Terve.
Olisi tälläinen ongelma omassa pyörässä, että tuuletin ei pyöri. En tiedä MP tekniikasta juuri mitään, mutta yritän parhaani mukaan selittää.
Eli. Pyörä on nakupyörä ja sen edessä on jäähdytinrivasto (syyläri?). Tämän takana on tuuletin ja kyseessä siis juuri tämä tuuletin ja tämä ei pyöri.
Huomasin ensimmäisen kerran, että onkohan jotain vikana, kun valoissa huomasin lämpöjen nousevan kokoajan ja aika vauhdikkaasti, kun lämmöt nousi +90C oli pakko jo sammuttaa pyörä... valoihin, ennen kuin vihreä syttyi![]()
Varasin ajan nyt huoltoon ja siellä kehoitettiin katsomaan piuhaa, että onko se kiinni. Kerrottiin sen olevan aika keskellä tuuletinta, mutta miten ihmeessä sinne edes näkee? Sanottiin myös, että uusi puhuri tulee maksamaan reilut 600 euroa, jos se on mennyt rikki.. *
Kyseessä siis tämä tuuletin, tuossa säleikön takana:
http://img179.imageshack.us/i/tuuletin.jpg/
Hieman huono kuva, mutta toiselta puolelta pyörää:
http://img191.imageshack.us/i/tuuletin2.jpg/
Samalta puolelta pyörää, jossa näkyy välittömässä läheisyydessä olevia johtoja:
http://img339.imageshack.us/i/johtoja.jpg/
Itse tuuletinhan näkyy tuossa vasemmassa yläreunassa tuossa kuvassa.
Apua.![]()
Ennen kuin tuon saa korjattua, niin pakko vain ajaa sellaiset ajot, jotka välttämättömiä ja reittejä, joissa ei tarvitse pysähdellä, että ilmavirta kuitenkin saa jäähdytettyä tarpeeksi.
------------------------------------------
Tilanne ratkaistu: Tuuletin alkoi pyörimään, kun moottorin lämpötila nousi +102C
NYT: Suzuki GSX1300R Hayabusa vm. 2006 (käyt. ot. 07) http://img188.imageshack.us/i/28052010067.jpg/
EXÄ: Kawasaki Z 750 vm. 2006
Eikös sen pidä mennä yli 90 ennen kuin lähtee käyntiin? Itsellä ei näillä keleillä ole vielä tainnut käyntiin lähteä. Lähempänä kesää sitten.
CBR600F 2004
Z750 2009
MT-09 2014
1290 Super Adventure S 2017
"Moottorin lämpötilan seilaus ensin ihmetytti, maantiellä saattaa olla 60 C ja kaupungissa liikennevaloissa nousee sinne 101 asteeseen, jolloin flekti alkaa toimii."
Toisaalta pongasin tuommoisen. Onko se aiemmin ikiniä pyörinyt?
Noin yleensä ottaen yli 100-asteen lämmöt eivät pyörissä ole ollenkaan harvinaisia.
wille
Yamahassani ainakin nousee 101 asteeseen ennen ku pyörii.. Kokeileppa vielä uudestaan lämmitellä.![]()
100-105 C on tyypillinen mp-flektin käyntiinlähtö lämpö. Ja juu, se tuntuu kuumalta, ja penkkikin lämpiää. Kaikki normaalia.
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Kokemuksen rintaääni kertoo että tuossa Zetassa se rupeaa pyörimään 102 asteessa.
Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
Tosiaan en ole uskaltanut lämmitellä korkeammaksi kuin tuon 90C.. mutta onko tuo oikeasti mahdollista, että vasta noin korkealla?
Katselin kaikki sulakkeet läpi, niin ne ovat ainakin kunnossa.
Työkaverini jutteli, että pitäisi käyntilämpötilassa (45C) lähteä jo pyörimään? Hän omistaa myös saman vuosimallin pikkuZetan.
NYT: Suzuki GSX1300R Hayabusa vm. 2006 (käyt. ot. 07) http://img188.imageshack.us/i/28052010067.jpg/
EXÄ: Kawasaki Z 750 vm. 2006
Lisätään vielä, että varmasti voin sanoa vain, että +72C ei ainakaan pyörinyt. Tuossa kun oli tuon +90C niin silloin olin liikennevaloissa, enkä täten edes ymmärtänyt kurkata.
Töissä työkaverin kanssa jutellessa hän ihmetteli ja sanoi, että onko tuuletin rikki johon vastasin, että en ole huomannut katsoa.
Nyt tänään kun ajellut erimittaisia pyrähdyksiä ja pysäytellyt / seurannut lämpöjä, niin missään vaiheessa en ole sen nähnyt pyörivän (liikkeessä sitä nyt on tietenkin aika paha katsoa).
NYT: Suzuki GSX1300R Hayabusa vm. 2006 (käyt. ot. 07) http://img188.imageshack.us/i/28052010067.jpg/
EXÄ: Kawasaki Z 750 vm. 2006
Se käynnistyy n. 100 asteen hujakoilla. Usko vaan niin kaikissa z-kawoissa, ja pääsääntöisesti muissakin... Työkaverisi ei tiedä tai kusetti sua *
Ja näillä keleillä voi olla vaikeaa saada ajossa lämmöt nousemaan niin ylös, että flekti pyörisi. No joo, jos 1-vaihteella kilometritolkulla ajais niin sitten...
Se ajoviima jäähdyttää hyvin nääs!
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Se flekti lähtee 102:ssa asteessa muistaakseni ja esim suzukeissa lähtee 103asteessa muistin mukaan. Se järjestelmä ei ole avoin joten voit unohtaa sellaiset jutut kuin kiuhuminen sadassa asteessa jne jne... Eli anna vain mennä ja kun lämmöt on yli 110 astetta niin ala sitten panikoimaan.
EDIT: Ja kysyppäs kaveriltas että miksi moottori koittaisi estää moottorin lämmön nousua normaaliin jos se muka 45:ssä lähtisi?
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Kiitoksia tästä vastauksesta.(TiTu @ Touko. 05 2010,17:19) kirjoitti
Pääsen huomenna klo 14 töistä ja menen töistä suoraan kokeilemaan tätä. Raportoin tänne myös tuloksen.
Jos tämä on totta, niin sitten täytyy peruuttaa varuttu aika jota hartaasti toivoisinkin, koska reilun 600 euron maksut tälläiselle pakkolomautetulle henkilölle nannaa ole.
Kuinka korkealle lämmöt uskaltaa antaa mennä? 100C kuulostaa jo hurjalta, koska eikö silloin syylärin vesi ala kiehua? *(Kuten huomaatte, en tiedä paljoa itse koneesta- Vastaus tulikin aikaisemmassa viestissä
NYT: Suzuki GSX1300R Hayabusa vm. 2006 (käyt. ot. 07) http://img188.imageshack.us/i/28052010067.jpg/
EXÄ: Kawasaki Z 750 vm. 2006
45c ei ole edes normaali käyntilämpötila. Moottoripyörien normaali käyntilämpötila tasaisessa ajossa pyörii 70c pinnassa. Kuten moneen kertaan on jo sanottu, mp flekti lähtee normaalisti pyörimään hieman yli 100c lämmöissä, ja usko pois, sen kyllä huomaa kun se lähtee pyörimään. Ylikuumeneminen uhkaa vasta käyntilämmön noustessa johonkin 120-130c paikkeille, joten anna vaan ihan rohkeasti sen koneen lämmetä niin selviää oliko siinä jotain vikaa vai ei. Parhaiten se lämpiää kun annat vaan rauhassa sen käydä tyhjää niin kauan että lämmöt nousee kunnolla. Ajellessa flekti lähtee ylensä pyörimään jos kaupungissa joutuu ajamaan hiljaa ja pysähtelemään valoihin.
Kyl miullakin nousee yli sadan ennenkuin flekti älähtää eli oottelet vaan rauhassa 100 rikkoutumista
Z 750-06
CBR1000RR- 05
Myös gixxerissä lähtee pyörimään 102 asteessa, intruderista en tiedä kun ei ole lämpömittaria...
Mukavintahan moottoripyöräilyssä on ajaa 30 helteellä ruuhkassa mukulakivillä moottorinlämmöt 105 asteessa flekti huutaen!![]()
Ei mulla mihinkään kiire ole, joka kerta on moottoritielle 120 kiihtynyt...
Suzuki GSF1250SA - Kohti harmaampaa arkea
ex. K2 GSX-R750, M1800R, GSX1400, B-King
Normaalissa ajossa lämmöt tosiaan pyörii tuossa +70C tienoilla.(Waille @ Touko. 05 2010,17:25) kirjoitti
Huomenna teen tuon, että annan käydä tyhjää niin kauan, että lämmöt nousevat noin korkeaksi, niin selviää nyt sitten lopulta tämä asia ja saan vihdoin mielenrauhan asiasta. (Tai sitten petyn suuresti ja valmistaudun maksamaan)
NYT: Suzuki GSX1300R Hayabusa vm. 2006 (käyt. ot. 07) http://img188.imageshack.us/i/28052010067.jpg/
EXÄ: Kawasaki Z 750 vm. 2006
Niitä lämpösiä päiviä tulee joskus eteen tällä pohjolassakin... että on niin lämmintä että flekti lähtee pyörimään...(ei ole vielä sattunut kevään ajeluissa)...Kyllä varmaan flekti lähtee pyörimään sun pyörässä kun lämmöt nousee sinne 100-105 astetta..
<br />
Eihän nyt alle 100 asteessa tarvi mistään lämmöistä huolestua, eikä flektin lähteä 70 asteessa pyörimään. Varmaan tossakin on varoitus siitä, jos lämmöt nousee liikaa, esim. lämpötila alkaa vilkkua tai lämpötilanäyttöön tulee "hi" tms.
ZX-10R '08
Eipä mitään. Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä. Näiltä palstoilta on itsellenikkin vinkkejä välillä tullut(Ratchet @ Touko. 05 2010,17:23) kirjoitti
![]()
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
hondan tuplaX:ssä flekti lähtee pyörimään myös 100 paremmalla puolen,ja ohjekirjan mukaan 122 astetessa alkaa vasta varoittamaan ylikuumenemisesta. 106 on muistaakseni ylin lämpötila,johon on noussut, ja vasta sitten on flektin pyöriminen alkanu vaikuttamaan.
Ex:
Ducati Hypermotard 1100 -08
Kawasaki ZZR 1400 ABS -09
Honda CBR 1100 XX -04
Zeta täälläkin ja tosiaan vasta 100 asteen jälkeen lähtee käyntiin. Normaalia. Näillä ilmoilla ei edes valoissa noihin lämpöjä tahdo saada.
SuperDuke 2011.
Taitaa kaverisi luulla asioita ja esittää ne faktana. Vaihda kaveria
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Käytännössä niin kauan ku nesteet pysyy sisällä, niin ihan sama mitä lämmöt on/ mitä lämpömittari näyttää. Sit vasta kun kone rupee puskemaan jäähytysnestettä/höyryä pihalle on jossain vikaa.
Ja koska kyseessä paineistettu järjestelmä, kuten lähes kaikissa (vesijäähy) kyykyissä, niin nesteet tulee pihalle ehkä jossain +120...+130C:n jälkeen.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
45 astetta. HekoHeko. Kuten niin moni muu on jo todennut, kyllä se lähtee käymään, mutta silloin mittari näyttää yli 100 asteen lukemia.
<p>2002-2014</p>
jos epäilet flektiä niin pistä johdon pätkä liittimen toiseen nastaan ja johdon toinen pää runkoon mistä saa maadoitusta ja liitin anturiin kiinni,virrat päälle niin flektin pitää käynnistyä vaikka olis nesteet jäässä.
termostaattihan aukee jossain 92asteessa ja flekti lähtee pyörii jos veden kierto ei riitä jäähdyttämään.
harvoin flekti hajoo,mutta ne anturille menevä johto liitin kannattaa joskus putsata ja pistää jotain crc.tä.
Hondax-11
Honda CB750K vm-80/83.museo mp
-Omassa pyörässä, tällä ilmalla, normi matka-ajossa lämmöt pyörii 55-60C
-Valoissa jos seistään tai ruuhkassa madellaan lämmöt pysyy 90-100C kieppeillä
-Flekti lähtee pyörimään kun lämmöt nousee 105C->
-Jos korjaamoon vie niin ekaksi kannattaa varmaan tsekata onko termari kunnossa; osa maksaa kympin ja ainakin omassa pyörässä korjasi flektin virheellisen toiminnan toissakesänä.
Litranen sisävessa
Itseäni on aina harmittanut noissa flekteissä kolme asiaa
- ne käyvät niin pirun harvoin
- lämpömittari on oikeasti jo "punaisella" kun käyvät
- niihin pitää vaan luottaa
Siksipä olen melkein kaikkiin pyöriini asentanut "ohituskytkimen", jolla pakkokäynnistän flektin, jos usko automatiikkaan loppuu. Tieto siitä, että voin nuo potkaista käyntiin halutessani rauhoittaa. Ja kyllä se flekti on aina tähän mennessä käynnistynyt, juuri kun on mielessä käynyt, että pitäisikö katkaisijasta kääntää.
<p>2002-2014</p>
Loistavia uutisia!
Org. oli jälleen oikeassa!
Tänään kun pääsin töistä, niin tein tuon, mitä aikaisemmin sanoin. Eli annoin moottorin käydä vain todella kuumaksi.
Mitä tapahtuikaan. Kun lämpötila nousi +102C niin syylärin tuuletin heräsi henkiin ja aloitti viilennyksen!
Tämän jälkeen lähdin ajamaan ja lämmöt tippuivat tuosta +102C -> reiluun 70C todella nopeasti. Eli tuuletin toimii kuten pitääkin.
Haluan kiittää .Orgia, koska ilman teitä olisin yli 600e köyhempi!![]()
NYT: Suzuki GSX1300R Hayabusa vm. 2006 (käyt. ot. 07) http://img188.imageshack.us/i/28052010067.jpg/
EXÄ: Kawasaki Z 750 vm. 2006
Mielenkiintoinen ketju
Hyvä että flekti toimii![]()
Yamaha R6R 06 --> *KTM 990 SUPER DUKE 07
Kannattaa vaikka pesun yhteydessä kokeilla, että flekti pyörii helposti kun sormella pyöräyttää. Kerran vitullisessa vesisateessa soratietä sata kilsaa ajeltuani kokeilin flektiä, niin oli hiekkaa ja kiviä niin paljon siipien ja syylärin välissä ettei pyörähtäny ollenkaan. Onneksi moisesta selviää ihan pesulla.
Ja se kannattaa myös mainita, että lämpötilojen radikaali vaihtelu kaupunkiajossa on varsin normaalia (70C - 105C?). Ajoviima kun on melkoisen oleellinen osa jäähdytysprosessia, niin valoissa seistessä nopeasti pompsahtaa lämmöt ylös.
Yamaha FZS1000:ssa on muuten semmonen, että kun starttaat pyörän, niin melko pian paikalla ollessa (jos et koske vaihteisiin) lähtee flekti pyörimään. Sitten kun pistät vaihdetta silmään, niin flekti pysähtyy. Kaipa siinä on ajettu takaa ennakoivaa jäähdystä.
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987