Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Jäipä tuossa käteen tuollainen 600:nen cebari-92, hyvä peli mutta jakoketju lämpimänä rallattaa iloisesti, minkälainen vaihtotyö mahtaa olla jos kokeilis ensin pelkällä kiristäjällä, jos sillä vaikka tämän kesän pärjäisi, ketjun vaihtotarvetta jos on niin se menisi ens talven hommiksi.
    En tiedä mitään pyörän huoltohistoriasta, onko jotain merkkejä olemassa, mistä voisi arvioida, onko ajomäärä 70000km vai 170000 km.
    Selitä tarkemmin, en oikein ymmärtänyt!
  2. #2
    Lainaa (mini @ Huhti. 25 2010,22:56) kirjoitti
    Jäipä tuossa käteen tuollainen 600:nen cebari-92, hyvä peli mutta jakoketju lämpimänä rallattaa iloisesti, minkälainen vaihtotyö mahtaa olla jos kokeilis ensin pelkällä kiristäjällä, jos sillä vaikka tämän kesän pärjäisi, ketjun vaihtotarvetta jos on niin se menisi ens talven hommiksi.
    En tiedä mitään pyörän huoltohistoriasta, onko jotain merkkejä olemassa, mistä voisi arvioida, onko ajomäärä 70000km vai 170000 km.
    Mulla taitais olla haynesin tjsp korjausmanuaali tuollaiseen, onko tarvetta?
    Ktm 1290 SAS 06/2022
    Honda Forza 350 09/23
    Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
  3. #3
    Vaihda suosiolla ja tarkista venttiilien välys samalla kun oot ottannut vanhan ketjun pois niin laita vanha ja uusi ketju esim ruuvariin roikkumaan huomaat kuinka paljon vanha on venynnyt
    mr minä
  4. #4
    Tuskin pelkkä kiristäjän vaihto riittää. Ketju on venynyt ja onneksi aika helppo vaihtaa.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  5. #5
    Mie nyt taas tyrkytän tapojani...
    Mutta otappa ensin irti se kiristin ja pura se + kasaa. Ja asenna sitten takaisin. Ei maksa mitään tämä kokeilu!
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  6. #6
    No! Kertokaa kuinka se vaihto sujuu, älkää piilottako kynttiläänne vakan alle.
    Olisi mukavampi alkaa vaihtohommiin jos tietäisi mistä aloittaa.
    Kai täällä sellaisiakin henkilöitäkin on jotka on muutakin tehneet kuin tankanneet
    Olen selannut vanhoja juttuja, mutta linkit ei yleensä enää toimi,
    Kannattaako kokeilla helpottaako oire pelkän kiristäjän vaihdolla?
    Luin, että joku oli vaihtanut kiristäjän 4 tunnissa mutta toisella kertaa menisi vaan tunti kun tietää mitä tekee.
    ElI! KERTOKAA tai LINKITTÄKÄÄ!
    Ehjää en korjaa eli "varmuuden vuoksi" vaihdot jääköön toisille, siinä tapauksessa ostaisin uuden ja jättäisin rallatukset takuu korjauksen piikkin!
    Selitä tarkemmin, en oikein ymmärtänyt!
  7. #7
    Lainaa (Baltic @ Huhti. 26 2010,08:56) kirjoitti
    Mie nyt taas tyrkytän tapojani...
    Mutta otappa ensin irti se kiristin ja pura se + kasaa. Ja asenna sitten takaisin. Ei maksa mitään tämä kokeilu!
    Toi oli vinkki mistä pidän, täytyy kokeilla
    Selitä tarkemmin, en oikein ymmärtänyt!
  8. #8
    Hetkinen joo, tuossa 1992 mallissa on jotenkin öljynpaine mukana tuossa kiristimessä. Eli hieman erilainen kuin "uudemmassa". No eipä se pahaa tee tuollekaan jos sitä vähän liikauttaa, voi olla jumittanut yhteen kohtaan.



    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  9. #9
    Tarkista myös kiristimen tiiviste ja siinä oleva öljyreikä, Joku on kuulemma isontanutkin kyseistä reikää saadakseen isomman paineen siiihen kiristimeen. Itse en tätä suosittele mut jos joku on kyseisen homman testannut niin kertokaa ihmeessä. Delvacilla tietty saa seeprankin koneen kehräämään. *
    CBR 600F -93
  10. #10
    Ketjunkiristinhän on siinä koneen oikealla puolella kahdella 10mm kantaisella ruuvilla kiinni. Vaihto kestää pari minuuttia plus katteiden purku.

    Siinä kiristäjässä on alla tiiviste jossa on ohivirtausleikkaukset, eli kuristimen jälkeen vuodatetaan vielä öljynpaineet ulos. Jos em. tiivisteen pistää väärinpäin kiristäjään menee liikaa painetta mikä aiheuttaa turhaa ketjuohjurien ja itse kiristimen kulumista.

    Yleensä vika ketjun rallattamiseen on liikaa venynyt ketju, hetkeksi ääntelyn voi saada pois uudella kiristäjällä mutta käytännössä venynyt ketju hakkaa uuden kiristimen paskaksi nopeasti, korkeintaan joku tuhat kilsaa ennenkuin tilanne on taas sama. Eli jos haluaa jakopään hiljaiseksi vaihtaa sen ketjun suosiolla, tai jos haluaa tehdä epämääräisiä virityksiä niin muuttaa ketjunkiristyksen mekaaniseksi.
  11. #11
    Hyviä vinkkejä tuli, kiitti niistä .
    Tuli muuten mieleen Jos ja kun jakoketjun vaihtaa niin kuin usein tehdään, nin eikö pitäisi myös vaihtaa rattaat? Eihän toisioketjun venyessäkään voi vaihtaa vain ketjua, eikös tässä ole sama homma vai eikö, miksi ei?
    Selitä tarkemmin, en oikein ymmärtänyt!
  12. #12
    ja jos vaihat sen uuden kiristäjän niin muista heittää se öljykippoon ennen asennusta ja pumppaat sen täyteen öljyä niin ei rallata muutamaa ekaa minuuttia...
    CBR pc25 91/96
  13. #13
    Lainaa (mini @ Huhti. 27 2010,08:51) kirjoitti
    Hyviä vinkkejä tuli, kiitti niistä .
    Tuli muuten mieleen Jos ja kun jakoketjun vaihtaa niin kuin usein tehdään, nin eikö pitäisi myös vaihtaa rattaat? Eihän toisioketjun venyessäkään voi vaihtaa vain ketjua, eikös tässä ole sama homma vai eikö, miksi ei?
    Käytännössä rattaat eivät juuri kulu eikä niitä yleensä vaihdeta.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  14. #14
    Sefo!
    Kun olet noita varmaan vaihtanut ja vertaillut, niin paljonko se ketju on venynyt vaikka 100tkm matkalla?
    Tuo ketjuhan toimii todellisissa optimiolosuhteissa eikä siirrä "tehoa". Pääsee helpolla.
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  15. #15
    Lainaa (Baltic @ Huhti. 28 2010,10:50) kirjoitti
    Sefo!
    Kun olet noita varmaan vaihtanut ja vertaillut, niin paljonko se ketju on venynyt vaikka 100tkm matkalla?
    Tuo ketjuhan toimii todellisissa optimiolosuhteissa eikä siirrä "tehoa". Pääsee helpolla.
    Se jakoketju on todella kovilla 12k rpm pyörivässä koneessa, eli siis sen oma paino keskipakovoiman vaikutuksesta aiheuttaa siihen hirveän sisäisen momentin joka sitä venyttää. Satatonnia ajettu jakoketju on todennäköisesti aivan loppu.
  16. #16
    Jos koneella ajettu 100 tuhatta on se luultavasti jo kertaalleen vaihdettu. Noita vaihdetaan yleisesti 50 tonnin välein.
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  17. #17
    No tuolla omalla on ajettu reilu 70 tonnia eikä satavarmasti ole ketjua vaihdettu. (ellei joku ole salaa käyny yöllä roplaamassa ) Myös kiristin on alkuperäinen eikä ketju ääntele.
    Jos se oikeasti vaatisi vaihtoa 50tkm tienoilla, niin varmaan siitä olisi maininta huolto-ohjelmassa?!

    Ajattelin pitää rojektin ja ajaa tuolla ainakin satkun. Voin pistää raporttia kun/jos kone poksahtaa ja millä kilometreillä
    T765 RäsSi
    GSX-R750 K8 =ex
    CBR600F -00 (Manki)=Dö. R.I.P.
    6-Horo 2005=ex
  18. #18
    Itsekkin vanhan cebarin omistajana olen kysellyt tuota ketjun vaihtotarvetta, mutta kukaan ei ole kuullut että olisi katkennut. Aika monelta korjaajalta on tullut sama mielipide.
    CBR 600F -93
  19. #19
    Lainaa (Tomppa 72 @ Touko. 01 2010,11:06) kirjoitti
    Itsekkin vanhan cebarin omistajana olen kysellyt tuota ketjun vaihtotarvetta, mutta kukaan ei ole kuullut että olisi katkennut. Aika monelta korjaajalta on tullut sama mielipide.
    Multa katkes pihalla kun laitoin mopon käyntiin, mittarissa sillon jotain 75 thk,pelleilin niitten kiristimien kanssa aikani ( myös mekaaninen,jolla se meni liian tiukalle ) kun olis pitäny vaihtaa se ketju, eli jos on joku yli 70 thk mittarissa eikä ketjua ole vaihdettu suosittelen kyllä sen vaihtoa. ( siis jos pitää ääntä eikä kiristimen vaihdolla korjaannu )



    -- Älä tee tänään sitä minkä voit siirtää huomiseksi ---
    -- Onneksi en ole vastuussa edes itsestäni ---
  20.  
  21. #20
    delvacilla ON KORJAANTUNUT isojakin vikoja,, mutta jos ja kun ketju on venynyt, niin vaihto on ainoa konsti. ensin tietty voi kokeilla kiristäjän putsauksella ym. muttei auta liikaa venyneeseen nokkaketjuun.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )