Tervehdys kaikille!
Kevään kuluessa on taas saanut seurata "huippusuorituksia"
kaksipyöräisillä. *
Oman pyörän tuntuma ja käsittelytaidot ovat toki ehdottoman
tärkeitä asioita, mutta nykyinen realiteetti on se, että
liikenteessä on.... joka tapauksessa valtava määrä
motoristeja joiden "kokemus ja osaaminen" on vähäistä.
On siis syytä keskittyä... ja vakavasti.... asioihin, jotka johtavat ongelmiin, onnettomuuksiin ja murheisiin.
Eli aivan yleisiin liikenteen perusasioihin !!!!!!!!!
1. Muun liikenteen seuraaminen ja huomioiminen... ennakointi.
* *"Tutkan on siis syytä pyöriä herpaantumatta"
2. TILANNENOPEUDET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
* *" Tästä se turmion tie alkaa"
3. Noista kahdesta edellisestä sikiää jo suurin osa
* *"uppistaheijaa" tilanteista.... ja mälleistä!!!!!!!
Ihan hyvänä tiivistyksenä: Ajetaan liian pienin välein
lintuja katsellen ja ylikovaa pimeisiin paikkoihin.... *
......Mutta syyhän "tilanteisiin" on aina muualla kuin
* * *oman kypärän sisällä ? Siitä lähdetään *.
"Tyhjällä kypärällä" joudutaan kuitenkin tilanteisiin joista
ei "tohtori Rossikaan" selviä..... eikä paraskaan kirurgi korjaa jälkiä *.
Niitä tilanteita, joihin kaikesta huolimatta "joutuu", ei
liikenteestä saa koskaan pois.
Tämä johtuu siitä yksinkertaisesta seikasta, että ihmiset tekevät aina virheitä ja virhearviointeja.
Jos et itse, niin sitten toiset.
Omat hölmöilyt minimoimalla parantaa kuitenkin mopohommissa
turvallisuuttaan aivan merkittävästi.... ja mitä enemmän muut tielläliikkujat suhtautuvat vakavasti omaan liikennöimiseensä,
päästäisiin jo todella pitkälle........
Tähän tosin liittyy tuo.... isi..... *
Silloin jo lehmätkin..... *isi *.
LET`S BE CAREFULLLLLL OUT THERE ! *(hauskaa se silti on)
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
tänään liikenteessä kaupunki alueella, 50km/h rajoitus. Edellä ajavan mustan auton perä lähestyy, hiljennän vauhtia, auto pysähtyy ajoväylälle, ei vilkkua kumpaankaan suuntaan. Siirryn hieman vasemmalle, laitan vilkun ja aloitan ohituksen. Mitä tekee autoilija - vilkkua käyttämättä ryhmittyy keskiviivalle ja siitä sentin päästä vasemmalle.
Eikun jarrut kiinni, ohjaus oikealle ja siitä matka jatkui manaten autoilijaa![]()
VT750C4
"ymmärrys kasvaa kokemuksen myötä"
Nämä 'ämpyilijät' tunnistaa kyllä, jos ja kun itse on tarkkana.(sister54 @ Touko. 15 2010,23:24) kirjoitti
Kaikkea ei sitten kuitenkaan pysty ennakoimaan, mutta sillä riskillä sitä sitten mennään.
Lainaus: " Ole itse näkymätön... " auttaa useimmiten.
Varmista itse oma aikeesi ja epäile kaikkia muita.
Ennakointi on moottoripyöräilijän henkivakuutus.
Sitä voi ja kannattaa kehittää, jopa niin, että siitä syntyy nk. Kuudes Aisti...
Nimim. Silmät Selässäkin aka Jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Paras on semmoinen maanpuolustuksellinen asenne eli jokainen auto on potentiaalinen uhka, tuli se sitten idästä, kaakosta tai koilisesta. *Ja kaikkein vaarallisimpia ovat paikaallaan olevat tai hiljaa kulkevat.
Jep, täältä aloittelijan näkemys, joka muille tuleekin itsestään selvyytenä: Ei kannata luottaa, että muut kulkevat sääntöjen mukaan, koska eivät autoilijat näe mp:lijää. Kolmatta viikkoa ekalla pyörällä liikkeessä ja on sanottava että varomaan joutuu, ainakin kaupungissa ja ruuhkan aikaan esikaupungeissa.. No, helvetin hauskaa se on toisin kuin autolla niin älkää kuvitelko, että valittaisin
RC8R
Super Duke (Se vanha)
Jep! * Enempäähän ei voi *jos parhaansa yrittää *.
Se tosin kyllä riittää aika pitkälle.
Tuo ASENNE on tärkein asia... ja samalla se paras henkivakuutus.
On muuten yksi motoristiryhmä joka "ajattaa" itsensä
varsin helposti ongelmiin *.
Nimittäin ne kuskit, jotka eri syistä... (pääasiassa varttuneemmat uusiomotoristit varmaan) liikkuvat
mopolla kuten autolla !!!!
Tähän "ajatusmalliin" liittyy monen monta sudenkuoppaa.
Autollahan on "kiinteät ääripisteet" mutta mopolla + kuskilla
ne taas vaihtelevat toistakin metriä *. *Ai miten *
![]()
.
No.... auto on radalla kun pyörät ovat radalla.
Niin se on pyöräkin..... mutta kun kantataan.... *.
Kappas vaan *.
Kypärä/olkapää onkin äkkiä metrin "sisempänä" *.
Käytännössä kuski siis jää mutkassa turistibussin keulaan,
tai sisämutkan tolppiin ja muihin esteisiin *.
Tällaisia kauhunhetkiä näkee yllättävän (valitettavan) usein !
Onneksi ei ihan joka kerta tarvita vetoketjullista muovipussia
"tienvarret siistiksi" kampanjassa *.
Sama "virheellinen lähtöajatus" kostautuu sitten myös
virhearvioinnin kautta usein ns. "pitkäksi vetämisenä".
Tuttukin mutka yllättää mopolla, kun "linjaa" joutuu tiukentamaan.... tienpinnan painumat/urat ja kallistus
vaihteleekin huimasti vaikutukseltaan.
Kaikki nuo edellämainitut asiat pohjalla..... vedetään
sitten vielä "pimeeseen".... *.
Kun sitten kulman takaa pompsahtaakin eteen lietekärry...
tai talon emäntä on juuri kurvannut pihaliittymästä
kauppareissulle...... Konsteja ei enää ole *.
Paikat ja "esteet" vaihtelee, mutta yhtä kaikki....
vaikka unohtaisimme ne muut tielläliikkujat, joiden
edesottamukset ovat hiuksia nostattavia.... tuo omaan
ajamiseen liittyvä.... ajatusmalli.... tai sen puuttuminen *,
on varsin vaarallinen asia.
* Kynttilät on kivoja, mutta ehkä mielummin
kotona.... ja mamman kanssa.... kuin tien pientareella *![]()
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
1. Opettele jarruttamaan kunnolla: rohkeasti ja tehokkaasti. Hae tuntumaa päivittäin, olosuhteet vaihtuvat jatkuvasti.
2. Harjoittele ja käytä työntöohjausta. Silloin se tulee hätätilanteessakin selkäytimestä.
3. Sovita nopeutesi tilanteen mukaan ja jätä riittävä turvaväli. Marginaali auttaa aina.
4. Tarkkana siellä, miinoja tiellä. Katso riittävän kauas, niin jää aikaa reagoida ja tasapainokin säilyy paremmin.
5. Aja niin kuin olisit näkymätön mies. Älä luota siihen että muut näkevät sinut.
6. Varo katveita ja kuolleita kulmia. Pyri katsekontaktiin autoilijoiden ja muiden tiellä liikkuvien kanssa.
7. Käytä aina kunnon varusteita, vähintään hyvälaatuista ja sopivan tiukkaa kypärää sekä suojuksilla varusteltua ajoasua.
8. Kun haluat kokeilla itsesi tai pyöräsi rajoja, tee se moottoriradalla.
9. Kaikki osaavat ajaa kovaa. Taitava on se, joka hallitsee hidasajon. Se on kaiken perusta.
10. Vältä mahdollisuuksien mukaan ajamista auringonnousua ja -laskua seuraavan tunnin aikana ja pudota nopeutta hirvivaara-alueilla.
Lähde: www.empy.fi
Siinähän ne perusasiat on tiivistetyssä muodossa.
ZZR 1200
ASIAA !
Kohdat 3, 4, 5 ja 6 sisältävät niitä asioita, joilla pysyy
varsin hyvin POIS ONGELMISTA.
Ne toki edellyttävät, että siellä kypärän sisällä on jotain
muutakin kuin....... tyhjä kypärä sisäpuolella.
Lopuilla kohdilla sitten selvitään... jos selvitään siitä, mihin
on jouduttu. Eikä ko. asioiden harjoittelusta ja hallitsemisesta
koskaan haittaa ole, ei todellakaan.
Racin`with the wind....
Freedom !
That`s what it all about.
Life is a Bitch... but god, i love how she Rock me.
http://www.youtube.com/watch?v=_7VsoxT_FUY
Taidat tykätä hymiöistä ?(BadToThe Bone @ Touko. 16 2010,11:22) kirjoitti
ZZR1400 -06
Kyllä siinä melkeen pitäs "tietää" että se jotain aikoo tehdä, muuta kuin jäädä siihen keskelle ajorataa parkkiin.(sister54 @ Touko. 15 2010,23:24) kirjoitti
Kun tuli käskyt jo lueteltua, niin laitetaan nyt vielä Kymmenen kuolemansyntiäkin!!!
ZZR 1200
Moro,
tällä hetkellä autolla kun liikuskelen työmatkat niin motoristeille sen verran muistutukseksi että jos edessäsi on pakettiauto niin ole varovainen.
Ajamalla keskellä kaistaasi ja lähellä pakua olet sille pakettiauton kuljettajalle oikeasti näkymätön sillä isompikin mopoilija jää takaovien keskiosien taakse "piiloon" kun taustapeiliin vilkuilee (mikäli pakussa on takaikkunat). Ja lähellä ajavana et näy edes sivupeileistä.
Joten mielummin vähän kauempana ajelua ja niin kaistallesi asettautumista että tulet eteenpäinkin näkyväksi.
Kiitos *
-Hanski The Pakuhidastelija-
chaos, panic and disorder - my work here is done