Samoin mulla tossa kilpurissa. En tiiä millon se tuohon on hankittu, mutta kertaakaan ei oo tarvinnu ladata ukoisella laturilla ja aina lähtee kuin palmun alta. Ja eihän tuo paina mitään verrattuna orkkis akkuun. Toki koko on sen verta pienempi, että telttapatja ja iso nippari on passelit apuvälineet akun kiinnitykseen.
Superbike #7
Näköjään aina nenällään...
KTM 890 Duke R vm2021 (2023 -> )
ex. Suzuki GSX-R 1000 K8, kilvetön (2016 - 2024)
ex. Aprilia RST1000 Futura vm2003, naarmuinen (2018 - 2022, R.I.P.)
ex. Yamaha MT-01 vm2005, sininen (2013 - 2016, R.I.P.)
Ei tarvii nollaan mennä kun alkaa hyytymään, jos pyörä on tiukkapuristeinen. Sitten kun pyöräkään ei sytytä valoja ennen käynnistymistä, ei lämmittävää kulutusta synny.
Latasin muuten tuota lifepoa lidlin minilaturilla, joka on perussimppeli, joku 0.5A latausvirta. Loppujännite vain 13.7V, mutta ihan täydeltä vaikutti kun antoi tulikomennon. Lähtötilanne ihan tyhjä, eli mittaritkaan ei toimineet.
Ainakin mun kokemukset noista Zippy-kennoista on olleet vähän heikompia. Noin näppituntumalta käynnistysvirta ei ole uutenakaan ihan sitä mitä speksit lupailee, ainakin jos vertaa A123-kennoihin. Sitten nuo on hiipuneet käytössä melko nopeasti. Käytännössä parissa vuodessa noissa on virranantokyky tipahtanut sen verran, että on pitänyt poistaa käytöstä. Lisäksi noissa on ollut ihan kohtuullisen iso osuus jo uudekseltaan pilalla olevia, luokkaa 20% ostetuista noin 10 paketin otannalla.
Mutta joo, jos saa hyviä yksilöitä, niin kyllä tuollaisella 8Ah paketilla jo aika hyvin pyörittää starttia niin kauan kun pysyvät kunnossa.
Arttu
Scuuba: Mitenkäs lataus toimii noiden lifepojen kanssa? Tartteeks jotain tasausjuttuja vai rokkaako vuodesta toiseen prätkän omalla latauksella?
LiPo:t kun tarttee erikoisuuksia latauksen kanssa.
Mietin, josko joistain tällasista rakentelisin paketin.
https://www.ebay.com/itm/Hixon-4pcs-...kAAOSw0wRaAoAP
Mitenkäs kun noita akkuja ei saa lain mukaan enää rahdata tavallisen kuljetuksen mukana, ni tuleekohan sieltä jotain spessu-laskua? Ebayn myyntisivulla sanovat, että eivät ota vastuuta mistään kustannuksista.
Viimeksi muokannut: T1mppa; 30.04.2018 klo 15:01.
Braaaaap
Mä käytin ihan vaan prätkän omalla latauksella ja akkulaturilla. Välillä vaan tsekkasin siitä balanssiliittimestä yksittäisten kennojen jännitteen. Tommosen jännitemittarin saa eurolla parilla.
Ne pari Zippyä mitä mulla on ollu, niin ei pahaa sanottavaa. Tosin mä en 30-40 euron paketilta paljoa odotakkaan.
Edit, oho! Hinta oli noussu! https://hobbyking.com/en_us/hobbykin...ker-2s-8s.html
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ducati 899 Panigale
"If they can make penicillin out of mouldy bread, they can sure make something out of you"
-Muhammad Ali
Sama, poislukien tsekkaus. Muutaman kerran autolaturilla latasin ja en irrottanut edes talveksi. Itse kasailtu toimi n. 5 vuotta, kunnes unohdin seosmittarin siihen ja se imaisi akun täysin kuiviin. Muuten toimisi varmaan vieläkin. Nykyään Shorain ja Bilteman litiumit käytössä enkä keksi syytä palata vanhaan.
Mitenkäs noi amperitunnit tuosta oikein luetaan?
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---M...O4-2000036169/
Braaaaap
Mä veikkaan että akut kulkee normi rahdin mukana abaut ihan kuin ennenkin. Ainoa ero on se että litiumikuorma pitää merkitä jokaiseen pakettiin/ litiumikuorma pitää laskea koko rahdista/ ne pyritään kuljettamaan erikoiskonteissa/ ei saa kuljettaa esim räjähtävien kanssa.
http://www.dhl.fi/en/express/shippin...batteries.html
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Maata pitkin rahti kulkee kyllä myös. Asioi myyjän kanssa ja sopii asiasta. Carpimotolta tilasin halpoja litiumeja joskus.
- Mitä vanhemmaksi tulen, sitä vähemmän ymmärrän. -
Muutama vuosi sitten tilasin Saksasta autoon perinteisen lyijyhappoakun.
Akku jäi jumiin Postin varastoon. Olisin saanut akun haltuuni hakemalla sen itse sieltä varastolta - pitkän etäisyyden vuoksi en hommaan ryhtynyt. Posti siis kieltäytyi antamasta sitä mihinkään kotimaan sisäiseen kuljetukseen. Syynä oli happoa sisältävän akun puutteeliset paperit. Hölmöintä oli se, että Posti ei suostunut edes palauttamaan akkua Saksaan myyjälle.
Asia ratkesi siten, että kirjoitin itse netistä löytämäni VAK-ilmoituksen (VAK = vaarallisten aineiden kuljetus) ja meilasin sen myyjälle. Myyjä täytti siihen omat tietonsa ja lähetti Postiin. Sain akun parin viikon ähellyksen jälkeen. Myyjän mukaan hän toimittaa akkuja pitkin Eurooppaa eikä ole muualla joutunut samanlaiseen tilanteeseen.
^ Hommassa oli ihan outoja kuvioita....
Jos oikein muistan, niin akku olisi tullut perille asti, jos se olisi ollut omalla kuormalavalla tai sitten pahvipaketissa. Oma akkuni oli ilman pakkausta ja lavaa, ja jäi nalkkiin. Siinä tapauksessa asianmukainen VAK-ilmoitus akkuun teipattuna olisi ollut se menestyvä tapa.
Mutta kun Sääntö-Suomea aina morkataan, niin muistettakoon sääntöviidakkomme hyvä puoli. Sääntöjen (ja niiden noudattamisen!!!!) vuoksi Suomessa asiat hoituvat kuten odottaa saattaa ja "homma toimii".
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
^Näin minä muistan. Jompikumpi noista kahdesta edellytyksestä piti täyttyä. Oma akkuni saapui paljaana pelkkä aanelosprintti verhonaan.
Sen verran korjaan, että akku jäi huolintaliikkeen varastoon, koska Posti ei sitä huolinut. Se jäi itseäni ikuisesti ihmetyttämään, ettei huolintaliike tuota VAK-liitettä pystynyt/halunnut kirjoittaa tai sitä vastaanottajalle toimittaa täytettäväksi.
Mikä ois nykypäivänä hyvä litiumakku (LiFePo4)?
Biltemassa on jotain. XL-motossa on jotain. Mitä tässä selailin, niin paras hinta-laatusuhde taitaa kuitenkin löytyä radio-ohjattavien maailmasta.
Mitäs mieltä tästä?
https://hobbyking.com/en_us/zippy-co...epo4-pack.html
Capacity: 4200mAh
Voltage: 4S2P / 13.2V
Mitä ootte asennelleet?
Scuuballa oli ainakin jotain kokemusta.
Näissä lataus on prätkän omalla laturilla ja sitten kotona laturilla. joka tukee lifepo-akkuja? Tarvitseeko tuota kennojen tasauspiiriä mihinkään?
edit. Näin alkuun kaasaripeliin tulisi kiinni. Ehkä vuoden päästä pitäis saada ruiskupeliinkin lifepo4.
Viimeksi muokannut: T1mppa; 20.09.2019 klo 14:51.
Braaaaap
LiFePo4-akuista on kokemusta. Lipostakin ja siitä millaiseksi tulipalloksi se muuttaa radio-ohjattavan mennessään oikariin. Lipoa en laittaisi em syystä ainakaan halpana prätkään. Tiedän että niitäkin käytetään.
Mutta merkitsevää on tietenkin ulos annettavat max amppeerit, joiden pitää jaksaa starttia pyöritellä. Esimerkin akussasi 4200mAh x 30 / 1000 = 126Ah. Siitä kun laskee teoreettisen maksimin niin 122 sekuntia jaksaa tuota amppeerimäärää tunkea ulos, käytännössä paljon vähemmän.
Joskus olen joitain akkuja tasaillut, kun sellainen laturi löytyy, mutta uskoakseni se tasailu on huomattavasti tärkeämpää noitten epävakaampien lipojen kanssa kuin lifen.
Laittanut moneenkin mopoon LiFePo4 (life/lfp) akkuja, nimeomaan Hobbykingiltä. Bemun K100RS caferaaseriin alkuperäisen autonakun tilalle 8400mAh lipo ja ainakin se meni vuoden sillä akulla, kunnes mopo katosi näköpiiristä kauemmas. Ja esim Kotarin crossini tuli tehtaalta lifen kanssa.
vuoristoatleetti
Minä ostin keväällä Aliantin Litium akun eli tämän https://www.karkkainen.com/verkkokau...rctic-cat-lynx
Aliantin ja Kärkkäisenkin sivulla on soveltuvuustaulukko, käynnistyvirtaa 400 Ah joten V2 syttyy verraten vanhaan nesteakkuun iloisesti. Hintaahan tuolla on ja sopiva laturikin pitää olla mutta eipä tartte enään jännittää käynnistymistä. Paitsi kylmässä vaatii jotain rasitusta että herää.
Moto Guzzi Mandello V100 S -23
Moto Guzzi V85TT -21
Victory Hammer S -10
Moto Morini Corsaro Veloce -07
Honda NX 650 Dominator -93
Honda VFR 750 f -95
Kawasaki GPX 600 R -96
Honda CB 450 twin, -74 ?
Solifer SM -77
Solifer Export -73
Minäkin kasailin ite noista A123 Systemsin LiFePO-kennoista, hyvin pyörii bokseri 4s2p-paketilla. Kylmänä aamuna lämmittelin akkua parikymmentä sekuntia ajovalolla, eka starttausyritys oli kovin vaivalloinen mutta lämmitti akun ja toisella pyörikin sitten jo täysiä. Mitään tasauspiirejä ei ole enkä usko tarvitsevani ennen kuin tuo akku siksi hajoaa.
https://eu.nkon.nl/rechargeable/2665...SAAEgJq__D_BwE
Hinnat tulleet näköjään alas.
Niin ja alkuperäinen akku on 30 Ah.
Lajin halpuus viehättää.
Olisi kysymys litium-akkujen lataamisesta.
Motonetissa on tarjouksessa Fulbat Fulload 750 -akkulaturi, jota mainostavat yhteensopivaksi litium-akkujen kanssa.
Sama laturi on myynnissä myös Stormilla, mutta heidän verkkokaupassaan mainitaan laturin sopivat kaikille lyijyakuille, mutta litium-akuista ei mainita mitään.
Uskaltaako tuota Fulbatin laturia käyttää litium-akun lataamiseen?
Itsellä Eliyy HY110 -akku, enkä viitsisi pilata kallista akkua väärällä laturilla.
Tuon mukaan olis sopiva lifepolle
https://fulbat.com/charger/charger/fulload-750/
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät
Kaikkien huolien keskellä pyörä ollut koskematta tallissa heinäkuusta alkaen, uudenkarhea LiFePo4 mikälie akku on nyt sitten tyhjä. Ei tunnu ottavan enää vastaan virtaa, ainakaan ei laturi huomaa että akkuun on kytketty.
Onko se nyt sitten entinen? Ajonesto siis tyhjentänyt pikkuhiljaa.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)