Ensi kesänä olisi tarkoiotus ottaa 6v. tytär kyytiin.Joulupukki on jo kypärän tehnyt ja muut ajovarusteet siis kaikki päästä varpaisiin on tarkoitus hommata kevääseen mennessä.Mitähän muuta oleellista olisi syytä hommata?Tartuntavyö.....ym..Neuvoja kokeneilta otetaan vastaan.![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Ei suoranaisesti varusteista.
Kannattaa tarkistaa ettei jalat pääse missään tapauksessa "pinnojen väliin" tai osumaan pyörivään renkaaseen. Kuuma pakoputki on myös paha paikka. Tuon ikäisen lapsen jalat eivät ehkä yllä tapeille.
Pieni matkustaja ei osaa varoa näitä vaaroja luonnostaan, eikä varsinkaan kun innostuu jostakin.
Kuskailin pienepiäkin lapsia joskus. Otin istumaan eteeni ja kädet tankoon kiinni. Tämä ei tietysti ole laillista tieliikenteessä. Mekin ajelimme yksityisillä metsäteillä tuolloin.
Kovasti tuntuivat tykkäävän ajeluista, tulevia motoristeja kunhan vielä jonkun vuoden kasvavat.![]()
Kunhan postailen, näytti hauskalta ja tosiaan muistan elävästi olleeni enoni kyydissä muksuna juurikin tangon keskeltä kiinni pitäen...
Testi
sellaisen pointin huomasin kesällä, että likka huutaa vauhtia lisää ja poikaa jännittää...
<p>KTM640 Nykyinen</p><p>exät Z1000, R1, 600RR, Monstrer</p><p> </p>
Kummityttöä olen kyyditellyt siitä lähtien, kun jalat alkoivat yltää jalkatapeille (alle kouluikäisestä), erilaisilla kaksipyöräisillä. Kovasti on tykännyt. Mitään erityisiä "putoamisen estäviä" lisävarusteita ei ole koskaan käytetty, edes takalaukkua ei ole tainnut koskaan olla, vaan tyttö on pidellyt käsillä kuskista tai vanhempana matkustajan kahvoista kiinni. Pitemmillä siirtymillä voi kyllä nukahtamisvaara olla olemassa näiden junioreiden kanssa, jolloin kypäräpuhelimille ja etenkin normaalia tiheämmille tauoille voi olla tarvetta.
Itse kun poikaani, silloin kun hän oli 6v, kuskailin, ostin käytetyn lasten ajopuvun ja maiharit oli kenkinä. Kypäräpuhelin on aika ehdoton kans, niin voi jutella ja varmistaa ettei nuku kyytiin (joillakin ollut tätä ongelmaa kuulemma).
Ei kait siinä muuta, ku normi maalaisjärjellä liikkeelle vainJa tuo "tartuntavyö" on käynyt mullaki mielessä hankkia...
Lahjattomat treenaa
Odottelin ensin, että tenavan jalat yltää tapeille. Sitten vasta kyytiin.
Kerran, kun tultiin jostain, vaimo alkoi vilkutella valoja takana ja ihmettelin mikä nyt? Ehdin juuri ja juuri napata poijan vaatteista takaisin. Oli umpiunessa ja juuri putoamailsillaan. Nukahtavat helposti, koska siellä on aika tylsää siellä selän takana.
Sovittiin systeemi: napautan kaksi kertaa kädellä jannun polveen ja hän vastaa hakaamalla nyrkillä selkään.
Kyllähän tuon jalat jo tapeille yltää,mutta ehkä olisi syytä hommata jonkinlaiset "korokkeet" tapeille ettei kengät sula kiinni putkiin-melkoinen liottaminen taas että saa ne puhtaaksi(paappa @ Joulu. 21 2009,20:08) kirjoitti
Kuskin ja matkustajan vyöllä toisiinsa kiinnittäminen ei liene järkevää?Jos sattuu vahinko niin parempi että kumpikin menee omaan suuntaansa ettei painavampi murskaa pienempäänsä allensa
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
mulla oli viime kesänä 3v. tytär yammun kyydissä niin että oli mun ja tankin välissä ja hauskaa oli.....nyt kun pyörä vaihtui niin ekana tytär kysy, et mihi isi mää nyt istun?
en ole vielä keksinyt mennäänkö samalla kaavalla.. mutta nyt tyttö kasvaa kokoajan....
![]()
Honda 1000XL -09
Tuollanen vyö ollu meillä käytössä
Juniori tykkää että on hyvä pitää kiinni.
Edit. ja löytyy ainakin tuolta kliks
Meillä 9v poika pysyi pienillä lenkeillä (alle 1h) hereillä mutta kun tehtiin yksi hiukan pidempi (n. 2-2.5h) niin meinas nukahtaa kotiinpäin ajaessa. Pysähdyin jaloittelemaan välillä ja poika vaan meinas että "ei mua nukuta", vaikka hyvin näkyi että seisaalleen meinas torkahtaa... No loppumatkan koputtelin aika ajoin pojan jalkaan varmistaakseni että oli hereillä. Kovasti on kyllä tykännyt kyydissä olla...
Mulla poika piti viime kesänä kiinni mun takin (Rukan coretex) sivuista löytyvistä "kiristysremmeistä" kiinni, hyvin tuntui homma niillä toimivan.
-
Eiköhän noita matkustajan jalkatappien siirtosarjoja tai korvaussarjoja ole saatavilla. Esim: http://212.50.144.81/rajamot....1ae5a3f
Tuolla on ajovarustetta: http://www.allright.fi/documents/Str...-varusteet.pdf
Tuollaisiakin on myynnissä.
Ikäsuositus 3-8 vuotta (14-30 kg).
Saatavana kahta eri kokoa.
Made in Germany
Istuinta myy ainakin Louis.
http://www.louis.de/
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
No tänään Joulupukki teki tartuntavyön ja samalla katseli että tankokiinikkeistä saisi tuunattua jalkatappien korokkeet kunhan löytyy jostain RST putkea pätkä ja tulpat päihin![]()
ZZR 1400 -08
CBR XX 1100 -06
GSX 750F -03
ER-5 -97
+100tkm/120kmh
Jokainen tuntee lapsensa itse parhaiten joten en ala varsinaisesti neuvomaan...
Kesänä jonka päätteeksi poika täytti 6v ajeltiin muutama max 20km lenkki paneuropeanilla, vesseli istui edessä kädet tangolla. Pienikokoisia kun molemmat ollaan niin kaikki meni hienosti. Kivaa oli pojalla.
Kuluvan vuoden kesänä ajeltiin sitten omalla pyörällä, 800 Intruder-93. Pakko oli viritellä sissyyn irrotettava sivutukisysteemi joka tulee melkein kainaloiden korkeudelle poikaa. Tuntuu nukahtavan todella helposti. Eipä tuolta takaa pieni ihminen mitään nää eteen joten lienee tylsää.
Yksi kauheimpia tunteita isänä tähän mennessä ollut kun tuntee että poika alkaa liukua unissaan kohti keskiviivaa.
kans suunnittelen et ottasin pojan (täyttää 5v 2912)kyytiin ens kesänä,muistanko ihan väärin vai onko lakitekstissä:kyyditettävän on istuttava sille varatulla paikalla,ja jalat yllettävä tapeille??? tai jts...
Yamaha FJ 1200-88
Yamaha TZR 125-88
Honda CB 125-77
Honda Monkey -76-88(useita)
`juuri tästä asiasta en tiedä yhtään mitään`
-jaakko parantainen
www.pappatuuninki.fi
Ehdoton varuste on kypäräpuhelin, noihin vauhteihin riittää nämä halpisvehkeetkin (lidl n.10e). Nukahtavat niin äärettömän nopeasti. Toinen must on tuo vyö jossa on kahvat, niin ja takalaukku selkänojana, noilla pärjättiin aikoinaan välimereltä jäämerelle. Pitemmät reissut aloitettiin 11 vuotiaana.
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä (291/1998), 39 §: Henkilökuljetus moottoripyörällä: 1. Moottoripyörällä, jota ei ole varustettu sivuvaunulla (L3-luokka) saa kuljettajan lisäksi kuljettaa enintään yhtä henkilöä. Edellytyksenä on kuitenkin, että kuljetettavaa varten on sopiva istuin ja jalkatuet.(fj 1200 @ Joulu. 22 2009,22:50) kirjoitti
Asetus ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista (1243/1999) 106 § vaatii matkustajalle myös kädensijat.
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
Ensi kesälle on mp-asun ajopuku, jossa on jonkin sortin kiinnipitovyö mukana. Velcro-kiinnityksellä toimii, joten ei ole kiinteä kiinnitys kuskiin. Saa nähdä miten pelittää. Mennä kesänä tuli 7-v naperoa muutamaan otteeseen kuskattua pieniä matkoja ilman kunnon pukua ja systeemejä ja ei tarvinnu välttämättä 20km enempää ajaa kun nukkumatti tuli kolmanneksi matkustajaksi. Ei mitenkään mukava tunne, kun toisella kädellä pidät lapsesta koko matkan kiinni ettei tipahda, joten nukahtamisen vaara on noilla pienillä todella konkreettinen. Eihän se uinuminen aikuisellakaan nelostiellä mitenkään kaukana ole *
btw. ei kannata suunnitella vielä mitään varsinaisia reissuja lapsen kanssa tehtäväksi. Eihän ne välttämättä kaikki tykkää vaikka niin toivoisi.
Käsittääkseni laki vaatii tuon edellä kuvassa olevan ns. turvaistuimen. Tankin päällä kuskauksesta räpsähtää kunnon sakko ja pidempään matkaan en kyllä alle 10 v, itse ottaisi mukaan. Mutta jokainen tyylillään ja itsesyytökset sitten kehiin jos jotain sattuu...Pikkureissuja ajelin itse tuon 6v pojan kanssa viime kesänä.
Tein rinkan rungosta ja remmeistä ns. läheisyyspaketin.
Nuorempi kolli kun tuppasi nukahtamaan kyydissäjess !
Lasten turvallisuus on vänkä juttu
Arvaan - Kukkahattu...lasten kanssa.
Tulkaa mukaan jengiin - on muuten kivaa.
Kun kersa ei putoa,
nauttii sekä iskä, lapset sekä se kotona jännittävä yksilö.
Tai...
Äiskä, lapset sekä se kotona odottava yksilö.
Kyllä Äiskä tulee aina isolla
Mut kun se on vaan niin kivaa.
![]()
![]()
![]()
ZZR-1400
Kyytiin vaan. Meillä on kaksosia on kuskattu 4. vuotiaasta asti. Motoristeja niistä tulikin.![]()
GSX-1300R
5 v oli poika kun ekan kerran istui takana. Ajokamat vaan ja menoks. ei oo loskaan ollut tarveta mihinkään erikoisvarusteisiin. Ei ole edes meinannut nukkua. Kannattaa sopia noi käsimerkit että jos takana tulee joku hata niin osaa ilmoittaa asiasta.
Kerran poika alkoi koputtaa ja haettiin sitten lähin taukopaikka. Kypärä pois ja kysymän että mikä hatana ? ..
-No tuolla pallolla meni iso traktosi.
_jaahas, no eim muutakun matka jatkuu....
Viimevuonna 7-vuotiaana oli 6 tunnin ajoreissun satakunta ajoissa mukana. Ei ollut ongelmaa.
vähän vaan koputtelee ja huutelee että onko kaikki ok välillä ja välitaukoja riittävän usein.
Honda VTR 1000 f
All for one
Tom *& Jerry team
Kun oma poikani oli ekaa kertaa mukana, käytiin veljen kanssa kahdella prätkällä 70 km meno - paluu reissu.
Poika taisi olla kakkosluokalla silloin eli olisko ollut 7 tai 8 ikää. Jalat yletti tapaille.
Meno matkalla poika jännitti niin paljon, että perillä nukkui pari - kolme tuntia. Paluumatkalla tultiin siten, että 10 km jälkeen oli pakko pysähtyä, kun poika nukahti taakse. Pieni jaloittelu ja pyörän vaihto. Poika oli aina etummaisessa pyörässä kyydissä, jotta olisi ollut mahdollista varoittaa kuskaajaa.
No matka meni muuten hienosti, mutta paluumatka kesti aikas kauan.
Nykyään on jo toinen pyörä ja poikakin on jo 15.
Mutta niitä suojia ja varusteita pyörään tuli haettua, soitin jopa liikkuvaan poliisiin ja kysyin neuvoa. Tässäpä niitä mitä selville sain ja mihin päädyin.
- kyytiläiselle kunnolliset ajovarusteet. Käytettyjäkin löytyy.
- jos prätkään saa taka- ja sivulaukut niin saattavat ehkäistä nukahtaessa tapahtuvaa kallistumista.
- kuskille sellainen vyö ympärille, josta kyytiläinen voi pitää kiinni
- kyytiläistä EI SAA sitoa kiinni kuskiin eikä pyörään. Jos onnettomuus tapahtuu niin kiinni sidotulle matkustajalle saattaa käydä tosi huonosti. Jos käyttää tuota kuskiin kiinni sidontaa, pitää sidonta olla sellainen, että se antaa periksi, ettei kuski ja matkustaja lennä yhtenä klimppinä.
- kypäräpuhelin auttaa, voi keskustella ja jutella niitä näitä ajon aikana. Pysyy molemmat hereillä :-)
- turvaistuimiakin löytyy
- taukoja riittävän usein, tauoilla voi juoda jotain tai syödä kevyesti. Mitä enemmän matkalla syö niin sitä enemmän väsyttää
Noilla neuvoilla olen ainakin itse pärjännyt nuoren kyytiläisen kanssa.
Ei muutakuin kyytiin vaan ja aloittaa lyhyillä matkoilla, jotta kyytilänen tottuu. Voi myös tarkistaa, että haluaako kyytiläinen uudestaan vielä mukaan. :-)
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Joo tosi tärkeitä pointteja tossa yllä. Ala missään tapauksessa sido lasta kiinni itseen millään kestävällä vyöllä tai muullakaan. Mp asulla asussa on olemassa vyö joka vedetään kuljettajan ympäri. Sen hyöty ei kyllä oo kaksinen mutta saa ehkä puolison luulemaan että lapsi on tiukasti kiinni. Mutta se on tarpeeksi löysä, ja luultavasti muovinen solki repeää jos sitä rajusti repii.
Vyö josta juniori voi pitää kiinni käsin on varmasti hyvä (itse ei olla käytetty)
Äläkä pistä lasta tankin ja itsesi väliin.Jos vauhti on todella alhainen niin silloin ehkä voi, mutta kovemmassa vauhdissä saattaa rusentua jarruissa ym kuljettajan liikkeessä.
Honda VTR 1000 f
All for one
Tom *& Jerry team
Hmm.. Taalta thaikkulasta loytyisi mallia joka lahtoon, tieda sitten kuinka turvallisia.. Taytyy laittaa joku kuva, kun kotiudun..
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Nyt löytyi mielenkiintoinen tuote?!?
http://www.nutzonwheelz.com/Product_Info.html
Tai sitten näin!!!
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
Enpä ole aivan varma tuosta Nutz On Wheelz valjaista.
Valjaat taitaa olla kiinteää mallia, elikkäs jos jotain sattuu
niin lapsi tulee mukana.![]()
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
Meillä ei käytetty mitään valjaita eikä nauhoja. Kyydissä istuivat. Tapit nostettiin ylemmäs. Saivat kunnon tuntuman niistä. Toinen isän ja toinen äidin kyytiin. Aikaisemmin jo mainitsin. Neljä vuotiaista asti ollaan menty pyörillä tyttöjen kanssa.(plamec @ Tammi. 03 2010,22:24) kirjoitti
GSX-1300R
Nelivuotiaasta asti on mekin tytön kanssa ajeltu. Pari ekaa vuotta oli käytössä tuo ylemmäs postattu saksalainen istuin, ihan pätevä laitos. Lisäksi jalkatappien korotus. Seitsemänvuotiaana ei kaipaa enää kumpaakaan. Rykkösessä pitää tietty olla jotain ekstraa mistä pitää kiinni, tukeva reppu on ok.
Tärkeinpänä turvavarusteena normaali ajokamojen lisäksi pitäisin keskusteluyhteyttä, millä pystyy seuraamaan takanaistujan vireystilaa. Toimii myös mukavuusvarusteena kun molemmat pystyvät kommentoimaan kaikkia näkemiään ihmeellisyyksiä heti samantien.
R1 + FJR
+ lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen