Ktm 950 sm löysi tänään uuden kodin ja mieli tekee uusille urille. Eli suomeksi sanottuna tahtoo oikean supermoton (+endurovanteet).Bergit ja huskyt on periaatteellisista syistä hylätty ja jäljelle ovat jääneet oikeastaan vain honda crf450x (03-06), yamaha wr450f (02-06) ja ktm exc 525 (02-06). Kysymyksiä olisi muutama ja toivoisin niihin asiantuntevia vastauksia. Hondan ja jammun huoltoväli on 5-10h, se on sinänsä ok kun tuskin sitä enempää kuukaudessa ajan ja kone pitää rempata 100h välein = ~2v. Näiden kanssa pystyy kyllä vielä elämään, mutta pysyvätkö nuo kevyessä harrasteajossa muuten kasassa ja riittääkö noissa paukku pitämään hymyn naamalla 100kg ja 186cm ukon alla?
Ktm:n huoltovälit olisivat inhimillisemmät, mutta jotenkin varsinkin honda innostaisi enemmän.
Mitään järkevää käyttöä pyörälle ei ole (matka-ajo, radalla käynti) vaan sen ainoa tarkoitus on saada fiilis hyväksi työpäivän jälkeen, niin kesällä, kuin talvellakin.![]()
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Muutaman kesän liki viikoittain supermotoradalla käyneenä heittäisin että ainankaan siinä käytössä ei ole oleellista eroa CRF ja Kotarien kestossa - jos menevät suunnilleen samat menevät suunnillee samoilla intervalleilla paskaksikin.
Osakaasuajosta en osaa sanoa mitään.
Satakiloista motoukkoa ei ole tullut vastaan mutta jos ei pelit puhu niin voihan sitä moottoria mulkata isommaksi.
Edelleen en tiedä onko kukaan pannut kaasuja motoon mutta kertahan se ois ensimmäinenkin.
Semmoinen suoranpätkä jossa tonninen rykäisee 'bout 140 kyytiä menee kunnon motolla täysillä laskien etufillari tontista irti - joten ankeemminkin vois aikansa käyttää![]()
"To live so close to the possibility of dying You will learn what really is important and what not - and this makes You a better person" -Stefano DeBenedetti-
Itellä on ollut aikoinaan noita kyykkyjä, mutta nyt kun alkaa olemaan tuota masuakin jo sen verran, ettei kädet tahdo ylettyä sarviin, niin siirryin motoiluun. Ja ei voi kyllä muuta sanoa kun että välillä kyllä suorastaan hävettää kun näin "iso poika" on vielä ihan kuin nöösi kun motolla ajelee!
Motoilu on kyllä niin pirun hauskaa kaikkine kikkailuinee!
Ja siis vanhana ukkelina nuo keulimiset ja muut aiheeseen liittyvät hommat ei todellakaan onnistu niinkuin elokuvissa, mutta nolona myönnän, että yritystä kyllä on! *
Painoa mullakin on se satku ja kyyti on ihan riittävää.
Eihän noi papattimet koskaan mitään tykkejä ole verrattuna tonnisiin 4pyttysiin, mutta kiksit hankitaan muualta kun rajusta kiihtyvyydestä ja tehoista.
Mulla on nyt toinen Honda menossa ja en voi muuta kuin kehua!
Jos pitää Hondaa verrata vaikkapa noihin kooteämmiin, niin ainoa oikeen todella selkeä ero tulee pakkasilla. Kooteeämmiä pojat on jääradalla sotkenut käyntiin hiki hatussa, mutta Honda on tulilla viimeistään 3-5 polkasulla, ainakin meitin nurkilla.
Onhan noissa sitten muitakin pikku eroja, mutta täälläpäin Hondat on kyllä kestäneet "sekakäyttöä" paremmin.
Hondassa ei ole kuin yksi vika: niitä ei ole tarjolla käytettyinä!
Jos ostat uuden, tai hyvän käytetyn Hondan, niin et tule pettymään.
Noista vaihtoehdoista on kotari ainakin tehokkain, meilläpäin niissä ei ole kummempia ongelmia ollu... Ja jos ei enduro vanteita tarvis olla niin ktm 640 sm olis aika kova vehje, semmonen vähän ajettu -06 olis myynnissäkin kaverilla jos kiinnostaa...
Edellä mainituista vehkeistä jotain tietoo! hondasta ja jammusta ei niinkään, eipä niitä missään kyl ajossa näekkään ainakaan motona.
![]()
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
Nyt puhutaan kuitenkin hieman erityyppisistä laitteista kuin 640 kotari.
Tuo iso kotari kun taitaa olla enemmän tuollainen "matkamoto" kuten esim. 610 husse ja xr 650 honda.
Varmasti hauska peli sekin, vaikka painoa onkin noin 30-40 kiloa enemmän kuin kisamotoissa ja viritys hieman miedompi. Vastaavasti huoltoa on huomattavasti vähemmän, eli puolensa kullakin.
Kiitos näistä kommenteista. 640:n paino rupeaa olemaan sitä luokkaa, että se on suosiolla hylättävä. Kompromisseja kun ei ollut tarkoitus tehdä, vaikka ei kyllä haittaisi yhtään jos pyörän moottori pysyisi kasassa sen 10tkm, ei tarvitsisi sen takia ajoja rajoittaa.
Nettimotossa on neljä järkevän hintaista crf:ää myynnissä ja niistä vain kahteen on tehty remppaa koneeseen (toiset kaksi on sama unohtaa), joten valinnanvaraa ei todellakaan ole paljoa. Sama homma on ktm:n kohdalla, exc:tä ei ole kuin yksi tai kaksi varteenotettavaa vaihtoehtoa myynnissä.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Bikessa oli testissä husa, husse ja kotari. Viikko takaperin tuli luettua. Informaatioarvo ei kyllä ollut kummoinen, mutta katso kumminkin jos eteen sattuu.
Meikäläisen valinta noista olisi Bergi. Ai se ei ollu listalla..no ottaisin silti. Ainoa noista mitä ei ole tullut ajettua on tuo Honda. Ja taitaa jäädä ajamattakin.![]()
Erilaisten teknisten ratkaisujen takia olisi kova hinku päästä testaamaan tuo BMW 450G, motovanteet kun vielä saisi.
636 -> 998
Biken testi luettu ja siitä ei hirveästi kostuttu. Ongelma on kuitenkin ratkennut kun kävin iltapäivällä hakemassa pihaan -00 xr650r:n. Eihän se ole yhtä raju kuin aidot kilpamotot, mutta riittävän askeettiselle se ainakin näin 950sm:n jälkeen tuntuu. Moottorin kaasuun vastaavuus tuntuu kaipaavan vähän parannusta ja sitä on tiedossa mikuni tm40:n muodossa. Sitten kun rikastuu, niin voisi hommata paremmin virtaavat alkukäyrät.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
sitten seuraavaksi siihen xr:ään turboa kiinni, alkais varmaan kaasuun vastaavuus olla kohillaan
Xr 650 Turbo on ice!
XR 650 Turbo
Xr 650 turbo gets the revlimiter stressed
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Jostain vanha kunnon 500 CR honikka ja sitä "Fun Factoria" piisaa täydet 100%. (Ja taatusti joka alustalla)
Ne on juurikin hyviä leluja kaikille meille 100kg possuille, kyllä hiki lentää ja luut paukkuu. Riisitautiset ei jaksa polkaista edes käyntiin, saati ajaa. *![]()
Supermoto
Eipä käytännös taida toi 525 olla sen tehokkaampi kun vaikka hondan 450(Soikka83 @ Touko. 06 2010,23:59) kirjoitti
jaa a, riippuu käytännöstä? vääntöö ainakin löytyy enemmän! mutta eipä siinä, osta honda nii varaosiakin saa melkein ruokakauppoja myöten ja jää rahaa siihe ruokaanki... *![]()
Näillä mennään toistaiseksi...
Yamaha Tenere 700 -22
KTM XC350F -11
Honda CR500 -99
Yamaha DT Tenere125 -91
Minkähän tyyppiset mittariston merkkivalot tuossa xr:n ac-virtajärjestelmässä mahtaisivat toimia? Mittaristo koostuu tällä hetkellä sigmasta ja olisi varmaan miliisien takia ihan positiivista jos tuossa olisi lain määräämät merkkivalot pitkille, vilkuille ja valoille yleensäkin.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Motonetin yms. pienet pyöreät merkkivalot (T5 polttimolla) liene helpoimmat.(Tctic @ Touko. 14 2010,13:13) kirjoitti
Asennukseen ei kovin kummoista muovinpalaa tarvitse reijittää.
Värejäkin löytyy muistaakseni noihin perus merkkivaloihin.
Kiitos tästä vinkistä, pitää käydä hakemassa tuollaiset. Koso DB-01R kiinnostaisi mittaristoksi, mutta se ei taida toimia vaihtovirtajärjestelmässä ja vaporit ovat kaikkine merkkivalokilkkeineen turhan kalliita.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Mitenkäs jos siihen koson pakettiin lisäisi tällaisen Koso AC/DC Converter palikan?(Tctic @ Touko. 14 2010,21:19) kirjoitti
Koson osanumero BL000010
Vähitellen alkaa xr650r olla kunnossa. Merkkivalot menivät paikalleen kivasti vaikka olivatkin 12mm kokoisia, samalla asennettiin virtalukko eli nyt tuon hirviää jättää ainakin kaupan pihaan. Viime viikonloppuna pulttasin paikalleen tm40 mikunin ktm:n kaasukahvalla ja vaijereilla ja kaasuun vastaavuus parani huomattavasti. Säädöt olivat lc4 koneisen kotarin jäljiltä kohdallaan. Vielä pitäisi keksiä jostakin vaijeriryyppy mikunin kylkeen, nyt siinä ei ole paikallaan edes ryyppyvipua = hieman hankala käynnistää kylmänä.
Fun factoria hondassa on, mutta vähän siinä ahdistaa monikäyttöisyyden puute. Minun mukavuudenhalu on näemmä kuitenkin sitä luokkaa, ettei tuolla kehtaa ajaa yhtään pidempää matkaa.
Ei riemulla rajaa, kun pappiksella ajaa!
Eli hyvä ettet ostanu noita hm-hondia tai kotareita. On hieman raakoja tiellä ajamiseen, ja sinnehän niitä ei ole tehty.(Tctic @ Kesä. 10 2010,10:35) kirjoitti
Niin saa kotareihinkin(epäilen kyllä, että xr650 saat tilailla jenkeistä osat, että saa osat järkevään hintaan) ja tähän asti saanut syödäkseen ihan hyvin. Kotareissa se o ihan sama mistä maasta ostat, hinnat ei heitä mahottomasti.(Soikka83 @ Touko. 14 2010,04:19) kirjoitti
Viime talvena jääradalla tuli ajettua kerran ristiin 450crf ja sit omalla 450sxf... Eipä ollu hondassa oikein muuta, kun kääntyy mutkaan vähän paremmin ja mutkasta kiihty vähän huonommin.
Virittäminen nyt ei välttämättä ihan kannattavaa, kestävyys alkaa huononeen aikaslailla. Kotarit nyt ei muutenkaan taho kestää, kuten ei muutkaan.
Makuasia tietysti, vähän niin kuin koirien munien nuoleminen. Tyyli ja maku vaihtelee...
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
Taisi XR sittenkin olla liiankin askeettinen peli sun makuun? (ilmeisesti nettimotoon ilmestynyt pyörä on sun?)
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>