulle.
Toivottavasti Heino hoitaa asian, olenhan saanut Tapiolta ystävällistä ja hyvää palvelua.![]()
Niinpä se lähtee meikäläisenkin pyörä anturin vaihtoon takuuna.
28pv sain ajan. Tehdään samantien 10tonnin huolto etuajassa.
Uusi anturi vaatii kuulemma parin tankkauskerran jotta oppii uudet parametrit.
Niin ja nyt jarruissakin on joku recall *
F800GSA
Minkähän takia moiseen asiaan on pitänyt alkaa tunkea väliin jotain halvatun ajotietokoneita, jotka sitten laskevat vielä päin persettä??
Kojelautaan keltainen varoitusvalo, joka syttyy, kun on esimerkiksi 5 litraa jäljellä. Näin ei tarvitse mitään bensahanojakaan ropeltaa, ja saa kuitenkin luotettavasti tiedon tankkauksen tarpeesta. Ja jos on alkuunkaan perillä siitä, paljonko peli kuluttaa missäkin ajossa, niin tietää suunnilleen, kuinka pitkälle valon syttymisestä bensa riittää. Omistamassani vm 1990 Hondassa oli peräti 2 bensavaloa, ensin keltainen sitten punainen, ja varsinkin tämä systeemi oli erittäin tarkka.
Yhtään tuon monimutkaisempi sen ei siis todellakaan tarvitse olla, ja homma on osattu hoitaa hyvin jo 20 vuotta sitten - joten jos kuitenkin päädytään enempi hightech-ratkaisuun, niin olisi kohtuullista olettaa, että tämän hienomman version tekninen toiminta olisi vähintään yhtä varmaa.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Onneksi omassa hondassani on analoginen bensamittari! Hyvin on toiminut molemmissa pyörissä! Tiedä sitten mitä ongelmia tuon kawasaki versyksen bensamittarin kanssa tulee ilmestymään, sillä se on taas digitaalinen mittari *![]()
Jukka
On siinä ihan varoitusvalokin. Vikana on vain että anturi antaa väärää tietoa. Oli varoituslaite (valo/trippi/range) kuinka yksinkertainen tahansa niin se ei voi toimia jos syöte on päin helvettiä.(pecha @ Touko. 18 2010,23:33) kirjoitti
Se on taas eriasia kuinka fiksua on tehdä helposti rikkoutuva anturi eikä vaihtaa erilaiseen vaikka aiheuttaa noin paljon ongelmia..
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Näköjään mun vuoro saada tuo bensa-anturin vika riesakseni.(Mr.Saki @ Touko. 17 2010,22:05) kirjoitti
Yks-kaks alkoi näyttämään tyhjää tankkia ja FUEL-teksti sekä keltainen kolmio vilkkumaan.
-07 GSA joten takuu ei enää korvaa. Eikä kuulu olevan callback-vikakaan.
Anturin hinta vaatimattomat 170 euroa, siihen työ päälle pari tuntia, eli kustannusarvio reilut 300 e. Ihan kiva. :/
Anturin täytyy olla tuohon hintaan vähintään kullasta tehty. Tai sitten on vaan tavalliseen tapaan laitettu kate-% kohdalleen.
Liekö noita antureita saatavilla edullisemmin muualta kuin bemarin marmoritiskiltä?
Joo. En tiedä mitä mieltä on ajaa viimeisen desin varassa. Mutta nyt on uudessa k16gt ajotietokone joka näyttää ihan oikein. Ja muuten, kun bensa valo syttyy niin navi alkaa ohjaamaan lähimmälle huoltsikalle.![]()
Alan tällä viikolla vaihtamaan omaan vehkeeseen tätä fuel strippiä, samoilla oireilla alkoi tuossa joku viikko sitten. Vikakoodiksi GS-911 ilmoittaa "41705 Fuel Level Indicator".(spiff @ Touko. 31 2011,13:58) kirjoitti
Kalibroin sitten tuon sitten huollossa Turkissa, täällä ei enää ehdi saada pajalle. Kunhan saa edes tuon keltaisen valon taulusta pois.
Hinta pelkälle anturille 109,90£.
Ai niin, tuo virhe voi olla myös joku muu eli välttämättä ei anturi ole viallinen. Voi olla myös piuhoissa kosketurhäiriö jolloin ei tarvitse vaihtaa tuota. Virhekoodi tällöin on eri. Kokeilin tuotakin.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Juuri sain anturin vaihdettua ja homma pelittää taas!
Ei (ainakaan tämän yksilön kanssa) tarvinnut mitään bmw tietokoneen kanssa kalibrointia, alkoi heti näyttämään oikeita lukemia!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
Nooh, olettaisin että edes se valo toimisi kun bensa alkaa loppumaan. Sekään ei aina puimurissa toimi, ainakaan minun. Normiajossa tuon vielä hanskaa, mutta ajeleppa päivä radalla ja mieti, että mitäs sieltä mahtoikaan mennä.(Pekkavee @ Touko. 31 2011,22:43) kirjoitti
Itse en ole koskaan tien päälle jäänyt, enkä radallekaan, mutta olen sentään tankannut sinne 16l:n tankkiin huoltamon mittarin mukaan 17,6 litraa, eikä palanut mikään valo, ja ajotietokone oli niin hukassa kuin voikaan olla (siihen en koko viime kesänä tosin luottanutkaan).
Tolla kun pääsee hieman ajosta riippuen alta 200km-melkein 400km.
![]()
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Totta, mutta pointti tässä jatkoa ajatellen on se, että tämänkin osan voi vaihtaa itse ilman bmw testerissä käyttöä ja säästää testeri + 2-3h työn veloitukset tekemällä itse.
En mistään foorumilta löytänyt viitteitä että joku olisi tätä yrittänyt vaihtaa itse, aina oli viety bmw pajalle vaihdettavaksi kun *vaatii kalibrointia bmw tietokoneella*.
Mutta ei ainakaan tässä tapauksessa vaatinut.
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN
No minulla se valo kyllä toimii.(Nasu @ Touko. 31 2011,22:51) kirjoitti
On noi vanhemmat Bemarit sitten hyviä *![]()
![]()
Ei tuosta CAN väylästä ole kuin harmia.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Korjataan sen verran, että se valo toimii satunnaisesti.(Pekkavee @ Touko. 31 2011,23:00) kirjoitti
![]()
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Auttaa se sillon kun tietää, että ollaan ajettu normisti niin se pitää jopa paikkansa. Toisinsanoen, minunkin ongelmat tämän bemarin mittarin kanssa korjaantuu sillä kun ei mene radalle sen kanssa. Ihmettelen vain miten muissa mopoissa se valo ainakin toimii ja aika hyvin näyttökin jos sellainen on, vaikka ajelisi radallakin.(Pekkavee @ Touko. 31 2011,23:14) kirjoitti
..mutta maatalouskone mikä maatalouskone, eihän niillä toimi vilkutkaan koskaan...
BMW F800S 2010 ja CBR600F 2005 (molemmat hitaita)
ER-6f 2006
Juu eli ei, kuten valuutan merkistä voi päätellä. Englannista.(spiff @ Kesä. 01 2011,10:45) kirjoitti
Just eilen tuli iso pahvilaatikollinen bmw tavaraa sieltä!
https://www.juvander.me/ilpo
AL-AND-AM-A-AZ-B-BIH-BG-HR-CZ-DK-EST-FL-FIN-F-GE-D-GR-H-IR-I-KZ-KS-RKS-LV-LT-M
MK-MD-MC-MGL-MNE-MA-NL-N-PL-P-RO-RUS-SRB-SK-SLO-E-S-CH-TJ-TR-TM-UA-USA-UZ
MAN