Haku tuotti jotain aika vanhojakin osumia, mutta voitaisko tähän topikkiin koota tarvittavia moottoritiemaksuja Euroopassa? Korjatkaa, jos olen väärässä tietojeni suhteen...
Saksa: ei koske pyöriä
Sveitsi: vuositarra ~40 €
Liechtenstein: Sveitsin vuositarra
Itävalta: 10 pv pyörille ~5 €
Italia: peritään ajettujen kilsojen mukaan
Tsekki: ei koske pyöriä
Slovakia: ei koske pyöriä
Ranska: ajetun matkan mukaan
Espanja: ajetun matkan mukaan
Slovenia: ? (kerran käynyt, en maksanut, vaikka varmaan ois pitänyt...?)
Portugali: ?
Unkari: ? (kahdesti käynyt, koskaan mitään maksanut)
Romania: ei koske pyöriä
Alankomaat: ?
Belgia: ?
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Sloveniassa tarvii motaritarran jos moista tietä aikoo käyttää. Viime Toukokuussa sai lyhimmillään puolenvuoden tarran, mutta muistaakseni viime Heinäkuusta alkaen on saanut kuukausi lipun???
"Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."
IBAF 3735
Autetaan: http://en.wikipedia.org/wiki/Toll_roads_in_Europe
Toinen linkki: http://www.theaa.com/allaboutcars/ov...lls_select.jsp
Tosin noissa ei eritellä motskareita.. ovat jossain halvempia
Semmoinen mikä ei äkkiseltään selvinnyt, että koskeeko nuo vain isompia teitä/motareita ja voiko joka maassa ajella kinttupolkuja ilmaiseksi? Näin ainaskin italiassa&sveitsissä..
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Do, dii...
Olipas siinä useita kysymyksiä.
Pääsääntöisesti vois todeta, että varaa 20e seteleitä mukaan.
En oiken tiedä mihin kohtaan vastaisin...
Matkamopoilussa on tietoo hyvinkin täällä.
Jos vastaan kaikkiin, niin menee aamuun...
20tkm Europee, mut voitko hiukan täsmentää. En oikein voi kuvitella, että nuo laittamasi reitit tulee ajetuksi...
Voihan ne tulla ajetuksi, mut se ottaa 5vkoa lomaa..
Stelvion Passoissa ja Dolomiittien kurveissa on kilsat vähissä.
E: Tässäkin taas "tolkku" hanskaan...
"Sveitsi: vuositarra ~40 €"
---40 sveitsin frangia euroissa ehkä 25
"Slovakia: ei koske pyöriä"
---uskoakseni koskee, mutta tiiä sitte
"Slovenia: ? (kerran käynyt, en maksanut, vaikka varmaan ois pitänyt...?)"
---Niin olisi
"Unkari: ? (kahdesti käynyt, koskaan mitään maksanut)"
---Unkarissa otetaan rekisterinumero muistiin kun käyt maksamassa motarimaksun. Valvonta elektroonisesti eli videoilla/kameroilla tutkitaan rekisterinumerot, jotka menee motareille.
Tuolla lisää infoa aiheesta mm. linkit monien motarifirmojen sivuille josta maksut selviää.
LDR
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
Tässä Autoliiton ja muilta sivuilta kerättyä tietoa maksuista:
Norja: maksullisia teitä (enimmäkseen ei koske pyöriä), tunneleita ja lauttoja, maksu vaihtelee
Ruotsi: Juutinrauman silta 21 €
Tanska: siltamaksuja, Juutinrauma 21 €, Iso-Belt 16 €
Viro: ei ole
Latvia: ei ole
Liettua: ei koske pyöriä
Puola: maksullisia moottoriteitä, matkan mukaan
Saksa: ei ole
Hollanti: pari maksullista tunnelia, 2 - 4 €
Belgia: ei ole
UK: tiemaksu M6-tiellä 3 - 4 €, Eurotunneli
Irlanti: muutama maksullinen tie 1 - 2 €
Ranska: monia maksullisia moottoriteitä, matkan mukaan
Espanja: monia maksullisia moottoriteitä, matkan mukaan
Portugal: monia maksullisia moottoriteitä, matkan mukaan
Sveitsi: moottoriteillä, vuositarra ~27 €
Liechtenstein: ei ole
Tsekki: ei koske pyöriä
Itävalta: moottoriteillä, 10 pv tarra pyörille ~5 €
Slovakia: moottoriteillä, 7 pv tarra 5 €
Italia: monia maksullisia moottoriteitä, matkan mukaan
Unkari: moottoriteillä, elektroninen maksu 4 pv ~6 €
Slovenia: moottoriteillä, 7 pv tarra pyörille 7,50 €
Kroatia: maksullisia moottoriteitä, matkan mukaan
Bosnia-Hertsegovina: ei ole
Serbia: maksullisia moottoriteitä, matkan mukaan
Montenegro: ympäristövero rajalla, ei koske pyöriä
Romania: maksutarra, ei koske pyöriä
Bulgaria: maksutarra, ei koske pyöriä?
Makedonia: maksullisia moottoriteitä
Albania: maksu rajalla, ei koske pyöriä?
Kreikka: maksullisia moottoriteitä
Turkki: maksullisia moottoriteitä
Unkarissa ei ole tarraa vaan tsekkaus toimii pyörän rekisterikilven mukaan. Lie kyseenalaista lähtevätkö tarkistamaan automaattivalvonnan havaitsemia ulkomaisia pyöriä mistään, mutta paikalle sattuva viranomainen voi toki tarkistuksen tehdä.
Edit: Jaaha, enpä huomannut tuota LDR:n sivua, jossa oli jo suurin osa. No, tässä tuli muutama uusikin tieto.
Moottoripyörällä maksuteillä liikkuessa kannattaa muuten aina jos vaan mahdollista käyttää niitä maksupömpeleitä missä on oikea ihminen ottamassa rahaa/korttia vastaan, varsinkin jos maksu on matkaan perustuva maksu eikä yksittäishinta. Ainakaan ranskan korttiautomaatit joihin syötetään se lipuke peagelta poistuttaessa eivät välttämättä erota MP:tä autosta, joten maksukin on niissä usein suurempi (pari kertaa en jaksanut jonottaa sateessa joten menin automaatista autotaksalla läpi). Sama koskee muuten myös tanskan Nyborg-Korsör ja Köpis-Malmö -siltoja, prätkä oli köpis-malmö -välillä muistaakseni 115 DKK kun auto olisi ollut 220DKK.
Ajelin 7500km pitkin eurooppaa kahden edellisviikon aikana. En tietenkään pelkästään maksuteitä, mutta niitäkin tuli nähtyä enemmän kun tarpeeksi. Ihan toimivia eikä matkaa kovinkaan paljon hidastavia systeemejä oikein toteutettuna, mutta jos tiemaksuja aletaan tuoda suomeen vaikkapa paikannustietoon perustuvana niin täällä mennään metsään ja pahasti.
/Marcus
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Joku vois vääntää rautalangasta mille kopille Italian motarilla ajetaan prätkällä mennessä ja poistuttaessa?
Viime kerralla en edes huomannut olevani maksumotarilla ennenkuin poistuessa ja silloin menin selvästi väärää kaistaa, koska päädyin puomille/pömpelille jossa ei ollut mitään rahastusta. Ajoin sitten tappituntumassa edellä menevän rekan perässä puomista ohi, mutta jäi aika tarkalle ettei kumahtanut otsaan.
Ensi kerralla voisi sitten kokeilla pykälien mukaan maksaakin jotain tuosta motariajelusta.
Lisäinfoa Unkarin osalta, yrittävät saada myös motoristit maksamaan.
1.5-30.9 moottoripyörille 'erikoistarjous', 4 pv:n tarra -50%, eli puoleen hintaan 765HUF/n. 3€.
...Rautalangasta... yleensä ko. on kaikkein oik. puolisin. Siitä vaan... tosin Carbiinerit sitten liputtavat sivuun jos on aihetta. Nämä Carabiinerit on syytä ottaa vakavasti... ystävällisiä ovat(kokemus) mutta saa siinä kädet käydä... vrt. jenkkien sheriffit... heillä on myös useita pyöriä tilanteessa, vaikka ei siltä näytä*Minä sain Italian sakkoa 180e kun en (jostain syystä) tehnyt kuten olis pitänyt. Motarin rampilta sisään... olihan siinä jo tuolloin +180km/t. Liputtivat pois... Oli siinä ko. rampilla Rykkönen heillä redi... parit Alfat... tää Rykkönen olis kyl taipunut, mut järkee taas tässäkin....Böödi 152bhp takasesta. Turhaa nakittamista...Vakio Rykkönen ei tuohon kyytiin kykene. Tiiän kun oon sellasen omistanut.
Rykkösestä puhutaan ihan liikaa. Kaverilla on tos kawa 10r ja Rykkönen putoo..... Mitä hittoa joku shimmaa rykkösestä, jos puhutaan oikeesti asiasta. Tää mun böödikin tiputtaa Rykkösen...
...auts.. ei kasvoihin.
Mitä sä oot nauttinut?(MatkaUkko @ Touko. 10 2010,22:08) kirjoitti
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Sinne vaan muiden autojen sekaan, ei tosin telepass portille. Olisit vaan ottanut lapun kyytiin siitä kopilta niin olisit päässyt maksamaan motarilta poistuessas.(vai oliko toi maksukoppi jo, ei voi tietää) Jollei lippua maksupisteessä löydy niin laskevat matkan pisimmän mukaan, joka voi tulla tyyriiksi...(Talttapää @ Touko. 10 2010,21:34) kirjoitti
<br />
Viime kesänä Sloveniassa sai viikon tarran MP:lle, olisikos ollut 7 eur...(mpe @ Touko. 10 2010,19:32) kirjoitti
-jami
Honda CB 125 Twin (1978) 1978 - 1980
Suzuki GS 500 E (2000) 2006 - 2007
'Hilja' ('Modesty' in english...) Honda VFR Vtec (2004) 2007 -
Italiassa on sellainen tekniikka että jos kaverin kanssa menee liian lähekkäin lipulle niin vain toinen saa lipun. Toinen ei pääse mihinkään. Kannattaa varmaan jättää joku auto väliin tms. Viimeksi kävin ottamassa autoilijalta lipun, sitte se ei päässy mihinkään.
Edellisellä kerralla mentiin yhdellä lipulla kun ei kahta saatu. Poistuttaessa show oli sitten ihan italialainen. Tosin ei se maksanut sen enempää, kunhan elvistelivät, hauskaahan se oli.
Joo, toi mun sekoilu oli siellä poistumisportilla jo. En tiedä olinko muuten vaan muissa maailmoissa mutta en huomannut edes joutuneeni maksumotarille ennen tuota.(peppoone @ Touko. 10 2010,23:06) kirjoitti
Siellä sitten joku automaattipömpeli oli ennen puomia missä ei ollut kuin yksi nappula. Olisikohan ollut juuri tuo teleport-osasto. Painelin sitten hätäpäissäni maksamatta kun selän takana puski jonoa niskaan.
Kiitos, taas ollaan viisaampia!
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Nämä voi olla sellaisia kohtia, joissa et vielä ole ajanut tuloportista läpi, mutta ajat pienen matkan moottoritietä. Roomasta poistuttuessa Firenzeen päin on mm tällainen kohta. Tässä kuitenkin kiinteä taksa, joka laskettu aikaisemmasta liittymäkohdasta. Varmaankin jälkeenpäin tehty asema tjsp.
Italiassa ainakin suurimmilla asemilla käy korttikin.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Qui !
No tässä vitejon pätkässä mennään tommoseen "siiloon" mut no probleimou, muitten perässä vaan, mallia edellisestä jos epäröi. Ja sit jos yksin niin kylä nuo kaistavalot näyttää mitkä luukut on auki ! Mutta visusti sitten tuo piletti hansikaslokeroon, tms:een turvaan...
No tässä videossa on sitten se "maksupää" elikkäs setiliä, kolikkoa tahi Masteria peliin ......nää on siellä Pariisinkylän raitilla otettuja pari viikoa sitten ku joku kuitenkin kysyy että misä tämmöstä ku kesä ?![]()
No jonnekin tuonne seutuville tarkoitus olisi suunnistaakin, ja todennäköisesti tuosta vielä etelämmäksikin(mchuurre @ Touko. 11 2010,21:13) kirjoitti
![]()
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
Kreikassa näkyi olevan moottoritiemaksu painon ja tieosuuden mukaan, pyöriltä se oli pari euroa. Sillä pääsee ajamaan seuraavalle kopille, ja sitten taas maksetaan uudestaan.
jamaha 02 --> riumppi 11
Blue's brother
Ihan asiallinen tarjous. Hintahan nousee vain vajaa pari sataa huffia eli 585:stä 765:een.(cbftonni @ Touko. 10 2010,21:41) kirjoitti
Tuo -50% on voimassa koko vuoden, ainakin periaatteessa. Jos nyt oikein muistan niin ite jouduin maksamaan ihan täyden hinnan.
<p>tänään minä - huomenna minä- ja entäs ylihuomenna, no minä. www.roadracing.eu </p>
gepsuun vaan vältä moottoritie maksut. syksyllä 16 maata läpi. kerran meinasin joutua maksaa jostain mäen ylityksestä itävallan puolella.
satoi ja sateen kastelemana lippuluukulla naama kurtussa ei käteistä ja kortti ei kelvannut.ei kehdannut tyttö käännyttää pankkiautomaatille 20km päähän. tyttö löi tyhjän kuitin käteen ja sano älä kerro kenellekkään. Iso kiitos hänelle :-)
Löytyskö tähän jostain tuoreempaa tietoa?
Lähtö olis 4.8. Vuosaaresta ja siitä sitten Puolan läpi etelään kohti...
Itävallan 10pv tarra 4,60e, huoltoasemat myyvät ja motarille voi kyllä ajaa muutenkin, mutta siltojen alla on kuulemma kamerat joista tulee kuva jälkeenpäin postissa. Silloin hinta on kallis. En muista paljonko, mutta joltain satamajonon suomalaiselta tällainen oli peritty jälkikäteen ihan Suomesta asti. Eli kannattaa se tarra laittaa ennen motarille menoa. Paikallisilla se on oikeassa pumpussa, suomalainen laittaa sen reteesti tuulilasiin (kunhan näkyy kameralle niin ok).
Italiassa puolestaan ei motarille pääse kun porttien läpi ajamalla, portti aukeaa kun painaa nappia, samalla tulostuu kuitti. Kuittia jos et ota mukaan niin olet ns.kusessa motarilta poistuessa. Poistuessa sitten valitaan kaista jossa on ukko kopissa ja annetaan sille se motarilletulokuitti ja luottokortti. Halpaa, jos tulkkasin kuittia oikein niin n.52km matka Chiusa-Brennero maksoi 3,90e.
K1200GT & 701Enduro
Mielenkiintoisia noi maksut. ei tunnu olevan oikein selvillä myynti paikoissakaan tarviiko mp:llä vaiko ei.
Eilen Kroatiasta palanneena seuraavat kokemukset.
Viro, latvia, Liettua, Puola ei maksuja.
Slovakia ei maksettu, kun oli niin monia mielipiteitä ja kun lopulta yritettiin ostaa, niin moottoripyöräilijälle ei myyty.
Unkari, viikoksi ei saanut, joten ostettiin 10 päiväksi 1470 Florinttia (ei tarraa vaan kuitti johon tulee rek. nro.) .
Kroatia ei maksua (tai ainakaan maksettu)
Slovenia olis pitänyt ostaa jos olis käytetty motaria, mutta ei sattunut matkalle.
Italiassa maksettiin ajettujen mukaan jo ketjussa mainituilla poistumispuomeilla kilometrien mukaan.
Sveitsi ei maksettu (ja ajettiin motaria vain ihan vähän), eikä kyllä Liechtensteinissakaan (tosin maksullista tietä ajettukaan). Saksa, Tanska ja Ruotsi ei maksuja.
K1200LT
Ainakin automatkailukokemuksen perusteella sanoisin, että Ranska on kalleimmasta päästä noissa maksuissa Euroopassa. Ajoimme Sveitsin rajalta Genevestä Espanjan rajalle Pertignaniin (joku tällänen) ja lysti kustansi n. 50€/sivu !!!.
Kehottaisin välttämään pyörilläkin Ranskan moottoriteitä jos ei ole pakko niillä ajaa.... toisaalta tuo on paskanhailee summa koko reissubudjetista, mutta vinkiksi vaan.
Honda Monkey Z50J - Honda CB 125 K - Honda CB 125 T - Kawasaki Z 650 - Yamaha FJ 1100 - Kawasaki ZZR 1100 - Kawasaki ZZR 1100 ...(10v. taukoa)... Suzuki GSX 1300 Hayabusa...(14v. taukoa)... Honda CRF 1100 Adventure Sports
Italiassa ja Ranskassa on noita rahastuspisteitä vähän väliä, menee koko moottoritieltä se etu pois, että pääsee vähän nopeammin etenemään. Itavalassa on hyvä systeemi, ostat tarran ja saat ajella pysähtymättä mihinkään luukuille koko matkan ajan, siis 10päivää. Sveitsissä sama mutta tarra turisteille kohtuuttoman kallis, kesto koko vuoden. Saksassa ei ole kuin 2 maksulista tunnelia ja nekin halpoja muuten saat viilettää autobaanoilla sen kuin liikenne salliin.
Itävallan järjestelmä on ilman muuta suositeltavin koko eurooppaan, ajatellen turisteja.
Juuri saavuin Baltia-Puola-Tsekki-Itävalta-Saksa-Suomi reissulta. Meille sattui noissa maissa vain seuraavat maksut : Itävallssa motareilla pitää olla Vingette-tarra. Maksoi noin vitosen kymmeneksi päiväksi. Grosslockner alppitie maksoi jotain tyyliin 15 euroa (ei muista enää). Saksssa oli pari maksullista tunnelia, muutaman euron per reikä. Siinä kaikki kohdlle osuneet.
4/2010 Kawasaki Z750S vm 2005
12/2011 Suzuki 1250 Bandit vm 2008