Tulokset 1:stä 28:een 28:sta
  1. #1
    Kuinka varmistamme, että tälle mp-kaupalle ei käy kuten kohta monelle muulle kaupalle ja palvelulle. Monet palvelut keskittyvät vain kasvukeskuksiin eli kaupunkeihin. Maahantuojat ja piirimyyjät eivät hanki tuotteita varastoon, vaan ostot toimitetaan tilauksen perusteella. No esim. nahkapuvun tai kypärän osto ei kovin helposti ainakaan vielä netin kautta onnistu tai ainakin koko tai istuvuus voi olla sopimaton. Myös uusien pyörien koeajomahdollisuudet ovat yhä kapenemassa. Katteet alenevat, palvelut huonontuvat?? No ehkä tämä on vielä liioittelua, mutta mutta....
    Koko tämä MP-markkina on kovissa haasteissa. Pyörämyynnissä alenevat katteet (eurohinnoittelu) edellyttäisivät kasvavia myyntimääriä, jotta euromääräinen kate olisi riittävä. Itse olen mm. ostanut tänä keväänä Suomesta uudet Yamaha MT-01:n sekä vaimolle Honda SCV 110-skootterin ja kumpikin näistä, tosin ylivuotisia, olivat ohjehinnoiltaan halvempia tai korkeintaan samanhintaisia kuin vastaavat pelit Saksassa, jossa EI OLE AJONEUVOVEROA!! Eli tuskin nämä olivat kovin hyvää businesta Keskolle tai Brandtille tai ainakaan Yamahalle. Joku taho ehkä joka tapauksessa kärsi tappion tai ainakin menetti merkittävästi katetuottoa!! Varuste-ja tarvikemyynti kisailee nettikaupan kanssa, hyvänä esimerkkinä tälläkin palstalla olevat renkaan hankinnat. Ymmärrän hyvin, että euro ohjaa kuluttajan toimintaa. Toisaalta ei pidä sitten ihmetellä, että jos tuo muualta hankitun renkaan vaihdattaminen maksaa hieman enemmän tai sitten "kauppias" haluaa palvellla ensisijaisesti ko. liikkeen asiakkaita varsinkin kiireaikoina, jolloin tuon muualta hankitun renkaan vaihto ei ehkä sovi aikatauluihin. Kun maailmanmarkkinahinnat ovat tuon netin myötä tulleet meillekin, näemme entistä selvemmin oman syrjäisen sijaintimme, pienet markkinat, lyhyen ajokauden ja suuret kustannukset (verot, sotut yms.) suhteessa keskieurooppaan ja em. muuttujiin siellä. Aina on joku, joka myy halvemmalla tai ainakin ilmoittelee netissä myyvänsä halvemmalla??! Kun yrittäjä/sijoittaja investoi tähän businekseen, odottaa hän myös sijoitetulle pääomalle tuottoa! Voitto kuuluu yrittämiseen ja on palkkaa sekä palkkiota riskin ottamisesta! Se, että rakastaa moottoripyöräilyä ja kaikkea siihen liittyvää, ei yleensä pelkästään kanna yritystä kovin pitkälle. Yhä harvemmassa ovat ne "vanhan ajan" yrittäjät, jotka tekivät lähes nälkäpalkalla 7/24-työtä talkoohengellä. Näitäkin vielä on kai joitakin jäljellä? Parhaiten varmistaisimme oman harrastuksemme jatkumisen käyttämällä suomalaisia palveluja ja jaksamalla maksaa hieman enemmän niille tahoille, jotka investoivat harrastukseemme pyörämyyjinä, varaosamyyjinä, tarvikemyyjinä, maahantuojina jne. Yleensä business toimii parhaiten winwin-tilanteessa eli että jokainen voittaa! Tälläkin palstalla on mainittu esimerkeistä, joissa yritys on lopettanut toimintansa. Usein se johtuu siitä, että business ei vaan kannata. Me harrastajat voimme itse vaikuttaa, myydäänkö mp-tarvikkeita ja palveluja Suomessa muuallakin kuin vain suurissa kaupungeissa! Päätös on ainakin osin meidän! "Osin" siksi, että Suomikin on vain pieni osa tätä globaalia maailmantaloutta ja meidän tekemisellämme on vain pieni vaikutus kokonaisuuteen!

    Hyvää Juhannuksen jatkoa ja Hyviä Ajokelejä toivotellen

    Markku
    Markku
  2. #2
    Ihan hyviä ajatuksia kyllä, mutta suuri osa noista on jo täyttä arkipäivää.

    Kaupan yksiköt kasvavat isommiksi (ja harvemmiksi) - pätee yhtä lailla esim. vähittäistavarakauppaan kuin mp-kauppaankin.

    Mp-varaosissa keskusvarastot rupea olemaan melkein merkillä kuin merkillä ulkomailla, ja kauppiaat eivät pidä hyllyssä kuin jotain öljynsuodattimia tms. Toisaalta näistä keskusvarastoista löytyy tyypillisesti yli 95%:sti kaikki se, mitä tilataan, suoraan hyllystä joten jos toimitukset on nopeat (lentona, kuten yleensä on), niin käytännössä niiden toimitusvarmuus hakkaa maahantuojien vanhan ajan Suomi-varastot mennen tullen.

    Nykyisen harrastajasukupolven valtaosa alkaa olla sitä ikäluokkaa, että osaavat jo netin ja sieltä tilaamisen. He ovat valmiita vaihtamaan sovittamisen helppouden / varusteiden heti mukaan saamisen halvempaan hintaan, ja pieneen odotteluun toimitusten suhteen.

    Toisaalta mp-kanta on kasvanut 2000-luvulla niin paljon, ettei läheltä saatavat palvelutkaan varmaan ihan kokonaan katoa tulevaisuudessakaan.

    Mutta aika vaikeahan siitä bisneksestä on monessakin mielessä tullut, eli sellainen vanhan "hyvän" ajan tyyppinen kaupankäynti on enemmän tai vähemmän mennyttä. Hyvä vai huono juttu, riippuu varmaan ihan siitä, keneltä kysyt.
    - Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
    25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
  3. #3
    Markku:

    Hyviä ajatuksia mutta seuraavan kerran jaa teksti kappaleisiin ja vähennä huuto- ja kysymysmerkkien määrää. Kirjoitustyyli tekee lukemisesta todella raskasta ja uhkaa hukuttaa koko tekstin idean
    Litranen sisävessa
  4. #4
    Jos suomalaiset alkaisi yht'äkkiä ostamaan pelkästään Suomesta, ei hinnat laskisi mihinkään. Kauppias ja kauppaketju vaan kumartaisi syvään, tackar och pockar. Siinä kävisi ihan just toisin päin, hinnat vaan nousisi, koska porukka haluaisi ostaa Suomesta. Tälläinen nyt vakiintumassa oleva terve kilpailu pakottaa kauppiaat niistämään katrteestaan, jotta saisivat maksavia asiakkaita ylipäänsä. Kilpailu tervehdyttää rakenteita.

    Suomi vaan on niin perkeleellisen pieni markkina-alue, ettei kauppiaat todellakaan ala pitämään mitään varastossa, koska käteen jääneet myymättömät matskut saa katteesta kaiken pois -> ei tuottoa.

    Suomessa vaan ei kannata myydä tietynlaisia tuotteita pelkästään, vaan muun liiketoiminan rakenteen laajentamiseksi ja palvelujen parantamiseksi. Mm. sellaista kauppaa ei suomeen kannata perustaa, jossa bisnes perustuu pelkästään yhteen tuoteajatukseen. Kilpailun kovetessa kannattaa myydä laajemmin ja kerätä hyvällä palvelulla asiakkaat kauppoihin. Näinhän ovat tehneen mm. suuresti parjattu Everything Wrong -myymäläketju. Ne ovat toimintatavoistaan ja myymälöiden asiakaspalveluitaan parantamalla kepittäneet monet "pikkunarikat" suohon.

    Kaikille kukkasille mahdollisuus kukkia, koska se tervehdyttää kilpailua ja pakottaa liikkeet toimimaan paremin asiakaslähtöisesti. Vain silläl ailla saadaan myynti ja hinnat pysymään aisoissa suomenniellä. Ihan yksinkertainen yhtälö, joka hakee koko ajan omia muotojaan.
    "Päin helvettiä menee, mutta ei voi valittaa, rima pysyy paikallaan kun riman alittaa..."

    ZZR 1400 2014
  5. #5
    Suomalaiset liikkeet pärjäisivät palvelulla ja asiakkaan inhimillisellä kohtelulla pitkälle. Joskus vaan tuntuu ottavan koville.. Onkohan 90% ovesta astuvista renkaidenpotkijoita jotka eivät aio ostaa mitään ja tulevat kuluttamaan omaa ja myyjän aikaa?

    Asiantuntijaliikkeissä, oli se sitten koneistamo, maalaamo, pulttikauppa, jne.. tuntuu saavan hyvää palvelua vain kun tekee heti aluksi selväksi että on tehnyt kotiläksynsä ja ainakin luulee tietävänsä mitä haluaa. Tälläistä asiakasta on osaavan mukavampi palvella kun ei tarvitse opettaa alkeita.

    En tiedä missä sitten suomalaisten nettikauppojen kilpailukyky on? Asiakkaan kannalta tilaus on sama kuin ulkomailta. Takuukin pelaa ainakin Saksaan hyvin. Suomalaisista olen yleensä tilaillut kun hinta on ollut edes sinnepäin ja toimitusaika pari päivää.. eli tavara varastossa.
    CBR600RR
    H-D XL883R
    ex. Kawa ER-5, CB600F, CB1300F, BMW R65
  6. #6
    No tuo pyörien hinta, tappiolla niitä ei varmasti myyty ole. Suomi saa ajoneuvot paljon halvemmalla kuin esim. Saksa... Johtuen juurikin tuosta ajoneuvoverosta. Ja kyllä suomessa on kaikki harrastaminen tehty kalliiksi luki siinä sitten mp, vene jne... Katteet ovat yleensä yli kaksinkertaiset ostohintaan nähden joten en yhtään ihmettele että porukka ostaa ulkomailta... Pienemmillä katteilla tuotto olisi luultavasti parempi koska ihmiset "unohtaisivat" ulkomaiset nettikaupat ja "kantaisivat" rahan suomeen paikallisille yrittäjille.
    paskapuhetta mutta otan sen silti...
  7. #7
    Sieltä ostetaan mistä halvimmalla saadaan. Itsellä on moottoripyörä "harmaatuotu", renkaat ulkomailta, varusteet ulkomailta tai käytettynä kotimaasta ja huollot tehdään mahdollisimman paljon itse, säästöä kertyy näin yhteensä tuhansia euroja.

    Olisihan se toki ihan kiva hakea vaan tavarat kaupasta mutta ei ainakaan itsellä ole moiseen ylellisyyteen varaa. Taitaa alkaa kohta jonkin sortin pudotuspelit näissä piireissä kun harrastaja määrä ei nyt enään niin räjähtävästi kasva ja porukka siirtyy ulkomaalaisten putiikkien asiakkaiksi, ihan hyvä sinäänsä jos vaikka rupeaisi asiakkaita riittämään sitten paremmin kun kaupat vähän harvenevat.
  8. #8
    nousukaudella syntyy aina liikaa yrityksiä, on välttämätöntä/väistämätöntä, että osa menee konkkaan.

    jos kaipaa vanhaa hyvän ajan menoa, niin tommonen takarengas makso 300euroa suomessa. englannista saa parin 150euroon. eli kaipaanko tätä, en. muistaakseni maksoin joskus etusesta ja takasesta 450euroo. eli tukku/myyjä veti välistä 200euroa.?

    ala muuttuu, jos rihkaman myynti lasipalatsista ei kannata, niin myy sitten huoltoja. itse en kaipaa messuja, isoja lasipalatseja, kunhan on joku piste, josta voi käydä tilaamassa osia.

    ostan tavarat ja varusteet kyllä suomesta, mutta yleensä odottelen tarjouksia, että saa nettihinta tasoon.


    lisäksi nuo koajomahdollisuudet ei ole kyllä kaventuneet. keskittyminen ja isommat toimijat merkitsevät enemmän koeajomahdollisuuksia. myös maahantuojilla/valmisjilla on kaikenlaisia road showta.



    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  9. #9
    Lainaa (Aprilia500 @ Kesä. 27 2010,10:14) kirjoitti
    Itse olen mm. ostanut tänä keväänä Suomesta uudet Yamaha MT-01:n sekä vaimolle Honda SCV 110-skootterin ja kumpikin näistä, tosin ylivuotisia, olivat ohjehinnoiltaan halvempia tai korkeintaan samanhintaisia kuin vastaavat pelit Saksassa, jossa EI OLE AJONEUVOVEROA!! Eli tuskin nämä olivat kovin hyvää businesta Keskolle tai Brandtille tai ainakaan Yamahalle. Joku taho ehkä joka tapauksessa kärsi tappion tai ainakin menetti merkittävästi katetuottoa!!

    Hyvää Juhannuksen jatkoa ja Hyviä Ajokelejä toivotellen

    Markku
    Paljonko maksoit uudesta ylivuotisesta MT-01:stä?
    Saksassa lähtöhinta on n. 10000€ *kliks*
    Suomesta löytyi pari edullista Motormannilta *kliks* Tosin -08 ikäisiä.
    Sitten esimerkki vaikka EE-Speediltä *kliks* Hintaa olikin jo n. 16000€
    Turhaa olla huolissaan myyjän katteesta. Kyllä sitä on sinulta otettu ihan tarpeeksi.

    Ja kyllä siellä saksassa peritään ajoneuvoveroa ihan niin kuin suomessakin. Täällä kummittelee se ensirekisteröinni yhteydessä perittävä autovero, joka on ihan turha rahastus, ja josta pitäisi oikeasti päästä eroon.
    Lainaa kirjoitti
    Ajoneuvoverolle on Saksassa kuusi luokkaa, joiden määräytymisperusteet ovat auton Euro-luokitus ja moottorin tilavuus. Yhteiseurooppalainen Euro-luokitus perustuu auton pakokaasupäästöihin hiilidioksidipäästöjä lukuun ottamatta. Euro-luokkia on neljä, joista Euro 1 on eniten saastuttavin ja Euro 4 on vähäpäästöisin luokka tällä hetkellä. Seuraavaa Euro 5-luokan voimaantuloa kaavaillaan jo.
    Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
  10. #10
    Lainaa (pepper @ Kesä. 27 2010,13:21) kirjoitti
    No tuo pyörien hinta, tappiolla niitä ei varmasti myyty ole. Suomi saa ajoneuvot paljon halvemmalla kuin esim. Saksa... Johtuen juurikin tuosta ajoneuvoverosta. Ja kyllä suomessa on kaikki harrastaminen tehty kalliiksi luki siinä sitten mp, vene jne... Katteet ovat yleensä yli kaksinkertaiset ostohintaan nähden joten en yhtään ihmettele että porukka ostaa ulkomailta... Pienemmillä katteilla tuotto olisi luultavasti parempi koska ihmiset "unohtaisivat" ulkomaiset nettikaupat ja "kantaisivat" rahan suomeen paikallisille yrittäjille.
    Katteet ei todellakaan oli yli kaksinkertaiset, mistähän olet tuollaisen kuvitelman keksinyt. Jos näin olisi niin varmasti alan liikkeitä olisi joka kylässä.

    Rengaskaupasta voin kokomuspohjalta sanoa että bruttokatteet ovat 10-15%, samoilta toimijoilta kauppiaat ostavat renkaansa kuin yksityiset kuluttajat.
    MP-rengaskauppa on siis täysin turhaa ja hyvin ymmärrettävää on nykyiset rengasasennushinnat kun omilla renkailla huoltoon tullaan.

    Tulevaisuudessa suomessa on yhä harvemmassa mp-liikkeitä joissa on tavaraa hyllyssä jokaiseen makuun. Liikeiden määrä tulee varmasti myös edelleen vähenemään. MP-bisneksessä toimii ihan samat säännöt kuin missä tahansa bisneksessä, kulut pitää saada katettua.

    Pienillä, palvelevilla liikeillä ei enään tahdo olla paikkaa MP-bisneksessä, Yamaha-Centerit ja jokunen vuosi sitten "karsittut" BMW-liikkeet ovat tästä esimerkki.

    Siirtääkä MP-kauppias ALV:n korotuksen tuotehintoihin vai ottaako sen omasta katteestaan, pian nähdään
  11. #11
    Ainakin jos jotain ostaa suomesta mp-kaupasta niin missään nimessä ei saa mennä katsomaan mitä sama tavara maksaa ulkomaisessa liikkeessä...

    Itse ostin "laadukkaat" ajokengät kaupasta mukaan kun tuntui ihan hyviltä ja oli vielä tarjouksessakin... 259,00 eur

    Sitten eksyin ulkolaiseen nettikauppaan ja mielenkiinnosta katsoin löytyykö samat kengät sieltä ja löytyihän ne.. hintaan 149,00 eur ja postit suomeen 11,90

    Tästä oppineena ei enään heräteostoksia...
    Gsxr-1000 K6
  12. #12
    Lainaa (psi @ Kesä. 27 2010,13:56) kirjoitti
    Lainaa (pepper @ Kesä. 27 2010,13:21) kirjoitti
    No tuo pyörien hinta, tappiolla niitä ei varmasti myyty ole. Suomi saa ajoneuvot paljon halvemmalla kuin esim. Saksa... Johtuen juurikin tuosta ajoneuvoverosta. Ja kyllä suomessa on kaikki harrastaminen tehty kalliiksi luki siinä sitten mp, vene jne... Katteet ovat yleensä yli kaksinkertaiset ostohintaan nähden joten en yhtään ihmettele että porukka ostaa ulkomailta... Pienemmillä katteilla tuotto olisi luultavasti parempi koska ihmiset "unohtaisivat" ulkomaiset nettikaupat ja "kantaisivat" rahan suomeen paikallisille yrittäjille.
    Katteet ei todellakaan oli yli kaksinkertaiset, mistähän olet tuollaisen kuvitelman keksinyt. Jos näin olisi niin varmasti alan liikkeitä olisi joka kylässä.

    Rengaskaupasta voin kokomuspohjalta sanoa että bruttokatteet ovat 10-15%, samoilta toimijoilta kauppiaat ostavat renkaansa kuin yksityiset kuluttajat.
    MP-rengaskauppa on siis täysin turhaa ja hyvin ymmärrettävää on nykyiset rengasasennushinnat kun omilla renkailla huoltoon tullaan.

    Tulevaisuudessa suomessa on yhä harvemmassa mp-liikkeitä joissa on tavaraa hyllyssä jokaiseen makuun. Liikeiden määrä tulee varmasti myös edelleen vähenemään. MP-bisneksessä toimii ihan samat säännöt kuin missä tahansa bisneksessä, kulut pitää saada katettua.

    Pienillä, palvelevilla liikeillä ei enään tahdo olla paikkaa MP-bisneksessä, Yamaha-Centerit ja jokunen vuosi sitten "karsittut" BMW-liikkeet ovat tästä esimerkki.

    Siirtääkä MP-kauppias ALV:n korotuksen tuotehintoihin vai ottaako sen omasta katteestaan, pian nähdään
    ÖÖ, onko lukemisen ymmärtämisessä häikkää... Taisin sanoa YLEENSÄ, en eritellyt jotain yksittäistä tuote ryhmää ja ei muuten ole tuulesta temmattua tuo katteen osuus yleisesti noihin tarvikkeisiin ja varaosiin, enempi sääntö kuin poikkeus
    paskapuhetta mutta otan sen silti...
  13. #13
    Lainaa (viltsu81 @ Kesä. 27 2010,11:58) kirjoitti
    Markku:

    Hyviä ajatuksia mutta seuraavan kerran jaa teksti kappaleisiin ja vähennä huuto- ja kysymysmerkkien määrää. Kirjoitustyyli tekee lukemisesta todella raskasta ja uhkaa hukuttaa koko tekstin idean *
    Tervehdys!
    Vähän viltsu81:n kanssa "samoilla linjoilla"!
    Juuri ja juuri selvän sain. *Olen ehkä tyhmä ja yksinkertainen.
    Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
  14. #14
    Aina puhutaan suomen pienistä markkinoista
    Onhan tuolla keskieuroopassa suuremmat markkinat, mutta ompahan siellä liikkeitäkin...uskoisin ettei asukasta kohden ole yhtään sen enempää tarjontaa kuin suomessakaan. Tosin ketjuuntuminen on hieman pitemmällä kuin suomessa.




    Ei jaksa ymmärtää...on erittäin vaikea ostaa esim. nahkatakkia kun ei ole edes mallia sovitettavana..saati oikeaa kokoa.

    Miksi ihmeessä juuri noissa ajovarusteissa koko pääoma sidotaan tusina gore-pukuihin ja yleisimpiin kokoihin? Samaa joka paikasta löytyvää kampetta joka liike täynnä esim. miesten kokoja 50-54.

    Uskoisin, että useimmille riittäisi viikon toimitusaika jos edes malli olisi nähtävillä.
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  15. #15
    Laitanpa omaatkin ajatukseni tähän ketjuun, eniten ihmetyttää
    joskus jopa kaksinkertaiset hinnat verrattuna vaikkapa saksan
    hintaan, vaikka saksan hintaan laskee postikulutkin päälle.

    Tosin, suurimmassa osassa tapauksia hinnanero on "vain" 30%
    saksan hyväksi.

    Tuossa kun pari talvea sitten rakentelin uusiksi tuota nykyistä,
    aina kun tarvitsin osia, niin kysyin paikalliselta, että mitä
    maksaa joku sillä hetkellä tarvittava osapaketti, olin
    jopa kaivanut osanumerotkin valmiiksi, jotta olisi helpompi
    tarkistaa, eikä tarvitse arvailla.

    Pääsääntöisesti osapaketin hinta oli tuon 30% yli
    saksalaisliikkeen satsin, joten ei ollut ihme, että tilaukset
    lähti saksaan, kun toimitusajatkin oli samat, eli viikon verran.

    Nyttemmin, kun on tarvinnut joitain pisteosia, homman kaava
    menee niin, että mikäli yksittäisen osan saa suomesta
    jotakuinkin samaan hintaan, kuin saksasta postikuluilla
    lisättynä, otan paikalliselta toimijalta, mutta jos hinnassa on
    liian iso ero, niin tilaus lähtee saksaan hyvin helposti.
    Kipuraja menee noin kahdenkympin kohdalla yli saksan hinnan
    postikuluineen.

    Esimerkkinä nyt olkoon justiinsa juhannuksen alla hajonnut
    kiksin osa, hinta saksassa 48 euroa, paikallisella 68 euroa, eli
    tilasin paikalliselta, kun saksasta olisi tullut 20
    euroa postikuluja ja muuta en tarvinnut, mutta jos olisin
    tarvinnut jotain muutakin samaan pakettiin, niin paikallinen
    olisi todennäköisesti hävinnyt.

    Renkaat, kumma kyllä, ne on saanut ihan noihin nettihintoihin
    kotomaasta, eli siinä näköjään alkaa kilpailu purra.

    Mutta yksi asia, jonka toivoisin toimivan niinkun monissa saksan
    putiikeissa, se nettikauppa, nettikauppa, sitä on nimittäin niin
    kiva tarkistaa osien saatavuutta, kun KAIKKI MAHDOLLISET firman
    kautta saatavat tavarat ja osat on netissä saatavuustietoineen ja
    hintoineen, kuvineen ja selostuksineen ja sopivuustietoineen ja
    jopa osaan liittyvine erityishuomautuksineen.

    Että tämmöisiä mietteitä tällä kertaa. Kannatetaan kotimaan toimijoita silloin, kun se on mahdollista.

    Viktor
    Tunturi Sport > Monkey > GT125 > CB350T > yli 20v.taukoa > XT600Z > R1100GS savuna ilmaan, tuhopolttaja iski, > R850GS (pappamopo), lastutettuna, pörinäputkella ja hieman näpelöitynä peräti tältä vuosituhannelta (2001). AV-jutaaja 35.
  16. #16
    Lainaa kirjoitti
    Kuinka varmistamme, että tälle mp-kaupalle ei käy kuten kohta monelle muulle kaupalle ja palvelulle.
    Mitäpä tuolle on tehtävissä? Jokainen vaikuttaa omalta osaltaan omalla toiminnallaan.

    Omat ostokset on tullut tehtyä pääsääntöisesti kotimaasta. pääkaupunkiseudulla on tietty kotimaistenkin osalta hiukka enemmän valinnanvaraa kuin Kuopiossa. Tilaus ulkomaille on lähtenyt jos hinnanero on ollut selvä eikä eroa ole saanut täällä liikkeessä tinkaamalla riittävän pieneksi. Ja kaupat on jäänyt tekemättä jos palvelu on ollut terveisiä /C:stä...

    Lainaa kirjoitti
    nousukaudella syntyy aina liikaa yrityksiä, on välttämätöntä/väistämätöntä, että osa menee konkkaan.
    Näin on alalla kuin alalla. Jos perusbisnes ei pelitä ja/tai osa euroista sidotaan/hölmöillään täysin tuottamattomaan niin noutaja korjaa kun ei olla enää nousukiidossa.

    Lainaa kirjoitti
    Rengaskaupasta voin kokomuspohjalta sanoa että bruttokatteet ovat 10-15%, samoilta toimijoilta kauppiaat ostavat renkaansa kuin yksityiset kuluttajat.
    MP-rengaskauppa on siis täysin turhaa ja hyvin ymmärrettävää on nykyiset rengasasennushinnat kun omilla renkailla huoltoon tullaan.
    Aika suurta hajontaa noissa renkaiden hinnoissa on. Samoin kuin omien renkaiden alle asennuksessa. Omat renkaat viikko sitten: ensimmäisessä liikkeessä kerrottiin listahinta 588e, ostin toisesta 411e, netin kautta olisi odottamalla saanut postikuluineen 328e. Asennukset vastaavasti haitarissa 35-60 e/kpl

    Lainaa kirjoitti
    Ei jaksa ymmärtää...on erittäin vaikea ostaa esim. nahkatakkia kun ei ole edes mallia sovitettavana..saati oikeaa kokoa.
    Tuotteiden puuttumisen hyllyistä on tullut pantua itsekin merkille tänä kautena. Kengät oli tilauskamaa, sovituskenkä nyt sentään löytyi. Hanskojen osalta vein viikolla viimeisen (!)parin ko. mallia hyllystä. Isoketju ja isomyymälä.
    XX -06 (2012 - 2014)
    Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
    GSX-R 1000 k8 (2010)
    XX -08 (2008-2010)
    XX -05 (2005-2008)
    CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
  17. #17
    Faija kävi katsomassa HD orikinaalia(kiinassa valmistettu) nahkatakkia suomessa.hinta oli vaivaiset 900€!no siitä oli alennus 20% eli teki sit 700 jotain.

    Sama takki jenkeissä pikkasen reilu 300$.Se tilas paljon muutakin samalla niin postikulut+tullit ei ollu pelkästään sitä takkia kohden kun 20€ luokkaa

    No sit selvis että saman takin saa kiinasta tehtaan nettimyymälästä
    140€.Tulleista ja postikuluista ei mitään hajua kun ei tullu puheeks

    Eikä mua noi sen hd hömpötykset oikeestaan muutenkaan kiinnosta

    Tulemme siihen lopputulokseen että melko edukas takki suomessa ja mä ostaisin ainakin 5 takkia ihan varuiks henkariin roikkumaan kun halvalla sai
    YZF1000R
  18. #18
    Muutamia mielenkiintoisia kommentteja tullut, lähinnä koskien yleisesti liiketoimintaa, myyntikatetta ja myyntivolymeja. Aihe on ainakin mulle niin läheinen, että asiasta olisi mukava turista rakentavassa hengessä (jos mahdollista?) koko yö nuotion ääressä.

    Sanotaanko hommasta sen verran, että ulkomaisen nettikaupan ja suomalaisen mp-myymälän hyllyssä makaavan tavaran hintavertailu ei lähtökohtaisesti ole reilu. Saksalaisen nettikaupan kiinteät kulut liiketoiminnan ylläpitämiseksi on melko pienet verrattuna suomalaisen mp-myymälän kuluihin:

    Verrataan vaikka K-rautaa ja taloon.com:ia. Otetaan lähes tulkoon mikä tahansa tuote niin taloon.com myy sen halvemmalla kuin lähin k-kauppias. K-Raudan myyntikate ko. tuotteesta voi helposti olla nelinkertainen verrattuna taloon.com:iin; tuote maksaa molemmille saman verran. Mutta väittäisin että melko lähelle jää tuotteesta saatu käyttökate. Ja edelleen se K-rauta porskuttaa markkinoilla, vaikka halvempikin vaihtoehto lähes kaikkien saatavilla on. Sama tulee pätemään myös mp-markkinoihin. Mutta niiden hintataso tulee aina olemaan kovempi kuin nettikauppojen.
    Litranen sisävessa
  19. #19
    Kyllä suomen markkinat ovat todella pienet ja ajokausi lyhyt moneen muuhun euroopan maahan verrattuna.

    Suomessa rekisteröidään uusia pyöriä alle 10% saksan vuotuisesta uusien määrästä. Renkaita ei ajeta kankaille vaan ne uusitaan kun urasyvyys on "rajalla", osittain kiitos katsastuksen. Ajovarusteita uusitaan selvästi tiheämpään kuin suomessa, osittain seurataan muotia, väreissä ja kuvioinneissa.

    Ketjuuntuminen on paljon pitemmällä ja ajovarustekauppaan panostetaan reilusti. Esimerkiksi Lousin liikeiden lattiapinnoista reilusti yli puolet on ajovarusteiden "valloittamaa". Mutta niissä liikkeissä myös riittää asiakkaita, kaikki ei tilaa netistä.

    Mutta kyllä saksassakin taantuma koettelee alan kauppiaita ja liikkeitä lopetetaan.
  20. #20
    Kun ostan jotain tavanomaista hyllytavaraa, kuten sytytystulppia tai polttimoita tai muuta aukottomasti yksilöitävää tavaraa, jonka siis voi ostaa joko myymälästä tai nettikaupasta, hinnalla on merkitystä ostopaikan suhteen. Jos saan samat rautanaulat halvemmalla nettikaupasta kuin K-raudasta, ostan tietenkin nettikaupasta. Ei minulla ole minkäänlaista hinkua maksaa Keskolle sen valtavan organisaation ylläpitämisestä. Jos samaiset naulat löytyvät samaan hintaan nettikaupasta tai paikallisen - ketjuihin kuulumattoman - kauppiaan myymälästä, tuen mieluusti paikallista kauppiasta, sillä hän voi joskus pelastaa kriisistä, kun sellainen sattuu kohdalle.
    Kerrottakoon valaiseva esimerkki:
    Eräänä lauantai-iltana omakotitaloni vesipaineastia päätti yhtäkkiä päästää kaikki vedet saumastaan kellarini lattialle. Jouduin sulkemaan veden tulon kokonaan, jottei kellarini täyttyisi. Sauna oli lämpiämässä ja perhe odottelemassa saunaan pääsyä. Nuorin perheenjäsen oli silloin vauva, jota sattuneesta syystä joutuu pesemään hieman useammin kuin aikuisia tai isompia lapsia. Lauantai-iltana ei olisi K-raudasta saanut paineastiaa, vaikka olisi lukenut kaikki maailman loitsut tai soittanut vaikka presidentille. Eikä olisi nettikaupastakaan ollut apua. Mutta soitto paikalliselle LVI-yrittäjälle sai aikaan sen, että parissa tunnissa saatiin paineastia ja tarvittaessa se olisi jopa asennettu paikoilleen. Tuolloin asensin sen tosin itse.
    Paikalliselta yrittäjältä sain siis palvelua, jota eivät mitkään ketjut vahingossakaan tarjoa. Paineastian hinta oli kaiken lisäksi edullisempi kuin K-raudassa, vaikka oli täsmälleen sama tuote. Ostan jatkossakin LVI-tuotteet kyseiseltä paikalliselta yrittäjältä.

    Vastaavaa linjaa noudatan myös moottoripyöräilyyn liittyvien tuotteiden hankinnassa. Jos paikallinen kauppias tarjoaa tuotteen jotakuinkin samaan hintaan kuin joku ketju, ostan mieluummin paikalliselta kauppiaalta. Useimmiten saan paikalliselta kauppiaalta hyvää ja ystävällistä palvelua, josta olen valmis maksamaan ja samalla tuen epäsuorasti kauppiaan pysymistä seudulla. Isoilla ketjuilla on tavoitteena asiakkaan maksimaalinen itsepalvelu. Ei ketjuja kiinnosta hiukkaakaan palvella asiakasta, koska se on niille pelkkä ylimääräinen kulu, vaan parasta on, että asiakas matkustaa jonnekin - asiakkaalle mahdollisimman hankalaan ja ketjulle mahdollisimman halpaan paikkaan pystytettyyn - jättimarketiin ja kaivaa hyllystä sen tarvitsemansa tuotteen ja häipyy mahdollisimman pian kassan kautta ulos. Minua ei vastaavasti kiinnosta hiukkaakaan ketjujen tukeminen, koska nekään eivät ole asiakkaistaan kiinnostuneita. Kulunutta klisettä käyttääkseni: sitä saa mitä tilaa.
    BMW R1200GSA LC
    BMW R1150GS
    ex: K1600GT, K1200GT
  21. #21
    Lainaa (psi @ Kesä. 27 2010,21:23) kirjoitti
    Kyllä suomen markkinat ovat todella pienet ja ajokausi lyhyt moneen muuhun euroopan maahan verrattuna.

    Suomessa rekisteröidään uusia pyöriä alle 10% saksan vuotuisesta uusien määrästä. Renkaita ei ajeta kankaille vaan ne uusitaan kun urasyvyys on "rajalla", osittain kiitos katsastuksen. Ajovarusteita uusitaan selvästi tiheämpään kuin suomessa, osittain seurataan muotia, väreissä ja kuvioinneissa.

    Ketjuuntuminen on paljon pitemmällä ja ajovarustekauppaan panostetaan reilusti. Esimerkiksi Lousin liikeiden lattiapinnoista reilusti yli puolet on ajovarusteiden "valloittamaa". Mutta niissä liikkeissä myös riittää asiakkaita, kaikki ei tilaa netistä.
    Tuo ainainen markkinoiden pienuuteen vetoaminen välillä ihmetyttää, kun kuitenkin mp-kanta meillä on lyhyessä ajassa tuplaantunut. Varmaan siinä on 'totta toinen puoli', mutta liian usein se tuntuu kelpaavan selitykseksi kaikelle. Kyllä 200 000 kpl pyöriä nyt pitäisi jokusen liikkeen elättää. Eihän meitä muutenkaan ole saksalaisiin verrattuna kuin 6-7 % ja kuten joku edellä totesi, taitaa Saksassa myös löytyä vastaavasti kauppojakin enemmän.

    Se että siellä liikkeissä on asiakkaita, johtuu myös siitä että liikkeissä on tavaraa. Tässä on vähän sellainen muna-kana -ilmiö, että monta varustetta ja tarviketta jää ostamatta, kun niitä ei ole näytillä.

    Melkein väittäisin, että eteläisessä Suomessa pärjäisi varmasti jokin megacentteri, jossa oikeasti olisi kattava valikoima eri merkkien varusteita nähtävänä, sovitettavana ja vertailtavana koko ajokauden ajan. Sellaiseen tulisi oikeasti lähdettyä ostoksille kauempaakin, kun tietäisi että tavaraa löytyy. Tukena tietysti kunnon nettisivut. Tässä asiassa keskittyminen olisi asiakkaan etu.
  22. #22
    Lainaa (nipo @ Kesä. 28 2010,09:57) kirjoitti
    Lainaa (psi @ Kesä. 27 2010,21:23) kirjoitti
    Kyllä suomen markkinat ovat todella pienet ja ajokausi lyhyt moneen muuhun euroopan maahan verrattuna.

    Suomessa rekisteröidään uusia pyöriä alle 10% saksan vuotuisesta uusien määrästä. Renkaita ei ajeta kankaille vaan ne uusitaan kun urasyvyys on "rajalla", osittain kiitos katsastuksen. Ajovarusteita uusitaan selvästi tiheämpään kuin suomessa, osittain seurataan muotia, väreissä ja kuvioinneissa.

    Ketjuuntuminen on paljon pitemmällä ja ajovarustekauppaan panostetaan reilusti. Esimerkiksi Lousin liikeiden lattiapinnoista reilusti yli puolet on ajovarusteiden "valloittamaa". Mutta niissä liikkeissä myös riittää asiakkaita, kaikki ei tilaa netistä.
    Tuo ainainen markkinoiden pienuuteen vetoaminen välillä ihmetyttää, kun kuitenkin mp-kanta meillä on lyhyessä ajassa tuplaantunut. Varmaan siinä on 'totta toinen puoli', mutta liian usein se tuntuu kelpaavan selitykseksi kaikelle. Kyllä 200 000 kpl pyöriä nyt pitäisi jokusen liikkeen elättää. Eihän meitä muutenkaan ole saksalaisiin verrattuna kuin 6-7 % ja kuten joku edellä totesi, taitaa Saksassa myös löytyä vastaavasti kauppojakin enemmän.

    Se että siellä liikkeissä on asiakkaita, johtuu myös siitä että liikkeissä on tavaraa. Tässä on vähän sellainen muna-kana -ilmiö, että monta varustetta ja tarviketta jää ostamatta, kun niitä ei ole näytillä.

    Melkein väittäisin, että eteläisessä Suomessa pärjäisi varmasti jokin megacentteri, jossa oikeasti olisi kattava valikoima eri merkkien varusteita nähtävänä, sovitettavana ja vertailtavana koko ajokauden ajan. Sellaiseen tulisi oikeasti lähdettyä ostoksille kauempaakin, kun tietäisi että tavaraa löytyy. Tukena tietysti kunnon nettisivut. Tässä asiassa keskittyminen olisi asiakkaan etu.
    Vaikka suomessa on rekisterissä n.200.000 pyörään niin kuinka monta niistä on liikenteessä? Monella harrastajalla on kaksi jopa kolmekin pyörää joista vain yksi on se ajopyörä. Jos suomessa olisi katsastuspakko moottoripyörille niin 30-40% pyöristä seisoisi tallissa ilman kilpiä "harrastepeleinä" eikä ne näkyisi rekisteröintitilastoissa.

    Jostakin muistan lukeneeni että saksassa myydään vuosittain noin 1.300.000 moottoripyörän rengasta, suomessa aika paljon vähemmän. Lisäksi meillä on suomessa erilainen ajokulttuuri, täällä ajetaan renkaat kankaille, omasta hengestä välittämättä.

    Yrittäjä voi nostaa tulostaan korottamalla katetta tai volyymiaan. Järkevämpi ja varmasti pitemmänpäälle parempi valinta on volyymin nosto. Se millä keinoin volyymia saa nostettua samaan aikaan kun harrastajamäärä ja ajosuoritemäärä vähenee on hyvin haasteellista.
  23. #23
    Lainaa (nipo @ Kesä. 28 2010,09:57) kirjoitti
    Se että siellä liikkeissä on asiakkaita, johtuu myös siitä että liikkeissä on tavaraa. Tässä on vähän sellainen muna-kana -ilmiö, että monta varustetta ja tarviketta jää ostamatta, kun niitä ei ole näytillä.
    Juurikin.

    Jos liikkeessä täytyy kattoa ajovaruste tai muu pömpeli kuvastosta ja tilata "se pitää sit ostaa" kommentin kans niin aika pitkään menee ennenkuin toiste sinne menee osto aikeissa. Nettikaupoissa monesti on kuvat ees molemmilta puolilta, parhaissa "3d"-kuvat joita voi pyöritellä. Ja lisävarusteissa mitat paremmin kuin näissä kotimaisissa kuvastoissa.

    Vastaavasti varaosien kans jos n joka viides tai kolmas osa ei oo sitä mitä tilattiin ja joutuu sen liikkeestä noutamaan ja tilaamaan uudelleen ja joka kerta menee sen saman 3-10 päivää niin aika nopeasti oppii välttämään tuollaista.

    Nää on todellisia kokemuksia- tilanne noissa toki on tavallaan parantunut mut ei pelkästään.

    Homma on yksinkertaisuudessaan se että kaikki meistä osaa käyttää tietokonetta - jos liike ei tuo muuhun lisäarvoa kuin hintalappuun se ei vaan lennä. - Sille lisähinnalle vaan täytyy saada muutakin kuin lämmin mieli siitä että on tukenu paikallista yrittäjää.

    mä ymmärrän et vähemmän myyvät tuotteet täytyisi tilata mut olis edes kokeilu/näyte- kappaleet muustakin kuin siitä kaikkein yleisimmästä-enitenmyyvästä-perusvarusteesta niin olis jo hyvä syy suosia paikallisia.



    <"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">

    McJäykät
  24. #24
    Lainaa (psi @ Kesä. 28 2010,10:53) kirjoitti
    Vaikka suomessa on rekisterissä n.200.000 pyörään niin kuinka monta niistä on liikenteessä? Monella harrastajalla on kaksi jopa kolmekin pyörää joista vain yksi on se ajopyörä. Jos suomessa olisi katsastuspakko moottoripyörille niin 30-40% pyöristä seisoisi tallissa ilman kilpiä "harrastepeleinä" eikä ne näkyisi rekisteröintitilastoissa.
    Onko tuon luvun tueksi faktaa vai onko se ihan hihasta? Tuntuisi aika oudolta ja kummalliseltakin, että 30-40 % pyöristä olisi ostettu (uitettu Saksasta) vain talliin seisomaan (kakkospyörilläkin kai ajetaan?).

    Ja jos Saksaan verrataan, niin siellä on ainakin pyöriä, joilla ajetaan todella vähän eli veikkaisin, että ajosuorite km/v/pyörä ei siellä ole ainakaan suurempi kuin täällä harvaan asutussa Suomessa.

    Ja mitä tulee renkaiden kankaille ajamiseen, niin tuon kulttuurin syntymistä on voimakkaasti auttanut tähän astinen rengashinnoittelu
  25. #25
    Lainaa (nipo @ Kesä. 28 2010,11:15) kirjoitti
    Lainaa (psi @ Kesä. 28 2010,10:53) kirjoitti
    Vaikka suomessa on rekisterissä n.200.000 pyörään niin kuinka monta niistä on liikenteessä? Monella harrastajalla on kaksi jopa kolmekin pyörää joista vain yksi on se ajopyörä. Jos suomessa olisi katsastuspakko moottoripyörille niin 30-40% pyöristä seisoisi tallissa ilman kilpiä "harrastepeleinä" eikä ne näkyisi rekisteröintitilastoissa.
    Onko tuon luvun tueksi faktaa vai onko se ihan hihasta? Tuntuisi aika oudolta ja kummalliseltakin, että 30-40 % pyöristä olisi ostettu (uitettu Saksasta) vain talliin seisomaan (kakkospyörilläkin kai ajetaan?).

    Ja jos Saksaan verrataan, niin siellä on ainakin pyöriä, joilla ajetaan todella vähän eli veikkaisin, että ajosuorite km/v/pyörä ei siellä ole ainakaan suurempi kuin täällä harvaan asutussa Suomessa.

    Ja mitä tulee renkaiden kankaille ajamiseen, niin tuon kulttuurin syntymistä on voimakkaasti auttanut tähän astinen rengashinnoittelu
    Tuo 30-40% on oma arvioni. Minulla on tuttavapiirissä paljon henkilöitä joilla on kaksikin pyörää. Kyllähän pyöriä aika paljon on talleissa "telakalla", rakentelun alla eikä niillä kaikkina kesinä ajeta. Lisäksi alan liikkeissä seisoo ajamattomina vaihdokkeja, 15.000-20.000 vai enemmän?
  26. #26
    Tähän vastaheittona, että Saksassa tai Keski-Euroopassa yleensä, prätkällä ajelu on sen verran halvempaa vakuutusten yms kulujen suhteen, että pyörää voi pitää tallissa ajamatta sillä koko vuotena. Eikä harmita yhtään.

    Esimerkkinä tutun 50€/vuosi liikennevakuutus Hollannissa.

    Ei näköjään koske pelkästään mp toimintaa joidenkin tuotteiden kalleus.



    Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
  27. #27
    Sanokaas viisaammat mistä johtuu iridium-tulppien järjetön hinta? Maksavat karkeasti 4x mitä ulkomailla
    Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
  28.  
  29. #28
    Lainaa (Askemux @ Kesä. 28 2010,12:23) kirjoitti
    Tähän vastaheittona, että Saksassa tai Keski-Euroopassa yleensä, prätkällä ajelu on sen verran halvempaa vakuutusten yms kulujen suhteen, että pyörää voi pitää tallissa ajamatta sillä koko vuotena. Eikä harmita yhtään.

    Esimerkkinä tutun 50€/vuosi liikennevakuutus Hollannissa.

    Ei näköjään koske pelkästään mp toimintaa joidenkin tuotteiden kalleus.
    Aivan totta, suomi on kallis maa asua, syödä, juoda tai omistaa ja ajaa autolla tai prätkällä. Mutta koska on oma valinta asua täällä niin ei valiteta syödään juodaan, ajellan ja maksetaan veroja, jokainen oman maksukyvyn mukaan.

    PS. onhan suomessa edullinen ja hyvä terveydenhuolto