Lyhyestä virsi kaunis, mikä olisi "paras" pohjapanssari alkuperäisen tilalle? Tällä hetkellä kiihottaisi bemarin oma kaukalo, mutta se on ilmeisesti kiinteästi asennettu joten enpä tiedä.
EDIT: hiljaista on, mutta kyseessä siis tämä kaukalo (kuvassa vertailukohteena alkuperäinen pohjapahvi):
Lähinnä arveluttaa, antavatko tukiraudat tarpeeksi periksi, jos tulee kontaktia... Kaukalon ja lohkon väliin tulee vielä kumipuskuri, joka osaltaan jakaa iskuenergiaa tasaisemmin eikä vain kiinnityspisteisiin. Kokonaan toinen juttu on se, onko mulla koskaan tarvetta tälle mutta kun nyt alettiin varustelemaan, niin pitää koittaa hommata samointein sellaista laatua että jos se tarve tulee niin ei tarvi manailla *
Juup, bemarin pulkkaan tuli päädyttyä, tokihan se on paras ja kaunein kun sama insinööri on suunnitellut kuin pyöränkin *
Hintatietoa jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, kotimaassa 270e eikä kuulemma alennusta tipu...
Edullisin löytämäni Saksasta 209e, webikauppa http://www.teileineile.de/ . Iloisena yllärinä rekisteröitymisen jälkeen systeemi ilmoitti:
Päälle rahti 17 euroa...kirjoitti
Halpaa kuin makkara, oli pakko tilata vielä muutakin tarpeetonta samaan pakettiin *![]()
Junarataa ylittäessä (siis kiskoja, eikä kyseessä ollut tasoristeys) pyörä putosi tokan kiskon jälkeen ton peruspanssarin varaan. Siihen tuli vain naarmu, eikä mitään mennyt rikki. Kaks päällä plus reissukamat ylitin Puolassa korkean kanttikiven ja keskituen nivel raapaisi maihin. Tavan käytössä tuo peruskilpi varmaan riittää, mut eihän se oli niin pro kuin tuo ahkio.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Jos oikeasti ajaa paikoissa, joissa panssaria tarvitaan, niin aika paljon enemmän savea saa kannettua mukana tuolla isommalla pulkalla.
Joo, on kyllä totta että isolla pulkalla saanee siirrettyä maata aika lailla jos kurauralle lähtee... Mutta itseni tuntien se on mun kohdalla iso jos, luulisin et mun pyörän pohjapanssarin ominaisuudet mitataan nostalgian kuvailemien tilanteiden tapaisissa haasteissa.
Olin jo aiemmin "päättänyt" ostaa tt:n panssarin, mutta sitten osuin advriderissa aihetta käsittelevään threadiin ja näin nämä kuvat:
Eli pulkassa on muutakin mietittävää kuin koko, panssari ei saisi olla liian jäykkä ja kiinnitys pitäisi olla kunnolla mietitty. Bemarin panssarin kumipuskurin voisi uskoa ehkäisevän kuvan kaltaista ylläriä...
Eihän tuossa moottorin alla ole muuta kiinnityspaikkaa kuin moottori itse? Se kun on kantava osa. Siitä voi sitten miettiä miten kovan tällin "panssari" kestää, ennen kuin antaa jostain periksi.
Jep, eipä siinä ole muuta kiinnityspaikkaa... Siksipä tuo beemerin pulkan kiinnitystapa alkoi tuntumaan fiksuimmalta. Tälli ei pääse kohdistumaan levystä suoraan koneeseen, vaan puskurin (*) ja vänkyröiden kiinnikkeiden kautta eli iskuenergia jakautuu suuremmalle alalle => kiinnityspisteet eivät teoriassa murru niin herkästi. Lisäksi pulkka on ymmärtääkseni ohkaisempaa materiaalia kuin useimmat tarvikepulkat, joten toivottavasti alumiitti menee lommolle ennenkuin painaa kiinnikkeen läpi lohkosta.(nostalgia @ Loka. 14 2010,10:04) kirjoitti
(*) Eli bemarin pulkan ja koneen väliin tulee tällainen kumipuskuri:
En todellakaan usko, että joudun koskaan ulosmittaamaan kiinnitysratkaisun nerokkuutta... Mutta luonto perkele pakottaa käyttämään aikaa tämänkin ihmettelemiseen.
Ihan fiksulta vaikuttaa.
Jos tuo vielä helpottaa öljynvaihtoa (kiinnitys samankokoisilla torxeilla), niin osta pois. Jos joku köyhä huoltoasemalla osoittaa Datsunin ikkunasta pohja-ahkiota ja kysyy että herrajumala mikä tuo on, niin sano että pohjamiinapanssari.
Itse ostin wunderlichin panssarin pari vuotta sitten. Siinä tulee "apurunko" moottorin pohjaan vahvikkeeksi ja itse levy siihen kiinni.
http://www.wunderlich.de/frame.p....8500127
Alkuperäisessä nimenomaan se vika että iskun tullessa panssarin kulmaan tulee voimakin kokonaan yhdelle alumiiniin kierretylle pultille.
Minulla tuo alkuperäinen pieni "pohjapanssari" raapaisi pienen pompunjälkeen karkeaan laakakiveen PONSSE raiteella semmoisella voimalla, että panssarin paikka vaihtui takapyörän alle.
Oli hetken siinä *"notkea metsäsika" melko ratamainen.
Vaurioita ei tullut kuin, kaikki neljä kumityynyä poikki ja pieni jälki pohjan tuuletusrivoissa. Panssari toki muutti muotoaan paremmin riisin huuhdontaan sopivaksi.
Mielestäni tuossa panssarissa pitäisi olla juuri jonkunlainen "apurunko" mikä taipuu ensin ja vaimentaa moottoriin kohdistuvaa iskua.
Ponsse edeltä Kerttuli perästä näin mennään![]()
IsoPoika
R1200GS"ADV" -05
Pitäisi olla:(s&s @ Loka. 15 2010,06:55) kirjoitti
kirjoitti
https://www.youtube.com/user/mtubeist
Semmoinen on hyvä! *(mek @ Loka. 15 2010,08:22) kirjoitti
Tuo bemun alkuperäinen on kyllä noissa vesiesteissä hyvä! on vähän niin kuin vene?![]()
Minun raapasussa ois kyllä vienyt pakoputket ja koko moottorin pohjan mennessään.
EI! kyllä se varmasti ihan hyvä hankinta on. Alkuperäiset osat on ainakin huolella suunniteltuja ja testattuja.
näin ainakin uskoisin?
IsoPoika
R1200GS"ADV" -05
Kappas, se onkin moottorissa siis suoraan kiinni.
1150 mallissa pohjapanssari on kaatumaraudoissa kiinni.
Pohjapanssari ja "apurunko" lähtevät yhessä. Yksi pultti enemmän tuossa taitaa olla irrotettavana.(s&s @ Loka. 15 2010,06:55) kirjoitti
Jotka taas on alhaalta vain koneessa kiinni?kirjoitti
Nyt on motorschutz paikallaan ja fiilis todella suojaisa(s&s @ Loka. 23 2010,14:34) kirjoitti
Odotin kyllä bemarilta vähän parempaa laatua, tämähän oli kuin taiwaallista osaa harrikkaan asentaessa, reiät olivat melkein oikean kokoisia ja melkein oikeissa paikoissa... No, poralla ja dremelillä siitä selvittiin mutta pikkuharmitus silti.