Mikähän merkki ja malli olisi hyvä FJR:ään plexiksi.Ostin 08 pyörän ja hyvä "tuulisuoja/sadesuoja" jää täysin hyödyntämättä,koska voin ajaa vain plexi alaasennossa.Ilmeisesti pitää olla korkeampi malli jotta ei pää tutise ja kypärä ujella.Vai missä vikaa?Muuten mopotin tuntuu ihan ajettavalta peliltä. Mitkä ns. tyyppiviat?
rengas
Itselläni kiinni Yammun oma korkea touringpleksi (198 cm kuski) ja pakko sanoa että uskoisin sen toimivan 190 senttisellä hyvin. Koskapa itsellä se edellyttää täydessä korkeudessa noin 5 sentin kumarrusta toimiakseen. Nyt normiasennossa konetietä kaahatessa kohisee ja suhisee niin että sukat jalasta.
Pettymys oli karvas äänten suhteen, mutta sadesuojaa se kyllä antaa ja tuulisuojaa niin ettei ole tarvinut palella kertaakaan vaikka kausi alkoi jo maaliskuun loppupuolella.
Eri asia on sitten se miltä tuo orimattilan pinta-alan omaava näyteikkuna näyttää...
Toisaalta kun on 23 kautta takana, ja jokainen on *vietetty ottamalla ajoviimalta turpaan, siihen alkaa tottua. Meille pitkille miehille kun ei montaakaan oivallista vaihtoehtoa ole valmistettu, jos siis kaipaa suojaisaa ja kohinatonta matkantekoa. Itse olen onnellinen jo siitä ettei polvikierukat halkeile katteen reunoihin, tai ettei jalat ole vee-tyyliin Boklöv-asennossa ajettaessa.
Tämän kevään ajetut 5 tuhatta FJR:n puikoissa ovat kuitenkin olleet muuten varsin pitkää ihmistä hiveleviä. Ihan eri asia on sitten se että millä alustan saisi toimimaan niin ettei jokaisessa vauhtimutkassa muistuta citykanin perässä kaahavaa ajokoiraa, perän soudellessa kuin oxfordin yliopiston kisajoukkue. Tai no, tietäähän sen: Tonni tai kaks herra Öhlinsille niin tuokin varmaan olisi oikaistu.
ps. suosittelen ehdottomasti että asennat satulan myös alempaan asentoon pituudestasi huolimatta, sillä se tekee ajettavuudesta selkeästi paremman painopisteen laskiessa liki 5 cm, ja samalla istut itse paremmin katteen takana suojassa.
youtube channel "austrianoutlaw"
Home away from home: Antibes, Cote d`Azur (French Riviera)
Proud owner of a Yamaha T-Max 530 maxiscooter
Mulla on kans toi jammun oma korkea plexi ja vieläkin parempi sais olla (190cm) eli harkinnassa olisi tällainen VARIO SCREEN FJR 06> Vario screen maxi #46666.
Onkos jonkulla käyttökokemuksia?
Aion elää ikuisesti, toistaiseksi päätökseni on pitänyt.
Näyttää itseasiassa pika pikaa katsottuna ihan mielenkiintoiselta. Erityisesti jos tuon korotuspalan saa irti helposti ja nopeasti. Ei olisi pakko kiikuttaa sitä muassaan silloin kun mennään polvi maassa.(räme @ Touko. 06 2010,09:04) kirjoitti
lisäksi on hyvä huomata tämä lisäys: *Please note: External screen trim strip must be removed to fit this screen.
Yammun oman korkeen pleksin kanssa on nimittäin pari muutakin itseäni häiritsevää seikkaa: A) pleksin reuna hinkkaa katteeseen ala-asennossa, syöden maalipinnan pois ja B) ajettaessa esim mukulakivellä tai muilla epätasaisilla pinnoilla, koko pleksihäkkyrä heiluu ja vapisee. Eli vipumekanismi ei jaksa kantaa isoa pleksiä ihan sillä tyylillä kuin soisi.
sain meilisi, mutta vastaaminen ei onnistunut koska meiliosoitteesi ei toiminut ?(Rengas @ Touko. 05 2010,22:30) kirjoitti
Mulla on pituutta 187cm.
Edellisessä 2004 FJRssä oli Givin Touring plexi,
sit kokeilin CalSci:n pleksejä pariakin eri kokona,
kokeilin myös dremelillä jotain pleksiä leikellä, ja prikoilla kulmaa muutella, en saanut hommaa toimimaan mieleiselläni tavalla.
Loppupelissä meni koko pyörä vaihtoon *
oli siihen kyllä muitakin syitä *
Nyt 2009 FJRssä on ihan originaali pleksi, se on jo järjettömän paljon parempi kuin mikään aiemmista yrityksistäni.
Hyllyssä odottaa Laminar Lip, sen heitän paikalleen kun kelit vähän lämpenee, saas nähdä toimiiko vai so not.
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
Juu, täälläkin kaivataan kokemuksia ko. pleksistä! *(räme @ Touko. 06 2010,09:04) kirjoitti
Mitenkäs on tuon asennuksen kanssa?
MRA.n kuvassa ei ole nuita "peitepaloja" pleksin kiinnitysruuvien päällä?!? Eikö sovi ko. pleksin kanssa??? *
![]()
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
Siitähän tuossa "pienellä präntillä" taidetaan ilmoitella...(ouza @ Touko. 06 2010,09:35) kirjoitti
Tollasen menin sitten tilaamaan. *
Valmistaja: California Scientific
Koko: XL. Itsellä pituutta 188 cm.
Hintaa pleksille tuli 197 ekeä + tulli.
Kertoilen sitten kokemuksista *ja toimitusajasta jahka
pleksin saan.
Mää vaan
Yamaha FJR -09
Honda CB 750 Four -72
Honda Monkey Z50 -76
Juu, täälläkin kaivataan kokemuksia ko. pleksistä!
Mitenkäs on tuon asennuksen kanssa?
MRA.n kuvassa ei ole nuita "peitepaloja" pleksin kiinnitysruuvien päällä?!? Eikö sovi ko. pleksin kanssa???
Hyvät on kokemukset kyseisestä pleksistä. Pituutta on 185 ja kun pleksin nostaa aivan ylös ja kypäränä schubertin c3 niin ei tuuli paljon korvissa suhise.
Otetaas uusiksi eli pituutta on siis 185 ja kypäränä on schubertin c3(Diapason @ Touko. 08 2010,19:04) kirjoitti
ja tuuli ei suhise korvissa kun pleksi on yläasennossa. Olen kyllä todella tyytyväinen kyseiseen pleksiin.
Juu sain hankittua samanmoisen mikä tossa punaisessa jammussa on. Mulla mitta 191 cm ja plexi on mallia xxl. Mielestäni tosi hyvä lähes kaikki kypäpään kohdistuvat pyörteet häipyi ja myös ilman kierto takapenkkiläisen ja ajurin väliin. Ilmeisesti alareunassa oleva kolmion muotoinen reikä vaikuttaa pyörteilyn poistamiseen. Musiikki kuuluu nyt kypärässä aika kovassakin nopeudessa 140 km/h ja puhe yhteys takamatkustajaan. Jammun omalla plexillä toimi vain n.80 km/h nopeuteen asti. Eli meteli on poistunut hyvin. Toinen seikka on sit näkö kysymys on se hiukka "ruma/suuri". Olen silti kovasti tyytyväinen koska apua tuli ja paljon omaan käyttötarkoitukseen, SUOSITTELEN JOS PITUUTTA n. 190 cm varmasti HILJENEE MELUT
rengas
SUOPO ,
TOIMIIKO LAMINAR LIP? Kannattaako sijoittaa n. 100 ekee Lippiin? fjr, malli 2006.
Toimii vähän lliankin hyvin, loppui suhinat, mutta loppui myös tuuli ja tuli kuuma. Otin poies.
Haluaisitko ostaa sen, roikkuu tossa hyllyssä ihan tyhjän panttina ?
Laita privaa jos kiinnostaa, väännetään hinnasta
![]()
Absit iniuria verbis, te absolvo....no eikä
KTM Super Adventure 1290 -2015
Exät FJR-2009, FJR-2004, Honda VF1100C-1984, Suzuki DR650
55 000km takana MRA Varioscreenillä. Aivan ehdoton valinta. Itse olen 195cm pitkä, ja pleksin teleskooppi on pisimmillään. Jos edellä ajavan pyörteet tai kovempi sivutuuli ei häiritse, tuulen suhinoita ei ole käytännössä yhtään. Jos tyvenellä ilmalla ajaa 120km/h, ja tökkään polttoainetankin suojaklipsun alas, kuulen kypärän sisään sen nipsahduksen. Uskomatonta mutta totta.(räme @ Touko. 06 2010,09:04) kirjoitti
Toiminta perustuu pitkälti riittävän pituuden lisäksi ehdottomasti pleksin aukkoon. Jos sen tukkii hanskalla ajon aikana, melu alkaa ja kypärä alkaa nykiä.
Muun tyyppistä visiiriä ei FJR mielestäni tarvitsisi.
FJR -02
Menin sit tilaamaan kumminkin ton Laminar Lipin ja liimailin sen tohon jammun korkeeseen pleksiin. Koeajettu juuri reilu 300km ja pitää olla tyytyväinen hankintaan, toi polttoainetankin suojaklipsutesti toimii hyvin. Tää on yhtä kokeilua mutta helpotus oli suuri kun korvatulppia ei tarvita konetielläkään.(räme @ Touko. 06 2010,09:04) kirjoitti
MRA Vario-Screen voipi olla vieläkin parempi, täytyy ajokkeja vaihtaa hetkeks kun sellaisella varustettu FJR jostain ilmestyy. LOUIS muuten myy FJR:n sitä 150e hintaan.
Pidättekö plexiä yläasennossa?
Miten nuo toimii, jos jättää plexin täysin alaasentoon?
Ex-list:
HD Dyna Fat Bob -11
Yamaha FJR1300A -05
BMW F650GS -07
Mun lyhyellä kokemuksella sanoisin että taajamanopeuksilla pidän pleksiä melko alhaalla ettei happi lopu näillä helteillä.(Hutsi @ Heinä. 10 2010,16:15) kirjoitti
Konetienopeuksilla ei ole tarvinnut vielä pleksiä hilata ylä-asentoon, tuntuma on että pleksin korkeus on täysin kelistä ja ajonopeudesta riippuvainen eli ainakin mulla se on aivan missä sattuu. Portaaton säätö on![]()
En voi sanoa olevani pitkä kuski, mutta yhtä kaikki 2005-mallisen FJR:n vakiopleksi on varsin meluisa kapine.
Tämän kesän yksi projekti on toimivan pleksin hankkiminen. Aloitin homman ostamalla Givin pleksin, joka on alkuperäistä hieman leveämpi ja 4-5 cm korkeampi. Jos mahdollista, Givin pleksi on jopa alkuperäistäkin meluisampi. Tämä ei ollut yllätys ja ostinkin Givin lähinnä aihioksi kun ajattelin säilyttää originaalipleksin koskemattomana. Eli ryhdyin muokkaamaan Givin pleksiä. Ensi töikseni sahasin pleksiä n. 15 cm matalammaksi. Ja meteli väheni arviolta puoleen...tällä jo ajelee kohtalaisen mieluusti, mutta vielä en ole tyytyväinen. Ajattelin sahata vielä n. 5 cm korkeudesta pois ja muuttaa pleksin kulmaa loivemmaksi jollain prikkavirityksellä, niin että kypärä olisi mahdollisimman hyvin vapaassa ilmavirrassa. Tavoitteena on saavuttaa jotakuinkin samanlainen ihana hiljaisuus kun silloin kun ajaessa nousee seisomaan jalkatapeille, vain vaimeaa tuulen kohinaa.
Ajan muuten 95% ajasta pleksi alhaalla, eli kohtalaisen turhaksi olen tuon sähköisen korkeussäädön todennut itselleni, ainoastaan kaatosateella tulee pleksiä nostettua ala-asennosta. Kokeilin joskus ajella kokonaan ilman pleksiä, hiljaista oli, mutta kovin on typerän näköinen tuo Yammu ilman pleksiään. Ja motarivauhdeissa olisi toivonut pientä kevennystä ilmanvastukseen.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Itse kokeillut eri virityksiä (FJR 2004) ja tuo plexin sahailu ei ole parhaimmasta päästä, kun itsellä sai jotenkin toimimaan, niin takamatkustajan kanssa ei sitten toiminut enää mikään asento!(Sami@Vespa @ Heinä. 11 2010,20:48) kirjoitti
Löytyy myös näitä reiällisiä, jotka poistavat sitä turbulenssia aiheuttavaa tyhjiötä plexin sisäpuolella.
Itsellä hommattuna (johon olen suht tyytyväinen ja paras tähänastisista kokeiluista)
tämä, joka siis vähentää sisäpuolen turbulenssia ohjaamalla ilmaa alakautta paremmin. Mielestäni pyörä myös näyttää plexin ala-asennossa paremmalta ja antaa tuulen tulla hartioille/kypärään puhtaammin ja siis hiljaisemmin sekä näin helteillä jäähdyttäen. Motarilla nostan vähän, kuitenkin niin, että kypärä on suht puhtaassa virtauksessa. Sateella sitten pystyyn.
Huonoa säätä ei olekaan, vaan epäjohdonmukainen varustautuminen
-FJR1300-
(-XJ900 Diversion-)
Pistin tuon Riflen palikan tilaukseen. Nyt vaan odotellaan paketin saapumista, että pääsee asennus- ja testaushommiin. *(isoartsi @ Heinä. 11 2010,21:07) kirjoitti
![]()
Ex-list:
HD Dyna Fat Bob -11
Yamaha FJR1300A -05
BMW F650GS -07
Pituudestani johtuen (195cm) joskus joutuu Varioscreeniä pitämään yläasennossa, vaikka teleskooppisäätö on aina maksimiasennossa. Asento kuitenkin riippuu täysin ilman laadusta (kosteus), tuulen suunnasta, edellä ajavasta liikenteestä ja siitä onko pyörän päällä yksi vai kaksi henkeä.(Hutsi @ Heinä. 10 2010,16:15) kirjoitti
Täysin ala-asennossa se ei oo hyvä muuta kun kaupunkiajossa, 50km/h jälkeen alkaa sellainen pauhu suoraan kypärään että... Sateella tosi hyvä visiirinputsauskeino, vesipisarat lähtee kyllä heti kun visiirin laskee.
Tämä siis pleksi täysin pitkänä.
FJR -02