Perjantai-iltapäivänä, heti kun työtilanne salli, eli klo 14 jälkeen starttasin skootterinija käänsi nokan kohti Hyvinkäätä.
Lähtöpiste Pori, eli matkaa edessä about 220 km.
Sää oli lähtiessä kiva, lukuunottamaatta melko epäystävällistä puuskittaista tuulta.
Ajopelinä siis Aprilia Atlantic 125 ccm. Harjavallassa päätin kiertää Säkylän ja Loimaan kautta, että ei tarvitse 2-tietä köröttää vastaiseen (tuuleen).
Hieman ennen Loimaata ilma viileni huomattavasti *hhhrrrrr*. Ei auttanut kuin mennä pusikkoon lisäämään vaatetta niskaan.
Forssa avasi sitten hanat ja laski vettä niskaan.
Kele, väärät hanskat tuli käteen kun lähdin, kastuihan ne. Sateenpitävät olivat kuistin lämpöisessä kaapissa.
Navigaattori (Nokia Navigator) väsähti tärkeimmällä hetkellä, eli vähän ennen Hyvinkäätä, että olisin päässyt suoraan liikkeen pihaan. No kysyvä ei tieltä eksy ja perille päästiin. Matkaa takana 226 km aikaa meni yli 3 tuntia. Ensi kerralla pitää muistaa varmistaa virran lisäsaanti.
Sitten vain koeajo Atlantic 500 Spritillä ja kauppojen tekoon.
Kaupantekijäisiä mukaan lähti vielä Sinisalon housut, jotka siirtynevät emännän käyttöön.
Heräteostoksena mukaan lähti lämpöliivit. Voin kertoa, että olivat muuten toooodella mukavat kotimatkalla.
Sitten vaan nokka kohti kotia. Ja kyllä oli mukava päästellä, kun ei tehot loppunut kesken normaalissa liikennevirrassa. Ohituksetkin onnistui kahvaa kääntämällä ja verrattuna piikkiseen ohitus tapahtui sopivan ripeästi.
Kotiin päin tullessa taivaanranta loisti paljon kirkkaampana kuin menomatkalla. Sadekin loppui aikanaan.
Ensi tuntumat, ainakin yksin ajaessa oikein toimiva peli.
- Ajoviima tekee ne turbulenssit kypärään. (isompi tilaukseen, tai orginaalin lyhennys)
- Ohjaus hieman erilainen kuin 125:ssa. Rungon saa notkumaan hieman kahvoista vispaamlla. Sama ilmiö toistui, kun irroittaa kätöset sarvista. Tanko alkaa vatkaamaan. No tämä vain kokeiluna siksi, kun huomasin tuota pientä notkumista. Liekkö vain ominaisuus?
+ Isompi tankki
+ Tehoa sopivasti
+ Isommat renkaat
+ Ajoasento sopii ainakin minulle
+ Ohjaus tuosta miinuksesta huolimatta nopea (1 ajaessa)
+ Ei väristäny siten kuin piikkinen (variaattori)
Takaisen tulo sujui ihan mallikkaasti ja "uskalsi" lähteä 2-tietä takaisin, kun tiesi pysyvän liikennevirran tempossa mukana. Noh, ehkä vähän ylikin. *
Peppu ei pahemmin puutunut ja muutenkin tuo reilu 400 km iltapäivän ja illan aikana meni yllättävän helposti. Muutama tauko väillä.
Kotona oli noin 11 aikaan illalla enkä olisi malttanut lopettaa ajamista. Mistäköhän sekin kertoo.
Pitihän sitä vielä pieni kaupunkikierros siihen päälle tempaista ja sitten vasta emännän viereen kotiin.
Tässä muutama pikakommetti.
Aprilia Pegaso 650
Aprila Atlantic 500
Suzuki v-Strom 650
Onneksi olkoon! Silloin kun saa uuden maxin allensa, niin velatkin tuntuvat saatavilta ja jokaisella pilvellä tuntuu olevan hopeareunus. Isomman pyörän ajotuntemus on sitten vaan sen verran mukava tuntemus, jos on kokemusta pienemmällä koneella ajamisesta. Tämän voinevat lähes kaikki tämän vaiheen läpi käyneet allekirjoittaa.![]()
Aikuinen nainen nexusti
Allekirjoitan täysin. Kun siirryin moposkootterista Vespaan, tuntui 250-kuutioinen GTS isolta ja mopo aivan rimpulalta. Nyt kun vaihdoin Vespan 400-kuutioiseen Xevoon, tuntui Vespa rimpulalta...![]()
Tänään otin kuviosahan käteen ja leikkasin pelksistä about 25 mm pois. Tuulen humina tietysti kasvoi, mutta nyt pysyy hampaat suussa. Miksi ihmeessä ovat onnistuneet tekemään tuon pleksin noin, että turbulenssi iskee kypärään. *
Ehkä se isompi pleksi olisi toinen vaihtoehto, voisi olla mukava kruisailla, vaan epäilyttää vähän, että miten toimii. Aika konstikasta tuo tuulen ohjailu.
Tutustumisajoa tänään heti pakollisten äitikuvioiden jälkeen.
Kohta pitää tilata 1000 km huoltoon aika.
Aprilia Pegaso 650
Aprila Atlantic 500
Suzuki v-Strom 650
Laita teipillä parinkymmenen sentin pituisia langanpätkiä pleksin yläreunaan kiinni ja lähde ajamaan. Ensin langat menee keskenään solmuun ja saat selvitellä niitä tien reunassa ohikulkevien ihmetellessä että mitä tuo tuossa hommaa, ja sitten, kun saat ne langat järjestykseen ja kiinnitettyä parempiin paikkoihin, niin näet miten se ilma pyörteilee pleksistä irrottuaan. Homemade tuulitunneli, sano.
.....ja kesän tai parin kuluttua, mitkähän mahtavat olevan hepat alla tku(tku @ Touko. 09 2010,16:07) kirjoitti
? Jiihaa----
Aikuinen nainen nexusti
Oletko käyttänyt tuota keinoa? Varmaan ihan toimiva,(tku @ Touko. 09 2010,21:37) kirjoitti
mutta jos lyhentää pleksiä, niin se on aina kerrasta poikki tilanne.
Eli takaisin ei saa, jos menikin huonompaan suuntaan.
Ajattelin tosin jos hankin tai saisin kokeilla ennen hankintaa isompaa pleksiä, että miten toimii.
*(tku @ Touko. 09 2010,21:37) kirjoitti
Juu, joku valopää siinä puuhastelee. *![]()
Aprilia Pegaso 650
Aprila Atlantic 500
Suzuki v-Strom 650
Niinpä. Voi kyllä olla, että lompakon ja pankkitilin asettamat raamit hillitsee lelujen kasvattamista tämän jälkeen...(Trinity @ Touko. 10 2010,01:04) kirjoitti
![]()
Kyllä kokeilin, toimi juuri kuten edellä kuvailin(jupor @ Touko. 10 2010,10:23) kirjoitti
Yksi konsti pleksin tuunaamiseen on myös Laminar Lip - minä kokeilin sitäkin, mutta se ei Vespan pleksissä auttanut. Myin pois ja ostaja laittoi johonkin toiseen mopoon, ja oli ostokseensa tyytyväinen, toimi kuulemma hyvin.
Vaikka en maxia omistakaan, niin uskaltaudun kommentoimaan tuota "woblaamista". Mistään ei käynyt ilmi onko tuo skootterisi uusi vai vanha? Jos käytetty, niin onko renkaat missä kunnossa? Samanlaista vatkaamista on esiintynyt parissa pyörässäni joissa olin etusen ajanut "liian" loppuun. Menee renkas "olakkeille" ja pyörästä tulee varsin v..tumainen ajettava. Toisaalta ex-Zetorissani oli samanlaista ominaisuutta havaittavissa, mutta siinä oli ohjauslaakeri löysällä. Kannattaisi tarkistaa tuokin. Samat lainalaisuudet noihin skodeihinkin pätee, kuin muihinkin kakspyöräsiin.(jupor @ Touko. 09 2010,09:42) kirjoitti
![]()
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Aivan, enpä huomannut ilmoittaa. Ajokki on siinä mielessä uusi, että sillä oli ajettu n 350 km. Joten renkaat on kunnossa.(SenioRR @ Touko. 10 2010,13:10) kirjoitti
Ja tuota woblaamista ei tapahdu muuten kuin jos irroittaa VAROVASTI kätöset tangosta. Jotenkin tuli vain sellainen fiilis, että johtuuko vain ko laitteen konstruktiosta. Moottori enemmän takana ja sitten tunneli ja etupää taas nousee rakenteellisesti ylemmäs... Mahtaako tuosta kukaan saada selvää. *
Moottoripyörässä runkoa lienee enemmän tankin myötä sen alla. tehden siitä hieman tukevamman.
Ei tuo mielestäni mikään ongelma, mutta hyvä tietää ja tiedostaa. Pitää vielä kysyä huollosta tuosta ohjauslaakerin löysyydestä.
Aprilia Pegaso 650
Aprila Atlantic 500
Suzuki v-Strom 650
Aika outoa että suoraan ajettaessa tuo woblaus ilmaantuu. Tuntuis että ohjausgeometria aiheuttaa sen. Piirustuspöytävirhe? Tai voihan renkaan kuviointikin tai renkaan ilmanpaine vaikuttaa. Ittellä viime kesänä muutaman kerran ylikovaa ajaessa lähti kaarteessa woblaamaan. Jostain löytyi tieto että etupään ulosjousto on silloin liian jäykkä. Onneksi ei pysty säätämään jolloin tulisi ulosmitattua sekin parannus.
Pää surisee ja suu pärisee.
Kannattaisiko kokeilla kahvapainoja?
Onnee uudelle skootterille. Tosta voblauksesta veikkaisin ensin (vaikka onkin pakasta vedetty) renkaan ilmanpainetta. Vajaa rengas sai aikaan minulla melkoista vemputusta. Skoottereissa on pienemmät renkaat ja uskoisin sen osaltaan aiheuttavan helpommin tuota voblausta. Itsellä ainakin Bridgestonet voblas hirveesti tuossa 50:in nopeudessa. Pirelli ei ole läheskään yhtä paha, mutta viileällä ilmalla ihan kylmä rengas on melko herkässä pienemmillä nopeuksilla. Vauhdissa ja renkaan lämmettyä ei ole niinkään ongelmia.
Tuo woblaus taisi jouhtua Kapan takalaukusta.(jupor @ Touko. 09 2010,09:42) kirjoitti
Kokeilin ilman boxia eikä woblausta tapahtunut.
Voiko takalaukku vaikuttaa toisiaan noin... *![]()
Aprilia Pegaso 650
Aprila Atlantic 500
Suzuki v-Strom 650
Voihan se vaikuttaa. Vespa GTS:ään tuli takaboksin mukana isommat kahvapainot, käsittääkseni juuri tuon voblauksen estämiseksi.