Honda CBR1000RR Fireblade
Yamaha YZF-R6R (ex)
Suzuki GSX650F (ex)
http://mopollasuohon.blogspot.com/
https://www.youtube.com/@Qassu78
Näyttäisi tulleen tiemaksut myös Bosniaan. Viime kesänä tullikopit vasta rakenteilla kun ohi ajelin.
Highway tolls in Bosnia
A1 Sarajevo - Zenica, toll station Josanica 2012
car up to 3.5 t vehicle II. Cat. vehicle III. Cat. vehicle IV. Cat
2 KM 4,5 KM 7 KM 9 KM
More info - BIHAMK
Se koskeeko se pyäriä niin en tiedä.
Life is an adventure that requires correct equipments.
'R1200GSA
Käytännön neuvo Sveitsiin meneville, siis se abaut 30 €:n maksu.
Jos menet rajan yli motaria pitkin, niin ilman muuta vignette. Ratsiat ovat aina kohta rajan ylityksen jälkeen.
Mutta jos olet jo maassa ja tarkoitus on ajaa jokin pikku siirtymä, joka näppärimmin sujuu motaria pitkin, niin muuta kuin motarille.
Ei sen tarran tarvitse ola näkyvissä luettavissa poliisiauton sisältä esim. tai ei ole autom. luentaa
ja käytännössä joutuminen ratsiaan satunnaisesti sisämaassa on puhdasta teoriaa.
Männä suvena paineltiin läpi tämän alppimaan juurikin näin, sisään pikkutietä pitkin, sitten motarille, ja ulos vastaavasti.
<p>.</p>
muistutettakoon että sveitsin tarraa tartee moottori- ja moottoriliikenneteillä, ei pienemmillä. täysin laillista olla ostamatta tarraa kunhan vaan ei eksy motarille
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Muutama kysymys tässä kun noita luin, oli aika vanhoja postauksia.
Mistä noita tietulli tarroja saa ja pitääkö ne olla esillä jossain? Onko helpompaa vaan ottaa rahaa tosiaan taskuun ja makselee sit jossain kopeissa kun niitä tulee vastaan niin kuin Norjassa on ainakin sellasia koppeja noissa tietulli paikoissa? Ei oo vissiin olemassa mitään EU tarraa millä sais sitten ajaa kaikissa EU maissa pari viikkoa?
Ensi kesän maat jotka olis tarkoitus ajaa Saksa, Itävalta, Italia, Sveitsi, Lichtenstein, Belgia, Luxemburg, Hollanti
ZZR1400
Kyllä tuolla yllä olevat viestit on edelleen ihan valideja.
Jos meinaat moottoritietä laillisesti ajella niin Sveitsissä ja Itävallassa tarttet vignetin, sen saa miltä tahansa huoltoasemalta. Muissa maissa joissa maksuja on homma toimii siten että moottoritielle mennessä lappu luukulta ja poistuessa maksu lapun mukaan. Jos lappua ei ole niin maksat vähän hirveesti![]()
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Yeps, komppaan tässä suopoa.
Pankkikortti on todella helppo maksuväline, jota voi käyttää sekä maksuautomaateilla että palvelupisteillä. Setelien ja kolikoiden kanssa pelaamisessa menee vain hermot.
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Tästä olen täysin samaa mieltä kanssasi. Kaikilla ulkomaanmatkoilla kannattaa aina pitää mukana myös käypää paikallisvaluuttaa kahisevassa muodossa. Se pelastaa silloin, kun kortti ei kelpaa tai tekniikka on petännyt.
Itsekin olen matkustanut paljon Italiassa ja hyvin ovat aina tietullikoneet toimineet kortilla (ja aina on ollut kahisevaa käteistä myös varalla mukana).![]()
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Eli siis kortti käy, ok no hyvä, käteinen onkin mielestäni ihan perseestä ja joutaisi pois kokonaan..
Miten homma toimii? Maksetaan vaan, lupa taskuun ja sit ajetaan? Pitääkö jollekkin näyttää jotain lappuja ja lippuja? Mikä se Vignette juttu on?
Ja jos siis tarkoitus on ajaa kahteen kertaan italiassa.. käydään välillä Sveitsissä niin saako samalla lipulla sitten ajella taas Italiassa vai onko ne luvat jotain tiekohtaisia? Sori paljon kysymyksiä, mut en halua sellasta valokuvaa perintälapun kanssa mikä tuli Norjasta.![]()
ZZR1400
Sveitsissä on tarra, joka on voimassa tietyn ajan, 14kk joulukuun emsimmäisestä tammikuun viimeiseen päivään. Tosin muistelisin, että tähän on jotain muutosta ollut suunnitteilla, mutta just katsoin sveitsin vignette-sivulta niin edelleen se oli tuo 14kk.
Italiassa on kahdenlaista systeemiä. Kertamaksukoppi eli kun saavut kopille maksat esim. euron. Kertamaksukoppeja on lähinnä Tangenzialien läheisyydessä eli esim. Milanosta Comoon päin kun Tangenziale loppuu ja alkaa maksullinen tie ja ensimmäisessä ulosmenossa oli kertamaksu 60senttiä.
Mutta se yleisempi tapa on, että maksullisen moottoritien alkaessa pysähdyt kopille jonka automaatista otat itsellesi saapumislipukkeen ja kun poistut motarilta on taas koppi vastassa jossa annat saapumislipukkeen kopissa kyhjöttävälle tyypille tai jos se on automaattikoppi niin tunget sen lipukkeen siihen automaattiin ja sitten maksat vaaditun summan, jonka suuruus on suhteessa ajettuun matkaan, kuitenkin niin, että toiset motarit ovat kalliimpia kuin toiset.
Viimeksi muokannut: Elämäntapamotoristi; 24.11.2013 klo 11:42.
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Ok thänks, eiku rahaa taskuun vaan ja ajelemaan. Ostellaan sitten kaikkia vignettejä ja tarroja ym. no sit sen näkee. Se nyt on pienin kuluerä tossa matkassa kuitenkin, missään teltassa en nimittäin aio nukkua. Kalareissut lappiin on sitte erikseen.
ZZR1400
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Huh johan ois kova korotus tulossa! Sveitsissä tosiaan jännä ettei tarraa ole pakko liimata näkyviin. Riittää että se kulkee jossain mukana!
Kreikassa on kovasti nousemassa ja noussut maksukoppeja. 2011 olin mukana eräällä valmistuvalla maksupisteellä motarilla.. Siellä oli juuri alkanut mielenosoitus ja paikallinen poliisi ohjasi Suomi pojan kiltisti syrjemmältä ohitse.
Kehoittivat etten ottaisi nyt kovasti valokuvia ja jatkaisin matkaa
Italiassa kerran ohjasivat kaksi mopedia samalla lipulla baanalle.. Oli muuten aika norsun v**** näköinen setä siellä maksupisteessäEi paljoa ymmärtänyt sawolaisella kääntämisellä väännettyä enklantia.. rekkaria moposta ja omia tietoja otti vastaan ja sakon jälkeen portti auki ja huudon saattelemalla maasta pois.
Käteisellä maksaessa yleensä ollut se jonon hitain liikkuja.. Hanskat pois, takista rahan kaivaminen ja samat toisin päin. Kortti nopeampi huomattavasti!
Jospa tulevaisuudessa EU ois fiksu ja hommais koko aluen kattavan järjestelmän. Yksi tunniste tarra tms ja portit auki.
[
Tällaisen järjestelmän luominen ei varmastikaan ole ihan lähitulevaisuudessa vielä näköpiirissä. EU-mailla on hyvin erilaiset lähtökohdat, mikä vaikeuttaa yhteisen järjestelmän luomista. Liikennevolyymit maiden välillä vaihtelevat suuresti, johon vaikuttaa keskeisesti esim. maantieteellinen sijainti. Ns. kauttakulkumaiden tieverkostoa rasittavat suuret liikennevolyymit kuluttavat verkostoa nostaen sen ylläpito- ja korjauskustannuksia. Näiden kattamiseksi kerätään erilaisia tienkäyttömaksuja ja tietulleja. Suomen kaltaiset "reunavaltiot" taas eivät halua maksaa korkeita käyttömaksuja, koska pitkät kuljetusyhteydet nostavat kustannuksia muutenkin. Tähän yhtälöön kun lisätään lukemattomia muitakin vaikuttavia tekijöitä, kuten esim. ympäristö- ja terveysnäkökohdat (liikenteen päästöt, turvallisuus yms) sekä erilaiset liikenteen verotusjärjestelmät maiden välillä, niin melkoinen keitos on jo valmis.
EU:ssa on voimassa nk. Eurovignetti-direktiivi, jossa säädetään raskaan liikenteen tienkäyttömaksuista. Kompromissin saavuttaminen oli mittavan työn tulos ja vaati paljon aikaa. Koska kompromissin löytäminen oli vaikeaa, jäi direktiiviin monia 'kummallisuuksia' ja parannettavia kohtia. Tieverkot, käyttövoluumit ja -maksut ovat herkkä alue monille jäsenvaltioille.
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code
Huh johan ois kova korotus tulossa! Sveitsissä tosiaan jännä ettei tarraa ole pakko liimata näkyviin. Riittää että se kulkee jossain mukana!
Kyllä se pitää liimata näkyvälle paikalle, mistä poliisisetä voi sen tsekkaa. Ja se pitää nimenomaan olla liimattuna, se ei riitä että sellainen tarra on mukana..
Viva la figa
Onkos tämä muuttunut jossain vaiheessa?
Autoissa toki pitää olla esim tuulilasissa, mutta ainakin minulle suosittelivat sen liimaamista paikkaan mikä ei kauheasti kastu, eikä sitä pääse vandaalit repimään. Kuulemma sellaistakin hupia jotkut paikalliset moottoripyörien vihaajat harrastavat. Itse liimasin sen bladessa matkustajan jakkaran pohjaan. Sieltä se oli helpohko näyttää kyselevälle toimitsijalle ja toisaalta se oli lukkojen takana piilossa.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Monella paikallisilla, näytti se vignetti olevan liimattuna muovi"läpyskässä", joka vedetty kii nippareille tmv etupamppuun.
Saa vissiin helposti irti ja mukaan taskuun / vaihdettua toiseen pyörään...
Näitä muoviläpysköjä oli myynnissä mm huoltoasemilla.
Tällänen:
10026433_790_INET06_14.JPG
Täällä myynnissä: louis
Viimeksi muokannut: pupu; 24.11.2013 klo 20:37.
"Puput on kyllä suloisia, muttei kovin älykkäitä"
Kuinkas tiemaksujen pitäisi toimia Portugalissa? Ajoin siellä syksyllä muutaman päivän ajan ja motareilla oli "mainoksia" tietulleista hintoineen ja sitten hetken matkan päässä oli kamera tien yläpuolella. Perinteisiä rahastuspuomeja ei ollut missään eikä laskuakaan ole kuulunut. Olisko tullit pitänyt käydä maksamassa jossain?
-J-
Oheisessa kuvassa on merkittynä kaikki ne Sveitsin tiet, joilla vignette-tarra tarvitaan.
Huuuaaah......! CBR it is.
"If you know what you have done - you know what can be changed." -Keith Code