Tässä alkaa kevät pikku hiljaa oveen koputtelemaan ja olisi aika hankkia eka "iso" pyörä. Aikoinaan tuli nuoruusvuosina Näsärillä piikki vuodet ajettua. Haulla en oikein osuvaa keskustelua löytänyt, kun pyörien hinta/vuosmallit muuttuneet vuosien varrella. Tähän haluaisinkin ihmisiltä kokemuksia erillaisista tuohon hinta haarukkaan menevistä pyöristä. Itse katellut 2000vm---> cbr hondia,Yamaha Fz6-N,Banditteja,Suzuki Sv-650&1000,Honda VTR yms.
Pyörän käyttö tarkoitus olisi mutkateistä nauttiminen ja pienimuotoista matka ajoa.Moottoridalle tuskin tulee suunnattua, kun lähistöllä ei nuita ratoja pahemmin ole.
Joku 600 kuutioinen voisi olla kohdallaan. Kiertele katselemassa mitä on tarjolla ja netissähän niitä on pilvin pimein, tosin aikalailla ylihinnoiteltuja lähes kaikki mutta tiedätpähän mitä on tarjolla. Heti kun kelit antaa periksi niin kokeilemaan ja kyllä se sieltä löytyy mikä miellyttää sekä kuskia että kukkaroa
CB350, XS650, CB750K7, XS850,XV1000(TR-1), XS1100S, ST-4, FJR1300A
Tuossapa olisi hyvänäköinen peli.
http://www.motopalsta.com/vaihto/?uusi=0&id=101109
-Harri-
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Ja ihan mielettömän ylihintainen.(Harri M. @ Helmi. 23 2010,15:02) kirjoitti
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Jos katteeton elikkä "naku" yhtään kiinnostaa niin, hondan "hornet", onkos se nyt viralliselta nimeltään cb 600 on mun mielestä ihan kiva kampe ekaks pyöräks.
Itse sellaisella ajelin yhden kesän verran eikä kyllä ollu/ole pahaa sanottavaa.
Jos ulkonäkö ei heti miellytä niin erittäin halvalla & helpoilla nikseillä saa vähän nayttävämmän näköisen... esim. tuplalamput (makuasia tietysti) yms.
reipas 30tkm oli rullattu eikä ainakaa mulla ilmennyt yhtään vikaa.
Sopii keskustaan, mutkateille ja johan sillä matkaakin ajaa.
Tietysti saat tuolla rahalla paljon paremman kun vain viitsit hakee sen esim Virosta, helppoa, halpaa ja turvallista nykyään.
Roulette Green S3 -07
Noihin spekseihin menee hyvin myös Honda VFR, esim. tämmöinen. V4:n hurinassa on oma viehätyksensä. Tässä on enemmän käytännön voimaa kuin kusiaisissa ja tilavampi ajoasento. Kyytiläinen mahtuu hyvin mukaan jos semmoinen on. Nämä laitteet kestää ajoa maailman tappiin, kilsoista ei kannata olla kranttu kunhan on huollot tehty ja pidetty muutenkin asiallisesti.
1000
Joo Hornetin unohdin tuossa mainita.Ainut tossa hornetissa tosiaan mättää pahasti tuo etulamppu.Aina jotenkin vihannut tuota keulan ulkonäköä.(Narpes @ Helmi. 23 2010,15:12) kirjoitti
Jos nakut miellyttää silmää, niin Kawan Er-6n on 600 -kuutioisissa varteen otettava vaihtoehto varsinkin jos toi hintaspeksi on rajattu tuollaiseksi. Tolla summalla pitäisi irrota kohtuu uutta peliä alle siedettävillä km lukemilla.
Itse olen todennut kyseisen pelin erittäin hyväksi "aloittelijan" pyöräksi.
"On tilanteita jolloin Mustanaamio poistuu viidakosta ja liikkuu kaupungissa kuin kuka tahansa meistä"
itellä oli naku bandit 600 en suosittele, itekkin vaihdoin samana kesänä jo pois ja tilalle tuli suzuki gsx 750 f se oli jo mukavampi harjotteluun (tuulen kannalta kyllä katteet on kivat kun harjottelee) ja ajoasento ei saa olla liian kyykky opetellessa käy paikkojen päälle.
tietysti mielipiteitä on monia!
kyllä harjottelu pyörässäkin tehoja voi olla sinähän sitä kahvaa väännät!
Gsx 1441r
Itse hankin Kawan Z750 ensi pyöräksi. Kokemusta pyöristä oli lähinnä mopoajoilta ja satunnaisista crossi kokeiluista.
Itse ainakin koin pyörän hyvinkin näppäräksi kaupungissa ja maaseudulla, motarillahan tuolla ei mielellään ajele, mutta itselle tarkoitus ei ollutkaan matkapyörää hankkia.
Pyörän hankin "loppu"kesästä, elokuun lopuilla ja ainakaan vielä ei tullut tunnetta, että pitäisi isompi saada alle.
<p>FZ1-N -08</p><p><strike>Z750 -05</strike></p>
Selkeesti VFR750/800 RC36 tai RC46; ratasvetoiset jakopäät on käytännössä huoltovapaita, ei rallattavia ketjuja koneessa. Pyörä on sopiva välimuoto tourerin ja sportin välistä, hieman etunoja ajoasento mutta ei kuitenkaan käy käsille hitaammassakaan nopeudessa.
Tilaa myös matkustajalle, istuinta kehuttiin mukavaksi pidemmälläkin matkalla, paremmaksi kuin Harley FXD:ssä... ja tosiaan pyörällä tekee mielellään matkaa, kahvilla tuli käytyä ihan huvikseen Näsinneulassa.
Tehoa aika sopivasti, laukkujen ja matkustajan kanssa pystyi pitämään reilusti yli kahden sadan mittarinopeuksia.
Katteissa on hyvät puolensa, kaatosateessa kastui vain syli ja jalkojen ulkosivut, nakulla olisi kastunut koko jamppa.
Mä en tosiaan miettisi yhtään minkä pyörän hakisin; makuja toki on monia kuten ajomieltymyksiäkin, jos haet pyörää kiskallakäymiseen ja kylällä pyörimiseen niin ehkä joku naku ajaa silloin asiansa.
Dirty Nasty Furriner
Itse ostin viime syksynä ekan "ison" prätkän itselleni. FZ6-N miellytti omaa silmää eniten ja se on lisäks ruisku ja tehoja 98hv. Hornetissa kanssa tehoja hyvin nakupyöräks. Kokeilin kaverin 600 bandittia ja oli paljon laiskemman olonen ku FZ6 ja onhan banditissa vähemmän tehojakin. Lisäks kyllästytti pelata kaasarin kanssa kun kone oli kylmä. Hornettia en testannu, mutta halusin ruisku pelin, kaasarin sijaan ja Hornettiin ruisku tuli muistaakseni 2007 malleihin ja hinnat oli samaa luokkaa Kawan Z750:sen kanssa
Kawan Z750 löytyy enemmän vääntöä ku FZ6:ssa ja siinä on enemmän tehoja mut on kalliimpikin. Ite ku kattelin niin oli hintaa reilut 1000€ enemmän ku FZ6:ssa. Jos kaasari ei haittaa niin sit löytyy enemmän vaihtoehtoja ja halvemmalla.
Syksyllä kun kattelin FZ6-N ja S malleja niin halvimmat 2004 vuoden mallit joilla oli ajettu noin 30 000km pyöri vähän alle 5000 euron paikkeilla ja siitä uudemmat ja alle 20 000km ajetut vähän alle 6000 euron paikkeilla. Keväällä saattaa kait olla korkeemmat hinnat ku syksyllä mut ylihintaa ei kannata maksaa. Siks varmaan itekin ostin jo syksyllä prätkän talveks talliin seisoon.
Yamaha FZ6-N -06 -> BMW F800GS -11
vanhemman mallin z-750. niitä saa jo tohon hintaa ihan hyviä ja se on sitä paitsi joka suhteessa parempi moottoripyörä kuin tuo uudempi malli![]()
Honda CBR 600/1000, Moottoripyörien Toyta Corolla. Pommin kestävä yleispyörä, jossa valtava tarjonta pitää hintatason alhaisena. Jos haluat erottua edes hieman massasta, niin sitten joku V-koneellinen, esim VFR. *Jos arvostat alavääntöä, unohda eritysesti vanhemmat kusiaiset samantien.
Edit: Tuli mieleeni, että ajelinhan tuota itsekkin n. 50 heppasella Transalpilla ekat 6 kesää, eli ei se julma vääntö ja tehokaan ole välttämättä se pääasia.
Varmista, että ajoasento ja ulkonäkö miellyttää, niillä pääsee aika pitkälle. Tehoa saa sitten lisää muutaman vuoden kuluttua pyöräkaupasta, kun näkee kiinnostaako edes harrastus pidemmän päälle
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Osta multa Triumphin Speed Four. Sillä jaksaa ajaa vähän enemmän kuin ekan kesän.
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Yamahan R6
Kiukkua löytyy ja ominaisuudet ei lopu kyllä kesken vaikka oppis hieman ajamaankin vahingossa![]()
Ns125R -> CBR1000F -> XX -> 1000RR -> GSX1400 -> Gen2 Busa -> S1000RR -> K9 Gixxer
Joo pyörän hankkiminen väkisin menee niin kevääseen, että pääsee pieniä lenkkejä ajamaan. Kun itsellä on pituutta 186 ja reilu satku painoa niin ei ihan tiukimpia polvikulmia oikein edes kiinosta lähteä kokeilemaan.![]()
Omasta kokemuksesta voin suositella Kawasakin Z750... taitaa saada ainakin melkein tohon hintahaarukkaan.
Pyörä on helppo käsitellä ja ruutiakin löytyy ihan mukavasti!
Kawasaki Z750 -06 > Suzuki SV 1000S -06 > Yamaha R1 -08 > Suzuki GSX1300R -08 > Ducati Hypermotard 1100 -09 > Canyon Grand Canyon AL SLX 29" -14
TDWTF 2013
Ite ostin ekaks isoks pyöräks CBR 1000F:n ja oon ollu tosi tyytyväinen siihen. Se on tosin se moottoripyörien Corolla eli aika persoonaton ja mielikuvitukseton mut onneks prätkät sentään ei oo ikinä tylsiä. Nyt lähtee kolmas ajokausi ja ainakaan vielä ei oo tarvetta hankkia tehokkaampaa (cbr:ssä 135 heppaa) eli jaksaa miellyttää useamman vuoden toisin kuin ehkä kusiaiset mitkä tuntuu miltei kaikilla jäävän ekan kesän jälkeen liian pieneks ja sit ollaan vaihtamas isompaan (samalla vääjämättä häviten tukun rahaa ainakin jos liikkestä ostaa). Eli kun sullakin tota kokoa on ihan tarpeeks nii kyllä tollanen taittuu hienosti jalkojen välissä vaikka painoaki sillä on kuivana n.240 kiloa. Hintahaarukkakin ostuu hienosti tohon sun kriteereihin ja voi saada jopa vähän pienemmälläkin summalla. Tekniikka on perusvarmaa Hondaa eli luulis kestävän enemmänkin ajettuna. Ainoo mitä oon omaani rempannu on tuo nokkaketju ja kiristin mikä onkin ton mallin se juttu mikä nousee lähes joka keskustelussa esille mut ei oo paha nakki tehdä ite eikä kallis jos liikkeeseen vie. 1000F ei oo oikeen missään uskomattoman hyvä mut ei missään huonokaan. Ainoana miinuksena omasta mielestäni on se että silmä kyllästyy siihen ehkä liian nopeesti mut sekin tulee ilmi vaan sillon ku ei oo ajossa
![]()
Normaalin ihmisen unentarve on keskimäärin 10 minuuttia lisää.
Joo varmasti ylihintainen kun liikkeessä on, mutta mopona kiva. Niin ja en ole töissä ko. dealerilla.(TunturiTT @ Helmi. 23 2010,15:11) kirjoitti
![]()
No licence team 8.9.2010 - 16.12.2010
XX
Hyväksi havaittu ohje täällä foorumilla on että älä huoli, vaihtoon se menee kuitenkin *
Luonnehtisin näin että harrastus ja harrastaja näyttävät todellisen luonteensa vasta myöhemmin *
Mun mielestä ei hirveesti kannata miettiä jotain jakopään tai jonkin muun remonttia ellei sitten oikeasti ole hotelli jo varattu gibraltarilta *
Ja kahvitteluun nyt kelpaa mikä tahansa jota ei tarvitse työntää *![]()
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
Kokeilemalla tuo selviää parhaiten. Sen kun odotat ajokeleihin ja lähdet pyörimään kiinostavien kauppakohteiden ympärille. Älä missään nimessä osta koeajamatta! Tai riivaa kirjallinen takuu ja sisältö mitä takuu koskee. Muutamissa liikkeissä on myynnissä mm pyöriä joissa ei kaikki vaihteet toimi, ajokeometria on mennyt pieleen jostain syystä (liekkö kolari tai vastaavaa). nimim kuudetta vuotta koeajoja ja pyöriäkin on lähes jokavuosi pitänyt ajossa kaksi tai useampia.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Moto Guzzi Breva 750. Non bulk product.
Itse ajoin kaksi kesää (ensimmäinen isompi pyörä) ja pidin kovasti. Toimi niin kuin moottoripyörän pitääkin. Aito V2. Kokeile.
Ja yli 7000 euron pyynti 2004-2005 ja 20000+ ajetusta pyörästä on liikaa.
-Anssi
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Mene suoraan vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta:
Miestenpyörä
Yks sylinterinen ei ole vaihtoehto mun tarkoitukseen ja kotarin lyhyet huoltovälit ei tähän tarkoitukseen ole ne otolliset.Hieno pyörä kyllä varmasti muuten!(panu.. @ Helmi. 23 2010,19:51) kirjoitti
Itselläni eka iso mp oli 600 cebari ja ei voi kuin kehua. Hyvä yleispyörä joka osa-alueella. Toimii mutkateillä, reissussa, radalla ja myös matkustajan kanssa.
Netistä aika asiallisen oloinen ja hintainen pyörä -> Klik
xxx
Bemarin uusi f 800 R olisi kyllä kokeilemisen arvoinen, mut nää vanhemmat ei nappaa oikein.Toki ei ole kokemusta pyörästä, mut ulkonäöllisesti ei ole mun juttu.(hra1150 @ Helmi. 23 2010,20:15) kirjoitti
Suosittelen kokeilemaan myös matkaenskaa, Stromia, AT:ta, Transalppia, Gs:ää.
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster