Mistäköhä kannattais aloittaa vian etsintä?
Elikkä kun nostaa kierrokset yli 5000 rpm niin kärähtää etuvalo ja jos laittaa pitkät niin sekin kärähtää. Muut valot toimivat moitteettomasti.
Pyörään vaihdettiin viikko sitten jännitteensäätäjä ja vika ilmeni toissapäivänä. Yhdet polttimot vaihdettu ja kärähti samantien kun nosti kierrokset yli 5 tonnin.
Samalla eilen alkoi vika että pyörä ei haluu kytlmänä (noin 4h seisomisen jälkeen) startata hetken (5-15min) ravistelun ja yrittämisen jälkeen starttaa. Tämän jälkeen starttaa helposti kunnes jättää pidemmäksi aikaa seisomaan.
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Komppaan jännitteensäädintä tai sitten säätimen maadoitus ei oo kunnossa.
Hessu; Suzuki DL1000 + Sherco SE250 Factory + Husqvarna TE250
Ylijännitettähän se pukkaa, jos lamput kärähtää.
Mittaa nyt vaikka aluksi se latausjännite, niin saat
jotain osviittaa. Sehän pitäisi olla 14,2-14,4V.
-eeko
Säätimelle +1
XX 06>>>GSX-R K7, kilvetön R6R, kilvellinen R6R, Kutter K9, PuimuriGSA, PuimuriGSA wasserboxer, Honda CB1300, Puimuri1250GSA, KTM1290SAR
Kyllä sulla jännitteensäädin lykkää nyt roisisti yli nimellisjännitteen.Siinä on akku ynnä muut sähkölaitteet vaarassa jos siellä on liikaa jännitettä.Yleismittari esiin ja mittailemaan mars,tarkista kytkennät.
Jollet saa selvää viasta käy ammattimiehen luona,tulee halvemmaksi.
Jännitteensäätäjää itsekkin veikkailin. En ole vielä vian ilmetessä mitaillut jännitteitä. Illalla pitäis mitata ne. Kun uusi säätäjä asennettiin oli latausjännite noin 17 volttia. Silloin ei ollut mitään ongelmia ja kaikki pelas viikon verran hyvin.
Mistä mahtais johtua noin suuri ylijännite? Kaikki sulakkeet ehjinä kun ne äsken tarkistin ja vaihdoin.
Pyörään vaihdettu ledivilkut ja -takavalo. Välissä vastukset.
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
HUI!(hillomunkki @ Touko. 10 2010,15:01) kirjoitti
Eipä tarvi ongelmiin tuon kauempaa syytä etsiä.
Mutta mikä mahtaa aiheuttaa noin suuren jännitteen? Jännitteensäädin tosiaan ihan uusi kun tuo lukema mitattiin.(Kunkku @ Touko. 10 2010,15:04) kirjoitti
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Kuinkas monta johtoa, ja minkä väristä, säätimestä lähtee?
Ex Hondassa oli heikko ja pätkivä liitos yhdessä säätimelle tulevassa johdossa.
Oli ilmeisesti jonkinlainen säätökarva tuo, toi virtalukolta takaisin säätimelle + merkkistä sähköä.
Jonka mukaan säädin yritti pitää jännitettä vakiona kuormasta riippumatta.
Tuosta kun yhteys katkesi niin säädinhän alkoi logiikkansa mukaan puskemaan lisää sähköä kohti akkua kun kerran sähköstä oli tuossa säätökarvassa pula.
Tarkista kaikki muutkin maajohdot myös moottorin ja akun välinen paksu maadoistuspiuha.(Hsippe @ Touko. 10 2010,14:16) kirjoitti
Eräässä Guzzi haettiin samanlaista vikaan kun senjälkeen kun runko oli maalattu.
Jännitteensäätimessä 5 piuhaa joista 3kpl keltaisia, yksi punanen ja yksi punamusta.(Seikkailu_R @ Touko. 10 2010,15:26) kirjoitti
Täytyy nuo piuhat tarkistaa samalla.
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Eiköhän jännitteensäädin ole rikki. Itse vaihtaisin ainakin sen.(hillomunkki @ Touko. 10 2010,15:01) kirjoitti
Elämä on vaarallista, siihen kuolee
Keltaiset tuleva varmaankin staattorilta, punainen plussa akulle ja tuo puna/musta varmaankin se säätöpiuha?(hillomunkki @ Touko. 10 2010,15:35) kirjoitti
Tai sitten maa, jossei säädin maadoita rungosta.
Yleismittarilla jos mittaa tuon punamusta ja rungon väliltä, pitäisi virrat päällä olla about suunnilleen akun napajännite tuossa välissä.
Olettaen ettei ole maajohto.
Täytyy kokeilla tota niin näkee mitä saa aikaiseksi.(Seikkailu_R @ Touko. 10 2010,16:12) kirjoitti
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Joo, kyllä toi puna-musta vaikuttaa säätöpiuhalta, pitäis kytkeä virtalukon katkaisemaan kuumaan johtoon. Jos se saa oleellisesti pienempää jännitettä kuin tuo normaali latausjännite, nostaa tosiaan voltit taivaisiin. Syytä saada jännite kohdalleen, koska toi 17V alkaa olla myös syttyboksin sietorajoilla, ja hinta on vähän enemmän kuin ajovalopolttimoissa.
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Mikähän pyörä on kyseessä?
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
voisin veikata että sv650...
joo ylivirta on pahasta!
btw minkä takia jouduit vaihtaan alunperin sen säätäjän, tai mikä sen oli rikkonu?
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
Tosiaan pyörä sv650s vm. 00
Alunperin vaihdettiin jännitteensäädin koska latausjännite oli jotain 12v tienoilla. Syytä sen rikkoutumiselle en tiedä. Jostain luin että ois tyyppivika sen rikkoutuminen.
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Eikös tuo sytytysboksi ole sulakkeella suojattu? Toistaiseksi siis kaikki sulakkeet olleet ehjiä.(ts18056 @ Touko. 10 2010,17:31) kirjoitti
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
juu aattelin että vois olla sama vika mikä sen alkuperäisen on tuhonnu mut jos nyt on päinvastaset voltit nii tuskimpa sitte... tarkistaisin ite noi johdot niinkun aikasemmissakin kommenteissa on ehdotettu, jos on vaikka vahingossa liitokset jääny löysälle yms.
vielä kysymys, tekeekö minkälaista jännitettä kun akulta mittaat pyörän käydessä tyhjäkäyntiä - isommat kierrokset, eli nouseeko jännite kierrosten mukaan? jos nousee ja johdot,liitokset kuitenkin ok nii se on säädin paskana!
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
Sulake mittaa amppeereita, ei tiedä volteista mitään! Suojaavat johtosarjaa totaalioikarilta. Noi puolijohteet, joita noissa bokseissa on, kestää hyvällä säkällä parikymmentä volttia hetkellisesti, sitten tulee käyttösavut pihalle, vaikka amppereja ei läpi menisikään.(hillomunkki @ Touko. 10 2010,18:19) kirjoitti
GT380-DS7-CB350F-GT500-GS750-VF750F-GSX1100F-GSXR1100-XJ600-GSXF750
How far can you travel when you're six feet underground?
Osaakos kukaan selittää tuota miksi pyörä ei meinaa pitkän (yli 4h seisonnan jälkeen käynnistyä) kuin vasta joku 5-15 minuutin käynnistelyn jälkeen?
Kun pyörän on saanut käyntiin niin sitten käynnistyy ilman mitään ongelmia jos ei vain seisota yli neljää tuntia. Mistä tämä mahtais johtua???
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
starttaa siis normaalisti mut täytyy "sahata" sitä vähintään 5min:kö?
voisko olla ylivirta hajottanu johteita jostain käynnistymiseen vaikuttavasta herkemmästä hässäkästä?
tarkotan esim. sanotaanko sitä nyt kylmäjuotokseksi, elikkäs lämmitessään laajenee ja alkaa johtamaan sähköä...
nyt menee aikas arvonnaks kyl tämä... mutta joko tutkit ne johdot yms?
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
*
mää meen nukkuun, öitä... *
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
En kerennyt tänään noita johtoja mittailee, huomenna menee pyörä pajalle ja mittaillaan nuo kapistukset läpi.(Soikka83 @ Touko. 10 2010,22:27) kirjoitti
Mutta juuri näin kun starttia sahaa joku 5-15 minuuttia niin pärrä pärähtää nätisti käyntiin ja ei ongelmaa.
Kun taas ei käynnisty niin pyörä vaikuttaa siltä kun akulta ei tulisi tarpeeksi virtaa ulos, ja vaikka tuota starttia sahaa niin ei kuiteskaan akku tyhjene ku se loppujen lopuksi käynnistyy.
No huomenna mittaillaan virrat ja katotaan mitä o lukemat, jos näyttää siltä et jännitteensäätäjä o paskana ja johdot ym kunnossa niin sitten liikkeeseen valittaa ku myivät paskaa :/
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
En ole pyöristä kovin hyvin perillä, mutta vastaavanlaisia käynnistysongelmia oli joskus auton kanssa.
Syynä oli anturi, joka haisteli koneen lämpötilaa ja kertoi ruiskutusjärjestelmälle milloin kone oli niin kylmä, että tarvittiin lisää polttoainetta kylmäkäynnistyksen yhteydessä.
Anturi siis oli hajalla.
Voihan se olla joku tollanenkin vika. Täytyy yrittää katella mitä löytyy.
Ducati Hypermotard 1100 -07 2014->
Ducati Hypermotard 798 -10 2012-2014
KTM Super Duke -06 2010-2011
Suzuki SV650s -00 2009-2010
Suzuki GSF600n -01 *2008
Voi olla myös kaksi erillistä toisiinsa liittymätöntä vikaa kyseessä kun latausjännite liika iso ja käynnistyy huonosti. Tossa mainitussa ajassa kun kone kerkiää jo jäähtyyn kylmäks tällä kelillä,niin on aika laaja alue etsiä sähkölaitteista,bensapuolen kautta kantaviin venttiileihin....
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -