Kyselen tyhmiä ja olen kiitollinen jos joku viisaampi vaivautuu vastaamaan. Vm -99 Monsterissani on (käsittääkseni) öljynlauhdutin ja siihen liittyen jonkinsortin hana. En tiedä missä asennossa hanan pitäisi olla ja miten paljon koko vekotin vaikuttaa masiinan toimintaan eli uskaltaako sitä kokeilla reippaasti ääripäästä toiseen että mitä tapahtuu.
Pyörän ongelmana epätasainen käyminen kun kone on kuuma. Kuumana vapaalla saattaa villiintyä ihan täysin ja kierrokset paukahtaa neljään tonniin, sitten taas rauhottuu viimeistään liikkeelle lähdettäessä. Noin 80km/h nopeudessa on aika vaikea ajaa koska sopivaa vaihdetta ei löydy, vitosella ei jaksaisi vääntää ja pyytää pienempää, nelosella nykii ja rykii tasaisellakin kaasulla ja pienelläkin kaasun löysäämisellä tapahtuu sellaista jarruttelua ettei meinaa kyydissä pysyä. Jonkin verran savuttaa tiukemmassa kiihdytyksessä, muuten ei. Putket hitusen tuppaa paukkumaan moottorijarrutuksessa. Jollakin tapaa viritetty versio tämä on, putket vaihdettu ja välityksiä varmaan rukattu ja radalla mitä ilmeisimmin ajettu. Tarina ei valitettavasti kerro sen enempää ja paikoin menee "hieman" sormi suuhun siinä että mitä tämä Italian ihme on oikein syönyt.
Oireet kuulostaa enemmän ilmavuodolta kuin liian kuumalta koneelta. Mistään öljylauhduttimen ohikytkimistä en ole kuullut, mutta eihän se mitään todista.
Kohta alkaa miesporukka kyseleen että missä se Hausjärvi on ja kyl mä voin tulla auttaanNo ei se mitään niin pitääkin
![]()
YZF1000R
Missäs se Hausjärvi onk....
ei vaan,ei nuo kuullostaisi samaan liityvältä.Onkos toi vielä kaasari vai ruisku.. *voisi epäillä vaikka ilmavuotoa tai huonosti palautuvaa vaijeria joka kikottaa vähän kaasua.Onkos siihen joku sorvannut venttilin lauhduttimelle? Ei kai siinä alunperin ole.Olisiko halunnut ottaa kylmällä sen sivuun kierrosta.Se eturatas taitaa olla useimmissa vaihdettu yhtä hammasta pienempään(14) jolloin se välitys paranee noilta osin.
edit. siellä on vähän muutakin sekaisin,olisikohan syytä palata "tehdasasetuksiin".Voi ollasyytä käydä vaikka Tammerforssissa Eerolan Jukan luona RM Heinolla tai joku muu huolto joka osaa nuo.
Kaasari on ja nimenomaan silleen se on että hanan sulkemalla saa sen lauhduttimen pois pelistä. Ei se mikään ihan ainutkertainen viritys ole koska löysin motonetistä vastaavalla vempaimella olevan monsterin myynnistä. Avasin sen hanan niin ei se ainakaan huonommin toiminut joten olkoon noin, heh.
Ei tätä ny mihinkään "tehdastasetuksiin" ruveta palauttelemaan, niin tylsää ;) mukavampi olla ihmeissään kun täähän parantaa käytöstään ku sika juoksuaan kumminkin :P Mutta kiitokset huoltovinkistä, ei ollutkaan mitään käsitystä missä kannattaa käydä näyttämässä jos paha tilanne tulee eteen.
Kyllä tuohon malliin se hana kuuluu. Se ohjaa öljyn virtausta kaasuttimille tai sitten ei. Jäähdyttimessä öljy kiertää jatkuvasti hanan asennosta riippumatta. Kun se vipu on letkun suuntaisesti, niin öljy kiertää vain jäähdyttimessä. Kun vipu on poikittain, niin öljy kiertää myös kaasuttimissa. Systeemin tarkoituksena on lämmittää kaasuttimia, kun keli on viileä (muistaakseni alle +7 °C). Nuo kuvailemasi käyntiongelmat tuskin johtuvat tästä öljyn kierrosta, joten suosittelen myös käyntiä huollossa säädätettävänä.
Jee, kiva, kiitos!
Juu käymisongelma ei liittynyt hanaan mutta hanan mysteeri mietitytti![]()
voisit koettaa paikallistaa imuvuotoa starttipilotilla - ohjeet TÄSTÄ (pahoittelen kerettiläisen merkin käyttöä ohjeistuksessa)
toinen ehkä kaukaahaettu mahdollisuus että joku sytytykseen vaikuttava komponentti - tietokoneboxi tms. kuumenee liikaa. kokeile ruiskuttaa jäähdytysprayta että muuttuuko mikään
niin, ja se on sit todennäköisesti jäähdytin, ei lauhdutin vikipedia vikipedia2![]()
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka