En malttanut olla osallistumatta tähän öljykeskusteluun. Oma kokemukseni Mobil Delvacista SAE 30 on 80-luvun alkupuolelta, kun sitä isän 200 litran tynnyristä laitoin 500 SR Jamppaan. Yhden ajokauden jälkeen öljyä kului noin 3 desiä sadalla kilometrillä. Poraus ylikokoon ja uusi mäntä sekä öljyksi sen aikainen Mobil Super 20W-50 korjasivat tilanteen. Että silleen...
Tosiasiassa en usko, että öljyä kului Delvacin vuoksi. Taisi olla tekovika pyörässä. *
Itse päätin siirtyä nykyisessä K100:ssa käyttämään mineraaliöljyä, joiden hinnat vaihtelevat öljyn brändistä toiseen. Netistä surffaamalla löysin Texacon 20W-50 (ilmeisesti optimaalisin viskositeetti kesäajoihin?) mineraaliöljyn, jota tilasin ensi kautta varten Kaksi 4 litran pönikkää. Matkahuoltoon kuljetettuna hinta oli 52 euroa. Ei paha.
Keskustelu jatkukoon....
P.S. Alkuperäinen Betriebsanleitung K100 RS Und K1 kertoo seuraavaa: "...der API-Klassifikation SE, SF, SG, Kombinationen mit CC oder CD Specifikation." Olen ymmärtänyt, että viimemainitut luokat ovat nimenomaan diesel-moottoreille tarkoitettuja.
Juke
- - - - - -
BMW R1300 GSA 2025 + Yamaha SR 400 2016
Exät:
BMW R1250 GS 2019
BMW R1200 GSA 2016 (R.I.P.)
BMW K1200 RS 2002
BMW F650 GS 2002
BMW K100 RS 1990
BMW K100 RS 1986
BMW R100 RS 1979
Yamaha SR 500 1980
Suzuki TS 125 M 1975