Nyt on ongelma/mietintä päällänsä..
Sain ajettua 'uudella' pyörälläni rapiat 200km ja se sammui multa liikennevaloihin. Syyksi paljastui irronnut bensaletku, liian paksua letkua ei oltu saatu kiristettyä klemmareilla paikoilleen, ja oli päässyt ilmeisesti tärinän vaikutuksesta putoamaan paikaltaan. Letkun vaihto ja homma ok, ja takas tienpäälle.
(Pyörä tuntui jopa käyvän paremmin letkunvaihdon jälkeen kun tod. näköisesti seossuhteet paremmin kohdallaan kun ei falskaa ilmaa liitoskohdasta.)
Eilen se sammui sitten taas *
Motarilta tullessani kun hellitin kaasusta ja rupesin jarruttelemaan kääntymistä varten huomasin ettei kone käy enää.. Stealth-modella tiensivuun ihmettelemään.
Pari kertaa koitin käynnistää, ei lähde.. Letkut on paikallaan ja kiinni. Hetken mietin mikä ttu sille tuli, ja koitin vielä kerran käynnistää ennenkuin soitan hakemaan. Tadaa, kerrasta käyntiin ja toimi moitteettomasti kun ajelin takaisin kotiin pikkutietä (80km/h) pitkin.
Mikä ihme tuon teki? Ja jatkoa varten, annanko temppuilla rauhassa ja pyörän päättää koska on jaloittelutauko jos se tekee tuota vielä? Kun parinminuutin paussi näytti auttavan.
Kone oli kuitenkin muutamankilometrin jälkeen lämpimähkö ennen motarille menoa enkä rääkännyt sitä. Toisaalta kotiinpäinmennessä lämpömittari oli noussut korkeammalle.
Bölli meinasi että ilmanputsari siihen kannattaisi ainakin vaihtaa, ja bensansuodatin kurkata myös. Huolto (öljy+suodatin) on tehty hetkisitten. Sytytystulpat voisin tarkistaa myös. Voisiko syy olla näissä vai jotain muuta?
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
Tuossapa itse korjailin juuri käynnistys vikaista gpz 500s ja ilmeisesti ongelma oli syttyboxin liittimien löystyminen.. koitappa tekeekö tempun jos heiluttelet boxin johtoja...
Johtoihin pääsee käsiksi irroittamalla satulan... toki erona on nyt se että omani on vm 94 ja uudempi sellainen eli koneessa on kaksi pyörimisanturia ja kaksi liittiminen boxi.. sinulla se on varmaankin yksi liittiminen.
Mikä ei tapa, vahvistaa jos tappaa niin kuittaantuupa univelat :oD
Jäikö letku vaihdettaessa puristuksiin. Kannattaa irrottaa tankki ja kurkata.
--Tärkeintä on lähteminen - jäiden lähteminen--
(-Tosimies ajaa säällä kuin säällä - eikä kumipukuja käytetä-)
Gas Gas EC 300
Kawa z750
Tankkia ei tarvinnut irrottaa vaan päästiin katteidenvälistä vaihtamaan joten letku pitäisi olla ok. Tarkistan senkin kuitenkin varmuuden vuoksi.
Täytyy tuo syttyboksi kattoa, mä vielä ennen ajelua koitin saada muutaman työkalun tuonne penkinalle talteen (ei mahtunut). Olisinko vahingossa pukannut jonkun liittimen löysälle ja sitten se löystynyt ajossa vielä lisäksi. Toisaalta kun lähti käyntiin kun olin nostanut pyörän keskiseisontatuelle ja raapinut hetken päätäni..
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
Tähän vielä lisäykseni tarkistuslistalle se perinteinen eli sivujalan tappokatkaisijan johdot ja liittimet. Usein vika on löytynyt myös tuolta. Herkkä paikka likaantumaan, jolloin kontakti voi olla huono vaikka johdot näyttää päällisin puolin olevan paikallaan.
Z750s
Hmm.. vähän sitten liippas likeltä mun yksi ajatus. Rupesin miettimään että josko oon osunut vaihdetta vaihtaessani sivujalkaan ja se katkaissut, mutta kun koitettiin niin jalan saa laittaa melkein sivulle/alas asti ennenkuin se katkaisee.
Mutta jos nuo liittimet/johdot ei olekaan kunnossa ja sentakia pätkäisi virran. Ja kun nostin pyörän keskiseisontatuelle ja nostin sivujalan ylös niin ehkä se palautti kontaktin..
Kiitos vinkistä, pitää tutkailla vielä tuokin. Toivottavasti vika on jotain niinkin yksinkertaista, toisaalta sitten saa tuntea itsensä blondiksi *![]()
Bensaletkut oli ok ja penkin alla nuo liittimet kiinni ja johdot näytti ehjiltä. Eilen ei ollut ongelmia ajellessa, pysyin kaupungin läheisyydessä jos olis tarvinnu soittaa noutaja.
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
Emännän mopotin tekee samaa, eli katkoo ajossa. Yksi vikapaikka on varmaan löystynyt virtalukko, eli kulumavaivaa..pitää vaihtaa kun ehtii / jaksaa.
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
Ja ongelmat jatkuu. Se sammuilee taas..
Ensimmäisellä kerralla nyt saattoi johtua mahdollisesta bensanloppumisestakin, aikani käyntiinsahattuani huomasin tarkistaa bensatankin tilanteen. Varatankille ja lähti käyntiin.
Toisella ajokerralla kylmää konetta käynnistäessä (ennemmin jättänyt tienpäälle lämpöisenä) en meinannut päästä pihasta. Samalla ajelulla sammui lopuksi lämpöisenäkin.
Lisäksi mm liikennevaloihin pysähtyessä (kytkin pohjaan ja jarrutellen stop) kierrokset jää huutamaan paikallaan ollessa 3trundia, heti kun päästää kytkintä hippasen että saa vetoa päälle, niin kierrokset tippuu.
Toinen tulppa ei antanut kipinää, tulpanjohdon kun otti irti (osasta nro 21121) ja laittoi takaisin rupes toimimaan, mutta kierrokset huiteli miten sattuu, veti yhtäkkiä jonnekin 10trundiin.
Voiko vika olla tulpan johdoissa tai osassa nro 21121 (tuo johon tulpanjohdon toinen pää menee):
![]()
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
vettä tankissa.. voi aiheuttaa aina henkimaailmanluokanongelmia.![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Sammuilu voi johtua tulpan johdoista tai puolista (21121) mut tuskin se että kierrokset nousee.(Mouru @ Touko. 14 2010,11:57) kirjoitti
kierrokset jos jää korkeelle pitäis kai koneen saada ilmaa+bensaa vähän liikaa-> Kaasu tai ryyppyvaijeri jumittaa, imukaulat vuotaa jostain.
Täähän on kaasari kone?
Toki kannattaa tuo veden kertymä tankista tarkistaa/ poistaa.
Masinolia loraus, jos ei muuta.
EDIT: tuo sammuilu vois olla myöskin kaasarin jäätymistä? *Linkki jäätyy ja parin minuutin seisominen lämmittää paikat ja sit lähtee kuin ei mitään. Veden poisto saattaa auttaa tai sit lämpimämmät kelit.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Puola, se sen osan nimi on :blondi ja nainen:(specka @ Touko. 14 2010,12:26) kirjoitti
Mä en tekniikasta ümmarra itte oikein mitään, mutta tuo kaasuvaijeri oli ittelläkin yks mietintäkohta. Kahva ei palauta oikein kunnolla vaan pitää vääntää se takaisin alkuasentoon normaalisti. Silti kierrokset jää korkealle, mutta voihan se tahmata takaisinpäinkin, ts vaijeri jää vähän mutkalle siellä putkensisällä.. (Eilen kurkattiin kohta missä vaijeri menee kahvaan kiinni, siellä oli kaikki ok).
Onko imukaula sama kuin kumikurkku?
Vettä vois olla viimeisellä kerralla ollu tankissa, pyörä oli pihalla ja yöllä oli vähän ripsinyt. Toisaalta silloin oli täys tankki mutta mutta.. Masinolikaupan kautta..
Tuosta jäätymisestä, voiko sitä tapahtua näinkin lämpöisellä, eilen oli 16 astetta..
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
JEp autoa ropatessa se Lech Walesa (vaimikäse oli se puolalainen) vankilaan joutui ku erehty ääneen toteaan konepellin alla kykkyiessa et puolan johto pitää vaihtaa..
Toi vaijerihan voi tahmata myös kaasarin päästä.
Tai voi olla *rispaantunut. takkuaa siloin tällöin aluksi, kunnes rupeaa kunolla tuntumaan.
Tai jos on notkolla, sinne notkon pohjalle voi kertyä vettä ja vaijeri ruostuu/kerää paskaa vaikka päät näyttää hyvältä. -> jumittuu ajan kanssa.
Jos kahva ei liiku sujuvasti, kannattaa käyttää vaijerit irti ja tarkistaa niiden kunto/liikuminen.
Juurikin kumikurkku.. tai siis se kuminen osa kaasarin ja moottorin kannen välissä. Tuon ikäisessä voi olla jo koko osa hapertunut ja/tai O-renkaat. Sitä voi testata suihkimalla moottorikäydessä sinne starttipilottia *ja kuunnella josko käynti muuttuu ... :-D varovasti toki palavien kans.
Tätä en oo testannu enkä kuullu kenenkään käyttäneen: toisinpäin vois olla et kokeilee suihkuttaa vettä, kastelee kurkut ulkopuolelta- se vois tukkia/vähentää vuotoa tai jos mene halkeamista -> käynti muuttuu. Vaikka vuotais, niin niin pieni määrä vettä ei pitäis tehä mitään.
toi jäätyminen on silleen hauska juttu et se johtuu siitä että moottori imee alipaineen sinne kurkkuun- kovin alipaine saaavutettaan kun moottorijarrulla (kierrokset korkealla) pidetään kaasu kiinni, läpät on kiinni. -> paineen pudotessa ulkoilmasta tuohon kurkkuun lämpötila putoaa-> ilman kosteus tiivistyy, jopa jäätyy. pahin tilanne on tietty *kylmä mutta kostea keli.
16C ei välttämättä oo riittävä estämään tuota.. mut en voi sanoa varmaksi.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Kannattaa tsekata juu kaasuvaijerit et palauttaa ja pelaa herkästi, tarkistaa kunto,säätää ja rasvata ne. Saako tankki korvaus ilmaa? Kts. tankin korkki et ei oo kakkaa ilmareijissä. Bensansuodatin vaihtoon kans jos ei jo oo vaihdettu. Perinteinen sivuseisontajalan ja tappokytkimen tsekkaus..
<p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
Ootte te ihania kun viittitte tämmöstä nyyppää neuvoa.
Tuota tappokatkaisinta oon putsannut, likainen se oli muttei vaikutusta.
Bensansuodatin on vaihtamatta, pitänee vaihtaa sekin samalla kun otetaan tankki irti kun vaihdetaan ainakin ne tulpanjohdot ja tulpat.
Tankinkorkki näyttää ok, ja tankki ei ollu keränny alipainetta vaan korkki aukes paukahtamatta. Korvausilmaa pitäis saada.
Kaasuvaijerin taidan tarkistaa koko pituudelta, kun ei yhtään tiedä koska sitä on viimeksi tarkistettu tai huollettu. Kahvanpää kun näytti olevan ok mutta onhan siinä matkaa olla huonossa kunnossa.
Hjuu.. tuli ostettua kyykkypyörä *saa olla kyykys pyöränvieres ruuvari kouras..
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
Eipä mitiä.(Mouru @ Touko. 14 2010,15:44) kirjoitti
Kyllä sitä oon itekin saanu apuja moneen kertaan ja kovasti. *
mistäs luulet sen nimityksen mootttoriurheilu tulevan.. *![]()
Tuossa on ainakin toi vaijerin tarkistus ja masinolia tankkiin ekaksi.
mut sammahtelu voi olla tuo kurkkujen vuoto, jäätyminen, vesi, tai sit ihan vaan vuosien/kilometrien likaamat kaasari.
Tuon ikäisessä koneessa kannattaa myös pitää kaikkia kumiosia silmällä ja vaihtaa reippaasti kaikki, tai ainakin vähänkään epäillyttävät, o-renkaat, moottorin kumiosat ja letkut yms jotka tulee vastaan huoltoja tehessä.
BTw: johnson pledge notkistaa ja puhdistaa kumiosat kivasti. *Elä käytä kahvoihin tai päästä renkaisiin - onpi liukasta.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
kannattanee myös huuhtasta tankki irtokakasta varmuuden välttämiseks vielä kun irrallaan on ilm.muutenkin.
Toiv. saat pelin kuntoon ja![]()
<p>Kawasaki zxr 750 h2 -90Kawasaki zzr 1100 c -91Suzuki gsx 1300 r hayabusa -03</p>Kawasaki zzr 1400 -08
Yks mikä tuli mieleen..
sitä mukaa kun käytät pyörää auki - kaikki liittimet ja johtojen kiinnitykset. (erityisesti maakaapeli, akun miinusnavalta.) auki, putsaa,vaseliinia ja kiinni.
Maakaapeli ja muut tuommoset huonossa kunnossa olevat liitokset saattaa aiheuttaa ihme vikoja ja kaukana siitä vian aiheuttajasta. Ja jos on satunnainen vika niin ovat pahoja paikantaa.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Juttelin tuossa kaverinkanssa gpz:n käynti ongelmista ja hän suositteli vitalukon tarkistusta... aluksi sinne voi koittaa jotain elektroniikka kontakti sprayta ja jos ongelma helpottaa niin vaihtaa lukon.
kyseinen ongelma kuulemma aiheuttaa satunnaista käymättömyyttä.
Mikä ei tapa, vahvistaa jos tappaa niin kuittaantuupa univelat :oD
Virtalukkoa näyttäis ainakin Stormilta saavan hintaan 67e. Numero 2008-luettelossa EMG-40-80640.
Mitään varmaa tietoa ei ole, mutta toi kierrosten kantaminen/huutaminen viittais jonkinnäköiseen imuvuotoon. Oli mulla yhdessä ex-ZXR:ssä kanssa sellaista, että just tyhjäkäynnillä lämpöisenä nosti kiekat tonne 3k eikä laskenut ennenkuin laittoi vaihteen päälle - kaasareiden neulaputket falskasivat. Muutamassa piikkisessä taas hullut tyhjäkäyntikierrokset ja kantaminen (esim. annat kaasua 5 tonniin ja siihen jää tai laskee hyvin hitaasti) oli imuvuodon aiheuttamaa.
Kronoby Racing Team
Kiitos näistäkin vihjeistä
Koitan tarkistaa tuon virtalukon, kulunut se kyllä on ja avainkaan ei ole alkuperäinen vaan kopionkopio.
Ja jos ei vika ole virtalukossakaan niin.. Toiveissa oli että olisi ollut halvempi/helpompi vika, mutta taitaa pitää katsoa noihin kaasareihinkin vielä. Toivottavasti mitään isoa ja aikaavievää ei joudu tehdä.
Viikonloppuna en päässyt tienpäälle kun työstettiin Böllin pyörää, mutta käyntiin kawa lähti tallissa kerrasta. Rasvattiin kaasuvaijeri ja kahvatupen alusta, nyt se palauttaa kahvan paljon paremmin eikä tarvi vääntää sitä alkuasentoon.
Tänään koitan ropata virtalukkoa ja käydä ajelemassa, vaikka sitten kylää ympäri että on lyhyt hakea tallille jos se sammuu eikä lähde käyntiin.
Kohta kerrallaan mahdollisia vikapaikkoja poissulkien, eikö se jostain selville tule mikä tuota vaivaa.
"On katsottava tarkkaan, mihin astuu kissa tassuillaan, itse kumminkin ne joutuu nuolemaan."
* * * *
Kawasaki GPZ500S -88 : 2010
Yamaha FZS600 Fazer -99 : 2011->
Moro,ei sattuis kukaan osata neuvoo et mikä on syynä kun projektissa (kawasaki gpz 500s) tyhjenee uuskin "laatu bilteman akku" yön aikana??![]()