Eilen reilun 500kilsan ajon päätteeksi oli jo kotiin pikku kiirus, ja huomasin että jänes perkule juuri valokeilassa paikallaan ja poikittain.
Vauhtia oli sen verran että ehdin vain puristaa sarvista kovasti ja jalat tankkiin kiinni.
Yllätys, juuri kun olin tehnyt nämä em. toimenpiteet, tämä siunattu eläin ymmärsi liikahtaa vasemmalle sen verran että edes karvaa ei jäänyt saappaan kärkeen eikä kummallekkaan käynyt mitenkään. Pulssi kyllä nousi aika kovasti (varmaan jänekselläkin) kun tajusin tilanteen olevan ohi. Ja kaikki tapahtui varmaan 1 sek aikana.
Jälkeenpäin mietin että kuinkahan tuossa olisi käynyt jos olisi jänö paikoillensa jäänyt? Jänölle huonosti mutta olisinko itse kaatunut? Suoraan ajoin ja aivan pystyssä eli ehkä siitä olisi voinut pystyssä selvitäkkin?
Onkos muilla kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista? Hämärä ja pieni väsymys yhdistettynä tihkusateeseen on huono yhdistelmä..
Elämäntapa motoristi.
Jänö olisi pöllähtänyt paskaksi ja pyörässä tuntunu joku töyssy.
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Muistaakseni autokoulussa käskettiin välttämään kaikkea peuraa suurempaa. Muista mennään läpi jos ei ehdi pysähtymään/ väistämään...![]()
Litranen sisävessa
Mulla vuosia takaperin tuli rusakko kerran tekemään itsarin. Silloin alla oli eka kortin vaativa peli elikkäs piikkinen DT. Mitään ei kerinnyt tekemään ja ainoa mitä n. 80 vauhdissa huomasi oli tosiaan töyssy ja napakka isku jaloille. Sen verran säikähdin tilannetta, etten edes tajunnut mennä kattomaan kuinka juppe puputin kävi, mutta ei siitä varmaan paljon jäljelle jäänyt.
Mutta en suoralla tiellä noita paljoa pelkäisi. Kyllä se maantienopeuksia kulkeva pyörä pyrkii jatkamaan menoaan suoraan vaikka sinne kamikaze-elukoita renkaisiin pomppisikin.
Toinen mikä tuli yllätyksenä Saksan teillä on nykyisen matkalehmän vakaus etupyöräluistotilanteissa mutkissa. Eli hiekkaa etusen alla ja kovalla kuormalla lähti kallistetusta pyörästä eturengas alta. Rengas haki vaan vähän syrjempää uuden pidon eikä suurempia hässäköitä tapahtunut. Eli tällä haen sitä, että mutkassakin saattaisi rusakko vaan hieman muuttaa kulkusuuntaa.
Ei jänistä kannata pelätä.
CBR 1000F -89
Pari kulkukoiraa on tullut ajettua halki. Ensimmäinen tuli auton alta ja 60kmh vauhdissa en ehtinyt edes kalsareita liata kun tilanne oli ohi. Toisella kertaa yritin peippailla siitä ohi, mutta sillä oli ilmiselvästi itsemurha mielessä, joten allehan se päätyi. Molemmilla kerroilla meni pyörä ja ajovaatteet pesuun, ei aiheuttanut muita toimenpiteitä. Mielestäni linnut ovat ikävämpiä, kun niistä lentäviä höyheniä ja suolenpätkiä saa yskiä kypärän tuuletusaukoista. Sellaset lihanpalat myös jättävät ikäviä jälkiä kuumiin kohteisiin esim. pakoputkeen tai koneen lohkoon.
Noi tapaukset eläinten kanssa kävi mulle silloin kun vielä ajelin shadowilla, joten kyykyn käyttäytymistä noissa tilanteissa en osaa sanoa. Tod näk. ainakin vauriot pyörän katteille olisi suuremmat jos lintu tai koira niihin lähempää tuttavuutta tekee.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Kaveri ajoi kerran Monkeylla hiiren päälle hiljaisessa vauhdissa. Hiiri litsahti eturenkaan alle ja mopo kaatui. Ihan tosi *
Eli saa olla varovainen myös pieneläinten kanssa.
Yamaha Tenere 700 & R6R
(Birke @ Touko. 14 2010,10:43) kirjoitti
![]()
Melkonen suoritus kun vertaa esim. tähän.
ZX-10R '04 - "Think Han Solo and making the jump to lightspeed." - Motorcyclist
Jänis on tullut teilattua sekä kesällä että talvella.
Molemmilla kerroilla jäi metsän eläin selkeästi ns. alta vastaajaksi.
Pikku töyssy ja matka jatkui pupun raadon lennettyä metsän puolelle.
Nappulakumeilla jäi raato paljon siistimpään kuntoon kuin enskapiikeillä...
Joku lintu on joskus kypärää litsahtanut ei muuta, mutta aikanaan meidän suomenajokoiran päälle joku veti moottoripyörällä. Koira jäi henkiin, mutta jonkun "päävamman" se sai ja ei tajunnut enää jäniksen ajosta yhtään mitään eli muuttui metsästyskoirasta seurakoiraksi...
Tärkeintä ei ole se, mitä tietää, vaan se mikä juolahtaa päähän juuri oikealla hetkellä...
Puputtimia ei ole tullut vastaan, mutta ekaa kesää ajellessani isäntä kyydissä tuli katti alle. Ajoin 80km/h Yamaha XJ:llä kun jotain mustaa tuli näkyviin puolen sekunnin ajaksi. Eihän siinä muuta ehtinyt tekemään kun puristin kahvoja niin pirusti. Kaikki kävi niin nopeasti etten muista kumman renkaan alle jäi, mutta joku pehmeä kumpare myö ylitettiin *Mitään vaaraa ei hallinnan menetyksen suhteen ollut, paitsi tapahtuman jälkeen kun kädet ja koko kroppa lähti tärisemään aivan hillittömästi. Ja muutama tupakka paloi ennen matkan jatkumista.
Kissa pakeni tapahtumapaikalta, toivottavasti lähti vain yksi elämistä tuossa kohtauksessa..
Yamaha XJ600 Diversion
Yamaha XVS Dragstar
Yamaha YZF1000 Thunderace
meiile aikanaan annettiin ohjeeksi autokoulussa, että kissaa ja sitä pienempää ei kannata väistää..(viltsu81 @ Touko. 14 2010,10:07) kirjoitti
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Toi peuraa suurempi kuuluu autoilun puolelle!kyllä mä ainakin peuraa mopolla väistän jos mahdollista.hirvee ei tarvi muuten väistää kun tähtää vaan keskelle ja ajaa ali![]()
YZF1000R
Ittellä ainoot elukat mitkä on on ottanu hittiä on lepakko ja joku pikkulintu. Jänis on kerran meinannu tehdä harakirin mutta ei onnistunu. Eipä noita pikkuelukoita kannata yrittää väistää eikä saada paniikkia jos ei selkeesti ilman riskiä pysty.
<p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
toki tiedän tapuksen jossa kaveri mopolla ajo hirveen pimeällä soratiellä. hirvi säily hengissä, myös poikaki. oli kuulemma tuntunu sen jälkeen, että viikon maistu hirven karvat suussa. *
'07 XX, '09 GSA, '18 Monkey, '91 5900GLX, '19 900ACE Commander, '89 W124, '98 LN170 ja '07 S211
onhan se komia pyörä, mutta kuka sen viittis pestä...
6 x SS1000, 2 x SS1600K ja XXironbutt 2011 (SS1000)
Vastahan tuossa pari viikkoa sitten kollega niittasi LT:llä peuran ja vahingot rajoittuivat katteisiin. Kuljettaja ja apukuski & pyörä sailyi pystyssä ja ehjänä.
<p>2002-2014</p>
Tuttu kaveri pykäs poron läpi fighterilla kaatumatta ja tuloksena oli helvetin moinen sotku joka koostui kaikesta paskan ja karvojen väliltä.. Oli aika kunto kun mopoa oltiin puhistettu niin siellä oli tankin alla vatsan sisälmystä matoineen päivineen ja kaikke muuta mitä tuskin saattaa kuvitellakkaan. Itse pyörä kärsi sen verta että jarrukahva meni poikki ja etulokari korkkas kiinnityksistä. Tosin en suosittele kyllä koittamaan sillä taitaa olla sarjassamme once in the life time![]()
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
taitaa jänikset olla sitä luokkaa, että itse asiassa pahin onnettomuus tapahtuu, jos tekee jotain, esim jarruttaa etusen lukkoon ja kaatuu turhaan. ja mistä niistä tietää mihin ne väistää, joten edes väistö on monesti ihan turha.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Anteeks OT, mut(Birke @ Touko. 14 2010,10:43) kirjoitti
Jostain syystä repesin tälle ihan totaalisesti
![]()
![]()
No huhhuh mitä kommenttiaTaisinpa turhaan säikähtää jänöä kun suunnilleen kaikki karhusta pienemmät menöö kahtia eikä itelle käy mittään, joten hanaa vaan
![]()
Elämäntapa motoristi.
Jep, Volvon keulaan pupu sitten päätti päivänsä - siis juurikin siihen yhteen ja ainoaan herkkään kohtaan. Jäähdyttäjä, välijäähdyttäjä, öljynlaudutin ja keulakappale uusiksi. Vakuutusyhtiölle kallis keikka. Toinen jänö n. 250 kg mopon alle, vaikutusta voisi verrata routatöyssyyn. Skotlannin tuhannet liiskaantuneet murmelit nosti stressiä kyllä enemmän, mutkissa sai varoa etusen luistoa...
BMW 1600 GT - ROCKET TURBO
BMW 1200 GT
HONDA PAN EUROPA
HONDA 1100XX
YAMAHA 900 DIVERSION
Oon joskus pentuna ajanu räksien päältä Suzuki S1:llä ja sitten revittäny ne kuoliaaks.(MP-Nasu @ Touko. 14 2010,21:45) kirjoitti
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
viime keväänä euroviisu finaalien aikaan oltiin menossa about puolenyön aikaan pieksämäeltä varkauteen ihan suht sopivaa marssivauhtia ja minä satuin olemaan sillä hetkellä veturi. noin 5km ennen varkautta suoran varrella huomasin että "hevosen" kokonen jänis alkaa tulla piennarta pitkin tielle päin (hornetissa on mielestäni aika hyvät valot) sen veran ehin tehä että kaasun löysäsin ja PAM ja.. PAM... eka tömäys tapahtu noin ehkä 100-120km/h kun oikee kenkä meni jäniksen läpi ja toinen pam ku takarengas pamautti jänön yli...sen jälkeen oltiin menty kuulemma pitkän matkaa about 40-50km/h...kivut oli suht voimakkaat et itellä ei niin tarkkaa muistikuvaa tapahtuneesta.takana tulevat oli vaan huomannu et suht kookas jänis sätkii tiellä mut jotain outoo siinä on ku kylessä on alpinestarsin mentävä aukko ja sisuskalut on pihalla ...hissukseen ajeltiin varkauden peukkubaarille syömään ja syötiin siinä rauhassa..tunnustelin et niinköhän oli mun ajut ajettu siltä kesältä et saatto ottaa koipi suht paljo kipeetä,kotiin päästyäni menin sit suihkun lattialle istumaan ja lorottelin kuumaa vettä koiven päälle jonkun minuutin ja kyllähän se siittä viikossa selvis.MUTTA voin kertoa että se kivun ja iskun määrä on ehkä sama jos kaveri lyö sinua 5kg lekalla suoraan jalkapöytään,kun ottaa huomioon että minulla oli ko.tilanteessa ihan laadukas ajokenkä jalassa!!! se on jääny mieleen kyllä aika hyvin,mut näitähän sattuu![]()
![]()
Bensan hajuisia harrastuksia ei saa tyrmätä!
Honda Transalp 650 -06
Honda Hornet 600 -06
Pappa-Tunturi -67
Suzuki PV -89
EX: VFR 800 -09
Eräälle ystävälleni kävi kerran niin, että jäniksenpoika tuli täyttä laukkaa tien yli ja livahti juuri eturenkaan takapuolelta kun pyörä liikkui maantienopeutta. Kuului vain pamaus ja pyörä tärähti. No, ystäväni pysäytti tien reunaan tarkastelemaan vaurioita. Silloin alkoi alakatteen sisältä kuulua hillitön rääkyminen! Loukkaantunut jänö oli alakatteen sisällä kuumia pakoputkia vasten, ja kun ajoviima ei enää viilentänyt niin tukalahan sille tuli. Ei siinä voinut kuulemma muuta kun yrittää hanska kädessä repiä kiljuvaa jänistä pois katteista. Ystäväni mukaan tuskissaan huutavan jäniksen ääni muistuttaa yllättävän paljon ihmislapsen itkua. Jänisparan lopettaminen onnistui vasta kun paikalle pysähtyi muita motoristeja auttamaan katteiden purkamisessa.
ZZR 1200
Jänis on pehmeä eläin![]()
Jotenkin ensin ymmärsin tuon jotta sälli ajoi aivan mahottoman pimeällä soratiellä. Eli adjektiivina tuon "hirveen". Aiheutti nauruntapaisen hymähdyksen kun sekuntia myöhemmin tajusin asioiden oikean laidan. Keppanalla saattaa olla vaikutusta.(XX-xenon @ Touko. 14 2010,14:25) kirjoitti
Massey Ferguson 148 hupiin.
MB Atego romunkuljetin velvollisuuksiin.
Tuo jäniksen huudon vertaus ihmislapsen itkuun pitää kyllä paikkansa. On aika pahalta kuulostavaa huutoa.(Ripley @ Touko. 15 2010,18:53) kirjoitti
Taivas saa odottaa
Aikoinaan ajelin kantatiellä ja edessä meni pari hidasta kotiloa, päätin tehdä ns tuplaohituksen.
TL 1000 S keräsi ripeästi n 130+ vauhtia, kun oikelta ilman suojatietä päätti pupujussi kiiruhtaa tien yli. Salaman nopeasti robocopmaisesti calkuloin, että olemme törmäyskurssilla.
Ja PAM! pupujussi päätti henkensä kantatie kutosen vasemmalla kaistalla, kesken ohituksesta paluun. Mutta ripeän analysoinnin takia ymmärsin nostaa vasenta jalkaa sen verran ylöspäin koukkuun, että jänö törmäsi vain tyhjään vaihdenpolkimeen. Jalka pysyi terveenä ja vaihdekkin pysyi päälllä.
Pyörä vain huojahati ja pieni verinaarmu tuli pestäväksi.
Peilistä katsottuna ruskakko leikkaantui 3 karvaiseen osaan.
Jos joskus tulee vastaan punainen TL 1000 S jossa on kiinni Renegaden mustat hiilarivaimentimet ja pieni kaatojälki ilmanottimen hiilari somisteessa. Niin siinä pyörässä on vaihdepoljin vääntynyt muutaman millin taaksepäin. Nyt tiedätte tarinan minkä takia.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!
Yhden jäniksen pistänyt kirjaimellisesti palasiksi, vasemman keulaputken kautta ajosaappaaseen.. jalkatapin kiinnityskolmio taipu vähän muttei paljoa, kummasti ne hyrrävoimat piti pystyssä vaikka osuikin pahimpaan paikkaan mitä voi osua, ohjaustangossa tuntui vain pieni nykäisy ja ohjausiskaria ei ole.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
joo niin se on yli satkun vauhissa tosi pehmee(Geronimo @ Touko. 15 2010,19:57) kirjoitti
![]()
Bensan hajuisia harrastuksia ei saa tyrmätä!
Honda Transalp 650 -06
Honda Hornet 600 -06
Pappa-Tunturi -67
Suzuki PV -89
EX: VFR 800 -09