Tulokset 1:stä 10:een 10:sta
  1. #1
    Tervehdys

    Ostin -98 thundercatin, ajettu 60tkm

    Onkohan sellaiselle ärsyttävälle ulinalle muuta äänilähdettä kuin vaihdelaatikko?

    Ääni kuuluu selvimmin 6. vaihteella 3000rpm kohdilla, kun veto on päällä. Kuuluu myös 5. vaihteella, mutta ei niin selvästi. Mitä enenmmän vetoa, sitä kovempaa se kuuluu. Esim 6. vaihteella 60km/h ylämäkeen ja kääntää lisää kaasua.

    Ääntä on vaikea kuvailla, se on sellainen viuviuviuviuviu tai liuliuliuliu, ja kiihtyy/hidastuu kierrosten mukaan.

    Vaihteisto muuten pelaa "ok", eli mitä nyt 1->2 vaihtaessa paukahtaa isoilla kierroksilla, mutta ei ole välivapaita tai kakkonen putoile pois.

    Toi ääni on hyvin ärsyttävä, viuviuviuviuviu, ei kehtaa ajella kutosella ihmisten ilmoilla

    Niin, että voikohan tulla muualta kuin vaihdelaatikosta?

    PS. Delvacit laitettu sisään, ei muutosta.
  2. #2
    Jakopää se siellä viheltelee. Näyttäs kilometritkin just olevan siinä hollilla, että viittiikö tehdä vai myykö pois. Sinä olet onnellinen uusi omistaja.


    Kiristimen vaihto/säätö, jos ei tokene niin venttiilikotelon kansi auki ja ketjun mittaus/vaihto. Samassa rytäkässä voit katsoa venttiilivälykset.

    Älä sitten sorru manuaalisesti kiristettävään ja jos se menee täysin äänettömäksi huolto-operaation jälkeen niin totaalikatastrofi on lähellä.

    Näillä eväillä minä lähtisin mettälle jos kerran vaihteet muuten pelaa. Eikä tuo ihan turha operaatio ole vaikka ei ongelmaa korjaisikaan, kun nuo on hyvä olla tiedossa tuo ketjun ja kiristäjän kunto ja onpahan venttiilitkin taas sitten kuosissa.

    Korjausmanuaalilla tuo homma on suht helppo tehdä. En muista tarvittiko Yamahassa oman työkalun sille kiristimelle. Sellanen saattaa olla pyörän työkalupussukassa jos siitä on pidetty huolta. Sen voi myös tehdä itse tai käyttää laiskana miehenä ohkasta meisseliä, jollon vaarana on kiristäjän lipeäminen ja muutenkin kirosanat kun kädet ei piisaa.

    Tietenkin se voi olla, että joku laakeri viheltää ja se ongelma onkin sitten vaikeampi paikantaa. Vetolaakeri voi olla myös kyseessä ja jos oikein käy hyvä mäihä niin toisiovedon akseli on mutkalla, kun viheltää sitä enemmän mitä isompi rasitus. Tohon akselin vääntymiseen riittää ku ajaa tarpeeksi rivakasti johonki potholeen ja ketjut laitettu varmasti tarpeeksi kireälle ettei tielle tipahda.



  3. #3
    Ei kai se jakoketju mitään ulinaa pidä, vaan lähinnä säksätystä ja silloin sen kuulee jo tyhjäkäynnilläkin...? Mielestäni jonkinlaista pölynimurimaista "ulinaa" Catti piti jo lähes uutena. Voisikohan toisioketjun kuminen laahari takahaarukasssa olla syyllinen?

    Otin omastani irti nokkaketjun kiristimen jousen jossakin välissä viime kesänä ja työnsin takaisin paikalleen. Ei vaikuttanut mihinkään. En uskaltanut liikuttaa kiristintä eteenpäin manuaalisesti.Ei siinä työkalusatsissa minun mielestäni mitään spesiaalityökalua ole.

    Huoltopaikan edustaja oli vielä viime kesänä sitä mieltä että koneen ääni on ok eikä remontteihin ole tarvetta. Piakkoin on edessä venttiilien tarkastus (84tkm). Samalla varmaankin pyydän tutkailemaan nokkaketjun laahaimen kuntoa sekä harkitsemaan lausuntoa koneen käyntiäänestä uudelleen. Olivat tuolloin muistaakseni kuitenkin sitä mieltä että itse ketjua ei "kuulu" eikä "tarvitse" vaihtaa ellei konetta muusta syystä remontoida. Kaasarit ovat tällä hetkellä ainakin ihan pois synkasta ja se sotkee käyntiääntä...

    Muistaakseni oman Cattini laatikossa on "kopsahtanut" välillä 1>2 jo hyvinkin pienillä kilometreillä (kas, jo kymmenes kausi tällä kulkineella menossa) eli kyseessä on ominaisuus eikä vika, ainakin niin kauan kun muuta ei ilmene...



  4. #4
    Hondassa se ketjunkiristin lukittiin sillä työkalulla paikoilleen aukiasentoon. Siinä kiristäjänulokkeessa oli hahlo, mihin se työkalu sopi. Lähdin sillä oletuksella, että samantapainen konstruktio.

    "Olivat tuolloin muistaakseni kuitenkin sitä mieltä että itse ketjua ei "kuulu" eikä "tarvitse" vaihtaa ellei konetta muusta syystä remontoida."

    Väärässä olivat. Ketju kannattaa ehdottomasti mitata jos pyörä on purettu siihen kuntoon, että sen voi tehdä, varsinkin kun alkaa olla noita kilometrejä. Tai sitten ajelee vaan menemään, tokko se poksahtaa vielä pitkään aikaan.


    KTM pitää semmosta ovelaa kolibrisurinaa kun vauhtia on sen verran, ettei pakoäänet enää sotke tilannetta, eli isompi vaihde pykälässä ja vauhtia vähintään se 80-90. Kuuluu luultavasti etupyty venttiilikoneistosta.

    Mun mielestä tuo venttiilikotelon avaaminen on noissa vehkeissä niin helppo homma, että sen tekee vaikka sunnutai-aamun ratoksi. Perjantaipulloa kun käy hakemassa niin samalla koukkaa paikallisen kautta ja ottaa uuden venttiilikotelon tiivisteen mukaan ja mahdollisesti ketjunkiristimen. Niin ja jos ei oo liuskapakkaa omasta takaa, niin sellanen kanssa, saa välykset edes vähän tontille, jos punaset silmät jaksaa tarkentua niin pienellä stanssattuihin lukemiin.


    Samalla tulee purettua edestä putsarikotelot ja kaasarit, niin näkkee onko siellä mahollisesti jottai törkyä. Sitte joutuu aamulla sängyssä vähä tuumaamaan jos joutuu syylärin ottamaan irti, saattaa mennä iltapäiväkaljan puolelle sen homman kanssa.
  5. #5
    Sillon, kun mulla oli Catti, niin vaihdoin siihen ketjut ja rattaat.
    Siihen tuli operaation jälkeen eräänlainen ulina/vinkuna.
    Ääni tuli siitä, kun ketju osuu eturattaalle. Alkuperäisessä rattaassa on kumiset posket, jotka "kantavat" ketjua. JT:n rattaassa niitä ei ollut. Ajan saatossa ääni väheni...

    Kysymys kuuluukin, vaihteleeko ääni kierrosten vai nopeuden mukaan, kokeillessa eri vaihteita. Mikäli jälkimmäinen, niin tässä vois olla selitys. Muussa tapauksessa veikkaisin kulunutta vaihteiston ratasparia. Ei aiheuta kestävyyden kannalta toimenpiteitä.
    Todennäköisesti sellainen kauneusvirhe



    Mopo tykkää kun sillä ajetaan.

    VTR SP-1
  6. #6
    Ääni siis kuuluu selvimmin kutosella, ja vaimeasti vitosella.

    Vaikee vaan kuunnella kun kuuluu vain silloin kun on '"kuormaa" eli rengas ilmassa ei kuulu (vois toki koittaa antaa jollain tavalla vastusta renkaalle että kuulisi paikallaan)

    Hankala paikantaa vauhdissa, varsinkaan kypärä päässä.

    Luulen kyllä että tulee laatikosta.
    Huom. Kuuluu paljon vaimeempana kylmällä koneella, eli öljyt jäykkänä?

    Jos se laatikosta tulee niin eipä paljoo muuta tehtävissä kuin erimerkkisiä oljyjä kokeilemaan.
    Kauneusvirhehän se toki vaan on, mutta hyvin ärsyttävä
  7. #7
  8. #8
    Lainaa (JPA @ Touko. 12 2010,10:19) kirjoitti
    ...Alkuperäisessä rattaassa on kumiset posket, jotka "kantavat" ketjua. JT:n rattaassa niitä ei ollut. Ajan saatossa ääni väheni...
    On muuten halpa tuo alkuperäinen kumikauluksella varustettu eturatas, 73€ ulkomaillakin jos tulkitsen tätä oikein. "Normaali" tarvikeosa maksaa vissiin 15€. Joskohan antaisi ulista vaan ettei lompakko vuorostaan ala ulista...



  9. #9
    Ehdinkö mukaan leikkiin vielä

    Itselläni on tuollainen vm 94 oleva Xj 600 s ja siinä myös ulina alkoi kolmos vaihteella vedätettäessä ja nyt kuuluu jo kutosellakin vedätettäessa. Tiedän toki että ovat eri pyöriä ja myöskin sen että jos diversion ei pidä outoja ääniä niin se ei joko käy tai on rikki mutta ajattelin jakaa kohtalon...

    Tosiaan siis veikkaan itse laatikon hammaspyörien kulumaa koska ääni kuuluu vain ajossa mutta ei paikallaa pyöritettäessä. Ajattelin pystää koneen ensitalvena päreiksi ja hankkia ehkä uudet rattaat, joskaan muuta haittaa tuosta ei ole kuin hieman kiusaava ääni.

    Joten ajoa vaan kas kyllä se sitten kertoo kun joku on oikeasti hätän
    Mikä ei tapa, vahvistaa jos tappaa niin kuittaantuupa univelat :oD
  10.  
  11. #10
    Lainaa (JPA @ Touko. 12 2010,10:19) kirjoitti
    Siihen tuli operaation jälkeen eräänlainen ulina/vinkuna.
    Ääni tuli siitä, kun ketju osuu eturattaalle. Alkuperäisessä rattaassa on kumiset posket, jotka "kantavat" ketjua. JT:n rattaassa niitä ei ollut. Ajan saatossa ääni väheni...
    +1
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi